Обратно в списъка на публикаците

Проф. Иван Ангелов
член-кор. на БАН

Най-спешни икономически мерки за служебното правителство

 

На вниманието на господата: Янко Петров, Дончо Дудев, Ангел Славчев и на всички протестиращи срещу монополите, партокрацията и бедността

 

 

 

Предлагам да се настоява категорично пред президента за бързо създаване на служебно правителство и разпускане на Народното събрание до една седмица. Очевидна е неговата тактика да протака. Може би среща трудности в намирането на кандидати за служебния кабинет. Не изключвам и да прави опити да даде мандат на ДСБ, какъвто те искат, макар че имат само 15 депутати в Синята коалиция и да създаде някакъв сурогат на правителство, подкрепяно от ГЕРБ, за да забави извънредните избори. Може би затова отложи даването на мандата на ДПС, какъвто беше обещал. Това обаче ще има много тежки последици за страната и за него лично. Не зная дава ли си той сметка за последиците!

Целта му е да печели време, през което протестиращите да се уморят и обезверят, да се появят разногласия между тях, да започне вътрешно противопоставяне, което ще отслаби протестите и ще улесни запазването на статуквото. Като имаме предвид разнородния състав на протестиращите, това не е изключено. Дори е доста вероятно. Силите на статуквото винаги са прилагали подобни тактики срещу силите на промяната. Още по-опасна е такава тактика у нас, като се има предвид, че тук липсват традиции и опит на солидно и стабилно гражданско общество, за разлика от други европейски страни. Неслучайно се твърди, че българите са пословично търпеливи. Неслучайна е и поговорката, че „наведена главица остра сабя не сече”. В нашата история много, много хора са си навеждали главите, за да оцелеят и заради келепира, като се продавали и съвестите си.

Сегашното събуждане е приятна изненада и обещаващо начало, но то не бива да се надценява. Трябва да се използва момента, когато надигането е на своя връх и преди да е започнала умората и обезверяването, че нищо не може да се направи. А моментът е сега – тези дни, тази и следващата седмица. Всяко забавяне е опасно и поставя под въпрос успеха на промяната. На това изглежда разчита и президентът и хората, които го поставиха на този висок пост.

Сегашното Народно събрание беше и ще бъде инструмент на Бойко Борисов. Той открито го презираше, но го беше превърнал в кукла на конци. Голяма част от депутатите са безлики, компрометирани и може би корумпирани хора. Не може да се разчита, че те ще приемат необходимите радикални закони, освен ако се стои над главите им и се диктува какво да приемат Това обаче не е така лесно да се направи. Мнозинство в него има ГЕРБ с група бегълци от други парламентарни групи. До онзи ден те правеха едно, не може да се очаква, че от утре ще правят обратното. Ще бавят, протакат и мотаят, за да печелят време и да уморят, изтощят и отчаят протестиращите. Народното събрание не се ползва с доверие от народа. Протестиращите не бива да разчитат на тях. Ако им повярват – ще сгрешат.

На мястото на ръководителите на протеста аз бих бил много резервиран и спрямо президента. Показателен е опитът му да ги унизи като жалко малцинство на една маса с обвиняеми за тежки стопански престъпления, с представители на монополите, на работодателите, с десни икономисти, политолози и социолози – неолиберали от Дянковски тип. Та нали именно тези хора със своите идеи и действия ни вкараха в сегашната дупка! А сега ще ни поучават как да излезем от нея. Недостойна роля тук продължават да играят и медиите, които ни ги показват ежедневно до втръсване. Въпреки всичко това, не е уместно да се иска оставката на президента сега. Това би оставило страната без управление и би я изправило пред тотален хаос, за който ще обвинят протестиращите, макар че ще бъде причинен от управниците.

Предлагам на протестиращите да поискат от президента да състави без бавене служебен кабинет и да му постави следните задачи:

 

  1. Да започне цялостна проверка на създаването на всички монополи в България и на дейността им до сега. В зависимост от резултатите от проверката да предприеме произтичащите действия по адрес на монополите и на евентуални виновни лица при пълна публичност. Ако това не завърши през мандата на служебното правителство да се продължи и довърши без протакане от следващото го нормално правителство.
  2. Да провери договорите (и анексите) за приватизация на електро-разпределителните дружества (ЕРД) по време на правителството на Сакскобургготски и на начините за продажба на остатъчните дялове през 2012 г. Да се провери цялостната дейност на трите ЕРД от началото до сега. Ако се установят очевидно неизгодни за България клаузи в договорите и груби системни нарушения в дейността им, да се пристъпи към разваляне на договорите и търсене на наказателна отговорност от виновните лица при пълна публичност.
  3. Да провери и публикува договорите и анексите към тях за ТЕЦ Марица изток 1 и 3 и ако се установят очевидно неизгодни за България клаузи, договорите да се анулират и да се търси наказателна отговорност от виновните лица при пълна публичност.
  4. Да провери работата на топлофикационните дружества през последните десетина години и да вземе произтичащите мерки. Да изработи и приложи програма за финансово подпомагане на най-бедните граждани, ползващи централно отопление, считано от 1 януари 2013 г.
  5. Да прекрати веднага приватизацията на важни обекти (БДЖ-товарни превози, ВМЗ-Сопот и др.), особено в монополни и социално ориентирани дейности, докато новото Народно събрание актуализира държавната политика по приватизацията, с оглед на досегашния опит и текущата ситуация в страната.
  1. Да преработи изцяло формулата за определяне цената на електроенергията, като от нея отпаднат квотите за финансиране развитието на нови източници на енергия, за по-високите цени на изкупуваната енергия от ТЕЦ Марица изток и други подобни, а също и да бъдат намалени рязко таксите за износ на енергия. Стимулирането на развитието на нови източници на енергия да се поеме от европейските фондове и от бюджета. За целта да се направят веднага постъпки пред Европейската комисия. Да не се изключват ТЕЦ, работещи на местни въглища, защото това ще предизвика голяма безработица на миньори
  2. Да направи цялостна проверка на дейността на ДКЕВР, на агенцията за защита на конкуренцията, агенцията за защита на потребителите, комисията по съобщенията от създаването им до сега и да се вземат произтичащите от проверката мерки. Да се преразгледат техните функции и да се обновят с нови хора.
  3. Да направи проверка на завареното състояние в държавните финанси и да публикува резултатите от нея.
  4. Да прекрати всички процедури и действия за строителство по Черноморското крайбрежие и в планинските курорти извън населените места, до изработването на осъвременена държавна политика в тази област.
  5. Да индексира ниските заплати и пенсии от 1 април 2013 г. с натрупаната инфлация от юли 2009 г. до сега, която е около 14-15%, а не 9,3%, както реши правителството на Борисов.
  6.  Да повиши от 1 април 2013 г. минималната работна заплата на 350 лв. месечно.
  7.  Да повиши от 1 април 2013 г. всички пенсии до 200 лв. месечно след индексирането, с още 20 лв.
  8.  Да осигури от 1 април 2013 г. хранителни ваучери за най-бедните с месечен доход до 180 лв. на член от домакинството.
  9.  Да повиши от 1 април 2013 г. с 50% детските добавки до две деца в семейство.
  10.  Да започне веднага цялостен преглед на недвижимото имущество (къщи, вили, земя и други подобни) на най-забогателите българи през последните двадесетина години. Да поиска от тях да докажат произхода на парите с които е придобито и за платените данъци върху тези доходи. В зависимост от резултатите от проверката, която навярно ще завърши след изборите, да се предприемат съответните действия, като обществото бъде информирано за това.
  11.  Да предприеме крути мерки за подобряване събираемостта на данъците, особено на ДДС и акцизите, за ограничаване на контрабандата и сивия сектор. Това е особено важно сега, като се има предвид, че събираемостта на данъците обикновено спада в смутни времена, като настоящото.
  12.  Да отмени незабавно плановете на сегашното правителство да закупи самолети-изтребители – втора или трета ръка, които ще струват между 600 и 800 млн. лева.
  13.  Да направи, съвместно с лекарския съюз, преглед на състоянието на общинските болници и неправилно закритите да се възстановят с държавна помощ. Особено внимание да се обърне на планинските и граничните райони, където болниците и училищата са своеобразна котва за ограничаване на обезлюдяването им.
  14.  Да провери състоянието на работите в Националната здравно-осигурителна каса, да вземе мерки за отстраняване на евентуални нарушения и наказване на виновни лица.
  15.  Да вземе бързи мерки за защита на българското земеделие срещу нелегален внос на плодове, зеленчуци и други продукти от съседни и други страни.
  16.  Да предостави допълнителни субсидии за 2013 г. на БАН, Селскостопанската академия и някои университети, спрямо които се провежда политика на финансово задушаване през последните 3-4 години.
  17. . Да замрази действието на членовете в Закона за развитие на научния състав по които сега се произвеждат професори, доценти и доктори. Да се възложи на работна група подготовката на проект за промени в закона.
  18.  Да възобнови незабавно работата на Съвета за тристранно сътрудничество. Да подготви проект за предвиждане на квота в този съвет за представители на гражданските движения. Всички мерки по икономическата и социалната политика, които пряко или косвено засягат интересите на гражданите да се вземат само след консултации с този съвет.

 

Възможно е някои да възразят, че това са извънредни, недемократични, скъпи и прибързани мерки и че не бива да се предприемат. Ще се пуснат в действие и клишетата за „популизма”, за нарушаването на „финансовата стабилност” и т.н. Отговорът е прост: извънредната кризисна ситуация в страната налага извънредни антикризисни мерки. След като бяха пропиляни 23 години, повече време за губене няма!

Горните мерки ще изискват по-големи бюджетни разходи от предвидените в сегашния бюджет. Те могат да се осигурят от фискалния резерв (ако има такава възможност) или от емисия на държавни облигации на вътрешния пазар. В търговските банки има свръхликвидност (разполагат с достатъчно пари, понеже се страхуват да кредитират в несигурната икономическа обстановка) и успехът на емисията е сигурен. Това превишение ще се уреди с предстоящата цялостна преработка на бюджета за 2013 г. от новото Народно събрание и правителството.

Предлаганите тук мерки ще бъдат последвани от още по-радикални промени, които ще извърши новото Народно събрание и правителството. Те ще се нуждаят от допълнителен финансов ресурс. Освен от традиционните данъчни и неданъчни приходи 18,4 млрд. лв., предвидени в бюджета за 2013 г., допълнителни ресурси могат да се получат от:

Общо - 5,0 млрд. лв.

Пояснение: числата в скоби показват размера на увеличението в сравнение с предвиденото в бюджета за 2013 г.

 

2 март 2013 г.

 

Обратно в списъка на публикаците