Нужен е умерен бюджетен дефицит
Проблемът на България е в малкия износ, а не в големия внос
МВФ ни внушава, че България трябва да поддържа бюджетен излишък, за да компенсира дефицита в текущата сметка. На теория такава връзка има, но текущата сметка зависи от други по-важни фактори, които неутрализират влиянието на бюджета. Дори при 9-10% положително бюджетно салдо (ако закрием всички болници и училища или отнемем пенсиите на пенсионерите), текущата сметка няма да е уравновесена. Това показва абсурдността на балансирането й чрез бюджета.
Дефицитът в текущата сметка
достигна опасно високи размери. Нужни са мерки за неговото овладяване. МВФ и българските власти, обаче търсят решенията в погрешна посока. Защото ограничават и без това свитото потребителско и инвестиционно търсене и потискат растежа.
Ускореният растеж е стратегическа задача за България, но сегашната икономическа политика не го осигурява. Високият растеж се постига чрез по-голямо потребителско, държавно и инвестиционно търсене и бързо увеличение на външното търсене. Наложително е рязко намаление на отрицателното търговско салдо чрез изпреварващо увеличение на износа, а не намаление на вноса. Проблемът на България е в мизерно малкият износ, а не в големия внос. Износът на България на човек от населението е 7 пъти по-малък от този на Словения, 5 пъти - от Чехия, 4,5 пъти - от Унгария, 4,2 пъти - от Словакия. Това се потвърждава от анализа на салдата в текущата сметка (виж Таблицата).
Салда в текущата сметка – млрд. лв.
Показатели |
2000 г. |
2001 г. |
2002 г. |
2003 г. |
2004 г. |
Текуща сметка |
-1,49 |
-2,15 |
-1,81 |
-2,94 |
-2,83 |
-Търговско салдо |
-2,50 |
-3,48 |
-3,31 |
-4,30 |
-5,32 |
-Услуги (нето) |
1,07 |
0,89 |
0,95 |
1,02 |
1,42 |
-Доход (нето) |
-0,68 |
-0,66 |
-0,56 |
-0,86 |
-0,67 |
-Тек. трансфери (нето) |
0,62 |
1,10 |
1,11 |
1,20 |
1,74 |
Източник:
Изчислено по данни на БНБГлавният източник на дефицит в текущата сметка е отрицателното търговско салдо. От 9.4% към БВП през 2000 г. то нарастна на 14.0% през 2004 година. Тази година ще е още повече. Дефицитът по търговската сметка превишава дефицита по текущата сметка. Разликата се компенсира частично от положителните салда по услугите и текущите трансфери. И двете позиции, обаче са крехки, рискови и колебливи.
Ключът за решаване на проблема
е в намаление на отрицателното търговско салдо. Само така дефицитът в текущата сметка може да се сведе до 3-5% след време, при над 10% сега.
Единственото здравословно решение е увеличение на производството и повишение на конкурентоспособността. То изисква агресивна икономическа политика. На този фон звучат странно исканията на МВФ за засилване на кредитната и бюджетната рестрикция. Народното събрание прие миналата есен бюджета за 2005 г. с 0,5% дефицит, а през пролетта на тази година Правителството се договорило с МВФ за над 2% излишък зад
гърба на Парламента. България живее през 2005 г. с бюджет, наложен от МВФ, а не утвърденият от Народното събрание. И никой не търси отговорност за това нарушение на Конституцията. Мълчи и самият Парламент. Що за държава сме ние!Наред с всичко друго, това противоречи и на опита на централно европейските страни през последните десетина години. Благодарение на високата инвестиционна и кредитна активност и на гъвкавата бюджетна политика, те се подготвиха по-добре и бяха приети в ЕС. Чехия имаше 11,7% бюджетен
дефицит през 2003 г., Унгария – 7,1%, Полша - 4,5%, Словакия - 3,7%, Словения – 2,0%. Нима правителствата на тези страни са били по-глупави от нашето! Успешното им присъединяване говори за обратното.Не е вярно, че равновесният бюджет е условие за присъединяване към ЕС. Бюджетният дефицит на 25-те страни от ЕС за 2004 г. е 2,6% от БВП, а на Еврозоната 2,7%. Дефицитът на Гърция е 6,1%. Най-големите страни членки имат 3-4 процентни дефицити. Те постъпват така, защото суровите обстоятелства го налагат! Защо българските власти не проявяват тази елементарна гъвкавост?
Аз пледирам за бюджетен дефицит от 1,5-2%
за 2006 година. Това е необходимо за финансиране подготовката на България за ЕС, възстановяване на разрушенията от наводненията и компенсиране на най-бедните за енергийния шок. Дефицит от 2% би осигурил допълнително около 800 млн. лева. Ако сравняваме с искания от МВФ излишък, допълнителният ресурс ще е около 1,5 млрд. лв. Това няма да реши всичките ни проблеми, но ще облекчи част от тях.
Такъв дефицит не застрашава финансовата ни стабилност, нито публичния дълг и неговото обслужване. Но дори и да ги застрашаваше, кое е по-важно национално благо сега – бюджетният излишък или оцеляването на хората без подслон и без отопление през настъпващата зима? Нашият дълг като процент от БВП е по-нисък от средния в ЕС и в Еврозоната, без някой да го иска от нас. Публичният ни дълг е около 35% от БВП, при 63,8% за ЕС-25, 71,3% за Еврозоната и 105-110% в Италия, Белгия и Гърция.
Повишение на конкурентоспособността
Главен фактор за чувствително увеличение на износа е повишаването на производството и на конкурентоспособността. По този показател сме последни между страните членки на ЕС и страните кандидати. Но сме първенец по бюджетен излишък. Последни сме в най-важното, но водим в по-маловажното.
Повишение на конкурентоспособността може да се постигне чрез бърза структурна и технологична модернизация, по-добро образование и здравеопазване, форсирано развитие на науката, модерна инфраструктура, смекчаване на кризисните демографски процеси, ефикасно макроикономическо и корпоративно управление. Всичко това изисква по-големи бюджетни разходи. При нашата изостаналост политиката на стриктно балансиран бюджет и на бюджет с излишък, прави невъзможно създаването на тези фундаментални предпоставки.
Изводите
Със сегашната икономическа политика не може да се намали дефицита в текущата сметка, да се ограничи бедността и да се подготвим за ЕС. МВФ не държи сметка за уникалното напластяване на няколко неблагоприятни фактора: небивалите наводнения, последствията от енергийния ценови шок, подготовката ни за присъединяване към ЕС, натискът от НАТО за по-големи военни разходи, надвисналата опасност от птичи грип и евентуалните усложнения, натрупаната от години оскотяваща бедност и нарастналите очаквания на хората. Нима всичко това може да се пренебрегне с бюджета за 2006 г.! Който игнорира тези фактори допуска груба стратегическа грешка за която народът няма да прости.
Правителството трябва да защити интересите ни в предстоящите преговори с МВФ. Със силни аргументи, а не с емоции! Трябва да ни защити и от апетитите на местните монополи, предизвикващи лавината от повишения на цените. Животът на хората е далеч по-важен от бюджетния излишък. Така постъпват европейските страни. Така трябва да постъпи и България!
Публикувана във в. ТРУД, 27 октомври 2005 г.
Обратно в списъка на публикациите