Обратно в списъка на публикаците

Проф. Иван Ангелов
Член-кор. на БАН

България няма потенциал за бързо увеличение на износа

Износът не може да е основен двигател на растежа през близките години

Напоследък Симеон Дянков постоянно ни убеждава, че българската икономика е излязла от икономическата криза. Това не е вярно!

За да се твърди, че излизаме от кризата трябва:

Първо, да сме излезли от рецесията. Това изисква поне две последователни тримесечия с положителен растеж по окончателни данни. Статистиката съобщава за две тримесечия с растеж спрямо предходното тримесечие по предварителни данни, в порядъка на 0,2-0,4%, т.е. в границите на статистическата грешка. При сегашната сложна вътрешна и външна икономическа среда никой не може да гарантира, че този растеж е необратим. По-скоро обратното. Нужни са още едно или две тримесечия с по-убедителен растеж през първата половина на 2011 г., за да се каже, че излизаме от рецесията.

Второ, растежът трябва да има достатъчно солидни основи, за да е надежден, т.е. да се подхранва както от вътрешното, така и от външното търсене. У нас вътрешното частно, държавно и инвестиционно търсене продължава да намалява и в най-добрия случай да стагнира. Така ще е докато продължава сегашната поголовно рестриктивна икономическа политика в която няма приоритети, а само голословни декларации за приоритети. Има растеж само на износа и то не толкова към основните ни надеждни търговски партньори от ЕС, а към трети страни, които не са и повечето от тях скоро едва ли ще станат наши главни партньори. Освен това, прирастът на износа се дължи и на конюнктурно повишение на някои експортни цени, което няма да е трайно, а и не е наша заслуга.

В есенната (ноември 2010 г.) прогноза на Европейската комисия се очаква 5,2% спад на вътрешното търсене у нас за 2010 г., като намаляват и трите вида вътрешно потребление частно, държавно и инвестиционно. На тази основа те очакват малък спад на БВП за 2010 г. Комисията прогнозира 2,3% положителен принос на вътрешното търсене за растежа през 2011 г. и очаква да нарастват и трите му съставки, макар и с ниски темпове.

Може би повлияни от оптимистичната прогноза на българските власти за 3,6% прираст на БВП, в Брюксел очакват 2,6% растеж на БВП у нас през 2011 г. Интересно е от къде ще дойде това увеличение, след като по-конкретният анализ показва, че намалява потенциалът за вътрешно потребление и по трите му съставки. Как ще се увеличи то след като са замразени номиналните доходи (пенсиите и заплатите в бюджетния сектор) за 2011 и 2012 г. и се очаква годишна инфлация от 3-4%. Това означава намалено платежоспособно търсене и по-малко потребление. А индивидуалното потребление заема у нас над 70% от БВП.

Трето, в рамките на общо увеличение на износа трябва да има подобрение на неговата структура в полза на високо- и среднотехнологичните продукти, а не да се разчита главно на износа на суровини и материали (около 50-53% от неенергийния износ) и други посредствени първично преработени стоки, както е при нас. Високотехнологичните стоки заемат само 3,4% от общия износ, при 18% средно за ЕС. Такава примитивна структура на износа, която продължава от доста години, изтощава потенциала ни за производство и износ, вместо да го повишава.

Подобрение на структурата на износа след криза се постига, когато кризисните години са използвани за структурна и технологична модернизация на икономиката. Както вече показах в предишни публикации, това не е направено у нас. То личи от влошаването на вноса по елементи на крайното използване през 2009-2010 г. рязко намалява вносът на инвестиционни стоки и особено на машини, уреди и апарати. А без такъв внос от развитите страни не е възможна модернизация на производствения ни апарат, защото ние не можем да произвеждаме модерни инвестиционни стоки.

Четвърто, трябва да има забележимо намаление на безработицата, което обикновено проличава година година и половина след възобновяване на растежа. Това също липсва в България. Официално отчитаната безработица у нас според регистрираните в бюрата по труда е около 9%. Отчитаната безработица от НСИ по методиката на МОТ е около 9,5%. Истинската безработица е много по-висока, но се премълчава. Според съобщение на НСИ за трето тримесечие на 2010 г. официално регистрираната безработица е била 326,6 хил. души. Към нея трябва да се прибавят 219,5 хил. души обезкуражени безработни, посочени в същото съобщение на НСИ, но изключени от числото на безработните. Това прави общо почти 550 хил. души безработни или около 16%.

Към тях следва да се прибавят изпратените от фирмите в неплатен отпуск поради липса на поръчки; работещите на намалена работна седмица по същите причини; завърналите се от чужбина, съкратени от работа в съответните страни и нерегистрирани у нас, и да се приспаднат работещите в сивия сектор, част от които може и да са регистрирани като безработни. Следователно, истинската безработица у нас е около 18-20%. При такава безработица да се говори за излизане от кризата е, меко казано, несериозно.

Пето, трябва да се почувства забележимо повишение на доходите на работещите и на пенсионерите, за да послужи като основа за повишаване на платежоспособното потребителско търсене, а чрез него на БВП. Това също липсва. По най-нови данни на НСИ за трето тримесечие на 2010 г. общият доход средно на лице от домакинството е бил 932 лв. и намалява с 2,2% спрямо същото тримесечие на 2009 г. Работната заплата, която е основната част от доходите, намалява с 4,3%. Общият разход на лице от домакинството намалява с 5,3%. Това означава, че намалява покупателната способност и поради това - потреблението на домакинствата, което за първото полугодие на тази година осигурява 65% от БВП. Трудно може да се очаква траен прираст на БВП без увеличение на тази му основна съставка - потреблението на домакинствата.

Струва си също да напомня, че с решение на правителството пенсиите на 2,2 млн. пенсионери и на стотици хиляди работещи в бюджетния сектор са замразени до 2012 г. включително. Някои източници подсказват и за възможно по-продължително замразяване. Голяма част от заплатите в частния сектор също са замразени или намалени. Доколкото се съобщава за частични дребни повишения те се дължат на съкращения на персонал или изменения в структурата му в полза на по-квалифицираните.

Според анкета на БНБ в 500 български фирми, оповестена на 4 декември 2010 г., драстично намаляват така наречените променливи добавки (3-5 пъти по-големи от основните заплати), които се плащат на персонала под масата. Те не се отчитат, за тях не се плащат осигуровки, нито се облагат с данъци и са масова практика в частните фирми. Тяхното намаление ерозира действително получаваните номинални и реални доходи на работещите и се отразява на платежоспособното им търсене. Както отбелязах по-горе, при замразени номинални доходи и очаквана според прогнозата на Европейската комисия за България годишна инфлация от 3,0-3,5% за 2011-2012 г., реалните разполагаеми доходи ще намаляват, а с тях - платежоспособното търсене и БВП.

Симеон Дянков предвижда растеж на БВП през 2011 г. с 3,6%, а през 2012 и следващите години още по-висок. Неотдавна той обяви, че в рамките на два правителствени мандата, т.е. 8 години, България ще постигне средните показатели на ЕС и ще се превърне в страна в която всеки ще предпочита да живее и работи. Такова повърхностно изявление едва ли може да се очаква дори от първокурсник в УНСС. То е недопустимо за български министър на финансите! И е показателно за неговата макроикономическа и прогностична некомпетентност.

Не е нужно да имаш икономическо образование, за да разбереш, че с провежданата поголовна силно рестриктивна политика не може да се разчита на растеж по линия на вътрешното търсене. А то предопределя над 90% от растежа на БВП. Това се потвърждава и от световната практика. С постепенното прекратяване на активната стимулираща държавна политика по време на кризата и преминаване към нормална и дори по-рестриктивна от нормалната политика за намаляване на набъбналите бюджетни дефицити и публична задлъжнялост в някои страни, през 2011 г. се очаква по-нисък прираст на БВП в сравнение с 2010 г. Възстановяването от кризата не набира скорост, както някои очакваха при нормална следкризисна политика и по силата на автоматичните пазарни стабилизатори. Това личи от най-новата прогноза на Европейската комисия (виж таблица 1.):

Таблица 1.

Прираст на БВП

в процент към предходната година

Региони и страни

2010

2011

1. Светът

4,5

3,9

2. Европейски съюз

1,8

1,7

3. Еврозона

1,7

1,5

4. Германия

3,7

2,2

5. САЩ

2,7

2,1

6. Япония

3,5

1,3

7. Китай

10,5

9,2

8. Индия

8,5

8,3

9. Бразилия

7,4

4,8

10. Нови пазарни икономики и развиващи се страни

6,8

6,1

Източник: European Commission, European Economic Forecast. Autumn 2010, 29 November 2010

Ролята на външната търговия

Същото забавяне през 2011 г. се очаква и в прогнозата на МВФ, публикувана през октомври 2010 г. В нея се съдържат и очаквания за още по-чувствително намаление в световната търговия (виж таблица 2.):

Таблица 2.

Изменения в световната търговия

в процент към предходната година

Региони

2010

2011

1. Световна търговия

11,4

7,0

2. Внос:

- Развити страни

- Нови пазарни икономики

10,1

14,3

5,2

9,9

3. Износ:

- Развити страни

- Нови пазарни икономики

11,0

11,9

6,0

9,1

Източник: IMF, World Economic Outlook, October 2010, ,p. 2

Забавянето в световната търговия ще се отрази и върху България. Прогнозата на Европейската комисия очаква 10,5% увеличение на нашия износ през 2010 г. и едва 5,6% през 2011 г. (виж European Economic Forecast. Autumn 2010, p. 69).

Симеон Дянков изглежда признава, че въпреки догмите на неокласическата школа, на които той се кланя, не може да се очаква повишение на вътрешното търсене при силно рестриктивна политика и твърди, че растежът на БВП у нас през следващите години ще се дължи главно на увеличението на износа, благодарение на правилната политика на правителството. Първо, растеж, който се дължи главно на износа не е заслуга на правилна политика на нашето правителство. Особено износ с такава примитивна структура. Той се дължи на ориентирана към растеж политика в страните вносители на наши суровини, материали и първично преработени други продукти за по-нататъшна дълбочинна преработка в техните икономики, от което те печелят, а ние губим. Второ, не е ясно на какво основание Дянков разчита на увеличение на българския износ, след като се очаква чувствителен спад на световната търговия и особено на вноса на развитите страни (виж таблица 2.), а според прогнозата на Европейската комисия за България се очаква двойно по-малък прираст на нашия износ през 2011 г. Трето, трябва да се анализират количествените и качествените характеристики на нашия износ, за да се види дали е възможен и рационален в този си вид.

Количественият потенциал на износа ни зависи от производствения потенциал на икономиката и от нейната конкурентоспособност. Анализът показва, че възможностите ни са ограничени. Това личи от сравненията за БВП и износа на човек от населението в България и други средни и малки европейски страни (виж таблица 3.):

Таблица 3.

БВП и износ на човек от населението

Страни

Износ на човек

в евро

Износ на човек - България = 1,00

БВП на човек България = 100

България

2010

1,00

100,0

Румъния

1569

0,78

111,6

Латвия

3037

1,51

132,6

Полша

3037

1,51

132,6

Литва

4776

1,38

144,2

Унгария

7368

3,67

151,2

Естония

6314

3,14

158,1

Словакия

8916

4,44

167,4

Португалия

3574

1,78

183,7

Чехия

9499

4,73

186,0

Словения

11336

5,64

211,6

Гърция

1555

0,77

216,3

Белгия

30075

14,96

267,4

Финландия

12372

6,16

272,1

Дания

14474

7,20

279,1

Швеция

13574

6,75

283,7

Австрия

14717

7,32

288,4

Холандия

26438

13,15

311,6

Ирландия

19316

9,61

311,6

Швейцария

17923

8,92

327,9

Норвегия

23974

11,93

439,5

Източник: Изчислено от автора по данни от Евростат за предкризисната 2008 г.

Какви изводи могат да се направят от данните в таблицата?

Първо. Главният извод е, че колкото по-развита е една страна (с по-голям БВП на човек от населението и по-висока конкурентоспособност), толкова по-интегрирана е тя в европейската и световната икономика (с по-голям износ на човек от населението), като се основава на своите динамични икономически предимства. Нейният износ е не само по-голям като тонаж и стойност, но и с по-добра структура по елементи на крайното използване, по-голям дял на високотехнологичните стоки, носител е на по-голяма добавена стойност и оказва по-силно обратно влияние върху икономическия растеж и благосъстоянието на народа.

България и тук е в най-неблагоприятна позиция. Ако се водим от данните в таблицата, след нас са Гърция и Румъния, а малко по-добре от нас са Полша и Португалия. За Гърция и Португалия това се дължи на коренно различната структура на техните икономики много по-висок дял на международния стопански туризъм и мощен търговски флот, които осигуряват големи приходи за платежните им баланси. За Румъния, освен на изостаналостта, това се дължи и на по-големия й вътрешен пазар. Нейното население е 21,5 млн. души при 7,56 млн. в България. Наред с недостатъчната развитост, мащабът на вътрешния пазар оказва влияние и върху износа на човек от населението в Полша (3037 евро), поради още по-големия й вътрешен пазар 38,2 млн. души и по-малката й зависимост от външните пазари.

По тази причина не включвам в анализа другите по-големи европейски страни. Струва си обаче да отбележа, че макар и с по-мащабен вътрешен пазар, поради високата степен на икономическо развитие и на интегрираността си в световната икономика, те имат далеч по-голям износ на човек от населението от нас: Германия 11959 евро (при 82,2 млн. население), Франция 6740 евро (при 62,1 млн. население в метрополията), Италия 6190 евро (при 59,6 млн. население), Великобритания 5107 евро (при 61,2 млн. население). По принцип обаче, не е правилно да се сравнява износът на човек от населението между големи и малки страни. Изводите от подобни сравнения рискуват да бъдат подвеждащи.

Второ. Главните причини за неблагоприятното положение на България са икономическата ни изостаналост; малкият обем на производството; примитивните структурни и технологични характеристики на икономиката, които предопределят примитивна структура на износа (предимно суровини, материали, посредствени първично обработени стоки и нисък дял на високо- и среднотехнологичните продукти); трайно фиксиран обменен курс на лева (от юли 1997 г.) при гъвкава валутно-курсова политика на нашите съседи и другите ни конкуренти. Българските правителства допускат груба грешка с подценяването на валутно-курсовата политика и придържането към трайно фиксиран обменен курс на лева. Така се пропусна възможността за 80-100 млн. евро по-голям износ от 1997 г. до сега. Това би осигурило допълнително производство, заетост, доходи за работещите и постъпления в бюджета на България

Трето. На пръв поглед България е открита икономика, но това е номинална, а не реална откритост, защото използваме нищожна част от отвореността ни към външните пазари. При такава отвореност България би трябвало да изнася през 2008 г. стоки не за 15 млрд. евро, а 2-3 пъти повече ако разполагаше с по-голямо производство, по-модерни производствени структури и технологии, по-голям дял на високотехнологичните и висококачествени стоки и при управлявано плаващ, а не трайно фиксиран валутен курс.

Четвърто. Страните в таблицата са представени (в последната колона) във възходящ ред според БВП на човек от населението при България = 100,0. Прави впечатление, че колкото по-развита е една икономика, колкото по-рационално функционират нейните стопански субекти в пазарни условия и колкото по-добре си взаимодействат пазарът и държавата с нейните регулативни функции, толкова повече износът на човек от населението превишава БВП на човек от населението в сравнение с българското равнище. БВП на човек от населението в Белгия превишава нивото на България 2,7 пъти, а по износа на човек от населението - 15 пъти. В Холандия БВП на човек от населението превишава нашето равнище 3,1 пъти, а по износ на човек от населението - над 13 пъти. Също така голямо (12 пъти) е изпреварващото нарастване на износа на човек от населението в Норвегия, но освен посочените фактори там наверно влияе нейната позиция като износител на петрол и природен газ.

Пето. Като изключим петте страни в началото на таблицата, където превишението на износа на човек от населението е равно или по-малко от това на БВП на човек от населението спрямо нивото на България, във всички други страни, без Португалия и Гърция, първият показател превишава значително втория. Колкото по-развита е една икономика (с по-голямо превишение на БВП на човек от населението в сравнение с България), толкова по-голямо е нейното превишение на българското ниво по износа на човек от населението. От това пък следва, че колкото по-развита е една икономика, толкова по-висока е нейната конкурентоспособност. Това въздейства по обратен път за по-бърз растеж, по-висока заетост и доходи.

Шесто. В страните с валутен борд и с трайно фиксирани валутни курсове (България, Литва, Естония и Латвия) изпреварването на износа на човек от населението в сравнение с БВП на човек от населението е по-малко. То се дължи на потискащото въздействие на трайно фиксираните курсове върху конкурентоспособността на износа, а чрез нея върху обема на износа.

Тук е нужно едно уточнение. Привържениците на трайно фиксирания валутен курс опонират, че обменният курс не е главен фактор за нивото на конкурентоспособност на една икономика и че конкурентоспособност не се постига чрез обезценяване на обменния курс. Моят отговор: обменният курс не е главният, но е важен фактор за текущата конкурентоспособност на всяка икономика. Специалистите знаят това и не е нужно да навлизам в подробности. Известният американски икономист проф. Грегори Манкю доказа, че САЩ реализираха около 200 млрд. дол. допълнителен нетен експорт през последните няколко години, благодарение на поевтиняването на долара, което не е за подценяване. Защото зад него стоят стотици хиляди нови работни места, допълнителни доходи за работещите и приходи в бюджета за стотици милиони долара. Ако валутният курс беше толкова маловажен щеше ли да се превърне в един от най-спорните въпроси между правителствата на Китай, от една страна, и на САЩ и ЕС, от друга, през последните няколко години? Допускате ли, че това щеше да се случи ако въпросът не беше съществен?

Седмо. Като съпоставям българското ниво по БВП на човек от населението и по износ на човек от населението с това на другите средни и малки страни, се вижда, че България е най-изостанала в ЕС. Седемте средни и малки страни нови членки на ЕС от Централна и Източна Европа (без по-големите Полша и Румъния) имат 7910 евро среден износ на човек или 3,9 пъти повече от нашия, а останалите западноевропейски страни, включени в таблицата 16361 евро на човек или 8,1 пъти повече от нас.

Изоставането на България от другите страни членки по износ на човек от населението е по-голямо отколкото по БВП на човек от населението. Тази разлика се дължи на по-високата прецизност на показателя за конкурентоспособност на икономиката като измерител на количествените и особено на качествените характеристики на развитието на една страна, в това число и износа на висококонкурентни и взискателни пазари, в сравнение с показателя БВП на човек от населението. От това пък следва, че ние изоставаме още повече от другите страни в ЕС по конкурентоспособност на икономиката. Изоставане, което се преодолява много по-трудно.

Осмо. България ще се нуждае от много години и огромни ресурси за догонващо развитие на експортния си потенциал. Нека допуснем, че си поставяме задачата към 2020 г. да постигнем нивото на тогавашния износ на човек от населението не средно за ЕС-27, за което ни уверява Дянков, а далеч по-скромно за седемте нови членки на ЕС от Централна и Източна Европа за 2008 г. През 2008 г. с население 7,56 млн. души сме изнесли стоки за 15 млрд. евро. През 2020 г. с очаквано население 7,15 млн. души, за да постигнем нивото на Унгария от 2008 г. за износ на човек от населението би следвало да изнасяме стоки за 52 млрд. евро. Ако си поставим за цел да постигнем нивото на Чехия от 2008 г. за износ на човек експортътът ни през 2020 г. би трябвало да е около 68 млрд. евро. Ако искаме да постигнем още по-амбициозна цел - нивото на Словения от 2008 г. за износ на човек експортът ни през 2020 г. би трябвало да достигне 80 млрд. евро.

Колкото и да ми се иска, не мога да повярвам, че България ще постигне такива обеми на износа след 10 години. Това са непосилни гигантски задачи за нашата неподготвена примитивна икономика. А подготовката, изразяваща се в създаване на съвременен човешки капитал, цялостна структурна и технологична модернизация, по-висока производителност и интензивност на труда, нови трудови и жизнени навици, които да заменят сегашната ни елементарна ориенталщина, ще изисква поне няколко десетилетия и много десетки милиарди евро инвестиции. И забележете, става дума да догонваме равнищата на износа на човек в тези страни за отминалата 2008 г., а не бъдещите им равнища към 2020 г., които сигурно ще са доста по-високи.

Това потвърждава друг мой извод до който съм достигал преди няколко години с помощта на други показатели. Ако в края на 80-те години на миналия век България беше на приблизително равни изходни позиции за икономическо развитие с други централно- и източноевропейски страни и изоставаше леко (с няколко години) от Чехословакия, Словения и Унгария, през изминалите 20 години ние изоставаме все повече от тях. Нашето изоставане, измерено във време, с по-прецизни макроикономически показатели, вече е 10-15 години с тенденция да расте. А изоставането ни от развитите западноевропейски страни е около 40-45 години и няма признаци за скъсяване на дистанцията, която ни дели от тях. Тя по-скоро расте.

Освен всичко друго, тези числа показват колко абсурдни са прогнозите на Симеон Дянков, за които стана дума по-горе. До сега не се е потвърдила нито една негова икономическа диагноза или прогноза. Така ще е и в бъдеще. Това е много опасно за нас, след като такъв човек стои на кормилото на българската икономика в тази сложна вътрешна и външна обстановка. Ако неговата консервативна финансова политика продължава и през следващите години нашата изостаналост ще се бетонира още по-солидно. Това е цената, която България ще плати за пребиваването на този пришелец - разрушител в София. Това трябва да се знае от българския народ отсега.

Не ми се иска да соча ориентирите за 2020 г. ако трябва да догонваме по износ на човек от населението средните показатели на Европейския съюз, защото те ще ни изглеждат зашеметяващо нереалистични! За всички нас, но не и за Симеон Дянков! Защото той е лишен от елементарно чувство за реализъм.

Публикувана в съкратен вид в ДУМА
на 3 декември 2010 г.

Обратно в списъка на публикаците