Глава първа. Актуални проблеми на текущата икономическата политика

Проф. Иван Ангелов

В тази глава се спираме на четири важни проблема на текущата икономическа политика на България със средно- и дългосрочни последствия: цели и средства на икономическата политика; криминализация на икономиката и икономическа политика; икономическата политика и подготовката за присъединяване към ЕС; бъдещето на Валутния съвет.

1. Цели и средства на икономическата политика

Общоприето е, че човекът трябва да бъде във фокуса на икономическата политика. Правилна е тази политика, която помага за подобряване качеството на живота на хората. Това трябва да е фундаментална крайна цел на икономическата политика.

Качеството на живота се измерва със система от показатели: реални разполагаеми доходи; потребление на най-важни продукти и услуги; структура на потреблението; структура на разходите на домакинствата; доходно и имуществено разслоение; заетост и безработица; достъп до качествено здравеопазване, образование и други публични услуги; здравословна екологична среда; детска смъртност; заболеваемост, продължителност на живота и т.н. Към тях се прибавят: реално право на избор; участие в решаването на обществените дела; прозрачност в управлението на държавата; надеждна защита на личната безопасност, достоинството и собствеността срещу престъпни и корупционни посегателства и т.н.

Подобряването на качеството на живота се постига с помощта на средствата на икономическата политика. Съставни части на тази политика са макроикономическа политика (парична, валутна, бюджетна, външноикономическа, подоходна, по заетостта и безработицата); структурна, инвестиционна, иновационна, индустриална, аграрна, институционална и друга политика. Всяка политика се прилага чрез специфични средства и инструменти.

Най-популярните средства и инструменти на макроикономическата политика са: инфлацията, паричните агрегати на централната банка, лихвените нива, данъците, бюджетният дефицит, външнотърговското и текущото салдо, валутният резерв, валутният курс, процентът на приватизираните активи и много други. Строго погледнато, дори икономическият растеж е средство, а не крайна цел на икономическата политика.

През изминалите 13 години в центъра на вниманието на правителствата и на официалните икономисти у нас бяха средствата на икономическата политика, а не нейните цели. Допусна се мащабна злоупотреба чрез подмяна на целите със средствата на икономическата политика. Като постижения се представяше използването на едни или други средства (ниска инфлация, нисък бюджетен дефицит, повишен валутен резерв, стабилен валутен курс и т.н.), а не постигането на крайните социално-икономически цели.

Използването на подходящи средства на икономическата политика, разбира се, е условие за постигане на набелязаните цели. Критерий за правилния избор на средствата е достигането на целите.

От задействането на средствата до получаването на резултат, обаче е нужно време, т.е. има икономически лагове. При паричната политика лаговете са по-къси – от седмици до няколко месеца, а в бюджетната политика – 12-18 и повече месеца. Колкото по-къси са лаговете, толкова по-ефикасна е съответната икономическа политика за управленски цели. При равни други условия, липсата на резултати след изтичане на тези срокове е доказателство, че прилаганите средства не са подходящи.

Икономическата политика от последните пет години, известна като политика на финансова стабилизация не даде резултати. Тя не доведе дори до скромно намаление на безработицата и повишение на реалните разполагаеми доходи. Пет години бяха достатъчни това да се случи. Доказали са го много страни по света. Никога до сега през годините на пазарната трансформация безработицата не е била толкова висока, реалните разполагаеми доходи – толкова ниски и социалната поляризация – така остра, както през 2001-2002 година.

Политиката на финансова стабилност не доведе и до икономически растеж. Официално отчитаният растеж през последните години е повече от съмнителен. Това е доказано в нашата публикация “Икономиката на България и Европейският съюз – Предприсъединителен период”, София, март 2001 г., сс. 9-12.

То може да се провери, макар и грубо, с помощта на най-простата производствена функция. Тя показва, че растеж е възможен ако се влага допълнителна маса капитал и допълнителен труд и/или по-висока обща факторна производителност.

За 2001 г. беше отчетен 4.0% прираст на БВП. Не е ясно от къде е дошел този прираст след като нормата на инвестиране е намалена с 3.0 процентни пункта (от 20.2% в 2000 г. на 17.2% през 2001 г.), броят на заетите е спаднал с 39816 души при същата и дори по-ниска производителност, понеже няма забележими технологични, структурни, управленски и други новости в икономиката, нито е подобрено използването на наличните мощности. Вносът на инвестиционни стоки е нарастнал незначително и то главно за сметка на електрически машини, транспортни средства и резервни части, докато вносът на машини, уреди и апарати (т.е. най-активната част на инвестиционните стоки) е на нивото на предходната година.

При прираст на БВП с по-малък средносписъчен брой на персонала може да се предположи, че е повишена производителността на труда. Официалната статистика за заетостта и за производителността обаче не е надеждна. Анализаторите знаят, че данните за средносписъчния брой на заетите лица не са верни. Вече 12 години в България няма отчетност за действително отработеното време в човекогодини, човекодни и човекочасове. А без тях не може да се изчислява заслужаващ доверие показател за производителността на труда. Изключено е изчисляването на производителност на капитала поради още по-голям дефицит на информация.

До такова заключение – липса на икономически растеж, се стига и чрез анализ на БВП по елементи на крайното използване. За същото подсказват и други частични данни – едновременно намаление на вноса и износа, на промишленото производство и на потреблението през първите 4 месеца на 2002 година.

Правителствената прогноза за 4.5% прираст на БВП през 2003 г. и по 5.0% през 2004 и 2005 г. е приемлива от гледна точка на потребностите на икономическото ни развитие. Като имаме, обаче предвид съществуващите предпоставки за растеж както по линия на предлагането, така и на търсенето, тя не е реалистична.

През последните пет години се говореше непрекъснато за финансова стабилност, ниска инфлация, нисък бюджетен дефицит, увеличен валутен резерв, стабилен валутен курс и т.н. Това е описание на средствата на правителствената политика. С него се “доказваше” успешността на икономическата политика.

Почти нищо не се говореше за най-важното – придвижване към крайните социално-икономически цели. А доколкото се говореше то беше невярно. Както вече посочихме, не е вярно, че в България има икономически растеж! Не е вярно, че безработицата като тренд намалява! Не е вярно, че реалните разполагаеми доходи растат! Намалява потреблението на най-важни продукти и услуги! Достъпът до здравни, образователни и други публични услуги се ограничава, тяхното качество се влошава, а комерсиализацията им пълзи с нарастващи темпове. Качеството на живота като цяло се влошава.

Доказателствата за тези твърдения се съдържат в годишните разработки на нашия колектив за състоянието и прогнозите за българската икономика през последните години, публикувани във в. ПАРИ на 26 юни 2000 г. и 28 юни 2001 година. Те са валидни и за 2002 година. Такива доказателства има и в настоящото изследване.

Финансовата стабилност е важна предпоставка за икономически растеж, но не води автоматично до него. Тя създава само възможност за растеж, без да я гарантира. Нейната реализация зависи и от много други предпоставки.

Стейнли Фишер и други автори твърдят, че след около година и половина на финансова стабилност обикновено започва икономически растеж. Това обаче предполага наличието на подходяща икономическа среда – дерегулация на стопанската дейност, лоялна конкуренция, ниско данъчно облагане, гъвкава амортизационна политика, нормално функциониращи стокови, трудови, финансови и други пазари, подходяща кредитна и лихвена политика, подкрепа на инвестиционната активност, стимулиране на износа, ниска престъпност и корупция и т.н. И още нещо – наличие на вътрешен и външен пазар. Липсата на пазар прави безполезна и най-благоприятната икономическа среда.

Такива условия у нас все още няма. През изминалите 13 години, в това число и през последните 5 не беше създаден подходящ икономически климат за стопанска предприемчивост и растеж. В условията на валутен съвет това е още по-трудно поради липсата на суверенна парична политика и на гъвкава политика по валутния курс. Потенциалът на вътрешния пазар непрекъснато се свива поради намаляване на реалните разполагаеми доходи на населението. Ниската конкурентоспособност и неблагоприятната международна конюнктура ограничават възможностите за износ.

От горното не следва, че финансовата стабилност е вредна, че трябва да се предпочита високата инфлация, големият бюджетен дефицит, малкият валутен резерв! Това, за което пледираме е да не се фетишизират средствата на икономическата политика, да не се превръщат в самоцел и да не подменят фундаменталните социално-икономически цели на развитието.

Средствата трябва да обслужват постигането на целите, а не обратното, както става до сега. В името на балансирания бюджет (и дори излишек от 0.9% през 1998 г. какъвто не е имало тогава в никоя друга ЦИЕ страна) у нас бяха пожертвани здравеопазването, образованието, науката, културата. Пенсионерите бяха доведени до крайна бедност. Унизена беше интелигенцията. Нарастна заболеваемостта, появиха се отново отдавна забравени смъртоносни болести, расте смъртността, влошава се качеството на живота.

През последните месеци здравеопазването и образованието са особено актуална тема в нашето общество и в този контекст. Ограничаването на достъпа до здравеопазване и образование и влошаването на тяхното качество в името на финансово-комерсиални съображения означава, че целите на икономическата политика се подчиняват на нейните средства. Как иначе може да се квалифицира политиката на правителството да закрива училища в малките населени места, защото издръжката им струвала скъпо! Разбира се, закриването на училища е неизбежно при липса на ученици, но и тогава финансовите съображения не трябва да бъдат решаващи.

Точно това се прави у нас през годините на трансформацията и особено през последните години. Поглед назад в българската история подсказва неприятни паралели: През 19-ти век по нашите земи се създават училища преди да е възстановена държавата. В началото на 21-ви век българската държава закрива училища по комерсиални съображения.

За ценностната система на българската трансформация не е важно, че у нас расте едно полуздраво и полуобразовано поколение. Не се мисли какво ще става в България след време, когато на плещите на това поколение легне отговорността за нейните съдбини. По-важно е бюджетът да бъде балансиран. Плаща се несъразмерно висока обществена цена в името на уравновесения текущ бюджет.

Така постиганият уравновесен бюджет е краткотраен успех. Защото се разрушават фундаменталните макро- и микроикономически основи и се подкопава потенциалът за стабилен растеж и трайно макроикономическо равновесие. Постигнатото по този начин текущо бюджетно равновесие подготвя условията за бъдещо трайно бюджетно неравновесие с тежки икономически, социални и други последствия. Негативните ефекти от такава политика ще се почувстват много силно след 10-15-20 години. Тогава обаче ще бъде късно да се поправят сегашните грешки.

Финансовата стабилност е абстрактно понятие за масовия гражданин. Той не може да се храни, облича и отоплява с финансова стабилност. Особено когато тя се превръща в самоцел и се изражда в стабилност на бедността и безработицата. Полезна е само тази финансова стабилност, която в обозрим времеви хоризонт води до повече работни места, по-високи доходи, по-добри здравни, образователни и други публични услуги. Досегашната финансова стабилност се оказа самоцелна. Тя е дори вредна, защото е илюзорна. На тази тема ще се върнем по-долу в раздел 4.