Обратно в списъка на публикаците

Проф. Иван Ангелов
Член-кор. на БАН

Защо поскъпват горивата?

 

През последните години продължава бързото поскъпване на горивата. Беше премината психологическата граница от 100 щатски долара за барел петрол и приближава 150 долара. Генералният директор на Газпром Милер наскоро прогнозира 250 дол./барел през 2009 година. Очаква се към края на годината средната цена на 1000 куб. метра природен газ да превиши 400 долара. Поскъпват въглищата и другите горива.

Ние сме безпомощни консуматори на резултатите от този глобален процес. И ако, макар и трудно, богатите страни могат (засега) да понесат това тежко бреме, то е непосилно за средноразвитите като нас и особено за най-бедните страни. Той има разрушителни икономически и социални последствия за много страни и за стотици милиони хора.

Причини за поскъпването

Причините за поскъпването на петрола и природния газ са много: необходимостта от огромни инвестиции за поддържане на съществуващите, за разкриване и подготвяне за експлоатация на нови находища и транспортна мрежа; растящото търсене, породено от бързото повишение на потреблението на петрол и природен газ в Китай, Индия, САЩ, ЕС, Япония, Русия и други страни; драматичното обезценяване на щатския долар през последните години; активизиране на инфлацията в световен мащаб; картелни спекулации на петролните и газови доставчици; военно-политическо напрежение около някои страни производители на петрол Иран, Нигерия, Венецуела.

Първият и вторият фактор ще имат дълготрайно значение, третият (обезценяването на долара) и четвъртият (инфлацията) са със средносрочна валидност, петият и шестият са временни и краткотрайни. Инфлацията е едновременно резултат и фактор за поскъпването на горивата. Доколкото повечето цени на петрола и природния газ от десетилетия се определят в щатски долари, обезценяването на долара принуждава страните производители, петролните и газовите компании да повишават цените, за да запазят относително стабилни или леко нарастващи реалните им продажни цени.

За дългосрочен период (50-60 и повече години) голяма част от поскъпването на горивата се дължи на инфлацията и на курса на щатския долар. Затова сравняването на номинални величини за цените на петрола (10 дол/барел преди 50-60 години и 150 дол. сега) е силно подвеждащо. Реалната цена за барел съвсем не е повишена 15 пъти, както спекулират някои западни анализатори.

Неслучайно измененията в обменния курс на долара, от една страна, и цените на петрола, златото и други ценни метали, от друга, са разнопосочни доларът поевтинява, а те поскъпват. Те са все повече носители и символ на богатство, а не доларът. През последните няколко години цената на суровия петрол и на златото нарастна поне три пъти, а щатският долар през това време се обезцени повече от два пъти.

Обрат в цените на петрола и природния газ може да настъпи (и наверно ще настъпи) през следващите години само ако започне стабилен обрат в курса на долара. А обрат в курса на долара е възможен само когато САЩ преодолеят огромните си дефицити в бюджета и в текущата сметка и повишат основната си лихва. С други думи, когато престанат да прехвърлят последствията от погрешната си икономическа политика върху другите страни. За стабилизиране на долара може да допринесе и успокояването на инфлацията в европейски и световен мащаб.

Независимо от тези обрати, през следващите десетилетия ще се запази трендът на постепенно умерено повишение на реалните цени на петрола, природния газ, въглищата и другите горива. Това се налага от изискванията за нормално функциониране на тяхното производство, особено като се има предвид, че се навлиза във все по-неблагоприятни региони, по-големи дълбочини и по-бедни находища за техния добив. Новите технологии само частично ще компенсират влошаването на условията за добив на горива.

Ограничени възможности за влияние върху цените

Националните правителства могат да влияят върху цените на петрола и природния газ само чрез митата, акцизите и други данъци и такси, особено ако те са процент към базовата цена, какъвто е случаят с ДДС. В световен мащаб данъците и таксите са около 50-60% от крайната цена на бензините и дизела, а у нас са около 40-50%. С тези данъци държавите събират постъпления и регулират потреблението на горива с екологични цели.

Българските власти могат да смекчат в ограничена степен поскъпването на горивата само ако намалят облагането им с данъци и не допускат картелни споразумения между производители и доставчици - монополисти. В рамките на налаганите ни правила от ЕС българските власти имат ограничен потенциал за маневриране, а следователно и за влияние върху крайните цени на горивата. Те обаче трябва да помагат на най-бедните да понесат ценовия удар на горивата чрез целеви компесаторни мерки.

Някои заинтересовани среди у нас препоръчват ограничаване растежа на цените на горивата чрез намаление (или връщане) на част от акцизите, намаление на общата ставка на ДДС от 20% на 18% или намаляване ставките на ДДС за горивата. Освен че са с ограничен потенциал, тези методи са практически неприложими у нас. Нашата практика показва, че евентуално намаление на ДДС от 20% на 18% едва ли ще доведе до същото намаление на цените. Прилагането на диференцирани ставки не е за препоръчване, защото ще се увеличат злоупотребите. Въвеждането на по-ниска ставка за горивата веднага ще породи основателни идентични искания за лекарствата, здравните услуги, учебниците и научната литература, насъщните хранителни стоки и т.н. Освен това, тенденцията за ДДС в ЕС е преход от диференцирани към общи ставки и България не може да прави изключение.

Трябва да се има предвид още нещо. Средното равнище на ДДС у нас е между най-високите в ЕС. Само няколко страни имат по-висок от нашия ДДС, а средното претеглено за общността е около 14-15%. Следователно в България има нужда от добре обмислено постепенно намаление на общата данъчна ставка на ДДС през следващите години до към 14-15%. Това обаче трябва да стане предпазливо и да се вземат мерки то наистина да доведе до съответно намаление на цените.

Ако се наложат промени в режима на акцизите и на ДДС у нас те трябва да се направят съгласувано с Европейската комисия, като се държи сметка за най-добрите практики в общността.

Цени, енергоемкост и екологична политика

Главното направление в държавната политика по използването на горива с високи емисии трябва да бъде не стимулиране, а потискане на тяхната употреба. Това означава поддържане на високи цени на горивата, повишаване на енергийната ефективност и внедряване на екологично приемливи и възобновяеми заместители.

Такава политика може да не се приеме от заинтересованите обществени и професионални групи по текущи съображения, но тя отговаря на фундаменталните дългосрочни интереси за оцеляване на човечеството. Тя е в унисон и със стратегическите интереси на България. Особено като се има предвид, че разходите на енергия у нас за производството на 1000 евро БВП са 3-5 пъти по-високи от тези в ЕС.

Постигането на сериозен обрат от традиционни към нови източници на енергия и чувствителното намаляване на енергоемкостта на продукцията е гигантска задача.Тя предполага тотална структурна и технологична модернизация на икономиката. Нейното изпълнение изисква 15-20 и повече години.

Трябва да се държи сметка и за негативните екологични въздействия на растящото потребление на горива. Поддържането на досегашните темпове в развитието на автомобилния транспорт с двигатели с вътрешно горене не е възможно поради нарастващите вредни екологични последствия и ангажиментите ни като член на ЕС по Протокола от Киото. Това налага търсенето на компромис между растящото потребление на горива при сегашните широкодостъпни цени и ограничаване на потреблението им чрез по-високи цени, стимулиращи търсенето на екологично приемливи заместители.

Петролните кризи през последните 40-50 години, освен текущи неприятности, направиха добра услуга на човечеството, принуждавайки го да търси алтернативни източници на енергия. И то вече ги намира. Сегашната петролна криза ще ускори този глобален новаторски процес, жизнено необходим на човечеството. В този смисъл кризата е полезна, ако хората съумеят да извлекат произтичащите поуки.

Това е сложен процес, който засяга противоречивите интереси на милиони хора. Заедно с другите страни България не може да не се съобразява с тях. Поскъпването на традиционните горива е най-ефикасният метод за потискане растежа на тяхното потребление и стимулиране търсенето на екологично приемливи и възобновяеми заместители. Човечеството няма друг път ако иска да оцелее. Това важи и за България.

Горивата у нас не са скъпи, а доходите ни са ниски. Цените на петрола, на природния газ и въглищата се формират на световния пазар и ние трябва да се приспособяваме към него, а не той към нас. Решението на проблема за България не е в драстичното намаление на цените на горивата, а в драстично подобрение на рационалното им използване, в повишението на производителността на труда и на доходите. Магистралният път към по-висока икономическа рационалност е бързата структурна и технологична модернизация на икономиката.

Публикувана в ДУМА на 7 юли 2008 г.

Обратно в списъка на публикаците