Обратно в списъка на публикаците

Проф. Иван Ангелов
Член-кор. на БАН

 

Влияние на глобалната криза върху България

 

Като малка страна със слабо развита и силно отворена икономика, България не можеше да остане изолирана от глобалната финансова криза. Влиянието на кризата върху нас до сега (средата на ноември 2008 г.) е косвено и сравнително меко. Главна причина за това е нашата изостаналост и слабата ни интеграция в световната финансова система. Влиянието на световната финансова криза върху търговските банки, работещи на българска територия, се изрази в ограничаване на кредитния ресурс, повишаване на лихвата и затягане на другите обезпечителни условия.

Кризата започна във финансовия сектор, но вече се пренася и в реалния сектор. Засега тя засяга по-силно развитите страни. Това личи и от последната ревизирана прогноза на МВФ от 6 ноември. Страхът от рецесия в реалния сектор се превръща в блокиращ фактор по обратен път и за самия финансов сектор.

Кризата в реалния сектор започва да се чувства и у нас. През август беше регистрирано за първи път намаление на промишленото производство в сравнение с предходния месец и спрямо същия месец на миналата година. Започва свиване на производството и освобождаване на персонал в експортно ориентираните отрасли поради намаляване на търсенето и спад на експортните цени. Ще бъдат засегнати и други отрасли строителство, рудодобив, черна и цветна металургия, химическа промишленост, циментова промишленост, производство на други строителни материали, транспорт, туризъм и на свързаните с тях дейности. Скоро ще започнат да се връщат наши сънародници, работещи в чужбина, поради свиване на стопанската дейност в тези страни. Ще намалеят и техните трансфери към близки в България. Вероятно ще има спад в приходите от туризъм.

Добро е онова управление, което вижда с няколко хода напред. В конкретния случай да предвижда икономическите процеси с няколко месеца и дори година-две напред. За съжаление, нашите власти не правят това и се влачат след събитията.

Ще се спра само на едно от 12-те уязвими направления, посочени в статията ми във в. ДУМА от 13 март 2008 г. опасността от намаление на износа. През 2007 г., приета в случая като относително нормална, 60,8% от нашия износ е бил за страните от ЕС и 19,6% за други страни от ОИСР или общо около 80%.

Нашият износ през 2008, 2009 и следващите години ще зависи от стопанската активност в тези страни. При очертаващото се там затихване на производството ще настъпи намаление на износа ни. На 3 ноември тази година Европейската комисия публикува есенната си прогноза за растежа на БВП през 2008, 2009 и 2010 година (вижТаблица 1).

Таблица 1.

Растеж на БВП в страните от ЕС и други развити страни-%

Страни

2006

2007

2008

2009

2010

Белгия

3,0

2,8

1,4

0,1

0,9

Германия

3,0

2,5

1,7

0,0

1,0

Ирландия

5,7

6,0

-1,6

-0,9

2,4

Гърция

4,5

4,0

3,1

2,5

2,6

Испания

3,9

3,7

1,3

-0,2

0,5

Франция

2,2

2,2

0,9

0,0

0,8

Италия

1,8

1,5

0,0

0,0

0,6

Холандия

3,4

3,5

2,3

0,4

0,9

Австрия

3,4

3,1

1,9

0,6

1,3

Португалия

1,4

1,9

0,5

0,1

0,7

Словения

5,9

6,8

4,4

2,9

3,7

Словакия

8,5

10,4

7,0

4,9

5,5

Финландия

4,9

4,5

2,4

1,3

2,0

Еврозона-общо

2,9

2,7

1,2

0,1

0,9

България

6,3

6,2

6,5

4,5

4,7

Чехия

6,8

6,0

4,4

3,6

3,9

Дания

3,9

1,7

0,7

0,1

0,9

Естония

10,4

6,3

-1,3

-1,2

2,0

Латвия

12,2

10,3

-0,8

-2,7

1,0

Литва

7,8

8,9

3,8

0,0

-1,1

Унгария

4,1

1,1

1,7

0,7

1,8

Полша

6,2

6,6

5,4

3,8

4,2

Румъния

8,2

6,0

8,5

4,7

5,0

Швеция

4,1

2,7

1,4

0,0

1,8

Великобритания

2,8

3,0

0,9

-1,0

0,4

ЕС-27 общо

3,1

2,9

1,4

0,2

1,1

САЩ

2,8

2,0

1,5

-0,5

1,0

Япония

2,4

2,1

0,4

-0,4

0,6

Източник: European Commission, Autumn 2008 Forecasts, 3 November 2008

Пояснение: Прогнозите за 2010 г. не са надеждни, защото не е възможно прогнозиране за отдалечена година в кризисна ситуация. Много е вероятно те да бъдат корегирани в пролетната (2009 г.) прогноза на комисията.

 

Растежът в ЕС, към който е насочен около 65% от нашия износ, затихва през 2008 и особено през 2009 година. През идущата година ЕС е в рецесия или на границата на рецесията и не може да не ограничи също така рязко вноса си. Още повече, че преобладаващата част от нашия износ са суровини, първично обработени материали и стоки с посредствено качество, чийто експорт е високо еластичен спрямо темпа на БВП. Високотехнологичните стоки, чийто износ е най-малко чувствителен на стопански смущения, е около 3% от общия ни експорт.

Италия, Испания, Франция, Германия, Белгия, Австрия, Великобритания, САЩ, към които е насочена голяма част от нашия износ, през 2009 г. ще бъдат в рецесия или на прага на рецесията. Чувствително забавяне на стопанската дейност ще има и в нашите съседи Турция и Гърция, към които са насочени около 20% от общия ни експорт. Износът ни към всички тези страни ще намалее. Ще спаднат рязко и експортните ни цени.

Намалението на износа като обем и като цени ще засегне най-силно експортните ни отрасли. Ефектът ще се почувства по цялата верига от стопански връзки и ще се изрази в намаление на произведената БДС, намаление на приходите от реализация, влошаване на рентабилността, освобождаване на персонал, намаление на данъчните и осигурителните постъпления, затруднения в обслужването на междуфирмени задължения (около 40 млрд. лв.), на задължения към банките, бюджета, социалното осигуряване, към собствения персонал и т.н.. Немалък брой наши предприятия вече са декапитализирани.

Намалението на износа ще доведе до увеличение на дефицитите в търговския баланс и в текущата сметка (виж таблица 2)

Таблица 2.

Дефицити в търговската и текущата сметка

(% от БВП)

Показатели

2006

2007

2008

2009

Търговски баланс

21,8

25,0

30

повишение

Текуща сметка

14,8

20,7

24-26

повишение

Източник: за 2006 и 2007 изчислено от автора по фактически данни; за 2008 г. - прогноза на автора в статията от 3 март 2008 г. в ДУМА. За 2009 г. количествена прогноза не е възможна, но влошаването наверно ще продължи.

 

Основание да вярвам, че прогнозата ми за 2008 г. ще се потвърди са отчетните данни на БНБ за платежния баланс за януари-август 2008 година. Дефицитът във външнотърговския ни баланс расте спрямо същия период на 2007 г. с 31,4%, а в текущата сметка с 42,0%. България е рекордьор в ЕС по тези дефицити.

През септември-декември 2008 г. влошаването наверно ще се засили. Правителството греши ако разчита да смекчи последствията от тези дефицити чрез трупане на фискален резерв. С това се третират последствията, а не причините за дефицитите и само се отлага експлозията.

Влиянието на глобалната рецесия върху нас ще е много по-силно, отколкото влиянието на глобалната финансова криза. Последствията за реалния сектор ще бъдат по-тежки и възможностите на правителството за маневриране по-ограничени. В редица случаи кризисните проблеми няма да имат краткосрочни решения, защото антикризисните мерки се предприемат твърде късно, а е нужен съответен лаг между задействането на мерките и получаването на резултат. Освен това, тези лагове в реалния сектор са по-продължителни от лаговете във финансовия сектор.

Към това трябва да се добави и погрешният основен замисъл на проектобюджета за 2009 година. Азбучно правило е, че когато намалява рязко външното търсене (износа), трябва да се стимулира вътрешното търсене (лично, държавно и инвестиционно), за да не се допуска рязко спадане на растежа. За целта е необходима експанзивна фискална политика, подкрепена с мека парична политика. Вместо бюджетен излишек сега е допустим и дори необходим умерен бюджетен дефицит (до 2-3%), особено поради силно смекчените външни инфлационни опасности. Според оценки на чуждестранни специалисти, при нормално развитие на глобалната рецесия намалението на цените на енергийните ресурси и на другите борсови стоки, ще трае около 18 месеца. Това означава, че в продължение на година и половина може да се провежда експанзивна бюджетна политика, чийто главен резултат ще бъде растежът, без особена опасност от инфлационни последствия. Това е отдавна потвърдено от икономическата теория и от световната стопанска практика.

Така постъпват в момента САЩ (с 190 млрд. дол.), Китай (с 586 млрд. дол.), страните от ЕС (Великобритания с около 70 млрд. дол.; Германия с 50 млрд. дол. и т.н.), Русия (с 200 млрд. дол.) и много други страни със стимулационните си пакети за форсиране развитието на инфраструктурата и подсилване на личното и държавното потребление. Жалко, че българското правителство не прави това! Вместо да стимулира вътрешното търсене, то ще го потиска с рестриктивния си проекто бюджет за 2009 година. С това ще потиска и растежа.

В актуализираната прогноза на МВФ за световната икономика от 6 ноември 2008 г. има раздел: По-силен отговор с макроикономическа политика може да ограничи пораженията от кризата. Там, между другото пише: Има очевидна нужда от допълнителни стимули с макроикономическата политика, в сравнение с правеното до сега, за поддръжка на растежа... Трябва да се проучат възможностите за облекчаване на паричната политика, особено сега със смекчаването на инфлационните опасности. Паричната политика обаче може да не е достатъчна... Има подходящи условия, там където широко базирани фискални стимули са оправдани. Фискалните стимули могат да бъдат ефективни, ако са добре целенасочени и подкрепени с подходяща парична политика.

За разлика от много други случаи в миналото, този път си струва да се вслушаме в препоръките на МВФ. Може би кризата е принудила и тях да изоставят неокласическите либерални догми за поголовна рестриктивна политика и да възприемат по-прагматичен подход. Освен това, така постъпват и цитираните по-горе страни с многомилиардни стимулационни фискални пакети.

 

13 ноември 2008 г.

 

Публикувана в ДУМА,
15 ноември 2008 г.

Обратно в списъка на публикаците