Обратно в списъка на публикаците

Проф. Иван Ангелов
Член-кор. на БАН

Новото правителство получи добро макрофинансово наследство

Напоследък Симеон Дянков непрекъснато говори за лошото наследство от предишното правителство, ползвайки необичайната за средноинтелигентен човек и особено за професионален икономист фраза, че то било профукало парите и оставило огромна дупка в бюджета от 2,5 млрд. лева. На 21 ноември премиерът, сигурно по внушение на Дянков, спомена по една телевизия за някаква дупка от 6,5 млрд. лв. Това обаче няма нищо общо с истината.

Симеон Дянков подвежда премиера с данни, които се разминават тотално с официалната отчетност на Министерството на финансите и на БНБ и заблуждава българската общественост. Тези твърдения са необичайни и с езиковата си арогантност. През септември той обяви група изтъкнати български икономисти за малоумни. Пак през септември обяви закриването на всички агенции. През октомври обяви за преместване на няколко министерства в провинцията. Преди седмица нарече феодални старци най-видните български учени академици и член-кореспонденти на БАН. Тези дни обвини произволно журналист, че не си плащал данъците и прекъсна интервюто, защото му задавал неудобни въпроси.

Този човек изненадва и с изявления, които граничат с фантазия от най-висока степен и показват непознаване на стопанските реалности и на процесите на икономическото развитие. Наскоро заяви, че след няколко години България ще достигне средните икономически показатели на ЕС, докато в изготвената от нашия колектив Стратегия за догонвощо икономическо развитие на България до 2020 година, а също и от чуждестранни изследователи е доказано, че за това са нужни няколко десетилетия. Тези дни ни изненада със съобщение, че България ще се превърне в рай на земята.

Понеже неговият арогантен език ми е чужд ще използвам българските синонимни глаголи разхищавам и разграбвам вместо профуквам. Ще споделя мисли по обвиненията за разграбване или разхищения на макро равнище. На това равнище обект на разхищения могат да бъдат бюджетът и държавните валутни и финансови резерви. Обект на грабителско управление може да бъде и държавният дълг.

Бюджетът трудно се поддава на разграбване, защото е съчетание на два потока: входящ (данъчни и други приходи) и изходящ (разпределение на приходите по сектори и дейности). За да има баланс, през даден месец може да се разпредели само това, което е постъпило. Ако се разпределя повече ще има дефицит в края на месеца. В таблица 1 са показани официалните данни за приходите, разходите и салдата в консолидирания бюджет с натрупване към края на първо тримесечие на 2009 г. и към края на всеки от следващите месеци.

Таблица 1.

Изпълнение на консолидирания бюджет за 2009 г.

(в млн. лева)

Месеци

Приходи

Разходи

Салда

Първо тримесечие

6399,6

5885,3

514,3

Април

9100,9

8425,4

675,5

Май

11044,1

10488,6

555,4

Юни

12954,5

12770,6

183,8

Юли

14751,4

15137,8

-386,4

Август

16581,6

17060,4

- 478,8

Източник: Интернет сайт на Министерство на финансите към 22 11 2009 г. Странно защо се бави публикуването на данните за септември и октомври.

Месечните данни показват непрекъснато намаление на бюджетните приходи. Ако през януари-март средномесечните приходи са били 2133,2 млн. лв., за май-юли са 1883,5 млн. лв., а през август 1830,2 млн. лева. Това се дължи на задълбочаването на кризата. За септември и октомври приходите сигурно са още по-малко. Ако през първото тримесечие на 2009 г. спадът на БВП е бил 3,5%, през второто 4,9%, а през третото 5,8%. Никое правителство не може да осигури нарастващи или стабилни приходи при намаляваща стопанска активност. Това естествено води до стопяване на излишъка, натрупан през първото полугодие до 183,8 млн. лв. в края на юни и постепенно нарастващ дефицит през следващите месеци. На намаляващите приходи не може да се реагира с незабавно рязко намаляване на разходите, защото са предопределени от вече поети ангажименти на държавата, както е нормално в бюджетната практика. Договарянето за бюджетните разходи през август, септември, октомври и т.н. е станало месеци преди това, дори през предходната година, а не месец за месец.

Спори се до кога трае отговорността на предишното правителство до края на юни или края на юли 2009 г. Най-точно е за бюджета да се приеме краят на юни. Юли беше месец на междуцарствие. Предишното правителство, загубило изборите, имаше ограничени пълномощия и не можеше да си позволи решителни действия по бюджета, които биха поставили новото правителство пред свършени факти. В този случай щеше да бъде обвинявано в превишение на пълномощията си. Но дори ако се приеме краят на юли дефицитът у нас е 0,4% от БВП най-ниският в ЕС.

Въпреки репресивното намаляване на държавните разходи от новото правителство с тежки текущи и бъдещи последствия, дефицитът не може да бъде преодолян до края на годината. За това едва ли ще помогнат и репресивните, дори противозаконни мерки на Симеон Дянков спрямо бизнеса със съзнателното бавене на разплащанията на държавата към фирмите по държавни поръчки и други услуги, а също и забавено връщане на ДДС. Да лишаваш фирмите от собствения им ресурс за оцеляване в това трудно време, за да покажеш в края на годината балансиран на хартия бюджет не се побира в представите ми за здрав разум и за икономическа логика!

При тези очевидни факти да не се вижда, че причина за бюджетния дефицит е кризата и да го приписваш на некадърна политика или на разхищаване от предходното правителство е чудовищно разминаване със здравия човешки разум. На същото основание такова обвинение може да се отправи срещу правителствата на САЩ, Япония и на останалите 26 страни от ЕС и страните кандидати, защото имат бюджетни дефицити. Следователно, всички са престъпници. Звучи смешно нали!

И забележете, това го казвам аз, макар че бях и съм един от най-последователните конструктивни критици на икономическата политика на предишното правителство през последните 2-3 години, когато не чувахме гласа на Симеон Дянков, който си живееше охолно във Вашингтон. Това може да се провери в моя сайт в интернет на адрес www.iki.bas.bg/CVita/angelov/index.htm

А сега да преминем към външния дълг и резервите, за да изследваме профукването там. Най-лесно се разграбва наличен ресурс. Степента на разграбването може да се измери с разликата между размера на ресурса и дълга в началото и в края на управлението на съответното правителство. За целта е полезна таблица 2:

Таблица 2.

Публичен дълг и официален валутен резерв на България

Показатели

2005 г.

2009 г.

м. юли

Разлика

Публичен външен дълг млн. евро

5197,6

4143,2

-1054,4

Официален валутен резерв млн. евро

7370,3

11711,3

+4341,0

Фискален резерв млн. лв.

4511,6

7710,5

+3198,9

Източник: Интернет сайт на БНБ и на Министерство на финансите

Пояснения: Всички данни за 2005 г. са в края на годината, понеже там няма данни по месеци. Данните за 2009 г. са за края на юли.

Правителството на Станишев управлява от лятото на 2005 г. до лятото на 2009 г. Официалните данни не потвърждават изявленията на Симеон Дянков и на министър-председателя за разграбване или разхищаване. Тези твърдения са неверни.

Ако е имало разграбване или лошо управление на дълга и на резервите то би следвало да причини увеличение на дълга и намаление на резервите. Такова нещо няма. Освен това, предишното правителство е допускало възможността от бъдеща криза и е взело мерки да подготви страната за нея чрез намаляване на публичния дълг до рекордно ниски равнища (особено при опасно нарастващия тогава корпоративен външен дълг) и да увеличи значително валутния и фискалния резерв, за да бъдат използвани като буфери при евентуална криза. Това обаче Симеон Дянков и премиерът съзнателно премълчават, т.е. не казват истината.

Как ли би се чувствал сега Симеон Дянков ако нямаше такива многомилиардни резерви? А на гражданите на България ще кажа: ако не бяха тези резерви сега трябваше да се търсят заеми от МВФ и от Световната банка, които се предоставят с условия за резки намаления на заплати, пенсии, още по-големи съкращения на разходи за здравеопазване, образование, наука, култура и т.н.

При наличието на такива безспорни ОФИЦИАЛНИ ДАННИ да се твърди за профукване на националните ресурси е подигравка с интелекта на българските граждани. Г-н Дянков трябва да знае, че като се връща тук след многогодишно отсъствие не намира абуригени, току що слезли от дърветата, а достатъчно интелигентен народ и по-добри от него икономисти, изстрадали, за разлика от него, така наречения преход.

По-актуален сега е друг въпрос: Защо тези и други резервни възможности стоят непокътнати, а се правят репресивни съкращения в бюджета и много хиляди хора се оставят без работа и препитание, без здравни услуги и лекарства, съкращават се важни икономически, инфраструктурни, социални и други програми, с което се рискува здравето и дори живота на хиляди хора!

Защо при наличието на ресурси се прибягва към брутално съкращаване на разходите за наука за 2010 г. до мизерните 0,3% от БВП, при 1,85% средно в ЕС? В този контекст е поучително сравнение с други малки и средни по мащаби страни от ЕС и страни кандидати (виж таблица 3.):

 

Таблица 3.

Общи вътрешни разходи за изследвания и внедряване

Страни

% от БВП

Швеция

3,60

Финландия

3,46

Австрия

2,66

Дания

2,55

Белгия

1,87

Холандия

1,70

Норвегия

1,64

Чехия

1,54

Ирландия

1,45

Словения

1,45

Естония

1,29

Португалия

1,18

Унгария

0,97

Литва

0,82

Хърватия

0,81

Турция

0,72

Източник: European Commission, Eurostat, Structural Indicators, Innovation and Research.

Със Швеция, Финландия и други развити страни не можем да се сравняваме, но трябва да се поучим от Словения, Естония, Португалия, Унгария, Литва, Хърватия и Турция. Нима те са по-малоумни от нас!

От проучването на антикризисните програми на САЩ, Китай, ЕС и други страни установявам, че навсякъде се предвиждат допълнителни средства за научни изследвания, иновации, нови технологии, топлинни изолации на обществени и частни сгради, инфраструктурни обекти с оглед да се помогне за смекчаване на кризата и по-бързо излизане от нея, а също и за подготовка на обновена и модернизирана следкризисна икономика. А Симеон Дянков заяви, че по време на криза науката не е основно нещо - обратното на това, което се прави по света! Изследването на други големи кризи в миналото показва, че страните излизат от кризите помъдрели. Следкризисната нормалност никога не е повторение на предкризисната нормалност, а съдържа много елементи на модернизация. Тази модернизация се подготвя по време на кризата. А кой друг, освен науката, образованието и иновационната система могат да я подготвят!

Публикувана във в. ДУМА на 24 ноември 2009 г.
под заглавие Помъдрейте политици с малки съкращения

Обратно в списъка на публикаците