Обратно в списъка на публикациите

Политическата криза застрашава присъединяването
на България към Европеския съюз

Пътят на България към Европейския съюз (ЕС) не е постлан с рози. Той ще бъде напоен и със сълзи, с наши сълзи. Соления вкус на сълзите ще почувстваме по-рано и по-силно от аромата на розите. Въпреки това, интеграцията на България в ЕС няма разумна алтернатива. Защото в средна и дългосрочна перспектива благоприятните ефекти от интеграцията ще превишават неблагоприятните.

България е в тежка политическа криза. Изпълнителната власт е блокирана. Парламентът не може да излъчи правителство. Пострадалите от наводненията са изоставени. Здравеопазването агонизира. Престрелките между бандитски групи са ежедневие. Зачестяват сблъсъците на етническа основа. Държавата е на автопилот. Бизнесът и сшвдшкатите са в нетърпеливо очакване. Възможни са предсрочни избори наесен. Страда международният престиж на България. Това е идеална среда за разцвет на сенчеста икономика, престъпност и корупция.

Политическата криза ще има тежки последици ако не се намерят бързи решения. Застрашени са и шансовете ни за присъединяване към ЕС.

Не сме готови за ЕС

Независимо какво говорят нашите политици и какво пише в годишните доклади на Европейската комисия, ние не сме готови за присъединяване към ЕС на 1 януари 2007 година. Не отговаряме на най-важните икономически критерии за присъединяване (виж таблица 1):

Таблица 1.

Конкурентоспособност на българската икономика през 2004 г.

Показатели

мярка

величини

1. Макроикономическа конкурентоспособнос

място

59

2. Микроикономическа конкурентоспособност

място

75

3. Информационни технологии

място

73

4. БВП на човек от населението

% от ЕС-15

28,3

5. Производителност на труда

% от ЕС-15

30,4

Източник: Доклади на Световния икономически форум и Евростат.

Данните в таблица 1. показват, че по конкурентоспособност сме последни между страните членки на ЕС и страните кандидати. Изпреварени сме и от 20-25 слабо развити страни от Африка, Азия и Латинска Америка. При ускорено икономическо развитие можем да постигнем относително изравняване с показателите на ЕС едва към средата на това столетие.

През последните 7-8 години бия тревога, че у нас не се прави необходимото за догонващо икономическо развитие. В предложената от нас “Стратегия за догонващо икономическо развитие до 2020 година” доказахме, че през първото десетилетие са необходими 6-8% средногодишен растеж на БВП. Постигнатият растеж през последните 4 години е далеч по-нисък (виж таблица 2):

Таблица 2.

Средногодишен растеж на БВП за 2001-2004 г. в %

страни

величини

Чехия

2,9

Естония

6,1

Унгария

3,6

Латвия

7,6

Литва

7,2

Полша

2,9

Словакия

4,5

Словения

3,3

Средно претеглена

3,4

България

4,8

Хърватия

4,4

Румъния

5,9

Източник. EBRD, Transition Report Update, May 2005, p.13. Данните за България са от НСИ.

По темпове на догонващо развитие България е на пето място между ЦИЕ страни. Всички други страни с нашия или малко по-висок БВП на човек от населението (Латвия, Литва, Естония, Румъния) имат по-високи темпове.

Присъединяването към ЕС ще се отложи с години

Политическата криза ще ги забави още повече и ще влоши другите икономически показатели. Това ще забави подготовката за присъединяване и ще задейства “отлагателната клауза”. На първо време присъединяването ще се отложи за януари 2008 година. Поради нарастващата строгост на ЕС за приемане на нови членове и слабата ни подготовка, ще последва ново отлагане – за 2009 г., след това за 2010 г. и т.н. В зависимост от обстановката в ЕС това може да продължи много години с тежки последствия за България.

В ЕС все повече се налага мнението, че са допуснали твърде бързо и твърде голямо разширение през 2004 г. Неблагоприятните последствия от това и недоволството на хората ще растат през следващите години. Ще се засилва натискът на гражданите върху правителствата за ограничаване приемането на нови членове и за повишаване на изискванията към кандидатите.

ЕС има сериозни вътрешни проблеми, които нямат лесни и бързи решения – забавено икономическо, социално и научно-техническо развитие. Лисабонската стратегия не се изпълнява. Замразен е проектът за конституция. Нарастват фундаменталните различия по бюджета на общността – финансиране на земеделието или на научно-техническото развитие. Нетните донори настояват за намаляване на техните вноски в общия бюджет, а нетните получатели – за увеличаването им. Нетните получатели се съпротивляват яростно на преразпределението на фондовете на общността (структурни, социален, кохезионен, а също и по общата аграрна политика) – намаляване на получаваните от тях, за да се пренасочат към новите членове. При невъзможност да се постигне съгласие между сегашните страни членки, най-лесното решение за обвързване на общия бюджет ще бъде отлагане приемането на нови членове за по-добри времена.

Сложната обстановка в ЕС ще затруднява присъединяването ни, дори ако бяхме добре подготвени. Положението става още по-неблагоприятно поради слабата ни подготовка, съчетана с вътрешните проблеми на общността. Това ще се използва от противниците на нашето приемане.

Напоследък се чуват гласове от български политици, че отлагането на присъединяването е изгодно за нас, защото щяло да ни даде допълнително време за подготовка. Нека бъдем наясно! Нашето изоставане е толкова голямо, че за преодоляването му са нужни 4-5 десетилетия при ускорено развитие. За 1, 2, 3 години не са възможни съществени подобрения в икономиката. След няколко години тя ще е почти също толкова изостанала, колкото е сега.

В ЕС са наясно по тези проблеми. Въпреки това, те могат да ни приемат през 2007-2008 г., да ни “вземат под крилото си”, да ни оказват финансова, научно-техническа, институционална и друга помощ за ускорено догонващо развитие, ако се убедят, че вършим добре “домашната си работа”. Ако продължаваме да хленчим и да разчитаме друг да ни свърши работата, ще ни изоставят.

Догонващо развитие – във или извън ЕС

България се нуждае от догонващо икономическо развитие. При какви условия то е по-лесно постижимо: ако сме във или извън ЕС? За мен отговорът е ясен. Като член на ЕС ще имаме по-добри условия за ускорено развитие. Причините са много. Ще посоча няколко:

Заключението е очевидно: като член на ЕС България може да постигне по-успешно догонващо икономическо развитие, отколкото извън него. ЕС може да ни приеме през 2007-2008 г. не защото сме добре подготвени, а за да улесни подготовката ни за равностойно членство. Те са заинтересовани България да престане да е източник на нестабилност, престъпност, корупция, център за фалшификация на валута, търговия с наркотици, проститутки и други подобни. Пропуснем ли този шанс ще се простим с присъединяването за много години. България няма политическо, икономическо и социално бъдеще извън обединена Европа. Всеки, който затруднява интеграцията ни в ЕС сега посяга на стратегическите интереси на България!

Публикувана във в. ДУМА,
4 Август 2005 г. под заглавие
“Една година забавяне на присъединяването
означава загуба от 1 млрд. евро”.

Обратно в списъка на публикациите