Проф. Иван Ангелов
Проект за актуализация на бюджета за 2010 г.
Бележки и препоръки до Президента на републиката, Министър-председателя и Председателя на Народното събрание
Настоящите бележки и препоръки имат изключително професионален характер и целят да подпомогнат правителството за вземане на най-подходящи решения при актуализацията на бюджета.
Към актуализация на бюджета се прибягва при големи изменения в икономическата ситуация - подобрения или влошаване. При нас сега има значително влошаване в сравнение с това на което се е разчитало при съставянето на бюджета за 2010 г. миналата есен. То е резултат главно на непредвидимото влияние на световната криза.
В началото на мотивите по проекта са описани причините за актуализацията. Там, между другото е записано, че една от главните причини за актуализацията е експортната ориентация на нашата икономика и новата експортна структура на БВП. Сочи се, че износът ни расте непрекъснато през последните 6
-7 месеца. Това твърдение не е точно (виж таблица 1.)Таблица 1. Износ на България по цени
FOB в млн. лева
Месеци |
Общ износ |
В т.ч. износ за ЕС |
Юли 2009 г. |
2981 |
1765 |
Август 2009 г. |
2580 |
1480 |
Септември 2009 г. |
2570 |
1403 |
Октомври 2009 г. |
2528 |
1615 |
Ноември 2009 г. |
2097 |
1351 |
Декември 2009 г. |
1829 |
1086 |
Януари 2010 г. |
1796 |
1070 |
Февруари 2010 г. |
1911 |
1211 |
Март 2010 г. |
2179 |
1260 |
Април 2010 г. |
2224 |
1239 |
Източник:
Сайт на НСИ. Данните за април са добавена на 16 юниПрез 2009 г. износът ни спадна с около 20%, а вносът с около 30%. Слабо увеличение на общия износ и износа за ЕС има само през февруари и март 2010 г.. За април още не са публикувани данни.
(За април 2010 г. общият износ е увеличен с 45 млн. лв., но това е само за трети страни, тъй като износът за страните от ЕС е намален с 21 млн. лв. От това следва, че все още няма трайна тенденция на увеличение на износа към нашите основни търговски партньори в ЕС - б. а.) Анализът показва, че лекото повишение на износа през февруари и март 2010 г. първо, не е главно към нашите основни икономически партньори, а към трети страни в резултат на спорадични търговски сделки и второ, не е резултат от прираст на физическия обем на износа, а от по-високите цени на някои експортни стоки (черни и цветни метали). От такива къси статистически редове и то не към основните ни търговски партньори, не могат да се правят сериозни заключения за трайно стопанско оживление в резултат на повишено външно търсене.Текущото състояние и очакваните процеси в консолидираната бюджетна програма могат да се видят от таблица 2.:
Таблица 2. Очаквано изпълнение на консолидирания бюджет за 2010 г. в млн. лева
Показатели |
Прихо ди |
Данъч ни |
Неданъч ни |
Разхо ди |
Текущи нелих вени |
Капита лови |
Лихве ни |
Дефи цит |
1.Действащ закон |
26570 |
21090 |
5450 |
26970 |
21430 |
3930 |
580 |
-400 |
2.Към 30 април 2010 г. |
7493,0 |
5841,9 |
1651,2 |
8792,8 |
7309,1 |
940,1 |
265,2 |
-1299,8 |
3.Очаквано изпълнение за 2010 г. |
22480 |
17530 |
4950 |
26380 |
21930 |
2820 |
800 |
-3900 |
4.Разлика (ред 1.- ред 3.) |
-4090 |
-3560 |
-500 |
-590 |
+500 |
-1110 |
+220 |
3500 |
Източник:
Сайт на Министерство на финансите, Проект на Министерския съвет, мои изчисленияНа ред 1. са показани приходите и разходите в консолидираната програма по действащия закон за бюджета за 2010 г. На ред 2. е изпълнението на бюджета към 30 април 2010 г. По приходите са получени 28,2% от предвидените в закона за годината, при нормално изпълнение около 33% за такъв период от време. Данъчните приходи са изпълнени 27,7% от годишната програма, общите разходи 32,6%, текущите нелихвени разходи 34,1%, а капиталовите разходи 23,9%. Дефицитът е 1,3 млрд. лева.
Средномесечните приходи и разходи за първата третина на годината могат да служат като ориентир за очаваното изпълнение на годишната програма, ако се оценяват в контекста на очертаващата се вътрешна и външна икономическа среда. Може да се очаква известно увеличение на приходите през второто полугодие от подобрена събираемост. Още по-вероятно е намаление на приходите поради стагнация или свиване на вътрешното търсене, на вноса и износа
. Нетният резултат вероятно ще бъде негативен и в най-добрия случай неутрален. Американският икономист Нуриел Рубини предупреди на 5 юни за възможна стагнация в еврозоната през тази и следващите години. За това са силно загрижени и правителствата в самата еврозона.Някои крайни оценки в Лондонското сити дори предсказват скорошен провал на еврото, напускане на еврозоната от някои страни и дори разпадането й, което аз не допускам. Европа няма алтернатива за успешното си развитие и за равностойна конкуренция с икономическия гигант САЩ и очертаващия се нов гигант Китай, освен ако остане обединена и още по-интегрирана. Запазването на еврото и на еврозоната за ЕС е въпрос на живот и смърт. Според мен, такива апокалиптични прогнози не бива да се приемат сериозно
. Това обаче не пречи да вникваме в сериозното икономическо положение на тази общност от гледна точка на текущите ни взаимоотношения с нея.Екстраполирането на приходите и разходите до края на годината с някои важни корекции, които правя по умерено оптимистичния вариант, може да подскаже за изпълнението на консолидираната програма за 2010 г. Така получавам данните в ред 3. с очакван дефицит за годината 3,90 млрд. лв. при очакван от правителството 3,68 млрд. лева.
На ред 4. са показани разликите между действащия закон и очакваното от мен изпълнение на консолидираната програма. То поражда сериозни тревоги, като се има предвид, че този вариант на очаквано изпълнение е близък до оптимистичния.
При сегашната сложна вътрешна и външна икономическа среда не е изключен и друг вариант между реалистичния и песимистичния, където дефицитът е между 4,5 и 5,0 млрд. лева. Не може да се изключи, макар че е малко вероятно, и още по-лошото песимистичният вариант, при който дефицитът превишава 5,0 млрд. лв. над 7% от БВП.
Това не трябва да се допуска в никакъв случай!
В нашата незряла и нестабилна икономика, с неефикасна данъчна и митническа администрация, със значителна безнаказана престъпност и корупция и негативното влияние от съседна Гърция, допускането на такъв дефицит може да затрудни силно овладяването на деструктивните процеси. Това ще предизвика и опасно изостряне на социалното напрежение.Бюджетният дефицит може да се смекчи чрез намаляване на разходите и/или увеличаване на приходите.
Правителството насочва цялото си внимание към съкращаване на разходите. Непроизводителните разходи наистина трябва да се прекратяват, съкращават или отлагат: излишен персонал в централната и местната администрация, особено дублиранията в многобройните държавни агенции; вътрешни дублирания между дирекции в централните и други учреждения; областните администрации; неоправдани представителни разходи; командировки и други екстравагантни скъпи пътувания на делегации в чужбина и особено в далечни страни; доставка на скъпа и със съмнителна за момента потребност военна техника; строителство на административни и други представителни сгради и т.н. С подобни съкращения могат да се решат не повече от 20% от бюджетните проблеми.
Неправилно е обаче да се съкращават производителни дейности и персонал: здравеопазване, образование, наука, иновации, инфраструктура, санитарно-хигиенни и ветеринарни дейности, съдебна система, контролни системи на държавата, заетите в усвояване на еврофондове, средства за предварително финансиране и съфинансиране на европроекти, освен при очевидни излишества и доказано нерационално използване.
От таблица 2. личи, че се очертава намаление на капиталовите разходи с повече от 1 млрд. лева. Това е бюджетна икономия с неблагоприятни кратко-, средно- и дългосрочни последици за стопанското оживление и за по-нататъшното икономическо развитие на страната. Освен това, задълженията на държавата към бизнеса по извършени работи все още превишават 600 млн. лв., а обещаното преди 40-50 дни бързо възстановяване не се изпълнява. Към 3 юни 2010 г. бяха разплатени едва 3,4 млн. лв. и то с удръжки от 7,0%. Това затруднява допълнително стопанското оживление във фирмите.
Главното средство за трайно балансиране на бюджета е повишаването на приходите. То се постига чрез по-висока стопанска активност; подобряване събираемостта на данъците и другите държавни вземания; пренасочване на ресурси към приоритетни дейности и рязко подобряване усвояването на еврофондовете. По-големите приходи ще решат около 80% от бюджетните ни проблеми. За съжаление проектът за актуализация на бюджета разчита главно на съкращения и не съдържа достатъчни ефективни мерки за повишаване на стопанската активност и увеличаване на приходите в бюджета. Трудно ми е да се произнеса по ефикасността на мерките за повишаване на събираемостта поради особения им характер за конкретните мерки не се дава гласност, което е правилно.
Анализът на изпълнението на приходите в републиканския бюджет за 2010 г. поражда сериозна тревога (виж таблица 3.).
Таблица 3. Очаквано изпълнение на приходите в републиканския бюджет за 2010 г. в млн. лв.
Показатели |
При ходи |
Данъ ци |
Корпоративен данък |
Данък диви дент |
ДОД |
ДДС |
Акцизи |
Мита |
Дру ги данъци |
Неда нъчни прих. |
1.Закон за бюджета |
17142 |
15378 |
1573 |
161 |
1965 |
6800 |
4580 |
138 |
160 |
1756 |
2. Проект за актуали зация |
15232 |
13468 |
1301 |
149 |
2005 |
5860 |
3900 |
92 |
161 |
1756 |
3.Изпълне ние към 30 април 2010 |
4855 |
3989 |
698 |
40 |
705 |
1541 |
908 |
31 |
66 |
846 |
4.Очаквано изпълне ние- I вариант |
14506 |
11968 |
2093 |
119 |
2117 |
4624 |
2724 |
94 |
197 |
2538 |
5.Очаквано изпълн.- II вариант |
13990 |
12230 |
1440 |
150 |
1980 |
5160 |
3240 |
100 |
160 |
1760 |
Източник:
Сайт на Министерство на финансите, Проект на Министерския съвет, мои изчисления.На първия ред са показани приходите по действащия закон за бюджета за 2010 г. Косвените данъци са 75% от всички данъци, което е сериозен недостатък на данъчната ни система. Това ни отличава чувствително от данъчните системи в страните от ЕС. На втория ред са приходите по проектозакона за актуализация на бюджета. Проектът предвижда 1,91 млрд. лв. по-малко приходи в сравнение с действащия бюджет, а само от косвените данъци те намаляват с 1,67 млрд. лева.
На третия ред са фактическите приходи до края на април 2010 г. Общите приходи и помощи са изпълнени 28,3% (при нормално около 33%) от предвидените в действащия закон за годината, а данъчните приходи - 25,9%. По-добре са изпълнени приходите по преките данъци, докато по ДДС са 22,7%, от акцизи 19,8% и от мита 22,4%.
На четвъртия ред е представен моят първи вариант на очакваното изпълнение, направен на основата на средното месечно изпълнение до края на април с някои корекции. И тук се очаква влияние на разпопосочни фактори: вероятна подобрена събираемост през второто полугодие и също така много вероятна стагнация, дори намаление на приходите поради неблагоприятна вътрешна и външна икономическа среда.
Правителството трябва да е наясно, че набелязаните в актуализирания проект на бюджета мащабни рестриктивни мерки ще предизвикат намаление в домакинското, държавното и инвестиционното търсене, а чрез него потискане на стопанското оживление, на заетостта, доходите и постъпленията в бюджета през втората половина на тази и през следващите години. Поголовната рестриктивна политика, засягаща и производителните дейности неизбежно потиска растежа. Ако не беше така развитите страни нямаше да изразходват много трилиони долари за стимулиране на търсенето от есента на 2008 г. до сега, а чрез него и на производството. В резултат на това очаквам около 14,5 млрд. лв. общи приходи. Особено голямо е намалението в очакваните постъпления от косвените данъци.
На петия ред е представен моят втори вариант, изработен на основата на очаквани подобрения в постъпленията от косвените данъци и по-малки приходи от постигнатите по преките данъци. В този случай общите данъчни приходи са с 262 млн. лв. повече от тези по първия вариант. И в двата случая очакваните общи приходи са по-малки от актуализирания проект на правителството: със 726 млн. лв. по първия вариант и с 1242 млн. лв по втория.
Този недостиг може да се покрие чрез предвиденото в правителствения проект финансиране на бюджета, с предлагания от мен вътрешен облигационен заем, а също и с около 400 млн. лв. от обратно повишаване на пенсионно-осигурителната вноска на бизнеса с два процентни пункта от 1 юли 2010 г., погрешно въведено от началото на тази година. Тук искам само да напомня, че през последните 8-10 години с многократно намаляване на осигурителната вноска до най-ниското ниво в ЕС частният бизнес беше облекчен и бюджетът за 2010 г. натоварен с 4,83 млрд. лв. за финансиране на Пенсионния фонд. Това е недопустимо ново одържавяване на пенсионната система, силно ограничаване на нейната автономност и на солидарния принцип.
В правителствения проект се предвижда дефицит от 3681 млн. лв. в републиканския бюджет, който да се финансира предимно с вътрешни ресурси. Наверно имат предвид 1,5-2,0 млрд. лв от фискалния резерв, което е правилно, и някаква форма на държавни ценни книжа. Неправилно е обаче да се разчита на приватизиране на държавни активи (201,5 млн. лв.) в кризисна обстановка за финансиране на дефицита. Има едно златно правило: по време на криза, когато цените на имотите падат, умните хора купуват, а не продават.
Какви изводи могат да се направят от анализа на проекта за актуализиран бюджет:
-
Световният опит от много десетилетия показва, че по време на криза умерените бюджетни дефицити са не само допустими, но и необходими. Чрез по-големи държавни разходи и стимулиране на потребителското и инвестиционното търсене държавата ограничава спада на производството, заетостта, доходите и приходите в бюджета и смекчава негативните ефекти на бизнес цикъла. Така постъпиха всички страни членки на ЕС. България не може да бъде изключение от това правило и следва да прибегва до временни умерени бюджетни дефицити, чиито негативни ефекти да се компенсират през нормални стопански години.-
Светът доказа, че с рестриктивна политика не се излиза от криза на ограничено търсене. Страните, които сега излизат от кризата, го постигнаха благодарение на огромни помощи за финансовия сектор и за стимулиране на търсенето и производството. Те пристъпват към рестриктивна политика едва сега, след излизането от кризата, особено ако са натрупали високи бюджетни дефицити и голяма публична задлъжнялост. От есента на 2008 г. до сега и особено от средата на миналата година в България доминира рестриктивната бюджетна политика.Някой може да възрази, че рестриктивна политика се прилага сега и в други, дори съседни страни. Но нека бъдем точни. Едно е да провеждаш рестриктивна политика за да поддържаш равновесен бюджет в условия на криза на ограничено търсене, както се правеше у нас, особено миналата есен. Съвсем друго е да прибегваш до рестриктивна политика по принуда с цел да намалиш 14,3% дефицит (Ирландия), 13,6% (Гърция), 11,5% (Великобритания), 11,2% (Испания), 9,4% (Португалия), 9,0% (Литва), 8,9% (Латвия), 8,3% (Румъния) и т.н. до поносими равнища. В първия случай рестрикцията в кризисна ситуация е ненужна и вредна, а във втория е неизбежна и полезна.
В резултат на тази рестриктивна политика българската икономика потъва вече пет поредни тримесечия и няма скоро да излезе от депресията. Ако правителството не промени сегашната си рестриктивна политика и ако не се повиши рязко външното търсене, пълзенето ни по дъното на
U-образната рецесия ще продължи през 2010, 2011 и по-нататък. При такава потискаща вътрешното търсене политика единствената надежда е във външното търсене.Европейската комисия прогнозира растеж за ЕС около 1% през 2010 г. и 1,5% през 2011 г. Комисърът Оли Рен напоследък направи дори по-песимистична прогноза за следващите няколко години. Кризата в еврозоната обаче се задълбочава и тези скромни темпове на БВП са под въпрос. Особено ако заразата обхване Португалия и Испания. При това положение България не може да разчита на солидни поръчки от европейските ни партньори, към които преди кризата насочваше 60-65% от износа си. Не може да се уповава и на значим износ към трети страни. Тези които се развиват най-бързо (Китай, Индия, Бразилия, Югоизточна Азия) са далеч от нас, а нови пазари трудно се разработват.
Колкото и да е неприятно, засега трябва да разчитаме главно на вътрешното домакинско, държавно и инвестиционно търсене. Това обаче изисква стимулираща, а не ограничителна икономическа политика.
-
Актуализираният бюджет не стимулира достатъчно стопанското оживление, понеже не насърчава частното (домакинското), държавното и инвестиционното търсене. В бюджета не личи връзката между решаването на текущите стопански проблеми и подготовката за икономически растеж през следващите години. С него се кърпят главно пробойните в бюджета, предизвикани от световната криза и от потиснатото вътрешно търсене. Още по-малко проектът допринася за подготовката на България за изпълнение на своите ангажименти по стратегията Европа 2020 година;-
България ще плаща много висока цена за пропуснатите възможности, поради почти двугодишната липса на ефикасни антикризисни мерки. Освен това, пропуснатите възможности се изразяват в ограничаване на менюто от антикризисни мерки и на зоната за управленско маневриране. Тази зона за маневриране беше много по-широка преди две години или преди една година, отколкото е сега. Сега може да се направи много по-малко за ограничаване на последствията от кризата, отколкото можеше в края на 2008 г., в началото, в средата или в края на 2009 г.;-
Противно на настоящата световна практика и дори на политиката на Богдан Филов у нас по време на Втората световна война, и в този бюджет основното бреме на кризата пада върху бедните и средните слоеве, докато бизнесът е по-грижливо защитен. Това се нарича небалансирано отношение към труда и капитала, което дразни хората и подкопава социалния мир в обществото. Финансовата стабилност е много важна, но също толкова важна е и социалната стабилност. Защото без социален мир не е възможна финансова стабилност и нормално икономическо развитие;-
В продължение на много години се твърдеше, че валутният борд и бюджетният дефицит са несъвместими и трябва на всяка цена да се избегват дефицитите. Литва, Латвия и Естония показаха, че това не е вярно. Първите две имат умерени дефицити през последните десетина години, а Естония през последните две. България също може да си позволи умерени дефицити за няколко кризисни години, примерно 2009-2011 г., без да се подкопае функционирането на валутния борд и да се наруши опасно финансовата ни стабилност;-
Говори се, че при по-висок дефицит (3% или над него) България ще бъде обект на финансови санкции от ЕС. Това не е вярно. Такива санкции не са прилагани в ЕС спрямо никоя страна, дори и тези с двуцифрени дефицити. При временен умерен дефицит за 2-3 години България ще бъде в групата на страните с по-малък от средния бюджетен дефицит за общността;-
Желателно е бюджетният дефицит да се изчислява на касова и на начислена основа и да се публикува като такъв, за да се избегнат разминавания и недоразумения с Евростат;-
Груба грешка е прилагането на поголовни съкращения на съставните бюджети на консолидираната програма, особено на общинските. Тези съкращения трябваше да се предшестват от конкретен анализ на състоянието и важността на различните видове дейност. Приложеният груб подход поставя в много тежко положение малките и средните общини. Назряват сериозни проблеми във финансирането на здравеопазването;-
Грешка е намаляването на капиталовите разходи с 1,1 млрд. лв. Доказано е, че те създават голяма допълнителна заетост, доходи и постъпления в бюджета. Неслучайно мултипликаторът при тях е най-висок и се прилагат широко по света като антикризисна мярка. Ограничаването на инвестиционната активност отлага стопанското оживление;-
Правилно се отделят допълнителни средства за разплащане на задължения от предходни години, за инфраструктурни обекти, за премиране на тютюнопроизводителите, за Министерството на труда и социалната политика, за Здравната каса. Тези допълнителни средства ще доведат до повишение на бюджетния дефицит за 2010 г, но макар и недостатъчни, ще подготвят условия за стопанско оживление през 2011 и следващите години, което ще допринесе за увеличение на производството, заетостта, доходите и приходите за бюджета и за бързо намаляване на дефицита, без да се допуска опасно увеличение на публичния дълг;-
Правилно е възприемането на умерен дефицит от 4,8% по консолидираната програма и 3,9% по републикансикя бюджет, за разлика от погрешния стремеж към нулев дефицит миналата есен. Не бива обаче да се допуска дефицитът да превиши 5,0% от БВП;-
Дори при 5% дефицит България не е заплашена от гръцки, румънски и други подобни сценарии, поради наличния резерв и ниския публичен дълг.Много време беше пропуснато, но все още не всичко е загубено. Въпреки силно ограничената зона за управленско маневриране, сега могат да се вземат мерки, които дават бързи и само положителни ефекти. Такива могат да са:
-
Емисия на вътрешен облигационен заем за 2 млрд. лв. за 10-15 г. В страната има достатъчна ликвидност, която ще осигури високо търсене от физически и юридически лица;-
Използване на 1,5-2,0 млрд. лв. от фискалния резерв. Съпротивата срещу използването му не е оправдана. Основното му предназначение е да служи в тежки времена като сегашното: бели пари за черни дни. Този резерв обаче не бива да пада под санитарния му минимум около 4,5 млрд лева;-
Бързо разплащане с фирмите на около 660 млн. лв. по извършени от тях работи, без удръжки на 7-те процента, редовно възстановяване на кредита по ДДС, редовни преводи към Здравната каса, общините и по другите бюджетни задължения;-
Деблокиране на 250-300 млн. лв. от резерва на Здравната каса в БНБ;-
Селективно увеличение на субсидии за образование, приложна наука и иновации с 5%. Без тези дейности няма излизане от кризата и успешно следкризисно развитие в изпълнение на нашите задължения по стратегията Европа 2020;-
Въвеждане на нулев корпоративен данък от 1 юли 2010 г. за инвестиции за нови продукти за износ, за изследователска и внедрителска дейност на фирмите;-
Незабавно въвеждане на ускорена амортизация за машини и съоръжения с производствено предназначение, купени от фирмите през 2010-2011 г.;-
Предоставяне на 400-500 млн. лв. на Българска банка за развитие за нисколихвени инвестиционни и оборотни кредити на малки и средни фирми. Разликата до пазарната лихва да се покрива от бюджета;-
Преустройство от 1 юли 2010 г. на плоския данък върху доходите на физическите лица в умерено прогресивен с необлагаем минимум от 350 лв. и три ставки: 15, 20 и 25%. Освободеният по този начин ресурс от необлагаем минимум ще стимулира потреблението на произвеждани у нас потребителски стоки предимно за хората с ниски доходи;-
Форсирани, ако трябва мобилизационни мерки за рязко и бързо подобряване на усвояването на средствата от ЕС.С тези допълнителни ресурси може да се финансира умерен бюджетен дефицит до 3% от БВП (около 2 млрд. лв.). Сигурно е обаче, че през 2010 г. не може да се удържи такъв дефицит. Поради това, като работен вариант препоръчвам максимално допустим дефицит до 5% (около 3,5 млрд.лв.). В никакъв случай не трябва да се преминава този рубикон. При такава опасност трябва да се задейства силно рестриктивна политика.
При ниския публичен дълг на България (15,9% от БВП в края на март 2010 г.), 3,5 млрд лв. дефицит през 2010 г. няма да наруши финансовата ни стабилност. Още повече, като е финансиран от посочените източници. Размахването на гръцко, румънско и други плашила може да впечатлява само неосведомените. Защото Гърция имаше през 2009 г бюджетен дефицит 13,6% и публичен дълг 115,1%., а ние съответно 3,9% и 14,8%. Разликата е от небето до земята. При такава стимулираща политика може да се разчита на стопанско оживление през 2011 г., което постепенно ще се ускорява през 2012 и следващите години. Така ще се увеличи производството, заетостта, доходите и постъпленията в бюджета, ще се улесни балансирането на бюджета и ще се запази нисък публичният дълг.
Рестриктивната алтернатива на тази политика е много по-опасна: в продължение на следващите няколко години икономиката ще остане в дъното на депресията; заетостта, доходите и постъпленията в бюджета ще намаляват и в най-добрия случай ще стагнират. Ще се увеличи нетърпението и социалната умора от кризата. Краят на подобна социално-икономическа трагедия не се вижда в обозримото бъдеще.
Пътят към изхода от кризата минава през СТИМУЛИРАЩАТА а не през РЕСТРИКТИВНАТА политика. Поради пропуснатите възможности през последните две години и свързаното с това задълбочаване на кризата, потенциалът на стимулиращата политика сега е по-ограничен, но остава по-голям от рестриктивната политика.
София, 8 юни 2010 г.
Обратно в списъка на публикаците