Проф. Иван Ангелов
Погрешна е самата концепция на бюджета
Това е бюджет за стагнация, а не за растеж, заетост и доходи
Текущото състояние и очакваните процеси в консолидираната бюджетна програма могат да се видят от таблица 1:
Таблица 1. Очаквано изпълнение на консолидирания бюджет за 2010 г. в млн. лева
Показатели |
Прихо ди |
Данъч ни |
Неданъч ни |
Разхо ди |
Текущи нелих вени |
Капита лови |
Лихве ни |
Дефи цит |
1.Действащ закон |
26570 |
21090 |
5450 |
26970 |
21430 |
3930 |
580 |
-400 |
2.Към 30 април 2010 г. |
7493,0 |
5841,9 |
1651,2 |
8792,8 |
7309,1 |
940,1 |
265,2 |
-1299,8 |
3.Очаквано изпълнение за 2010 г. |
22480 |
17530 |
4950 |
26380 |
21930 |
2820 |
800 |
-3900 |
4.Разлика (ред 1.- ред 3.) |
-4090 |
-3560 |
-500 |
-590 |
+500 |
-1110 |
+220 |
3500 |
Източник:
Сайт на Министерство на финансите, Проект на Министерския съвет, мои изчисленияНа ред 1. са показани приходите и разходите в консолидираната програма по действащия закон за бюджета за 2010 г. На ред 2. е изпълнението на бюджета към 30 април 2010 г. По приходите са получени 28,2% от предвидените в закона за годината, при нормално изпълнение около 33% за такъв период. Данъчните приходи са изпълнени 27,7%, общите разходи 32,6%, текущите нелихвени разходи 34,1%, а капиталовите разходи 23,9%. Дефицитът е 1,3 млрд. лева.
Средномесечните приходи и разходи за първата третина на годината могат да служат като ориентир за очаваното изпълнение на годишната програма, ако се оценяват в контекста на очертаващата се икономическа среда. Може да се очаква малко увеличение на приходите от подобрена събираемост. Още по-вероятно е намаление поради стагнация или свиване на вътрешното търсене, на вноса и износа. Видният американски икономист Нуриел Рубини предупреди на 5 юни за възможна стагнация в еврозоната през тази и следващите години. За това са загрижени и в самата еврозона. Екстраполирането на приходите и разходите до края на годината с някои важни корекции, които правя по умерено оптимистичен вариант, може да подскаже за изпълнението на консолидираната програма. Така получавам данните в ред 3. с очакван дефицит за годината 3,9 млрд. лв. при очакван от правителството 3,68 млрд. лева.
На ред 4. са показани разликите между действащия закон и очакваното от мен изпълнение на консолидираната програма. То поражда сериозни тревоги, като се има предвид, че този вариант на очаквано изпълнение е близък до оптимистичния. При сегашната сложна вътрешна и външна икономическа среда е възможен и друг вариант между реалистичния и песимистичния, където дефицитът е между 4,5 и 5,0 млрд. лева. Не може да се изключи и още по-лошото песимистичeн вариант, при който дефицитът превишава 5,0 млрд. лв. над 7% от БВП. Това не трябва да се допуска в никакъв случай!
Бюджетният дефицит може да се смекчи чрез намаляване на разходите и/или увеличаване на приходите.
Симеон Дянков и българските либерални икономисти насочват цялото си внимание към съкращаване на разходите. Някои разходи трябва да се съкращават, прекратяват или отлагат: излишен персонал в централната и местната администрация, особено дублирания в многобройните държавни агенции; представителни разходи; командировки и други екстравагантни скъпи пътувания в чужбина; доставка на скъпо въоръжение; строителство на административни и други представителни сгради и т.н.
Неправилно е обаче да се съкращават производителни дейности и персонал: здравеопазване, образование, наука, иновации, инфраструктура, санитарно-хигиенни дейности, съдебна система, контролни системи, заетите в усвояване на еврофондове, средства за съфинансиране на европроекти, освен при очевидни излишества и нерационално използване.
Главното средство за трайно балансиране на бюджета е повишаването на приходите. То се постига чрез по-висока стопанска активност; пренасочване на ресурси към приоритетни дейности; подобряване събираемостта на държавните вземания и рязко подобряване усвояването на еврофондовете. По-големите приходи ще решат около 80% от бюджетните ни проблеми. За съжаление правителството разчита главно на съкращения и не взема мерки за повишаване на стопанската активност и на приходите. За целта могат да се използват моите препоръки в статия в ДУМА от 28 май т.г.
Анализът на изпълнението на приходите в републиканския бюджет за 2010 г. поражда сериозна тревога (виж таблица 2.).
Таблица 2. Очаквано изпълнение на приходите в републиканския бюджет за 2010 г. в млн. лв.
Показатели |
При ходи |
Данъ ци |
Корпоративен данък |
Данък диви дент |
ДОД |
ДДС |
Акцизи |
Мита |
Други данъци |
Неда нъчни прих. |
1.Закон за бюджета |
17142 |
15378 |
1573 |
161 |
1965 |
6800 |
4580 |
138 |
160 |
1756 |
2. Проект за актуали зация |
15232 |
13468 |
1301 |
149 |
2005 |
5860 |
3900 |
92 |
161 |
1756 |
3.Изпълне ние към 30 април 2010 |
4855 |
3989 |
698 |
40 |
705 |
1541 |
908 |
31 |
66 |
846 |
4.Очаквано изпълне ние- I вариант |
14506 |
11968 |
2093 |
119 |
2117 |
4624 |
2724 |
94 |
197 |
2538 |
5.Очаквано изпълн.-II вариант |
13990 |
12230 |
1440 |
150 |
1980 |
5160 |
3240 |
100 |
160 |
1760 |
Източник:
Сайт на Министерство на финансите, Проект на Министерския съвет, мои изчисления.На първия ред са показани приходите по действащия закон за бюджета. Косвените данъци са 75% от всички данъци, което е порок на данъчната ни система. На втория ред са приходите по проектозакона за актуализация на бюджета. Проектът предвижда 1,91 млрд. лв. по-малко приходи в сравнение с действащия бюджет.
На третия ред са фактическите приходи до края на април 2010 г. Общите приходи са изпълнени 28,3% от предвидените в действащия закон за годината. Данъчните приходи - на 25,9%. По-добре са изпълнени приходите по преките данъци, докато по ДДС са 22,7%, от акцизи 19,8% и от мита 22,4%.
На четвъртия ред е представен моят първи вариант на очакваното изпълнение, направен на основата на средното месечно изпълнение до края на април с някои корекции. И тук очаквам влияние на разпопосочни фактори: подобрена събираемост през второто полугодие и стагнация, дори намаление на приходите поради неблагоприятна икономическа среда. В резултат на това очаквам около 14,5 млрд. лв. общи приходи. Голяма е разликата в постъпленията от косвените данъци.
На петия ред е представен моят втори вариант, изработен на основата на очаквани подобрения по косвените данъци и по-малки приходи от постигнатите по преките данъци. В този случай общите данъчни приходи са с 260 млн. лв. повече от тези по първия вариант. И в двата случая очакваните приходи са по-малки от актуализирания проект на правителството: със 726 млн. лв. по първия вариант и с 1242 млн. лв по втория. Този недостиг може да се покрие чрез предвиденото в правителствения проект финансиране на бюджета, а също и с около 400 млн. лв. от обратно повишаване на осигурителната вноска на бизнеса с два процентни пункта от 1 юли 2010 г., въведена от началото на тази година. През последните 8-10 години с многократно намаляване на осигурителната вноска до най-ниското ниво в ЕС частният бизнес беше облекчен и бюджетът натоварен с 4,83 млрд. лв. за финансиране на Пенсионния фонд през тази година.
В правителствения проект се предвижда дефицит от 3681 млн. лв., който да се финансира предимно с вътрешни ресурси. Наверно имат предвид 1,5-2,0 млрд. лв от фискалния резерв (в което няма нищо лошо) и някаква форма на държавни ценни книжа. Аз препоръчвам вътрешен облигационен заем от 2 млрд. лв. за 10-15 години. Неправилно е обаче предвиденото приватизиране на държавни активи за 201,5 млн. лв. в кризисна обстановка за финансиране на дефицита.
Какви изводи могат да се направят от анализа на проекта за актуализиран бюджет:
-
В мотивите не се казва истината за причините за актуализацията. Те са в неспособността на Симеон Дянков да постави точна диагноза на кризата и да направи вярна прогноза за нейното развитие. Светът доказа, че с рестриктивна политика не се излиза от криза на ограничено търсене;-
И този бюджет бетонира икономическата стагнация. С него се кърпят пробойните в бюджета, а не се подготвят условия за растеж;-
България ще плаща много висока цена за пропуснатите възможности, поради липса на антикризисни мерки вече 10 месеца. И настоящият проект не ги осигурява;-
И в този бюджет основното бреме на кризата пада върху бедните и средните слоеве, докато бизнесът е грижливо защитен. Това се нарича небалансирано отношение към труда и капитала;-
Груба грешка е прилагането на поголовни съкращения на съставните бюджети на консолидираната програма, особено на общинските. Това поставя в бедствено положение малките и средните общини;-
Много груба грешка е намаляването на капиталовите разходи с 1,1 млрд. лв. Това отлага стопанското оживление;-
Правилно е възприемането на умерен дефицит от 4,8% по консолидираната програма, за разлика от авантюристичния стремеж на Дянков към нулев дефицит миналата есен. Не бива обаче да се допуска дефицитът да превиши 5,0% от БВП;-
Дори при 5% дефицит България не е заплашена от гръцки, румънски и други подобни сценарии, поради наличния резерв и ниския публичен дълг. Това се дължи на предпазливата бюджетна и дългова политика на предишното правителство.Публикувана в ДУМА