Обратно в списъка на публикациите

Управлявана умерена инфлация или шокова инфлация

Интеграцията на България в ЕС означава постепенно сближаване на нашите цени с техните. Движеща сила на сближаването е прерастването на затворения национален механизъм на взаимодействие между търсене и предлагане в наднационален, който е много по-голям, по-мощен и силно конкурентен. През 2003 г. средното равнище на цените у нас е 33% от това в ЕС-15. При търгуемите стоки разликата е по-малка, а при нетъргуемите – по-голяма.

Равнището и динамиката на цените трябва да се разглежда в контекста на производството, производителността и доходите. Това не може да се направи в една статия. Тук ще се спра само на цените, но с уговорката, че решенията по цените трябва да държат сметка за производителността и доходите. И обратно - политиката по доходите трябва да се съобразява с промените в цените. И всичко това да се прави в пазарни условия.

По принцип ниската инфлация от 2-3% е за предпочитане пред високата и дори умерената инфлация от 8-10%. Ниската инфлация съдейства за стабилност в икономиката, за слаби инфлационни очаквания, предвидимост при вземане на стопански решения. Това обаче не важи за сегашната ситуация - присъединяване към ЕС след две години при три пъти по-ниско ценово равнище. Ниската инфлация сега не е основание за задоволство.

В “Стратегията за догонващо икономическо развитие на България до 2020 година” препоръчваме инфлацията през първото десетилетие да бъде 8-10% годишно при очаквана 2-3% в ЕС. Така, за 15-20 години ще се постигне сближаване, а след това изравняване на нашите цени с тези на ЕС.

Властите смятат, че ниското ценово равнище у нас не крие опасности в процеса на интеграцията. Казват ни, че навремето Гърция се присъединила при 40% от ценовото равнище на Европейската общност (ЕО) и не се е случило нищо сериозно в областта на инфлацията.

Властите се опасяват, че политиката на умерено висока инфлация ще означава отказ от валутния борд. Излиза, че развитието на България трябва да обслужва валутния борд, а не обратното.

Постепенното изравняване на цените в ЕС е обективен процес. Това ще стане независимо дали българските власти го желаят или не. По-добре е обаче, процесът да бъде управляван и постепенен, отколкото неуправляван и шоков. Ускореното поскъпване на имотите през последните години е ясен сигнал за този процес. Той ще се активизира след присъединяването с повишеното търсене на земя, сгради и други имоти, интеграцията ни в единния вътрешен пазар на ЕС и развитието на международния туризъм.

Високопоставени лица заявяват, че нямало емпирични данни и прецеденти, които да потвърждават моята теза. Заявява се също, че в новите страни членки на ЕС от май 2004 г. няма повишение на цените. Това не е аргумент, понеже изводи за дългосрочни тенденции (10-15-20 години) не могат да се правят от данни за 3-4 месеца.

Предлагам на читателите на ПАРИ, на българските политици и официални икономисти следните данни за размисъл (виж таблицата):

Ценови дефлатор на БВП в пазарни цени

(годишни промени в %)

Години

Гърция

Португалия

Испания

Австрия

Финландия

Швеция

ЕС

1961-1970

3,0

2,9

6,5

3,8

5,9

4,3

4,3

1971-1980

14,6

16,1

15,1

6,4

11,1

9,6

10,0

1981

21,6

17,6

12,3

6,6

10,9

9,5

10,2

1982

27,2

20,7

13,6

5,1

8,7

8,1

9,8

1983

20,6

24,6

11,9

3,4

8,6

10,1

7,9

1984

21,9

24,7

10,9

4,7

8,4

7,6

6,3

1985

19,0

21,7

8,6

3,0

5,2

6,6

5,5

1986

18,9

20,5

10,9

2,9

4,4

6,5

5,2

1987

15,3

10,1

5,9

2,2

4,1

4,8

3,8

1988

16,7

11,2

5,9

1,2

8,4

6,4

4,2

1989

14,5

10,5

6,9

2,9

6,3

8,0

4,8

1990

20,7

13,1

7,3

3,3

6,4

8,8

5,4

1981-1990

19,6

17,3

9,4

3,5

7,1

7,6

6,3

1991

19,8

10,1

6,9

3,8

1,9

9,0

5,1

1992

14,8

11,4

6,7

3,6

1,4

1,1

4,2

1993

14,4

7,4

4,5

2,9

2,6

3,0

3,4

1994

11,2

7,3

3,9

2,7

1,8

2,3

2,6

1995

9,8

3,4

4,9

2,5

4,8

3,4

2,8

1996

7,4

3,0

3,5

1,3

-0,3

1,2

2,3

1997

6,8

3,8

2,3

0,9

2,1

1,6

1,8

1998

5,2

3,8

2,4

0,5

3,5

0,8

1,9

1999

3,0

3,1

2,8

0,7

-0,2

0,7

1,3

2000

3,4

3,5

3,5

1,4

3,2

1,3

1,4

1991-2000

9,5

5,6

4,1

2,0

2,1

2,4

2,7

2001

3,5

4,5

4,2

2,1

3,0

2,3

2,4

2002

3,9

5,1

4,4

1,4

0,9

1,4

2,6

2003

3,6

2,3

4,2

2,0

0,7

2,3

2,3

2004

3,9

2,4

3,7

1,5

0,4

1,9

2,0

2005

3,1

2,1

3,2

1,2

1,3

2,1

1,8

2001-2005

3,6

3,3

3,9

1,6

1,3

2,0

2,2

Източник: European Commission, Statistical Annex of the European Economy, Spring 2004, p. 76.

Пояснения: БВП е изчислен в национална валута. Средните величини за ЕС (ЕО) са претеглени в обща валута. Данните до 2003 г. са отчетни, за 2004 г. – очаквани и за 2005 г. – прогнозни.

Таблицата съдържа данни за две групи страни, присъединили се към ЕС:

Първо, три по-слабо развити страни: Гърция – 1981 г., Португалия и Испания – 1986 г.

Второ, три развити страни: Австрия, Финландия и Швеция – през 1995 г.

Инфлация в слабо развитите страни преди и след
присъединяването към ЕО

Гърция

Средногодишната инфлация в Гърция от 1961 до 1970 г. е била 3,0% при 4,3% в тогавашната ЕО (виж кол. 2. и 8., ред 1.). От 1971 до 1980 г. средногодишната инфлация в Гърция е била 14,6% при 10% в ЕО (виж кол. 2. и 8., ред 2). Петкратното повишение на инфлацията в Гърция през това десетилетие е резултат на много фактори, но главен между тях е било предстоящото присъединяване към ЕО.

Гърция се присъединява в 1981 г. с ценово равнище около 40% от това на ЕО. Започва рязко повишение на годишната инфлация - над 20-25%. Средногодишната инфлация през 1981-1990 г. е била 19,6% при 6,3% в ЕО (виж кол. 2. и 8., ред 13.). Цените в Гърция нарастват средногодишно 3,2 пъти по-бързо отколкото в ЕО през същия период. Главната причина е сближаването с цените в ЕО.

Този процес продължава и през следващото десетилетие (1991-2000 г.), макар и с по-малка интензивност – 9,5%. Инфлацията остава двуцифрена през първите 4-5 години и затихва постепенно през втората половина на десетилетието поради сближаването с цените в ЕО-12 и ЕС-15.

През последните години (2001-2005 г.) средногодишната инфлация в Гърция се очаква да бъде 3,6% при 2,2% в ЕС. Сегашното ниво на цените в Гърция е 75-80% от това в ЕС. Така, със сближаването на ценовите равнища инфлацията в Гърция затихва.

Португалия

Инфлацията е била висока преди присъединяването (1971-1985) и се постига чувствително сближаване до цените на ЕО. Причините са много, но главната е подготовката за присъединяване, особено от 1981 до 1986 г.(виж кол. 3., редове 3-8). Инфлацията е двуцифрена през годините след присъединяването (1986-1992) и после бавно затихва. През 1981-1990 г. коефициентът на изпреварване на инфлацията в Португалия спрямо тази в ЕО е бил 2,7 пъти, а през 1991-2000 г. – 2,1 пъти. За разлика от Гърция, по-интензивното повишаване на цените в Португалия е преди присъединяването (особено 1981-1985). Сближаването на цените с тези в ЕО води до намаление на инфлацията 7-9 години след присъединяването (виж кол. 4. редове 8-14). За това допринасят и други фактори.

Испания

Тя се присъедини към ЕО в 1986 г. с по-голям БВП на човек от населението (USD12353) в сравнение с Гърция (USD 5697 в 1981 г.) и Португалия (USD 6474 в 1986 г.) по паритетни стандарти. Испания беше икономически по-зряла за присъединяване.

Въпреки това, Испания поддържаше по-висока инфлация от ЕО преди присъединяването (виж кол. 4 и 8, редове 2-7) и постигна по-голямо сближаване на цените. Макар и в по-малка степен, средната й годишна инфлация през 1986-2004 г. беше по-висока от тази в ЕС (виж кол. 4 и 8, редове 8-28).

Инфлация в развитите страни преди и след
присъединяването към ЕС

Австрия, Финландия и Швеция се присъединиха към ЕС през 1995 г. при сравними равнища на икономическо развитие с най-развитите страни членки. Същото важи за производителността, доходите и цените. Инфлацията в трите страни беше стабилна и ниска през всички години от 1981 до 1995 г. Инфлацията им след присъединяването остана дори по-ниска от средната в ЕС.

Инфлация в ЦЕ страни преди
присъединяването към ЕС

Тези страни се присъединиха към ЕС преди няколко месеца със средно ниво на цените 55-65% от това на ЕС-15. По силата на интеграционната логика и в тях ще протича сближаването, описано по-горе за Гърция, Португалия и Испания. Възможни са количествени, но не и качествени различия. Поради по-близкото им ценово равнище до това на ЕС-15 наверно ще бъде достатъчна по-умерена изпреварваща инфлация в сравнение с Гърция и Португалия и сходна с тази в Испания. Сближаването ще се ускорява от интензивните интеграционни процеси в ЕС.

Предприсъединителната подготовка улеснява интеграцията. Тези страни провеждаха политика на умерено висока инфлация, която превишаваше 2,5-4,0 пъти тази в ЕС. Средната непретеглена инфлация за ЦЕ и балтийските страни през 1996 г. беше 15,2%, за 1997 г.- 9,8%, за 1998 г.- 8,3%, за 1999 г. – 5,2%, за 2000 г. – 6,5%, за 2001 г. – 5,5%, за 2002 г. 3,0%, за 2003 г. – 2,9% и очаквана за 2004 г. – 4,4%. Поскъпването на петрола ще активизира инфлацията.

Изводите

Първо. В ЕС протича активно сближаване на производителността, доходите и цените и нараства икономическата и социалната му еднородност. Това е предпоставка за успешно развитие.

Второ. Присъединяването към ЕС на слабо развити страни с по-ниска производителност, доходи и цени налага изпреварваща динамика на тяхното повишение в сравнение с членките на общността.

Трето. Присъединяването на развити страни със съпоставимо равнище на производителност, доходи и цени не налага такава динамика. Това обаче не им пречи да се развиват по-бързо в резултат на подходяща национална икономическа политика, спазвайки общите правила на ЕС.

Четвърто. България ще бъде страната с най-ниска относителна производителност, доходи и цени, присъединила се към ЕС до сега. Това налага политика на силно изпреварващо повишение за сближаването им със съответните показатели на ЕС през следващите десетилетия.

Пето. Поддържането на изкуствено ниска инфлация, между другото и чрез твърдо фиксиран валутен курс за много години, не отговаря на обективните потребности и затруднява развитието на България.

Алтернативите

България може да избира между две алтернативи:

Първо, политика на умерена инфлация (7-8-10%) през следващите десетина години, намаляваща постепенно до 4-5% през последващите десетина години. Тази политика трябва да бъде съчетана със съответно повишение на производството, производителността и доходите.

Второ, потискане на инфлацията на 2-3-4% през следващите десетина години, съчетано с нисък растеж и бавно повишение на производителността и доходите (както е сега) и неизбежно неуправляемо повишение на инфлацията до 13-15 и повече процента след това при ограничени възможности за повишение на производството, производителността и доходите.

Първата алтернатива е по-добра за България!

Публикувана във в. ПАРИ на 22 ноември 2004 г.

Обратно в списъка на публикациите