Обратно в списъка на публикаците

Проф. Иван Ангелов
Член-кор. на БАН

Погрешна е самата концепция на бюджета

Това е бюджет за стагнация, а не за растеж, заетост и доходи

Текущото състояние и очакваните процеси в консолидираната бюджетна програма могат да се видят от таблица 1:

Таблица 1. Очаквано изпълнение на консолидирания бюджет за 2010 г. в млн. лева

Показатели

Прихо

ди

Данъч

ни

Неданъч

ни

Разхо

ди

Текущи нелих

вени

Капита

лови

Лихве

ни

Дефи

цит

1.Действащ закон

26570

21090

5450

26970

21430

3930

580

-400

2.Към 30 април 2010 г.

7493,0

5841,9

1651,2

8792,8

7309,1

940,1

265,2

-1299,8

3.Очаквано изпълнение за 2010 г.

22480

17530

4950

26380

21930

2820

800

-3900

4.Разлика (ред 1.- ред 3.)

-4090

-3560

-500

-590

+500

-1110

+220

3500

Източник: Сайт на Министерство на финансите, Проект на Министерския съвет, мои изчисления

На ред 1. са показани приходите и разходите в консолидираната програма по действащия закон за бюджета за 2010 г. На ред 2. е изпълнението на бюджета към 30 април 2010 г. По приходите са получени 28,2% от предвидените в закона за годината, при нормално изпълнение около 33% за такъв период. Данъчните приходи са изпълнени 27,7%, общите разходи 32,6%, текущите нелихвени разходи 34,1%, а капиталовите разходи 23,9%. Дефицитът е 1,3 млрд. лева.

Средномесечните приходи и разходи за първата третина на годината могат да служат като ориентир за очаваното изпълнение на годишната програма, ако се оценяват в контекста на очертаващата се икономическа среда. Може да се очаква малко увеличение на приходите от подобрена събираемост. Още по-вероятно е намаление поради стагнация или свиване на вътрешното търсене, на вноса и износа. Видният американски икономист Нуриел Рубини предупреди на 5 юни за възможна стагнация в еврозоната през тази и следващите години. За това са загрижени и в самата еврозона. Екстраполирането на приходите и разходите до края на годината с някои важни корекции, които правя по умерено оптимистичен вариант, може да подскаже за изпълнението на консолидираната програма. Така получавам данните в ред 3. с очакван дефицит за годината 3,9 млрд. лв. при очакван от правителството 3,68 млрд. лева.

На ред 4. са показани разликите между действащия закон и очакваното от мен изпълнение на консолидираната програма. То поражда сериозни тревоги, като се има предвид, че този вариант на очаквано изпълнение е близък до оптимистичния. При сегашната сложна вътрешна и външна икономическа среда е възможен и друг вариант между реалистичния и песимистичния, където дефицитът е между 4,5 и 5,0 млрд. лева. Не може да се изключи и още по-лошото песимистичeн вариант, при който дефицитът превишава 5,0 млрд. лв. над 7% от БВП. Това не трябва да се допуска в никакъв случай!

Бюджетният дефицит може да се смекчи чрез намаляване на разходите и/или увеличаване на приходите.

Симеон Дянков и българските либерални икономисти насочват цялото си внимание към съкращаване на разходите. Някои разходи трябва да се съкращават, прекратяват или отлагат: излишен персонал в централната и местната администрация, особено дублирания в многобройните държавни агенции; представителни разходи; командировки и други екстравагантни скъпи пътувания в чужбина; доставка на скъпо въоръжение; строителство на административни и други представителни сгради и т.н.

Неправилно е обаче да се съкращават производителни дейности и персонал: здравеопазване, образование, наука, иновации, инфраструктура, санитарно-хигиенни дейности, съдебна система, контролни системи, заетите в усвояване на еврофондове, средства за съфинансиране на европроекти, освен при очевидни излишества и нерационално използване.

Главното средство за трайно балансиране на бюджета е повишаването на приходите. То се постига чрез по-висока стопанска активност; пренасочване на ресурси към приоритетни дейности; подобряване събираемостта на държавните вземания и рязко подобряване усвояването на еврофондовете. По-големите приходи ще решат около 80% от бюджетните ни проблеми. За съжаление правителството разчита главно на съкращения и не взема мерки за повишаване на стопанската активност и на приходите. За целта могат да се използват моите препоръки в статия в ДУМА от 28 май т.г.

Анализът на изпълнението на приходите в републиканския бюджет за 2010 г. поражда сериозна тревога (виж таблица 2.).

Таблица 2. Очаквано изпълнение на приходите в републиканския бюджет за 2010 г. в млн. лв.

Показатели

При

ходи

Данъ

ци

Корпоративен данък

Данък диви

дент

ДОД

ДДС

Акцизи

Мита

Други данъци

Неда

нъчни прих.

1.Закон за бюджета

17142

15378

1573

161

1965

6800

4580

138

160

1756

2. Проект за актуали

зация

15232

13468

1301

149

2005

5860

3900

92

161

1756

3.Изпълне

ние към 30 април 2010

4855

3989

698

40

705

1541

908

31

66

846

4.Очаквано изпълне

ние-I вариант

14506

11968

2093

119

2117

4624

2724

94

197

2538

5.Очаквано изпълн.-II вариант

13990

12230

1440

150

1980

5160

3240

100

160

1760

Източник: Сайт на Министерство на финансите, Проект на Министерския съвет, мои изчисления.

На първия ред са показани приходите по действащия закон за бюджета. Косвените данъци са 75% от всички данъци, което е порок на данъчната ни система. На втория ред са приходите по проектозакона за актуализация на бюджета. Проектът предвижда 1,91 млрд. лв. по-малко приходи в сравнение с действащия бюджет.

На третия ред са фактическите приходи до края на април 2010 г. Общите приходи са изпълнени 28,3% от предвидените в действащия закон за годината. Данъчните приходи - на 25,9%. По-добре са изпълнени приходите по преките данъци, докато по ДДС са 22,7%, от акцизи 19,8% и от мита 22,4%.

На четвъртия ред е представен моят първи вариант на очакваното изпълнение, направен на основата на средното месечно изпълнение до края на април с някои корекции. И тук очаквам влияние на разпопосочни фактори: подобрена събираемост през второто полугодие и стагнация, дори намаление на приходите поради неблагоприятна икономическа среда. В резултат на това очаквам около 14,5 млрд. лв. общи приходи. Голяма е разликата в постъпленията от косвените данъци.

На петия ред е представен моят втори вариант, изработен на основата на очаквани подобрения по косвените данъци и по-малки приходи от постигнатите по преките данъци. В този случай общите данъчни приходи са с 260 млн. лв. повече от тези по първия вариант. И в двата случая очакваните приходи са по-малки от актуализирания проект на правителството: със 726 млн. лв. по първия вариант и с 1242 млн. лв по втория. Този недостиг може да се покрие чрез предвиденото в правителствения проект финансиране на бюджета, а също и с около 400 млн. лв. от обратно повишаване на осигурителната вноска на бизнеса с два процентни пункта от 1 юли 2010 г., въведена от началото на тази година. През последните 8-10 години с многократно намаляване на осигурителната вноска до най-ниското ниво в ЕС частният бизнес беше облекчен и бюджетът натоварен с 4,83 млрд. лв. за финансиране на Пенсионния фонд през тази година.

В правителствения проект се предвижда дефицит от 3681 млн. лв., който да се финансира предимно с вътрешни ресурси. Наверно имат предвид 1,5-2,0 млрд. лв от фискалния резерв (в което няма нищо лошо) и някаква форма на държавни ценни книжа. Аз препоръчвам вътрешен облигационен заем от 2 млрд. лв. за 10-15 години. Неправилно е обаче предвиденото приватизиране на държавни активи за 201,5 млн. лв. в кризисна обстановка за финансиране на дефицита.

Какви изводи могат да се направят от анализа на проекта за актуализиран бюджет:

- В мотивите не се казва истината за причините за актуализацията. Те са в неспособността на Симеон Дянков да постави точна диагноза на кризата и да направи вярна прогноза за нейното развитие. Светът доказа, че с рестриктивна политика не се излиза от криза на ограничено търсене;

- И този бюджет бетонира икономическата стагнация. С него се кърпят пробойните в бюджета, а не се подготвят условия за растеж;

- България ще плаща много висока цена за пропуснатите възможности, поради липса на антикризисни мерки вече 10 месеца. И настоящият проект не ги осигурява;

- И в този бюджет основното бреме на кризата пада върху бедните и средните слоеве, докато бизнесът е грижливо защитен. Това се нарича небалансирано отношение към труда и капитала;

- Груба грешка е прилагането на поголовни съкращения на съставните бюджети на консолидираната програма, особено на общинските. Това поставя в бедствено положение малките и средните общини;

- Много груба грешка е намаляването на капиталовите разходи с 1,1 млрд. лв. Това отлага стопанското оживление;

- Правилно е възприемането на умерен дефицит от 4,8% по консолидираната програма, за разлика от авантюристичния стремеж на Дянков към нулев дефицит миналата есен. Не бива обаче да се допуска дефицитът да превиши 5,0% от БВП;

- Дори при 5% дефицит България не е заплашена от гръцки, румънски и други подобни сценарии, поради наличния резерв и ниския публичен дълг. Това се дължи на предпазливата бюджетна и дългова политика на предишното правителство.

Публикувана в ДУМА
на 7 юни 2010 г.

Обратно в списъка на публикаците