България
бърза много
бавно
Вместо
да водим теоретична
дискусия
нека
погледнем
фактите.
По-правилна е
тази
икономическа
политика,
която дава
по-добри
резултати.
Част от тях
са показани в
таблицата:
проценти
Региони
и страни |
Средногодишен
растеж 2001-2006 г. |
БВП
в 2006 г. 1989
г. =100 |
Централна
Европа и
Балтийски
страни |
|
|
Чехия |
4,7 |
129 |
Естония |
8,8 |
145 |
Унгария |
4,1 |
134 |
Латвия |
8,7 |
113 |
Литва |
7,8 |
106 |
Полша |
3,6 |
158 |
Словакия |
5,3 |
137 |
Словения |
3,8 |
139 |
Средна
претеглена |
4,2 |
142 |
Югоизточна Европа |
|
|
България |
5,3 |
100 |
Хърватия |
4,8 |
105 |
Румъния |
6,1 |
113 |
Албания |
5,7 |
144 |
Босна и
Херцеговина |
5,1 |
75 |
Македония |
1,9 |
91 |
Черна
гора |
2,9 |
73 |
Сърбия |
4,8 |
64 |
ОНД и Монголия |
|
|
Русия |
6,2 |
93 |
Армения |
12,4 |
126 |
Азербайджан |
16,0 |
121 |
Беларус |
7,9 |
135 |
Грузия |
7,7 |
53 |
Молдова |
5,5 |
49 |
Украйна |
7,6 |
63 |
Казахстан |
10,4 |
125 |
Киргизия |
3,6 |
87 |
Монголия |
6,0 |
137 |
Таджикистан |
9,1 |
79 |
Туркменистан |
14,9 |
177 |
Узбекистан |
5,7 |
137 |
Средна
претеглена |
6,9 |
94 |
Средно за всички реформиращи се икономики |
5,6 |
105 |
Източник:
EBRD, Transition Report Update. May 2007, p. 64
Първо.
България е
между бавно
развиващите се
ЦИЕ страни,
въпреки
ниската ни
изходна база.
По
средногодишен
темп на БВП
(втора
колона) през
2001-2006 г. делим
пето място
със Словакия.
Ако добавим
страните от
ОНД сме на 18-то
място.
Средногодишният
темп на
растежа у нас
(5,3%) е по-нисък
от темпа на
всички
страни от ЦИЕ
и ОНД (5,6%).
По
възстановяване
на
предреформеното
ниво на БВП
от 1989 г.
през 2006 г. сме на
11-то, т.е.
последно
място между новите
членове на ЕС
от Източна
Европа и Хърватия.
Ако добавим
държавите от
ОНД сме на 19-то
място.
Изоставаме и
от средния
показател (105%)
за
възстановителните
процеси във
всички
реформиращи
се икономики
(трета
колона).
Второ.
България е
много по-зле
с качествените
показатели
на
развитието. Последни
сме в ЕС по БВП
на човек от
населението
(35,3% от
средното); по
доходи (около
30%); по
заплащане на
интелектуалния
труд; по
производителност
на труда (33,6%); по
продуктивност
в
растениевъдството
и животновъдството;
по
конкурентоспособност;
по използване
на
информационни
технологии;
по фирмено
управление;
по
инфраструктура;
по състояние
на околната
среда; по
здравеопазване,
образование
и наука; по
износ на
човек от населението;
по структура
на
производството
и износа (над 50%
суровини и
едва 3%
високотехнологични
стоки); по
разходи за
наука (0,5% от
БВП); по иновационна
активност; по
регистрирани
патенти в
Европейската
и
американската
патентна
служба (между
30 и 100 пъти
по-малко от
средното за
ЕС); по
ефикасност на
държавната
администрация
и съдебната система;
по
здравословно
състояние на
населението;
по
санитарно-хигиенни
и ветеринарни
стандарти.
Същевременно сме шампиони по безнаказана престъпна приватизация; по социална поляризация; по острота на демографската криза; по дефицити в търговската и текущата сметка; по бюджетни излишъци (6-7% от БВП); по квазибюджетен дефицит (150% от БВП); по пустеещи земи (25-30%); по енергоемкост на продукцията (3-4 пъти по-висока от средната в ЕС); по загуби и кражби в електро- и топлопреносните системи и водопроводите; по злоупотреби с монополно положение; по ценови деформации; по паразитни посредници между производители и потребители; по изтичане на мозъци; по сенчеста икономика; по ненаказана престъпност и корупция; по разградена държавност.
Трето. Няма основания да се твърди, че страните с валутни бордове се развиват по-добре от другите страни. Темповете в Естония и Литва са високи, но тези в България и Босна и Херцеговина не са. А в ОНД има страни без валутен борд с далеч по-високи темпове от Естония и Литва. Ако прибавим рекордните дефицити в търговските баланси и текущите сметки на страните с валутен борд (14,9% в Естония), картината е още по-тревожна. Дефицитът в търговския баланс на България през 2006 г. беше 21,8% от БВП, а за 2007 г. се очертава да е 25-27%. Дефицитът по текущата сметка беше 14,8% (при средно за централна Европа 7,4% и за ОНД 0,3% излишък), а за 2007 г. се очаква около 21-22% дефицит.
Към това могат да се добавят и други нестабилни финансови параметри. Ще се спра само на един – брутният външен дълг. По данни на БНБ в края на 2000 г. той е бил 11882,7 млн. евро, в края на 2005 г. – 15089,6 млн. евро, в края на 2006 г. – 20110,7 млн. евро и в края на юли 2007 г. – 22002,8 млн. евро. За първите пет години той нараства с 3,2 млрд. евро, само през 2006 г. с 5,0 млрд. евро и през първата половина на 2007 г. – с 1,9 млрд. евро.
Четвърто.
Няма
магически
инструменти
на икономическата
политика
(валутни
бордове,
“плоски” и
ниски данъци
и т.н.), способни
сами да решават
сложните
проблеми на
икономическото
развитие.
Нужни са
комплексни
подходи с
много инструменти.
Фаворизирането
на
макрофинансовата
политика за
сметка на
микроикономическата
води до
неблагоприятни
резултати. Продължителното
преиграване
с финансова стабилност
и бюджетни
излишъци
подкопава
социалната
стабилност и
води до
саморазрушаване
на
финансовата
стабилност.
България сега
е в такава
ситуация. Тя
можеше да
бъде избегната,
но властите
пренебрегнаха
високомерно
моите
сигнали в
началото на 2007
г., че финансовата
и социалната
стабилност
са еднакво
важни.
Пето.
Тревожи
ускореното
влошаване на
някои
особено
важни
качествени
показатели:
дефицити в
търговския
баланс и в
текущата сметка,
брутният
външен дълг и
т.н. Ако трендът
от
последните 5-6
години се
запази не ми
се иска да
мисля какво
може да се
случи през
следващите 5-6
години!
Публикувана
на 15 октомври
във в. ПАРИ.