Политическата криза застрашава присъединяването
Пътят на България към Европейския съюз (ЕС) не е постлан с рози. Той ще бъде напоен и със сълзи, с наши сълзи. Соления вкус на сълзите ще почувстваме по-рано и по-силно от аромата на розите. Въпреки това, интеграцията на България в ЕС няма разумна алтернатива. Защото в средна и дългосрочна перспектива благоприятните ефекти от интеграцията ще превишават неблагоприятните.
България е в тежка политическа криза. Изпълнителната власт е блокирана. Парламентът не може да излъчи правителство. Пострадалите от наводненията са изоставени. Здравеопазването агонизира. Престрелките между бандитски групи са ежедневие. Зачестяват сблъсъците на етническа основа. Държавата е на
автопилот. Бизнесът и сшвдшкатите са в нетърпеливо очакване. Възможни са предсрочни избори наесен. Страда международният престиж на България. Това е идеална среда за разцвет на сенчеста икономика, престъпност и корупция.Политическата криза ще има тежки последици ако не се намерят бързи решения. Застрашени са и шансовете ни за присъединяване към ЕС.
Не сме готови за ЕС
Независимо какво говорят нашите политици и какво пише в годишните доклади на Европейската комисия, ние не сме готови за присъединяване към ЕС на 1 януари 2007 година. Не отговаряме на най-важните икономически критерии за присъединяване (виж таблица 1):
Таблица 1.
Конкурентоспособност на българската икономика през 2004 г.
Показатели |
мярка |
величини |
1. Макроикономическа конкурентоспособнос |
място |
59 |
2. Микроикономическа конкурентоспособност |
място |
75 |
3. Информационни технологии |
място |
73 |
4. БВП на човек от населението |
% от ЕС-15 |
28,3 |
5. Производителност на труда |
% от ЕС-15 |
30,4 |
Източник: Доклади на Световния икономически форум и Евростат.
Данните в таблица 1. показват, че по конкурентоспособност сме последни между страните членки на ЕС и страните кандидати. Изпреварени сме и от 20-25 слабо развити страни от Африка, Азия и Латинска Америка. При ускорено икономическо развитие можем да постигнем относително изравняване с показателите на ЕС едва към средата на това столетие.
През последните 7-8 години бия тревога, че у нас не се прави необходимото за догонващо икономическо развитие. В предложената от нас “Стратегия за догонващо икономическо развитие до 2020 година” доказахме, че през първото десетилетие са необходими 6-8% средногодишен растеж на БВП. Постигнатият растеж през последните 4 години е далеч по-нисък (виж таблица 2):
Таблица 2.
Средногодишен растеж на БВП за 2001-2004 г. в %
страни |
величини |
Чехия |
2,9 |
Естония |
6,1 |
Унгария |
3,6 |
Латвия |
7,6 |
Литва |
7,2 |
Полша |
2,9 |
Словакия |
4,5 |
Словения |
3,3 |
Средно претеглена |
3,4 |
България |
4,8 |
Хърватия |
4,4 |
Румъния |
5,9 |
Източник.
EBRD, Transition Report Update, May 2005, p.13. Данните за България са от НСИ.По темпове на догонващо развитие България е на пето място между ЦИЕ страни. Всички други страни с нашия или малко по-висок БВП на човек от населението (Латвия, Литва, Естония, Румъния) имат по-високи темпове.
Присъединяването към ЕС ще се отложи с години
Политическата криза ще ги забави още повече и ще влоши другите икономически показатели. Това ще забави подготовката за присъединяване и ще задейства “отлагателната клауза”. На първо време присъединяването ще се отложи за януари 2008 година. Поради нарастващата строгост на ЕС за приемане на нови членове и слабата ни подготовка, ще последва ново отлагане – за 2009 г., след това за 2010 г. и т.н. В зависимост от обстановката в ЕС това може да продължи много години с тежки последствия за България.
В ЕС все повече се налага мнението, че са допуснали твърде бързо и твърде голямо разширение през 2004 г. Неблагоприятните последствия от това и недоволството на хората ще растат през следващите години. Ще се засилва натискът на гражданите върху правителствата за ограничаване приемането на нови членове и за повишаване на изискванията към кандидатите.
ЕС има сериозни вътрешни проблеми, които нямат лесни и бързи решения – забавено икономическо, социално и научно-техническо развитие. Лисабонската стратегия не се изпълнява. Замразен е проектът за конституция. Нарастват фундаменталните различия по бюджета на общността – финансиране на земеделието или на научно-техническото развитие. Нетните донори настояват за намаляване на техните вноски в общия бюджет, а нетните получатели – за увеличаването им. Нетните получатели се съпротивляват яростно на преразпределението на фондовете на общността (структурни, социален, кохезионен, а също и по общата аграрна политика) – намаляване на получаваните от тях, за да се пренасочат към новите членове. При невъзможност да се постигне съгласие между сегашните страни членки, най-лесното решение за обвързване на общия бюджет ще бъде отлагане приемането на нови членове за по-добри времена.
Сложната обстановка в ЕС ще затруднява присъединяването ни, дори ако бяхме добре подготвени. Положението става още по-неблагоприятно поради слабата ни подготовка, съчетана с вътрешните проблеми на общността. Това ще се използва от противниците на нашето приемане.
Напоследък се чуват гласове от български политици, че отлагането на присъединяването е изгодно за нас, защото щяло да ни даде допълнително време за подготовка. Нека бъдем наясно! Нашето изоставане е толкова голямо, че за преодоляването му са нужни 4-5 десетилетия при ускорено развитие. За 1, 2, 3 години не са възможни съществени подобрения в икономиката. След няколко години тя ще е почти също толкова изостанала, колкото е сега.
В ЕС са наясно по тези проблеми. Въпреки това, те могат да ни приемат през 2007-2008 г., да ни “вземат под крилото си”, да ни оказват финансова, научно-техническа, институционална и друга помощ за ускорено догонващо развитие, ако се убедят, че вършим добре “домашната си работа”. Ако продължаваме да хленчим и да разчитаме друг да ни свърши работата, ще ни изоставят.
Догонващо развитие – във или извън ЕС
България се нуждае от догонващо икономическо развитие. При какви условия то е по-лесно постижимо: ако сме във или извън ЕС? За мен отговорът е ясен. Като член на ЕС ще имаме по-добри условия за ускорено развитие. Причините са много. Ще посоча няколко:
Заключението е очевидно:
като член на ЕС България може да постигне по-успешно догонващо икономическо развитие, отколкото извън него. ЕС може да ни приеме през 2007-2008 г. не защото сме добре подготвени, а за да улесни подготовката ни за равностойно членство. Те са заинтересовани България да престане да е източник на нестабилност, престъпност, корупция, център за фалшификация на валута, търговия с наркотици, проститутки и други подобни. Пропуснем ли този шанс ще се простим с присъединяването за много години. България няма политическо, икономическо и социално бъдеще извън обединена Европа. Всеки, който затруднява интеграцията ни в ЕС сега посяга на стратегическите интереси на България!Публикувана във в. ДУМА,