Обратно в списъка на публикаците

Проф. Иван Ангелов
Член-кор. на БАН

Мека парична и експанзивна бюджетна политика

Спадът в промишленото производство се ускорява през новата година (виж таблицата):

Индекси на промишленото производство - %

Подотрасли

януари 2009 към януари 2008 г.

януари 2009 към декември 2008 г.

Промишленост общо

86,7

81,0

Добивна промишленост

72,8

93,3

-Добив на въглища

91,0

102,2

-Добив на метални руди

48,8

118,4

-Добив на неметални материали и суровини

79,8

49,8

Преработваща промишленост

84,3

78,6

-Производство на текстил и изделия от текстил

53,5

74,8

-Производство на хранителни продукти

93,9

75,2

-Производство на напитки

98,4

55,9

-Производство на облекло

77,2

88,7

-Обработка на кожи, производство на обувки и др.

73,1

100,0

-Производство на дърв. материал и изделия от него

68,2

60,5

-Производство на хартия, картон и изделия

76,8

75,0

-Производство на химически продукти

70,8

81,7

-Производство на изделия от каучук и пластмаси

75,1

70,2

-Производство на неметални минерални суровини

64,9

57,9

-Производство на метални изделия (без машини)

40,6

33,5

-Производство на компюторна и комуникац. техника

68,5

55,3

-Производство на електрически съоръжения

76,5

77,4

-Производство на машини и оборудване

83,0

74,3

-Производство на превозни средства

72,2

26,1

-Производство на мебели

64,6

53,7

-Ремонт и инсталиране на машини и оборудване

74,1

46,9

Източник: Интернет сайт на НСИ

В една от предходните ми статии приложих таблица за промишлените продажби през декември 2008 г. в сравнение с декември 2007 година. От началото на 2009 г. НСИ заменя показателя за промишлени продажби с този за промишлено производство. Те са много близки, без да са идентични. Поради това техните тенденции могат да се сравняват.

Главният извод е, че спадът на промишленото производство продължава. Ако индексът за декември 2008 г. (в сравнение с декември 2007 г.) общо за промишлеността беше 89,2%, през януари 2009 г. към януари 2008 г. е 86,7%. Общо взето се запазва темпът на намалението през този период в добивната промишленост, но се ускорява спадът в преработващата промишленост, което е тревожно през декември 2008 г. индексът е бил 87,7%, а през януари 2009 г. е 84,3%. Не може да не безпокои годишният спад на производството в преработващата промишленост с почти 16%. А най-неблагоприятната вълна на кризата още не е достигнала до нас. Това ще стане през следващите месеци.

Тревожи рязко ускореното спадане на промишленото производство през януари 2009 г. в сравнение с предходния месец (декември 2008 г.) с 19,0%. За добивната промишленост този спад е със 6,7%, а за преработващата с 21,4%

Ако спадът на промишленото производство продължи със същия средногодишен темп (януари 2008 г./януари 2009 г.) към средата на 2009 г. то ще се свие до около 75% от нивото през януари 2008 година. Ако намалението на производството в преработващата промишленост продължи с този темп към средата на годината ще се срине до 67-69% от равнището на януари 2008 година.

Ако пък спадът през следващите 3-4 месеца продължи с януарския темп (спрямо декември 2008 г.) ни очаква още по-тежък срив. Очевидно вече се чувства ударът от прекратяването на поръчките за износ, все по-трудният достъп до кредити и негативните ефекти по другите канали, за които ще стане дума по-долу. Не виждам това да тревожи правителството. Такъв срив на производството ще има много тежки последствия за заетостта, доходите, постъпленията в бюджета и осигурителната система, за междуфирмените задължения, за износа и другите макроикономически и социални показатели през следващите месеци.

За сроителството, транспорта, земеделието и услугите не се публикуват оперативни месечни данни и не може да се съди за хода на стопанската дейност в тези сектори.

Тревожни са данните и за различните видове бизнес очаквания, публикувани от НСИ в резултат на редовните им анкети. Ако се съди по духа и по оповестените мерки за подобряване събираемостта на държавните вземания на пресконференцията на министъра на финансите и председателя на НАП на 12 март 2009 г. заплахата за бюджета вече се е проявила.

Важно е да се знаят каналите на въздействие на световната криза върху нашата икономика. Така може да се постави по-точна диагноза на кризата и да се търсят изходи от нея. Въпреки сложната икономическа среда, очаквам влошаване по следните външни канали през 2009 спрямо 2008 г.:

Косвеното влияние на световната криза ще се прояви и по вътрешни канали:

Преди 75 години Джон Мейнард Кейнс доказа, че нивото на производството и заетостта се предопределят от съвокупното търсене. Той конструира уравнение, известно като формулата на Кейнс, която се прилага и сега в световната статистика:

потребление + инвестиции + държавни разходи + износ внос = БВП

Потреблението, инвестициите и държавните разходи формират вътрешното търсене, а разликата между износа и вноса външното търсене. Когато разликата е положителна (износът превишава вноса) тя се прибавя към вътрешното търсене. Когато е отрицателна (износът е по-малък от вноса) тя се приспада от вътрешното търсене. Алгебричната сума на вътрешното и външното търсене е равна на брутния вътрешен продукт (БВП). При свито външно търсене не може да се орязва вътрешното търсене и да се очаква растеж и стабилност. Това е много важно да се знае, защото върху рязко намаленото външно търсене не можем да влияем сега и през близките няколко години.

С посочените по-горе негативни въздействия върху икономиката по различните канали се очертава 4-5 милиардна дупка в БВП през 2009 година. На това основание очаквам 4-5% рецесия през 2009 г., която ще продължи през 2010 и 2011 година, макар и затихващо. Дълбочината и продължителността на рецесията у нас ще зависи от развитието на кризата в САЩ и в Западна Европа. Засега прогнозите на най-компетентните световни институции (Световна банка, МВФ, ОИСР, ЕС) за хода на кризата не са окуражаващи.

За да се запази нашият БВП от 2008 г. (около 66 млрд. лв.) трябва да се поддържа същото вътрешно и външно търсене. Посочените по-горе потоци по различните канали показват, че това не е възможно. За смекчаване на рецесията правителствата на почти всички развити страни приеха многомилиардни стимулиращи фискални програми, едновременно с безпрецедентни мерки за смекчаване на паричната политика и размразяване на кредитните потоци. Някои от тях намалиха основните си лихви до нулата. Няколко милиардни антикризисни програми имат почти всички ЦИЕ страни.

Не са верни твърденията на високопоставени лица в България, че само големите страни могат да си позволят стимулиращи фискални програми и че възможностите на държавата за смекчаване на кризата са ограничени. Те не са безгранични, но не са и малки.

По данни на Националното бюро за икономически изследвания в САЩ от 1854 г. до сега там е имало 33 значими икономически кризи, т.е. на всеки 4,6 години е имало сериозна икономическа криза. Тук не са включени кризите извън САЩ, в т.ч. и през последните две десетилетия Мексиканската, Аржентинската, Японската, Шведската, Източноазиатската, Руската.

Странни са твърденията на българските пазарни фундаменталисти, че това което се правело по света и у нас за ангажиране на държавата с антициклични кризисни мерки било погрешно. Те го наричат мимикрия и препоръчват частният сектор да се остави сам да излезе от кризата. Ще бъда много доволен ако някой от тези експерти ми посочи поне един пример в световната история през последните 100 години, когато страна в сериозна икономическа криза я преодолява без решителна намеса на държавата. Дори президентът Буш разбра, че това не е възможно. Неговият екип изработи пакета от 700 млрд. долара за финансова стабилизация и положи големи усилия да го прокара в Конгреса на САЩ. За да убеди Конгреса в края на септември 2008 г. президентът Буш заяви, че ако тази програма не бъде приложена в САЩ ще настъпи тотален икономически и финансов срив.

Някои наши либерални икономисти, които до вчера ни поучаваха как държавата трябва да бъде изгонена от икономиката, пледираха за шокова и тотална приватизация, либерализация, дерегулация, сега демонстрират дефицит на съвест като ни разясняват кризата по медиите и ни поучават как да излезем от нея. Същата криза, която техните идеологически идоли в САЩ изработиха и разпространиха по света. Странно е също, че ръководители на медии и някои водещи журналисти забравиха на какво ни поучаваха тези хора до миналото лято и сега пак прибегват до техните експертни услуги!

А какво прави българското правителство?

Твърде малко, на фона на онова, което се прави по света. Продължават твърденията на правителството, че сме били в добра кондиция, че състоянието на нашите банки било по-добро от това на западноевропейските. Все още няма мащабна антикризисна програма. Обявената на 30 януари 2009 г. правителствена програма е смесица от 90% нормални мерки (присъстващи във всеки наш бюджет за нормална година) и 10% скромни по брой и мащаби антикризисни мерки. При такава смесица програмата изглежда по-впечатляваща, но не показва истината за мащаба и характера на същинските антикризисни мерки. По-скоро прикрива липсата на такива мерки.

Въвеждането на плоския данък върху доходите на физическите лица с най-ниския в света процент, отмяната на необлагаемия минимум, отказа от класическото семейно данъчно облагане, отмяната на данъчните облекчения за свободните професии и други подобни мерки през 2008 г. допринесоха за намаляване на потребителското търсене на домакинствата с ниски и средни доходи, което сега ни е толкова необходимо. А не личи правителството да обмисля корегиране на тези погрешни стъпки. То се хвали, че през 2008 г. постъпленията от плоския данък върху доходите нарастнали, макар и скромно, но пропуска да забележи, че това се дължи на разширеното облагане на бедните и средните доходни групи, а не на осветляване на доходите на най-богатите. Бремето по данъка върху доходите на физическите лица беше прехвърлено от богатите върху бедните и хората със средни доходи. Това сега допълнително ограничава потребителското търсене на домакинствата с ниски и средни доходи.

Икономическите съветници на министър председателя изглежда не познават доказаната преди 75-80 години от Дж. М. Кейнс истина, че при сериозна криза няма по-добро лекарство от меката парична и експанзивната бюджетна политика. Писмото на Кейнс до президента Ф.Д.Рузвелт от 31 декември 1933 г. започва с думите:Разходвай, разходвай, разходвай. А при изчерпване на потенциала на паричната политика, казва Кейнс, е необходима още по-агресивна бюджетна политика. Сегашната ситуация е точно такава. Нима тези хора не знаят, че с рестриктивната политика нормалната рецесия в САЩ през 1929 г. беше превърната в Голямата депресия" на 1930те? Това признава дори Милтън Фридмън. Нима не знаят, че с подобна политика японската рецесия от началото на 1990те беше превърната в криза на загубеното десетилетие? Нима не знаят за сегашните многомилиардни фискални стимулиращи програми на почти всички високо- и средно развити страни по света? На 9 март т. г. проф. Лоурънс Самърс най-близкият икономически съветник на президента Обама призова във Файнаншъл Таймс към координирано световно фискално усилие за увеличение на глобалното търсене. Същия призив повтори и министърът на финансите на САЩ Тимоти Гайтнер. Нима не знаят, че най-известните нобелови лауреати по икономика от последните години Дж. Стиглиц, М. Спенс, П. Кругман и много други световно известни учени също призовават за активна фискална политика, в т.ч. и за временни бюджетни дефицити.

Другите страни работят за смекчаване на кризата, а в България я изострят с рестриктивна бюджетна и парична политика! Рестриктивната политика досъсипва икономиката в кризисни условия, понеже потиска вътрешното търсене, при сринато външно търсене. Последиците от това са тежки спад на производството, увеличение на безработицата, намаление на доходите и на потреблението.

Членове на правителството постоянно повтарят, че спасението било в бюджетния излишък. Ние сигурно сме единствената бедна страна в Европа с бюджетен излишък по време на криза. Бюджетният излишък е алтернатива на бюджетния дефицит в нормални условия, но не по време на сурова криза. Сега единствената алтернатива на бюджетния дефицит е сривът на икономиката. А бюджетната рестрикция води към такъв срив. Между двете злини трябва да се избере по-малката временният умерен бюджетен дефицит. При нормализиране на обстановката следва да се придържаме към бюджетно равновесие в дългосрочен хоризонт.

Който се съмнява в това нека погледне какво става в ЕС. Средно за ЕС-27 бюджетният дефицит през нормалните 2007 и 2008 г. е бил съответно 0,9 и 2.0% от БВП. Според последната прогноза на Европейската комисия за кризисната 2009 г. дефицитът ще достигне 4,4%, а за 2010 г. 4,8%. Действителните резултати ще са още по-лоши. Нима ръководителите на тези страни не знаят как да изберат подходяща антикризисна политика!

Някой може да каже, че комисарът на Европейската комисия по икономика и финанси г-н Алмуня ни хвали за бюджетния излишък и ни поставя наравно със скандинавските страни. Аз вярвам на делата, а не на думите. Преди да поощрява България да продължи политиката на излишък и да сравнява несравними икономики (българската със скандинавските) нека той убеди правителствата на страните членки на ЕС, в това число и правителството на собствената си родина, да поддържат бюджети с излишък, особено по време на криза.

Светът преживява важна трансформация. Разделя се с проваления Вашингтонски консенсус и сляпата му вяра в саморегулиращите способности на пазара, в догматичните клишета за прогонване на държавата от икономиката, за постоянна рестриктивна макроикономическа политика, за тотална шокова приватизация, либерализация и дерегулация. Аз призовах за отказ от тази политика в доклад на научна конференция в Икономическия институт на БАН на 8 октомври 1999 година.

Светът сега възприема модерното кейнсианство, което проповядва философията пазар и държава, а не догматичната конфронтационна теза пазар или държава. Кейнсианството доказа тяхната взаимна допълнимост и приложението й чрез регулираната пазарна икономика. Кейнсианската теория и практика се застъпва и за повече социална справедливост. Нейната практическа реализация е социалното пазарно стопанство. Кейнсианството, за разлика от неокласическата школа, има и стройна теория за кризисна антициклична политика.

И нека правителството знае, че носи огромна отговорност. Ако се придържа към политиката на пазарния фундаментализъм България ще преживее много тежка криза през тази и следващите години. Нашата икономика изглежда на пръв поглед добре подготвена за кризата с големия си валутен и фискален резерв, но тя е крехка и безпомощна при сегашното състояние на реалния сектор. Особено, с остарелите структурни и технологични характеристики; най-ниска производителност, конкурентоспособност и доходи в ЕС; занемарено здравеопазване, образование, наука, иновации и инфраструктура; 30% пустеещи земеделски земи; съсипана индустрия и земеделие; ниска квалификация на работната сила, един милион икономически емигранти, между които най-предприемчивата част на нацията, огромна междуфирмена задлъжнялост; астрономически дефицит по търговсата и текущата сметка; голям брутен външен дълг; остра социална поляризация; неефикасна и в значителна степен корумпирана администрация.

Ако прилага принципите на модерната кейнсианска теория и практика правителството ще постигне облекчаване на кризата и ще се разминем с по-мека рецесия и умерено повишение на безработицата. Българското правителство е пред съдбоносен избор пазарен догматизъм или пазарен реализъм.

10 март 2009 г.

Публикувана с малки съкращения
във в. ДУМА на 11 март 2009 година

Обратно в списъка на публикаците