Обратно в списъка на публикациите

Предизвикателствата на конкурентоспособността

Конкурентоспособността на българската икономика
е най- ниска в централна и източна Европа

 

Европейският съвет реши през юни 1993 г. в Копенхаген, че най-важното икономическо условие за присъединяване към ЕС е наличието на функционираща пазарна икономика, способна да посрещне конкурентния натиск на единния вътрешен пазар. В последния годишен доклад на Европейската комисия (ЕК) е записано, че българската икономика вече е способна да посрещне този натиск.

 

Административни или пазарни оценки

България навярно ще стане член на ЕС през 2007 година. След присъединяването никой няма да си спомня какво е било писано в докладите на ЕК. Конкурентоспособността ще се определя не с куртоазни административни доклади, а по качеството на произвежданите стоки.

 

Източници на информация

За настоящия анализ използвам последния “Глобален доклад по конкурентоспособност” и “Глобалния доклад по информационни технологии” на Световния икономически форум. Показателите се основават на два вида информация: официални статистически данни и мнения на ръководители на компании чрез интервюта-въпросници. Двата вида оценки се обединяват с помощта на тегла в аналитични, съставни и обобщени показатели. Изборът на теглата и оценките на стопанските дейци съдържат някои условности. Големият брой на страните и на оценките обаче свеждат субективизма до приемлив минимум.

Показателите са конструирани от световно известни учени - икономисти и статистици. Световната научна и стопанска общност познава докладите от години и въпреки отделни критични бележки, те не са оспорени сериозно и се използват широко.

Използвам също информация от Евростат, публикации на ЕК, Виенския институт за международни икономически изследвания, официални български източници и собствени проучвания.

За да облекча таблиците включвам само първите три страни, десетте нови членки на ЕС и четирите страни кандидати. Така свеждам броя на страните от 104 на 17.

 

Как да се тълкува класирането на страните

Главна цел на настоящия анализ е да установим къде сме ние по конкурентоспособност, в сравнение с другите страни. Класирането не бива да се приема механично. То следва да се използва като общ ориентир за мястото на България по конкурентоспособност – дали е в челото на списъка (10-20-30 място), в средата (50-60 място) или в дъното (80-90-100 място). Не е толкова важно дали е с няколко места по-напред или по-назад. Трябва също да има яснота с кого да се сравняваме – с високо развитите, средно развитите или слабо развитите страни. Желателно е да се следят и промените в класирането ни във времето.

Последният глобален доклад обхваща 104 държави от които 23 са високо развити - членки на ОИСР, 28 - средно развити, 6 - членки на ОПЕК, 47 - слабо развити. България трябва да се сравнява главно с 50-те високо и средно развити страни и най-вече със страните членки и кандидати за ЕС. Едва ли има смисъл да се сравняваме със страни в челото на списъка като САЩ и Швеция или с тези в дъното като Чад, Бангладеш, Хондурас.

 

Обхват на анализа

Освен сравненията по конкурентоспособност на глобално равнище, за България са важни и други съпоставки. Като бъдещ член на ЕС трябва да изпълняваме критериите за конкурентоспособност на стратегията от Лисабон, приета през март 2000 година. Тя предвижда към 2010 г. ЕС да се превърне в най-развитата и конкурентоспособна икономика в света, т.е. да изпревари САЩ и Япония. Ще се спра на оценката за 10-те нови членки на ЕС и за 4-те кандидати по изпълнението на тези критерии.

Известно е голямото значение на Информационно-комуникационните технологии (ИКТ) за икономическото развитие и конкурентоспособността. С оглед на това оценявам мястото на България в сравнение с другите страни по развитие на ИКТ.

 

Показателят за конкурентоспособен растеж

Конструиран е от проф. Джефри Сакс и Джон Макартър. Той показва способността на дадена икономика да постига стабилен икономически растеж в средно- и дългосрочна перспектива. Включва макро- и микроикономически показатели. Върху него влияят показатели като инфлация, бюджетен баланс, стабилен валутен курс, фискален и валутен резерв, балансирана текуща сметка и други подобни. Състои се от три “стълба”: технологична готовност, публични институции и икономическа среда. Обобщеният показател се изчислява чрез претегляне на трите съставни показатели. Всеки от тях е продукт на няколко аналитични показатели. Мястото на България е показано в таблица 1.

 

Таблица 1.

Класиране на страните по конкурентоспособен растеж

Страни

Обобщен показател за конкурентоспо-собен растеж

Технологии

Публични институции

Макроикономи-ческа среда

Финландия

1

3

3

3

САЩ

2

1

21

15

Швеция

3

4

6

17

……………….

 

 

 

 

Естония

20

15

26

30

Малта

32

21

30

47

Словения

33

26

31

39

Литва

36

33

43

33

Кипър

38

39

33

45

Унгария

39

29

37

55

Чехия

40

19

51

41

Словакия

43

28

49

54

Латвия

44

36

52

37

БЪЛГАРИЯ

59

59

56

60

Полша

60

45

80

51

Хърватия

61

46

76

59

Румъния

63

47

74

71

Турция

66

52

62

84

 

Изводите

  1. По обобщения показател България е на 59-то място, т.е. на последно или едно от последните в сравнение с развитите и средно развитите страни. След нас са главно 40-45 слабо развити страни.
  2. По този показател България е в дъното на ЕС-25. След нас са Хърватия, Румъния и Турция с минимални разлики между нас и тях.
  3. По технологичен потенциал за растеж сме на 59-то място – последни между страните членки и кандидатите за ЕС.
  4. По качество на публичните институции сме на 56-то място – пак между последните. След нас са Турция, Румъния, Хърватия и Полша.
  5. По макроикономическа среда сме на 60-то място – последни между страните членки на ЕС. След нас са само Румъния и Турция.

Показателите потвърждават силна изостаналост на България по потенциал за интензивен догонващ растеж през следващите 5-10 години. Ние сме не само на последно или едно от последните места в ЕС-25 и ЕС-28, но сме изпреварени и от слабо развити страни, като Панама Мароко, Индия, Уругвай, Ел Салвадор, Намибия, Тринидад и Тобаго, Коста Рика, Мавриций, Боцвана, Тунис, Йордания.

 

Показателят за микроикономическа конкурентоспособност

Конструиран е от проф. Майкъл Портър. Характеризира най-важните микроикономически условия, които определят потенциала за конкурентоспособен растеж. Продуктите и услугите се създават на микро ниво, а не в правителствените кабинети. Ефикасността на този процес зависи от функционирането на компаниите и от микроикономическата бизнес среда. Без подходящи микроикономически условия макроикономическите и институционалните реформи не дават резултати. Това се потвърди и у нас през последните 15 години.

Обобщеният показател за микроикономическа конкурентоспособност се изчислява чрез агрегиране на два съставни показателя: за функционирането на фирмите и за бизнес средата. Всеки съставен показател е продукт на няколко аналитични показатели.

Микроикономическата конкурентоспособност отразява конкретните условия на пазара. Когато български производител изнесе на европейския пазар машина никой не пита при каква инфлация, бюджетно салдо, фискален и валутен резерв е произведена тя. Купувачът се интересува от качеството, цената и наличието на сервиз.

Мястото на България е показано на таблица 2.

 

Таблица 2.

Класиране на страните по микроикономическа конкурентоспособност

Страни

Обобщен показател за микроикономическа конкурентоспособност

Функциониране на фирмите

Качество на бизнес средата

САЩ

1

2

2

Финландия

2

7

1

Германия

3

1

5

………………..

 

 

 

Естония

27

34

24

Словения

31

27

33

Чехия

35

31

37

Литва

36

37

35

Словакия

39

41

39

Унгария

42

48

38

Кипър

45

59

41

Латвия

49

51

48

Малта

50

60

49

Турция

52

44

55

Румъния

56

61

57

Полша

57

47

64

Хърватия

72

72

70

БЪЛГАРИЯ

75

86

72

 

Изводите

  1. България е на 75-то място по микроикономическа конкурентоспособност. Изпреварват ни не само развитите и средно развитите страни, но и около 25 слабо развити страни.
  2. България е на последно място по този показател между страните членки и кандидати за ЕС. Далеч пред нас са Турция и Румъния.
  3. България е на 86-то място по функционирането на фирмите. Този показател характеризира тяхната продуктова, инвестиционна, иновационна, кадрова, пазарна и друга политика, качество на управлението и т.н. По него сме изпреварени не само от ЦИЕ страни, но и от 30-35 слабо развити страни, като Пакистан, Уганда, Филипините, Шри Ланка, Гамбия, Ел Салвадор, Гана, Кения, Ботцвана, Тринидад и Тобаго, Колумбия, Ямайка, Мавриций, Намибия и други. След нас са само десетина най-слабо развити страни.
  4. България е на 72-ро място по качество на бизнес средата. И тук сме последни между ЦИЕ страни и сме изпреварени от около 20 слабо развити страни.

Микроикономическата конкурентоспособност потвърждава още по-тревожна изостаналост на България. Изпреварват ни дори 20-30 слабо развити страни. Това не е изненада, защото произвеждаме и изнасяме груб тонаж (първично обработени капиталоемки, материалоемки, енергоемки и наситени с прост труд), а не високотехнологични стоки. При такава конкурентоспособност и корпоративно управление се очакват много фалити на български фирми с тежки икономически и социални последствия.

 

Лисабонската стратегия за конкурентоспособност

Световният икономически форум публикува оценка за изпълнението на тази стратегия. Ще се спра само на новите членове на ЕС и на страните кандидати. Резултатите са представени в таблица 3.

 

Таблица 3.

Класиране на страните по изпълнение на стратегията

за конкурентоспособност от Лисабон

Страни

Под-режда-не по обобщен показател

Общ индекс

Информационно общество

Иновации и наука

Либерали-зация

Информац.комуникац. отрасли

Финансови услуги

Дейност на пред-прия-тията

Социал-но приоб-щаване

Устой-чиво разви-тие

Естония

1

4,64

4,92

3,82

4,40

4,98

5,43

4,90

4,20

4,44

Словения

2

4,36

4,38

3,92

4,06

5,21

4,69

3,76

4,24

4,60

Латвия

3

4,34

3,62

3,86

4,44

4,35

4,84

4,87

4,47

4,29

Малта

4

4,20

4,42

2,99

4,03

4,81

5,27

4,00

4,83

3,24

Чехия

5

4,16

3,62

3,34

4,01

5,19

4,03

4,18

4,40

4,48

Унгария

6

4,12

3,24

3,47

4,10

4,57

4,87

4,41

4,19

4,09

Литва

7

4,05

3,36

3,57

4,10

4,51

4,67

4,38

3,69

4,17

Словакия

8

3,89

3,29

3,34

3,84

4,50

4,39

3,43

3,83

4,53

Полша

9

3,68

2,95

3,53

3,75

4,00

4,26

3,56

3,42

3,99

Турция

10

3,45

2,61

2,72

3,68

4,01

3,99

3,84

3,45

3,33

Румъния

11

3,35

2,91

2,88

3,04

3,48

3,77

3,65

3,74

3,33

БЪЛГАРИЯ

12

3,25

2,66

2,94

3,26

3,54

3,64

3,81

3,07

3,08

ЕС-средно

-

4,97

4,61

4,41

4,69

5,81

5,52

4,74

4,81

5,16

 

Изводите

  1. България е на последно място по обобщения показател за изпълнение на Лисабонската стратегия за конкурентоспособността.
  2. България е на последно място по три от съставните показатели, на предпоследно по други три и на предпредпоследно по останалите два.
  3. Класирането на страните по изпълнение на Лисабонската стратегия съвпада с подреждането им по макро- и микроикономическа конкурентоспособност.

И в тази област България е последна. Съвпаденията в класирането ни на последно място по конкурентоспособност между членовете и кандидатите за ЕС по различни методи и показатели потвърждават верността на тези неблагоприятни за нас резултати.

Този извод се потвърждава и от други показатели за конкурентоспособността. По данни на Евростат подреждането на страните членки на ЕС от май 2004 г. и страните кандидати по производителност на труда спрямо тази в ЕС-15 е показано в таблица 4:

 

Таблица 4.

Производителност на труда на заето лице (ЕС-15=100)

Страни

2002

2003

2004

1. Малта

80,1

81,9

79,8

2. Кипър

79,8

78,9

78,1

3.Словения

68,5

70,0

71,3

4. Унгария

62,0

63,6

64,4

5. Чехия

56,9

61,2

64,1

6. Словакия

55,3

54,1

55,0

7. Полша

48,3

49,6

51,3

8. Литва

43,0

44,4

46,4

9. Естония

42,3

43,1

44,1

10. Латвия

38,1

40,0

42,1

11. Турция

35,4

36,2

38,4

12. Румъния

30,2

31,5

33,7

13. България

30,8

30,2

31,5

Пояснения: Данните за 2002 г. са фактически, за 2003 г. очаквани и за 2004 г. прогнозни. Те са изчислени като отношение на БВП по паритетни стандарти на заето лице. Страните са подредени по данните за 2004 г.

 

Изводите

  1. И по този показател България е последна между новите членки на ЕС и страните кандидати. Нашата производителност на труда е 2,5-2,6 пъти по-ниска от тази на Малта и Кипър и два пъти по-ниска от производителността на Словения, Унгария и Чехия. Изоставаме със 7 процентни пункта и от Турция. Изоставането ни от средната производителност на труда в ЕС-15 е повече от три пъти.
  2. Класирането на България по производителност на труда съвпада с класирането по другите показатели за конкурентоспособността в таблици 1-3. Това е допълнително потвърждение за надеждността на направените до тук изводи за тревожното ни изоставане.

Друго измерение на конкурентоспособността са средните експортни цени. Колкото по-качествена е една стока, толкова по-висока е продажната й цена на конкурентните международни пазари. Средните ни експортни цени за ЕС (при база 1,00 за общия внос на съюза) по групи стоки са 0,25-0,35-0,40. Експортните цени на новите членки от ЦЕ за същите групи стоки са 0,45-0,65, а на най-развитите страни са 1,5-2,0.

Продуктовата структура на нашето производство и износ е типична за слабо развита страна. Около 80-85% са нискотехнологични, 10-15% среднотехнологични и едва 2-3% високотехнологични. Това е друго (изразено в стойностно-натурален показател) потвърждение за ниската конкурентоспособност на нашата икономика, доказана с използваните по-горе по-сложни стойностни показатели. Икономика, която произвежда и изнася предимно нискотехнологични стоки (суровини и първично обработени, с високо съдържание на прост труд и малко – на квалифициран труд) не може да бъде конкурентоспособна.

 

Информационно-комуникационни технологии и конкурентоспособност

Световният икономически форум публикува през последните години Глобален доклад за информационните технологии. Последното издание е за 2003-2004 година. То съдържа информация от която можем да установим къде сме по това ключово направление на съвременното развитие. Таблица 5. показва мястото на България.

 

Таблица 5.

Класиране на страните по компютърна готовност

Страни

Обобщен показател

Среда

Готовност

Използване

САЩ

1

1

3

1

Сингапур

2

2

4

2

Финландия

3

3

1

9

……………..

 

 

 

 

Естония

25

25

22

27

Малта

27

29

31

24

Словения

30

39

27

28

Чехия

33

34

33

35

Латвия

35

38

36

41

Унгария

36

40

38

34

Словакия

41

51

34

39

Литва

42

45

32

53

Полша

47

50

43

52

Хърватия

48

55

44

51

Турция

56

58

61

56

Румъния

61

75

56

48

БЪЛГАРИЯ

67

69

60

68

 

Изводите

  1. Противно на съобщенията за големите ни постижения в тази област и за успешното представяне на наши ученици на международни конкурси по математика, роботика и ИКТ, през 2004 г. България е на 67-мо място по компютърна готовност от 102 страни, от които 45-50 са слабо развити. Това е много тревожен сигнал.
  2. България изостава не само от развитите и средноразвитите страни, но и от 15-20 слабо развити страни. Пред нас са Шри Ланка, Мароко, Ел Салвадор, Колумбия, Намибия, Доминиканска република, Боцвана, Уругвай, Ямайка,Тринидад и Тобаго, Коста Рика, Мавриций и др. Това е повече от тревожен сигнал.
  3. България е на предпоследно място (пред Румъния) между страните членки и кандидати за ЕС по макро- и микро среда за развитие на ИКТ.
  4. България е на предпоследно място (пред Турция) по подготвеност да използва ИКТ. Румъния е с няколко места пред нас, а страните членки от ЦЕ и Хърватия са далеч пред нас. През 2003 г. по подготвеност на индивидуалните ползватели от общо 82 страни сме на 43-то място, на бизнеса – 69-то и на държавните учреждения – 55-то. Тревожи слабата подготвеност на държавните институции и особено на бизнеса.
  5. България е на 68-мо място по използване на ИКТ. Доста пред нас (56-та) е Турция, 51-ва - Хърватия и 48-ма – Румъния. През 2003 г. от обхванатите 82 страни по използване на ИКТ от индивидуални ползватели сме на 47 място, от бизнеса – 80-то и от държавните учреждения – 75-то. Особено тревожно е изоставането на бизнеса - след нас са само две страни.

България изостава тревожно по компютърна готовност, дори по-тревожно отколкото по конкурентоспособност. Изоставането в ИКТ обаче е много опасно, защото е предпоставка за продължително изоставане по конкурентоспособност. Още по-опасно е алармиращото изоставане на бизнеса, тъй като микроикономическата конкурентоспособност зависи най-много от него. В наше време който изостава в ИКТ изостава във всичко!

 

Нужни са бързи действия

Много се написа и изговори за успешното приключване на преговорите, за предстоящото подписване на договора и за самото присъединяване, но не се говори за слабите ни места в подготовката. Създава се погрешно впечатление, че изоставаме само в съдебната система, в администрацията, в охраната на границите. Не се разбира, че ниската конкурентоспособност е една от най-уязвимите и най-трудно преодолими слабости. Много по-трудно от съдебната система. Защото висока конкурентоспособност се постига с десетилетни усилия и огромни инвестиции.

Време е да се погледнат суровите факти и да действаме сега, защото утре ще бъде късно. Време е за сериозна публична дискусия по конкурентоспособността с участието на бизнеса, държавните институции, общините, синдикатите, учените и неправителствените организации. Такава дискусия може да подскаже къде да се насочат усилията поне за частично смекчаване на изоставането ни в тази област през следващите години.

Дискусията ще подскаже какво да направи държавата, бизнесът, общините, синдикатите, науката, образованието. Тя може да бъде последвана от дискусии на браншовите асоциации на бизнеса, селските стопани, общините, синдикатите по отрасли, подотрасли и региони, които да набележат конкретни програми за действие през 2005-2006 година. Отделните фирми навярно ще изработят свои програми за подготовка, за да оцелеят и се развиват при още по-силна конкуренция.

 

Ролята на държавата

Държавата трябва първо да довърши бързо това, което не е свършила – да информира бизнеса, общините, селските стопани и гражданите за поетите от тяхно име ангажименти и за промените в работата и живота им след присъединяването. Мнозинството от хората не го знаят. Доминират оптимистичните очаквания, които могат бързо да прерастнат в песимизъм.

Държавата трябва да настрои икономическата си политика така, че да обслужва подготовката за присъединяване, в т.ч. повишаването на конкурентоспособността. Имам предвид бюджетната политика, паричната политика – доколкото я има, политиката по доходите и заетостта, външно-икономическата политика, по социалната защита, инвестиционната политика, структурната и технологичната политика, иновационната политика, политиката по здравеопазването, образованието и науката, по развитието на инфраструктурата, по регионалното развитие, по опазването на околната страна, по селското стопанство и развитието на селските райони.

Какво имам предвид по-конкретно? Тук не е възможно да се спирам на всички видове държавна политика. Това е направено в нашата “Стратегия за догонващо икономическо развитие на България до 2020 година” Ще взема само една от тях – бюджетната политика. В сегашната ситуация има

два фундаментални варианта за бюджетна политика:

Пасивен. Продължаване на стриктната политика за бюджетно равновесие на всяка цена. Това се постига чрез ограничаване на разходите за инфраструктура, здравеопазване, образование, наука, опазване на околната среда. То се изразява също в отказ от освобождаване на реинвестирана печалба от корпоративен данък, отказ от активно стимулиране на научно-изследователска и иновационна дейност, отказ от стимулиране на инвестиции в изостанали региони, отказ от използване на част от фискалния резерв за инвестиции в инфраструктура, здравеопазване, образование, наука, екология (и вместо това - използването му за нецелесъобразно предварително изплащане на външен дълг). Тази политика се изразява също в продължаване на ниската събираемост на данъците и митата и мълчаливо толериране на данъкоплатци ощетили бюджета с милиарди левове. При такава бюджетна политика ще имаме уравновесен бюджет, но няма да се постигне догонващ растеж от 7-8%, ще продължава стагнацията в ниската конкурентоспособност и в бедността.

Активен. Възприемане на по-гъвкава бюджетна политика с допускане на умерен дефицит до 2,5-3,0% от БВП (в рамките на критериите от Маастрихт). Само ще напомня, че ЦЕ страни поддържаха бюджетни дефицити от 5-7-10% през последните 10 години за подготовката си за ЕС, а Чехия имаше 13% дефицит през 2003 година. Това означава заделяне на повече публични инвестиции в посочените направления; изграждане на съвместни инфраструктурни и други проекти от държавата и частния капитал; използване на стимулиращите функции на бюджета за инвестиции, иновации, наука и образование, за развитие на изостанали региони; драстични мерки за повишаване събираемостта на данъците и митата; ограничаване на стопанската престъпност и корупцията.

Така, с цената на умерен бюджетен дефицит, по-активни стимулиращи функции на бюджета, по-рационално използване на фискалния резерв и по-строга данъчна дисциплина може да се постигне по-висок растеж чрез бърза модернизация на икономиката и повишаване на нейната конкурентоспособност.

 

Главна цел на бюджетната политика

през следващите години трябва да бъде улесняване интеграцията на България в ЕС чрез създаване на условия за по-висок растеж, производителност и конкурентоспобност, а не сляпо придържане към нулев или близък до него бюджетен дефицит. Бюджетните ресурси трябва да се насочват с предимство в областите, където сме най-изостанали в подготовката за ЕС. Преодоляването на ниската конкурентоспособност е една от най-важните между тях Нима властите не се замислят над парадокса – България е шампион между ЦИЕ страни от доста години по нисък бюджетен дефицит и стабилен валутен курс, но е последна по конкурентоспособност и първа по бедност!

 

Заключение

Най-трудно решими са нашите проблеми с ниската конкурентоспособност и изостаналостта в информационно-комуникационните технологии. С такава конкурентоспособност България не може да се справи с предизвикателствата на единния пазар на ЕС. Това е повече от очевидно.

Отпечатана във в. ПАРИ на 16 декември 2004 г. с малки съкращения.

Обратно в списъка на публикациите