Обратно в списъка на публикаците

Проф. Иван Ангелов
Член-кор. на БАН

 

Да спасим еврофондовете

 

Икономическата криза за която предупредих във в. ПАРИ на 19 февруари тази година вече е на границите на България[1]. През следващите месеци и особено към средата на 2009 г. ще почувстваме нейните удари още по-силно.

 

Ударите на кризата

 

Те ще бъдат по следните направления: намаление на износа и на свързаните с него валутни приходи; намаление на притока на ПЧИ; ограничаване достъпа до кредити; завръщане на част от работещите в чужбина българи и намаление на техните трансфери в България; намаление на чуждестранните туристи и на свързаните с това валутни постъпления; ревизия (към намаление) на инвестиционните планове на фирмите в България; увеличение на безработицата и намаление на семейните доходи; намаление на бюджетните постъпления и на вноските в НОИ и т.н. Кризата ще засегне почти всички сектори на стопанска дейност.

Ще бъдем облекчени от намалението на световните цени на енергоносителите и някои вносни борсови стоки и на по-ниската вътрешна инфлация. Ще загубим от рязко намалени експортни цени на черни и цветни метали, химически торове и други химически продукти, земеделски продукти и други суровини и първично обработени стоки с посредствено качество, които преобладават в нашия износ. Негативните ефекти на кризата ще превишават многократно позитивните.

 

Възможностите за компенсиране

 

на тези загуби през 2009-2010 г. са ограничени. Единствената ни надежда са трансферите от ЕС по трите предприсъединителни програми, от структурните, Кохезионния, Социалния и аграрните фондове. При добро усвояване на тези средства може да се смекчи частично негативният ефект от световната криза.

Но и тук не си свършихме работата. От началото на 2008 г. ни предупреждаваха от Европейската комисия (ЕК) за слабата работа по усвояване на предприсъединителните фондове. През пролетта блокираха финансирането по САПАРД поради наши нарушения, което отблокираха едва тези дни. Писмото на М. Лии през май, докладите на ОЛАФ, общия доклад на ЕК през юли, многобройните посещения на представители на ЕК и на ОЛАФ в България и посещението на председателя Барозо бяха червени сигнални лампички.

 

Обещания без резултати

 

Нашите власти обаче не им обърнаха внимание. Помислиха си, че и този път ще се размине с декларации за наличие на политическа воля, с амбициозни планове за действие, с уверения за добри намерения, със структурни промени, с няколко смени на началници на средно равнище и т.н. Симулираше се висока активност и много усилия, но резултатите бяха повече от скромни. А работата се оценява по резултатите. Такива обаче нямаше.

Въпреки усилията на вицепремиера по еврофондовете от май 2008 г. насам, усвояването на предприсъединителните фондове изоставаше, макар че трябваше да приключи до края на тази година. Не са усвоени над 550 млн. евро от ФАР. За 6-7 години са усвоени едва 20% по ИСПА, а през следващите две години трябва да се усвоят останалите 80%, което е повече от съмнително. Тези дни се оказа, че поради конфликт на интереси може да загубим още 220 млн. евро по САПАРД. Наскоро ни предупредиха за санкции поради забавено решаване на проблема с боклука на София. Пак тези дни ни предупредиха, че механизмът на наблюдението от ЕК по правосъдие и вътрешни работи ще продължи поради слаби резултати. През първата половина на декември започна нова проверка по САПАРД с предполагаеми неприятни резултати.

 

Безнаказани престъпления

 

Освен ЕК, ние българите също знаем за много нарушения и дори престъпления при усвояването на еврофондовете, но наказания няма. Например за разкритието около пребоядисаните стари и върнати като нови машини по САПАРД преди две години за около 5 млн. евро по сигнали от Германия, делото за техните участници вече завърши с осъдителни присъди, а у нас още не е започнало. Съдебните процеси се точат с години и много често завършват с оправдателни присъди. Главният прокурор обяви на 5 декември, че прокуратурата разследва над 80 случая по еврофондовете, но осъдени до сега почти няма. Прокуратурата е прекратила поради изтекла давност 274 хил. дела. Това означава поне над 150-200 хиляди неосъдени престъпници в различни области. Престъпниците се разхождат на свобода и вършат нови престъпления.

На България все повече се гледа от чужбина като на крадлива и корумпирана държава, с бездействаща съдебна система. Нарушенията и стопанските престъпления продължават, а наказани почти няма, особено от по-високите етажи на властта. Това тревожи всички ни, но не и правителството. То реагира по странен начин на последните решения на ЕК за прекратяване на две акредитации на разплащателни агенции и отнемане на 220 млн. евро по ФАР. Правителството потърси вината навсякъде другаде, но не и в себе си.

 

А истината е очевидна:

 

слаба работа на институциите, заети с усвояване на еврофондовете. За конкретните погрешни или престъпни деяния сигурно има виновници спрямо които трябва да се предприемат административни или наказателни мерки, но моралната и политическата отговорност носи правителството. А то се прави че не вижда очевидни факти. Незнайно защо нашият премиер поиска уволнението на половината финансови министри на страните от ЕС. Той е длъжен да знае, че кризата започна от САЩ, а не от Западна Европа. Европа и нейните финансови министри не са виновни за тази криза.

 

Какво да се направи

 

за да не се повтаря това при усвояването на структурните и другите фондове с общ размер около 12 млрд. евро до 2013 година?

Първо. Хладнокръвна безпощадна, без емоции самооценка на нашата работа. Премиерът да постави пръста в раната и да въведе ред в своята команда. Трябва да започне истинска работа по усвояване на еврофондовете.

Второ. Да се потърси политическа и морална отговорност от министрите на финансите и на регионалното развитие (на чиито агенции беше отнета акредитацията) и на ресорните им заместници, отговарящи за усвояване на еврофондовете, а също и на главния ръководител по усвояване на фондовете. Срок - незабавно

Трето. Да се установят конкретните виновници за допуснатите грешки и престъпления, довели до лошо усвояване и/или злоупотреби и да се потърси административна и наказателна отговорност от тях. Срок незабавно.

Четвърто. Да се запази децентрализираната организация на усвояването на еврофондовете, като се подобри координацията и засили контрола от вицепремиера по усвояването върху звената, заети с такава дейност в различните министерства. Работата по усвояването е разнородна по характер, по сектори и дейности. Централизирането би означавало създаване на гигантско министерство с агенции и дирекции, дублиращи повечето съществуващи отраслови и функционални министерства. Това би означавало нова, паралелна на правителството институция с неговите министерства и агенции. Интеграцията на България в ЕС, в това число и усвояването на еврофондовете, е задължение на всички съществуващи министерства и агенции в рамките на техните компетенции. Те всички би трябвало да са се превърнали вече от вътрешнобългарски (каквито бяха до присъединяването) в органи на интеграцията ни в ЕС, без да се създават нови паралелни министерства, агенции, дирекции и т.н. по усвояване на еврофондовете и с това да набъбва административният персонал. В този контекст е под въпрос и нуждата от Министерство по европейските въпроси, което дублира голямата част от работата на Министерството на правосъдието по взаимоотношенията ни с ЕС. С европейските въпроси се занимава и Министерството на външните работи. Всичко това следва да се изчисти и опрости. То ще доведе до значително съкращаване на държавната администрация.

Пето. Да се отмени незабавно квотният принцип за всички висши и средни ръководни длъжности в агенциите и службите по усвояване на еврофондовете. Вицепремиерът по усвояването на фондовете съобщи напоследък, че в агенция САПАРД има седем заместник директори. Професионализмът, а не партийната принадлежност, следва да е критерий за назначаване на такива длъжности. Броят на заместниците в агенциите да се намали до двама. Сегашният квотен разгул струва на държавата милиони и трябва да се прекрати. Освен това, той деморализира и отчуждава почтените професионалисти, които не са партийни активисти.

Шесто. Жизнено важните за страната обекти, останали без средства от ЕК, да се довършат със средства от бюджетния излишък или фискалния резерв, при засилен контрол по тяхното използване. Такива инвестиции се налагат и от икономическата криза.

Седмо. Да се направи оценка на работата на сегашните ръководители на агенции и дирекции по усвояване на еврофондове и на техните заместници и неподходящите да се освободят. Да се обяват публични конкурси за попълване на освободените места. Срок 2-3 месеца

Осмо. Агенциите и дирекциите по усвояването да се освободят от негоден ключов изпълнителски персонал, случайно попаднал там. Освободените места да се попълнят с конкурси. Срок 2-3 месеца.

Девето. Да се назначат чуждестранни съветници на нашите ръководители на агенции по усвояването на еврофондове. Срок 2-3 месеца.

Десето. Да се разшири и ускори въвеждането на високо и силно диференцирано (според резултатите от работата) заплащане на работещите в агенциите и дирекциите по усвояването. Срок незабавно.

Единадесето. Да се проведат курсове за обучение на персонала по усвояване на еврофондовете по нива на отговорност ръководен и изпълнителски персонал. За лектори да се привлекат повече чуждестранни експерти в тази област. Срок 3-4 месеца.

Дванадесето. Да се повиши ефективността на правораздавателната система за разкриване и наказване на престъпления при усвояване на еврофондовете. За целта са нужни:

- бързи промени в законодателството с цел ускоряване на съдебните процеси и повишаване строгостта на наказанията;

- стриктно и унифицирано прилагане на осъвремененото законодателство от различните съдилища

- повишаване отговорността на следователи, прокурори и съдии за изпълнение на техните задължения. Активизиране на Висшия съдебен съвет и на Инспектората към него за своевременно отстраняване на неподходящи магистрати;

- засилване на специализацията на следователи, прокурори и съдии по усвояване на еврофондовете. Създаване на специализирани звена, където е необходимо;

- приемане на резултатите от прилагане на СРС и на разследванията на ОЛАФ за доказателствен материал в съдилищата. Това трябва да се уреди със съответна промяна в законите.

 

Заключение

 

Намираме се в извънредна ситуация, която изисква извънредни мерки за подобряване усвояването на еврофондовете. Тя се усложнява допълнително от икономическата криза. След като цивилизованите мерки не помагат, нужни са извънредни мерки. Нашият народ няма да прости сегашните безобразия с лошото усвояване на еврофондовете загуба на милиарди левове и злепоставяне на България пред Европа!

 

5 декември 2008 г.

Публикувана във в. ПАРИ
на 9 декември 2008 г.

Обратно в списъка на публикаците



[1] Виж интернет сайт на адрес www.iki.bas.bg/CVita/angelov/index.htm , публикация № 98.