Член-кор.
на БАН
В
България има
ниска
инфлация.
Бюджетът е с
излишък.
Фискалният
резерв е
голям. Валутният
курс на лева
е фиксиран
към еврото.
Паричните
агрегати на
БНБ се движат
в приемливи
граници. Това
създава
привидност
за финансова
стабилност.
Но
пълната
картина е
друга.
Търговският
баланс и
текущата
сметка са
дефицитни и
се влошават
застрашително
(виж
таблицата).
Положението
би било още по-лошо
ако не бяха
милиардните
преводи на валута
от
българските
гастарбайтери
в чужбина.
в %
към БВП
Показатели |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
Търговски
баланс |
11,8 |
11,7 |
10,3 |
12,7 |
13,9 |
19,1 |
21,8 |
Текуща
сметка |
5,6 |
7,3 |
5,3 |
9,3 |
8,5 |
11,8 |
16,0 |
Новата година започна лошо. През януари дефицитът в търговския баланс е 470,6 млн. евро - със 125 млн. евро повече от януари 2006 г. Дефицитът в текущата сметка е 489,1 млн. евро – с 81,8 млн. евро повече от януари 2006 г. Ако продължава така дефицитите ще превишат значително миналогодишните.
При 10,6 млрд.
дол. в края на 1989
г. и 17,9 млрд. дол.
в края на 2005 г.
брутният
външен дълг
надхвърли 25
млрд. дол. в
края на 2006 г. при
съпоставими
обеми на БВП.
Квазибюджетният
дефицит, главно
междуфирмени
задължения,
достига рекордните
150% от БВП. Расте
вътрешната
задлъжнялост
на физически
и юридически
лица към банките.
Натрупаната
инфлация у нас
след
фиксирането
на лева е
около 80%, а в
Германия и ЕС
– 20-25%. Това
повишава
напрежението
във валутния
курс,
оскъпява
лева и
влошава конкурентоспособността
ни. Нашият
износ на човек
от
населението
е най-нисък в
ЕС, а структурата
му е
най-примитивна
– само 3% са
високотехнологични
стоки, при 22,5% средно
за ЕС.
Суровините и
материалите
са 54% от нашия
неенергиен
износ.
Изнасяме
груб тонаж, а
не добавена
стойност.
При тези резултати вече не може да се твърди, че у нас има финансова стабилност. Продължителната рестрикция
води
до нейното
саморазрушаване.
Правителството
вижда това и
взема предпазни
мерки:
засилена
бюджетна
рестрикция, за
да ограничи
колективното
и държавното
потребление
и нуждата от
внос. Потиска
заплатите и
пенсиите, за
да ограничи
личното
потребление
и вноса. БНБ
потиска
кредитната
експанзия, за
да ограничи
инвестиционното,
колективното
и личното
потребление
със същата
цел.
Според
МВФ България
потребявала
много вносни
стоки, което
водело до
големите
дефицити.
Това не е
вярно!
Фундаменталният
проблем на
България не е
в големия внос,
а в малкото
производство,
малкия износ и
ниската
конкурентоспособност.
На човек от
населението
имаме
най-нисък
БВП, изнасяме
6 пъти
по-малко от
Словения, 5
пъти по-малко
от Чехия, 4
пъти по-малко
от Унгария и
сме последни
в ЕС по
конкурентоспособност.
Задава се нова финансова дестабилизация. Ключът за нейното предотвратяване не е там, където го търсят властите. Той е в повишението на производството, износа и конкурентоспособността, а не в рестриктивната политика. Стабилизация може да се постигне чрез друга политика.
Тя
се състои в
следното:
Първо.
Ускорена и
мащабна
структурна и
технологична
модернизация
на
икономиката.
Това може да
стане
най-бързо
чрез
благоприятни
условия за
привличане
на водещи
световни компании
във високите
технологии, в
т. ч. и с преместване
на
производствени
мощности у нас
в областта на
информационните
технологии,
биотехнологиите,
нанотехнологиите,
екологично
чистите
технологии,
новите материали,
новите
източници на
енергия и т.н.
Това може да
подбуди част
от
квалифицираните
наши
емигранти да
се завърнат
по-скоро.
Под
благоприятни
условия за
чуждите компании
имам предвид
нулев данък
за реинвестирана
печалба за
неограничено
време, ниски
данъци и
осигурителни
вноски,
приемане на
единната валута,
подходящи
държавни
гаранции
позволени от
ЕС, стабилни
закони,
правила, ред
и ефикасно
правораздаване,
ограничени и
опростени
разрешителни
режими,
модерно
финансово
посредничество,
съвременна
инфраструктура,
стимулиране
на
чуждестранните
инвестиции
във
високотехнологични
производства,
а не в спекулации
с имоти,
квалифицирани
кадри, висока
дисциплина,
крути мерки
срещу престъпността
и корупцията
и много
други. Улесненията
трябва да
важат и за
българските
високотехнологични
компании.
Това ще почне
да дава
забележими
резултати до
3-4 години,
които ще растат
с времето.
Второ.
Бързи мерки
за развитие
на
инфраструктурата,
в т. ч. модерни
телекомуникации.
Това ще повиши
инвестиционната
активност, ще
привлече
повече
чуждестранни
инвестиции.
Трето.
Бързи мерки за
подобряване
на
здравеопазването
чрез реформиране
и по-добро
финансиране.
Без ефикасно
здравеопазване
няма здрав
народ и здрава
работна сила.
А без това
няма конкурентоспособност.
Четвърто.
Бързи мерки
за
подобряване
на
образованието
чрез
реформиране
и по-добро
финансиране.
Без
съвременно
образование
няма
образован
народ,
квалифицирана
и
предприемчива
работна сила.
А без това
няма
конкурентоспособност.
Пето.
Бързи мерки
за форсирано
развитие на
фундаменталните
и приложните
науки и на
иновационната
дейност.
Създаване на
научно-производствени
комплекси.
Високо
заплащане на
интелектуалния
труд.
Ускорена
комерсиализация
на научните
продукти.
Шесто.
Бързи мерки
за
подобряване
управлението
на фирмите,
където
България е
между последните
в света.
Оздравителните
мерки да
вземат
самите фирми,
а държавата да
им помага с
експертиза.
Тази
огромна
новаторска
дейност
трябва да
извършат
бизнесът и
науката.
Държавата ще
им помага
като създава
благоприятен
икономически
климат.
Особено в
избраните от
нея,
съвместно с
бизнеса и
науката,
приоритетни
направления.
Отпечатана
във в. ТРУД, 19
април 2007 г.
под заглавие
“Опасности
дебнат
българския
лев”.