Обратно в списъка на публикаците

Проф. Иван Ангелов
Член-кор. на БАН

Кризата в еврозоната и България

(Разширен вариант на изказване на дискусията за Еврозоната и присъединяването на България към нея, организирана от Съюза на българските икономисти на 23 февруари 2010 г.)

Още от 1997-1998 г. се застъпвам за присъединяването на България към ЕС. Сочех, че България нямаше и няма икономическо и политическо бъдеще извън ЕС. През 1999 г. получихме покана за присъединяване и на 1 януари 2007 г. станахме официално член на общността.

Актът на присъединяването обаче е само първа крачка на един продължителен и труден процес на интеграция в ЕС. Като държаха сметка за големите различия между страните членки и невъзможността всички да се движат еднакво бързо в интеграционния процес, ръководителите на ЕС решиха през 1991 г. в Маастрихт, без да говорят за това открито, да се премине към интеграционен процес на две скорости:

Едната нормалната и по-бавна, да важи за по-слабо развитите страни членки на общността, включително страните от четвъртото разширение, което включи и България. В нея степента на интеграция е по-малка. Тя има само обща аграрна политика и наченки на интеграция в много други области на икономиката и обществото.

Другата, с по-висока степен на икономическа интеграция, която, след продължителни многогодишни дискусии, беше формализирана на 1 януари 1999 г. със създаването на Европейски икономически и валутен съюз, наричан за краткост еврозона. Тя започна с 12 членки и към началото на 2010 г. има 16 членки с 370 милионно население. Характерно за тази по-малка, но по-напреднала и по-интегрирана общност е наличието на обща парична и валутна политика и обща валута - евро, наред с общата аграрна политика, валидна за всичките 27 страни членки на ЕС.

(По този въпрос отдавна се води дискусия между професионалистите и между политиците в ЕС. Окончателно официално решение няма, дори се отрича че това е официална политика на общността, но социално-икономическите и други реалности налагат интензивност на интеграционните процеси на две скорости поради големите различия между най-развитите и по-слабо развитите страни членки. И.А.)

Еврозоната е праобраз във все още доста суров вид на бъдещата високо интегрирана във всички области европейска общност. Еврозоната е само втората стъпка, след създаването на ЕС, на един много дълъг, сложен и труден процес на европейската интеграция, който ще трае десетилетия и по същество е безкраен. В сегашния глобализиран свят, Европа няма друга алтернатива, освен да продължава интеграцията с ускорен темп. Без това тя няма да може да се конкурира успешно през следващите години и десетилетия с икономически гигант като САЩ и с очертаващия се втори гигант в Азия Китай.

Като част от ЕС България също няма друга алтернатива, освен да участва активно в този интеграционен процес. В конкретния случай това означава да се сремим към членство в еврозоната. За мен не стои въпросът дали България трябва да се присъедини или не към еврозоната. Отговорът тук е само един ДА! Големият проблем за нас е не дали, а кога и как? По първия въпрос има единство в нашата икономическа колегия. Различията са по втората част кога и как да се присъединим.

Ускореното приемане на България в еврозоната през последните месеци се превърна във фокус на икономическата политика. Това налага хладнокръвен анализ на този важен проблем, за да се предпазим от емоционални очаквания и горчиви разочарования.

Следкризисната икономика на България ще се развива трудно в условията на трайно фиксиран валутен курс на лева от 1 юли 1997 г. Привържениците на валутния борд се надяват на бързо приемане в еврозоната като безболезнен начин за излизане от режима на валутен борд. Промяна на курса не е желателна по време на кризата. Ако присъединяването ни към еврозоната стане след 6-7 или повече години, което е почти сигурно, промените във валутнокурсовия режим след кризата и преди присъединяването към еврозоната, са неизбежни.

А защо присъединяването към еврозоната може да се забави?

Първо. За да бъдем приети в тази общност не е достатъчно ние да го желаем. Трябва да сме желани и от домакините - сегашните нейни членове. Те обаче засега и в обозримото бъдеще едва ли ще са готови да приемат нови членове, защото са в тежко положение - нарушена е финансовата стабилност на еврозоната (виж таблицата).

Основни показатели за Еврозоната

Показатели

2007

2008

2009

2010

2011

Растеж на БВП-%

2,8

0,6

-4,0

0,7

1,5

- Частно потребление-%

1,7

0,4

-1,0

0,2

1,0

- Публично потребление-%

2,3

2,0

2,0

1,1

1,0

- Инвестиции-%

4,8

-0,4

-10,7

-1,9

2,1

Заетост-%

1,7

0,6

-2,3

-1,3

0,0

Безработица-%

7,5

7,5

9,5

10,7

10,9

Средногодишна инфлация-%

2,1

3,3

0,3

1,1

1,5

Бюджетен дефицит-% от БВП

-0,6

-2,0

-6,4

-6,9

-6,5

Държавен дълг-% от БВП

66,0

69,3

78,2

84,0

88,2

Текуща сметка-% от БВП

0,1

-1,1

-1,0

-0,8

-0,7

Източник: Есенна (2009 г.) прогноза на Европейската комисия.

Пояснение: Данните за 2007 и 2008 г. са отчетни, за 2009 г. очаквани и за 2010 и 2011 - прогнозни. Безработицата е в % към работната сила. Всички други редове, без последните три са в % към предходната година.

Кризата в еврозоната продължава да се изостря. Най-тежко е положението в Гърция. Макар и не в същата степен, сериозно е положението в Испания, Португалия, Ирландия и до известна степен в Италия. Правителствените ръководители и финансовите министри на страните от еврозоната и от ЕС няколко пъти обсъдиха положението в Гърция. Засили се и спекулативният външен натиск върху Гърция, за който предупредиха напоследък Джоузеф Стиглиц и Пол Кругман. Тук са замесени и спекулативни интереси, целящи дестабилизация на цялата еврозона и на нейната валута. Рязко спадна курсът на еврото. Гърция е заплашена от намаление на нейния рейтинг от световните рейтингови агенции с всичките негативни последствия. Под натиска на ръководителите на ЕС правителството на Гърция приема строги рестриктивни мерки за намаляване на бюджетния дефицит до 8,7% през 2010 г., т.е. с четири процентни пункта, но растящото социално напрежение в страната ще затрудни прилагагането на амбициозните дисциплиниращи мерки.

Засега страните от еврозоната не предлагат финансова помощ, а и Гърция официално не иска такава. Премиерът на Гърция Папандреу заяви на 18 февруари 2010 г.: Ние не молим за парите на германските, френските, италианските или други данъкоплатци... Искаме само политическа подкрепа, за да прекратим спекулациите и клеветите срещу нашата страна... Помолихме да ни се даде време да приложим програмата си, която ще повиши доверието към нас и ще ни позволи да получим заеми при нормални условия. Като се имат предвид предстоящите плащания през месеците март-юни, Гърция едва ли ще се справи без солидна финансово подкрепа от еврозоната.

Освен изброените по-горе, още няколко страни в еврозоната имат сериозни икономически и финансови проблеми. Бюджетният дефицит на Гърция за 2009 г. е 12,7% от БВП, на Ирландия 12,5%, на Испания 11,2%, на Франция 8,3%, на Португалия 8,0% и средно за еврозоната 6,4%, при допустим таван 3,0%. Публичният дълг на Италия за 2009 г. е 114,6% от БВП, на Гърция 112,6%, на Белгия 97,2%, на Португалия 77,4%, на Франция 76,1%, на Германия 73,1% и средно за еврозоната 78,2%, при допустим таван 60%. Доста банки в еврозоната предоставиха преди кризата големи кредити на източноевропейски страни, част от които сега са необслужваеми. Безработицата в еврозоната вече превиши 10% и се очаква да расте през следващата година.

На 18 февруари агенция Ройтерс публикува пет вероятни сценария за развитието на гръцката криза и за влиянието й върху общата криза на еврозоната. Между тези сценарии има и доста песимистични. В Европа и в САЩ напоследък дори се чуват предвиждания за опасност от разпадане на еврозоната. Тревогите на хора като Нуриел Рубини и Джордж Сорос не са за пренебрегване.

На 5,6 и 7 март 2010 г. гръцкият министър-председател Папандреу посети Германия, Люксембург и Франция, където е обсъждал положението в Гърция и възможностите за помощ от еврозоната. Френският президент Саркози заяви на 6 март: След като сме създали еврото, не можем да оставим да пропадне страна, член на еврозоната... Иначе създаването на еврото не би имало смисъл. Ние трябва да подкрепим Гърция, понеже полага усилия. Гръцкият премиер посети тези страни след като на 5 март правителството му прие пакет от мерки за намаляване на бюджетния дефицит през 2010 г. с 4,8 млрд. евро или от 12,7% на 8,7%.

Въпреки официалните опровержения от наши официални лица, кризата в Гърция може да повлияе и пряко върху нас, понеже голяма част от активите на търговските ни банки са гръцки. В тях се намират значителни български спестявания. Има доста гръцки капитали и в реалния ни сектор. По данни на БНБ от началото на 1999 г. до края на 2009 г. в България са постъпили 2,8 млрд. евро ПЧИ от Гърция. През 2008 г. 9,9% от нашия износ е бил за Гърция и 5,3% от вноса.

Само наивник или авантюрист може да разчита, че в такава сложна обстановка Европейската централна банка (ЕЦБ) и Европейската комисия (ЕК) ще допуснат кандидати в ERM II с перспектива да бъдат приети за нови членове. Приемането в ERM II, известен популярно като чакалня не означава автоматично членство в еврозоната, но се счита за някаква форма на неофициален и необвързващ ангажимент за възможно бъдещо членство. Страните от еврозоната едва ли ще поемат такъв ангажимент при сегашните условия, когато се борят срещу опасността от още по-голяма дестабилизация и дори разпадане. Това е последното нещо с което те биха приели да се занимават сега. Ще бъде тактическа политическа грешка ако българските власти не се съобразят с това положение. Престижът на нашата страна ще пострада от такава преждевременна политическа стъпка. Аз предупредих за това в мои статии във в. ПАРИ в началото на януари т.г.

Симеон Дянков обаче подведе премиера, че трябва да кандидатстваме за чакалнята сега и подчини на тази кандидатура цялата бюджетна политика. С цената на фалшификации (прехвърляне на 1,5-2,0 млрд. лв разходи от 2009 към бюджета за 2010 г.) намали касовия бюджетен дефицит за 2009 г. до 0,8%, при положение че действителният по направени разходи е 1,9% и наложи неизпълним балансиран бюджет за 2010 г., за да впечатли ЕК и ЕЦБ. В името на тази погрешна цел сега се потиска бизнесът със стотици милиони неизплатени лева за завършени работи по държавни поръчки и забавено връщане на ДДС, бавят се плащанията за детски добавки, за доболнична и болнична помощ, закриват се болници, намалява се субсидията за лекарства за неизличими болести, расте безработицата, забавя се стопанското оживление и се причиняват големи страдания на милиони хора.

След завръщането си от заседанието на Европейския съвет на 11 февруари, Министър-председателят призна че нямаме шансове за чакалнята през тази година и че няма вероятност да ни приемат в еврозоната поне през следващите 2-3 години. Той съобщи, че Дянков продължавал да настоява да влезем там, за да стабилизираме еврозоната. Този човек изглежда си въобразява, че е месия спасител не само на България, но и на Европа!

Страните от еврозоната едва ли ще се решат към собствената си нестабилност да прибавят допълнителна през следващите години с приемане на ненадеждни кандидати като нас. Те ще се нуждаят от няколко години, за да излязат сами от кризата. След това ще им трябват още няколко нормални следкризисни години за собствено стабилизиране. И едва тогава може би ще се замислят за допускане в чакалнята и евентуално приемане на нови членове ако обстановката в Европа позволява. Към това следва да се прибавят и все по-настойчивите призиви в еврозоната за затягане на критериите и дори за въвеждане на допълнителни изисквания за нови членове. Има и гласове за разпускане на еврозоната, в което не ми се иска да вярвам. В тази обстановка Полша си поставя като цел за присъединяване 2015 г. Ако приемем полската цел за реална, България няма шансове преди 2016-2017 г.

Второ. За да бъдем приети трябва да сме добре подготвени и да отговаряме на критериите за присъединяване. От формалните критерии за присъединяване България не изпълняваше преди кризата само този за ниска инфлация. През 2008 г. инфлацията у нас беше 12%, при 3,3% в еврозоната. Сериозна, макар и неформална пречка беше и големият дефицит по текущата ни сметка (25% от БВП, при 1,1% в еврозоната) и големият ни брутен външен дълг (108,4% от БВП), от който 35,5% краткосрочен.

Известно е, че по време на криза инфлацията спада и дори възниква опасност от дефлация. Намаляват и дефицитите в текущата сметка. Така стана и у нас, но това не е заслуга на правителствената политика. Трябва да си даваме сметка, че макроикономическите и макрофинансовите показатели за кризисни години дават изкривена картина за икономиката и не са надеждно доказателство за трайното й състояние. А страните от еврозоната държат именно за трайна стабилност.

Нашите лихвени равнища сега са доста по-високи от тези в еврозоната. Не отговаряме и по показателя инфлация за 2009 г. В еврозоната средногодишната инфлация беше 0,3%, а у нас 2,5%. В страните от еврозоната настояват и балансът по текущата сметка да се превърне във формален критерий. На последната среща с президента Първанов председателят на еврозоната Жан-Клод Юнкер обърна внимание и на необходимостта да повишаваме конкурентоспособността на икономиката си. (А по този показател според последния доклад на Световния икономически форум сме на 76-о място. Това означава, че сме последни в ЕС и че пред нас са още 20-25 средно- и слабо развити страни. - И.А.) Симеон Дянков се надява, че при сегашната ниска кризисна инфлация и намален дефицит в текущата сметка ръководството на ЕЦБ и на ЕК ще приемат, че заслужаваме да бъдем допуснати в изпитателната чакалня на еврозоната през 2010 г.

Това едва ли ще се случи. Те сигурно (и с основание) ще настояват, освен балансиран бюджет, България да докаже, че може да поддържа ниска инфлация, ниски лихви и валутно-финансова стабилност в няколко нормални следкризисни години. Жан-Клод Юнкер писа през втората половина на февруари 2010 г. в германски вестник: Трябва да сме сигурни, че кандидатите ще спазват критериите дълго време.

На 5 март 2010 г. информационната агенция Блумбърг цитира рейтинговата агенция Фитч: Рейтингът на България с най-малък бюджетен дефицит в ЕС, може да бъде намален, понеже бремето на външния й дълг е по-голямо от годишния продукт и заплашва финансовата й стабилност. Фискалната й позиция е силна, но страната изправена пред риск от частния сектор, който има голям външен дълг, който я поставя в уязвимо положение. Фитч оценява външния дълг на България на ВВВ-, което е най-ниската инвестиционна степен и поддържа негативна перспектива на рейтинга от април миналата година.

Пътят към еврозоната не е постлан с рози. Нека разсъждаваме по някои от проблемите. Едно от най-важните изисквания за присъединяване е поддържането на ниска инфлация. С изключение на Швеция, другите кандидати са сравнително бедни страни, които желаят да се развиват по-бързо. Всеки интензивен растеж обаче е съпроводен с по-висока инфлация. През предкризисните години всички страни кандидати имаха по-висок растеж, но и по-висока инфлация от страните членки. През 2008 г. средногодишната инфлация в еврозоната беше 3,3%, а в Латвия 15,3%, в България 12,0%. в Литва 11,1%, в Естония 10,6%, в Румъния 7,9%, в Чехия 6,3%, в Унгария 6,0%. Причинно-следствената връзка между висок растеж и висока инфлация е лесно доказуема и теоретически.

По време на дискусията един колега заяви, че нямало строга зависимост между високия растеж и високата инфлация. При висок растеж в далекоизточните страни имало ниска инфлация.

Първо, това не е вярно. Растежът на БВП в по-големите нови пазарни икономики в източна и южна Азия през 1991-2000 г. е бил както следва: Китай - 10,4%, Индия 5,6%, Индонезия 4,0%, Пакистан 3,9%, Филипините 3,0%, Виетнам 7,6%, Тайланд 4,4%, Шри Ланка 5,2% и общо за региона 7,4%. Инфлацията в същите страни е била както следва: Китай 7,2%, Индия 9,0%, Индонезия 13,2%, Пакистан 9,1%, Филипините 8,7%, Виетнам 15,4%, Тайланд 4,5%, Шри Ланка 9,7% и общо за региона 8,1%. От горните числа може да се направи следния извод: между растежа и инфлацията няма строга функционална линейна зависимост, понеже върху инфлацията влияят и други фактори, но като правило, страните с по-висок растеж имат и по-висока инфлация. Нещо повече, дори и при сравнително нисък растеж слабо развитите страни имат относително висока инфлация, подхранвана от други фактори. Виж например Индонезия, Пакистан, Филипините.

Второ, защо трябва да търсим проява на връзката между висок растеж и инфлация на другия край на земното кълбо, а не виждаме как се проявява тази връзка в самите страни кандидати за еврозоната. Нали разсъждаваме за присъединяване към еврозоната на споменатите страни от централна и източна Европа, а не на страни от Далечния изток.

Възниква конфликт между две взаимно изключващи се национални цели: ускорен растеж (пораждащ по-висока инфлация) и присъединяване към еврозоната (изискващо обратното). Кое е по-важно (ускореният растеж или присъединяването към еврозоната), за да бъде предпочетено? Няма лесен отговор на този въпрос. И все пак, ако трябва да дам някакъв отговор, ще предпочета високия растеж.

И дали авторите на критериите от Маастрихт не са замислили еврозоната още при зараждането й като клуб на богати страни пред които не стои задача за ускорено догонващо развитие, неизбежно съпровождано с по-висока инфлация! Дали те не поставят по-слабо развитите страни кандидати пред нерешима задача! Дали тежестта на инфлацията като критерий за членство не следва да се намали, за да се отстрани несъвместимостта между двете национални цели на кандидатите! Защото не е възможно съжителство на висок догонващ растеж и ниска инфлация.

Да вземем друг проблем. Кандидатите за еврозоната са по-слабо развити и с по-ниско средно равнище на цените в сравнение със страните членки. По най-нови данни на Евростат средното равнище на цените в България през 2008 г. е било 48,3% от средното в еврозоната. В Румъния то е било 58,6%, в Литва 62,1%, в Унгария 65,5%, в Полша 66,4%, в Латвия 69,8%, в Чехия 70,0% и в Естония 75,0%. За групата на търгуемите стоки разликата в цените е по-малка, но при нетъргуемите по-голяма, за някои видове услуги няколко пъти по-голяма. Като членки на ЕС по-бедните страни кандидати за еврозоната се включват в процеса на икономическо и социално сближаване, в това число и на средните ценови нива. Това е закономерност за всяка интеграционна общност, която никой не може да отмени. Цените в страните кандидати ще растат по-бързо от цените в страните членки и спазването на условието за ниска инфлация ще бъде много трудно, на границата на невъзможното.

Цените в България ще растат по-бързо, отколкото в другите страни кандидати. И още по-бързо в сравнение със страните членки. При равни други условия България най-трудно ще постигне изискваната ниска инфлация, понеже е най-изостанала и трябва да догонва най-много. Да се откаже от процеса на икономическо сближаване е невъзможно, а присъединяването към еврозоната е желателно. Двете цели взаимно се изключват. Коя да бъде предпочетена? Възможно ли е съчетание между тях? Този въпрос също няма лесен отговор.

Положението на страните кандидати за еврозоната ще се усложнява през следващите години и по други причини. Със стопанското оживление в световен мащаб през следващите години ще поскъпват енергоносителите. Очаква се повишение на дефицита по текущата сметка, понеже вносът ще расте по-бързо от износа. Всеки знае, че при високо конкурентни пазари е по-лесно да се внася, отколкото да се изнася. Трайно фиксираният валутен курс у нас и обезценяването на валутите в някои съседни страни ще затрудняват допълнително износа ни и ще улесняват вноса. Всичко това ще затруднява допълнително нашата икономика, която едва ли ще е готова скоро по тези критерии за присъединяване.

Трето. Общото впечатление за България като член на ЕС вече три години не е благоприятно. И за това сме си виновни ние. В интервю за в. Либр Белжик на 13 декември 2009 г. комисарът по разширяването Оли Рен за първи път заяви публично, че България и Румъния не са били готови за ЕС на 1 януари 2007 г., но са приети, понеже предварително били определени срокове за приемането им. Той препоръча в бъдеще да не се определят предварителни срокове за приемане на нови членове и да се прилагат по-строги критерии за членство в ЕС. Известно е, че заедно с Румъния сме най-проблемните страни в общността. В ЕЦБ и ЕК знаят това и сигурно ще се вслушат в препоръките на Оли Рен. Още повече, че той продължава да е член на Европейската комисия и то като комисар по икономика и финанси, който ще може да оказва силно влияние при вземането на решения за допускане в чакалнята и за присъединяване към еврозоната. Те едва ли ще повторят грешката си от приемането ни в ЕС през 2007 г.

Маркус Фербер, член на комисията по икономически и парични въпроси в Европейския парламент даде интервю за в. Пари на 1 март 2010 г. На въпроса: Кога очаквате България да стане част от еврозоната? отговори: Когато успеете да покриете всички критерии, така че не мога да назова конкретна година. Но едно е сигурно веднаж вече избързахме с България и нейното членство в ЕС. Сега не трябва да допускаме тази грешка (почернянето мое И.А.). Днес не трябва да се избързва, а да се покрият критериите за влизане в еврозоната.

Жан-Клод Юнкер заяви на 13 февруари 2010 г.:Различията между страните в зоната не трябва да се увеличават. Валутната зона не може да съществува дълго ако различията в текущите сметки на икономиките стават твърде големи. Той повтори своите опасения и на срещата си с президента на България на 25 февруари 2010 г. Това беше адресирано недвусмислено по наш адрес. Защото през 2008 г. България беше рекордьор в ЕС с 25,0% дефицит по текущата сметка. Макар и намален през кризисната 2009 г. той продължава да е неколкократно по-висок от средния в еврозоната.

Четвърто. Провежданата икономическа политика трябва да улеснява подготовката на икономиката ни за бъдещо присъединяване към еврозоната. У нас сега се провежда репресивна рестриктивна икономическа политика. Това е особено силно изразено в бюджетната политика. Българското правителство се гордее, че през 2009 г. е имало най-малкия бюджетен дефицит в ЕС и че за 2010 г. единствено предвижда балансиран бюджет. В доклада на проф. Порязов се подкрепя политиката на правителството за балансиран бюджет. Това се оправдава с традиционното твърдение, че не бива сега да се трупат дългове, които да се плащат от бъдещото поколение.

По принцип балансираният бюджет е най-добрият вариант. За дългосрочен период от 10-15 и повече години това е задължително изискване към бюджетната политика. Но през дългите времеви хоризонти като правило има добри и лоши години.

През добри години обикновено има висок растеж на БВП, относително висока заетост, добри доходи за работещите и големи постъпления в бюджета. През такива години следва да се провежда политика на умерени бюджетни излишъци 1-2-3% от БВП. А държавата да се намесва при нужда с повишаване на данъците, на лихвите по кредитите и да намалява държавните разходи в бюджета, за да предотврати прегряване на икономиката и свързаната с това висока инфлация.

През кризисни години, когато стопанската активност на частния сектор е отслабена, се налага намеса на държавата чрез намаляване на данъците и лихвите по кредитите и увеличаване на държавните разходи за подкрепа на вътрешното частно (на домакинствата), държавно и инвестиционно търсене, за да се смекчи дълбок спад на производството, заетостта и доходите. И теорията, и стопанската практика е доказала, че в такива случаи умерените бюджетни дефицити (1-2-3% от БВП) са не само допустими, но и необходими.

Точно такава беше ситуацията в САЩ и в другите развити икономики през есента на 2008 г. Световните лидери бяха изправени пред две злини:

Първата, да се придържат към традиционната политика на неокласическата школа за ненамеса или ограничена намеса на държавата в икономиката, разчитайки на така наречената саморегулираща се способност на пазара. Това означаваше дълбок срив, дори депресия на американската и на световната икономика, като тази от 30-те години на миналото столетие, с непредвидими тежки последствия. За опасността от такъв тотален срив предупреди и тогавашният американски президент Буш, настоявайки пред Конгреса да утвърди 700 милиардния пакет от помощи за финансовите институции.

Втората, държавата да се намеси бързо като наводни икономиката с ликвидност, за да спаси от фалити големи финансови институции и корпорации от реалния сектор, за подкрепа на почти замръзналото кредитиране и на спадналото търсене, а чрез него и на производството, с цената на големи бюджетни стимули. Така се смекчаваше резкият спад на производството, заетостта и доходите, но се увеличаваха бюджетните дефицити и публичната задлъжнялост с всичките добре известни негативни последствия.

Коя от двете злини беше по-малка? Безспорно, втората, защото първата означаваше световна икономическа и социална катастрофа с непредвидими политически последици. Световните лидери от най-големите страни и другите икономики от Г-20, които произвеждат около 80% от световния БВП, постъпиха правилно като избраха втората злина.

Ако се върнем към твърдението в доклада на проф. Порязов за цената, която ще плаща следващото поколение, изборът би трябвало да е същият. Защото това е по-малкото зло и за бъдещото поколение. Много по-трудно би било за него да възстановява икономиката от руините при разстроен социален и политически мир, когато на повърхността излизат политици авантюристи с непредсказуемо поведение и злоупотребяват с мъките на милиони хора. Кой може да гарантира, че такава екстрена ситуация не би родила нов Хитлер на 21-ви век? Със всичките трудности, далеч по-малко трудно ще е на следващото поколение да изплаща натрупаните кризисни публични дългове в продължение на 5-10 години при нормално функциониране на икономиката и увеличени бюджетни и валутни постъпления.

Така трябваше да се постъпи и у нас. През есента на 2008 г. правителството на думи беше за такава политика, но не действаше достатъчно бързо и решително. Наследилото го правителство през лятото на 2009 г. провежда крайно рестриктивна икономическа и финансова политика. Тази политика не можеше да предизвика срив на световната икономика, защото България е твърде малка със своя 0,09% от световния БВП, но предизвика нарастващ по тримесечия спад на БВП през 2009 г. и с това забавя и отлага възстановяването на икономиката. Цената на тази политика се изразява в по-голяма загуба на потенциален БВП, на потенциална заетост и на потенциални доходи за хората и постъпления в бюджета. Всичко това се отразява неблагоприятно на подготовката на икономиката за приемане в чакалнята, а след това и в самата еврозона.

Пето, еврозоната е груб праобраз на бъдещия високо интегриран ЕС, но в нейното функциониране все още има много проблеми и неясноти. Продължават големите различия в инфлацията, в лихвите, в бюджетните дефицити, в дефицитите по текущите сметки, в публичната и брутната задлъжнялост. Тяхното решаване изисква диференциран подход и различни инструменти. А ЕЦБ разполага само с единна основна лихва и единна валута, които не обслужват еднакво успешно различните страни, защото към даден момент те са в различни ситуации и се нуждаят от диференциран подход. Например, ако Гърция имаше своя национална валута тя би могла да улесни частично решаването на някои свои проблеми чрез нейната обезценка, но при единна валута това не е възможно.

Специалистите смятат, че единната валута и единната лихва обслужват по-добре най-развитите страни от еврозоната и по-несполучливо южните й членки. Единната валута е подходяща за икономически еднородна общност (без съществени различия в макроикономическите и макрофинансовите показатели на страните членки) и не е подходяща за икономически разнородна общност, каквато е тя сега и ще стане още повече такава при евентуално приемане на по-изостанали страни, като нашата.

Налице са тлеещи проблеми, чието решение не може да се отлага безкрайно. Все още не е доказано, че това е най-ефикасният и най-рационален начин за водене на единна парична политика в такава интеграционна общност с големи различия в условията на страните членки. Освен това, интеграцията в еврозоната продължава да е ограничена само до паричната политика. Всичко останало е до голяма степен в компетенцията на националните власти и много трудно се поддава на координация. Липсата на по-силен политически съюз затруднява положението на еврото.

Единна парична политика се прилага по-трудно при липса на единна бюджетна политика. Еврозоната има своя централна банка във Франкфурт, но няма свое министерство на финансите и единна фискална политика. Договорът за създаване на еврото не съдържа правила как да се помага на изпаднали в криза страни членки, доказали че правят всичко според възможностите си за излизане от нея. Дори по време на кризата през 2008-2009 г. не беше постигната необходимата тясна координация на антицикличните мерки. Предстои още много дълъг път към всеобхватната икономическа интеграция. Еврозоната е далеч от ефективността и рационалността, които се очакват от нея. За да стане такава е необходимо още много време.

И накрая още нещо. У нас се култивира фалшива представа, че еврозоната решава всички проблеми на страните членки. Това не е вярно! Макар че съм за присъединяване на България след добра подготовка, напомням че сондажите на Евробарометър за общественото мнение в страните кандидати, обобщени в поредния Девети доклад от септември 2009 г. показват намаляваща подкрепа за еврозоната. Това едва ли е случайно!

Дори по време на кризата, когато се очакваше обратното. Очакванията бяха, че кризата ще засегне по-слабо страните членки на еврозоната, но това не се оправда. Един от най-убедителните примери е Испания, която, заедно с Великобритания, беше между най-засегнатите европейски страни по други причини. Очакванията бяха, че ако страна член на еврозоната пострада от кризата, другите страни от общността веднага ще й се притекат на помощ. Това също не се оправдава засега. По-богатите страни от еврозоната се въздържат да отпускат лесно помощи, защото се опасяват това да не се превърне в прецедент и всяка изпаднала в затруднения страна членка да търси веднага помощ от общността, преди да е изчерпала вътрешните си възможности за възстановяване на финансовата стабилност. Примерът с Гърция е достатъчно убедителен. Но още по-опасно би било, ако Гърция бъде последвана от Испания, Португалия и Ирландия. Тогава възможностите на еврозоната за помощ на нуждаещите се ще бъдат още по-ограничени.

Всичко това едва ли е случайно! Апокалиптичните прогнози на Милтън Фридман непосредствено преди въвеждането на еврото за щастие не се сбъднаха, но членството в еврозоната не издържа изпитанията на кризата. Защото това членство решава някои проблеми, но създава нови. Трябва да се мисли сериозно за промяна на нетния баланс в полза на решените проблеми. Това също изисква време, големи усилия и политическа воля.

Обратно в списъка на публикаците