Обратно в списъка на публикаците

Проф. Иван Ангелов
член-кор. на БАН

Последни сме в ЕС по конкурентоспособност

На опашката сме и по БВП на човек от населението

Според Уикипедия Конкурентоспособността е сравнителна концепция за способността и качеството на дейността на фирмата, сектора или страната да доставя и продава продукти и услуги на пазара. Според Майкъл Портър Единствената смислена концепция за конкурентоспособността на национално ниво е националната производителност. Повишаването на жизнения стандарт зависи от способността на националните фирми да постигат високо ниво на производителност и да я увеличават с времето.

Мястото на България

Между няколкото световно известни институции, които оценяват конкурентоспособността на икономиките на различни страни с най-голямо доверие се ползва Световният икономически форум в Давос, Швейцария. В техния Световен доклад по конкурентоспособност от 2001 г. бяха обхванати 75 страни, а България заемаше 59-о място. След 2005 г. докладите обхващат над 100 страни и България заема между 71-о и 79-о място.

В последния Световен доклад по конкурентоспособността 2010-2011, публикуван през септември 2010 г. България е на 71-о място от 139 страни и на последно между страните от ЕС. Единственото изключение е Гърция, която сега е на 83 място, докато в предкризисната 2007 г. е била на 65-о. Петте страни в класацията пред нас са Мексико, Румъния, Колумбия, Иран и Латвия, а петте след нас - Казахстан, Перу, Намибия, Мароко и Ботцуана.

За да е ясно какво означава тази позиция на България трябва да се знае, че класираните до 45-50-о място са добре известните най-високоразвити и по- напредналите средноразвити страни (Тайван, Южна Корея, Израел, Малайзия, Китай, Чили, Тунис, Естония, Чехия, Тайланд, Полша, Кипър, Индонезия, Словения, Литва, Черна гора, Малта), а също и някои държави от ОПЕК. След тях са групите на изоставащите средноразвити (между които е България) и най-слаборазвитите икономики от Африка, Южна Азия, Латинска Америка и Карибския регион. Колкото по-назад е една страна в тази последна група, толкова по-изостанала е нейната икономика по конкурентоспособност. На последните три места са Бурунди, Ангола и Чад. Преместването с няколко места напред или назад през дадена година няма особено значение. Важното е това да е траен процес с ясна посока.

Класацията на страните се прави по 111 аналитични показатели, обобщени в три групи:

- По основните изисквания сме на 72-о място, в това число: по институции 114-о, по инфраструктура 80-о, по макроикономическа среда 42-о, по здраве и първоначално образование 58-о.

- По факторите на ефективността - на 65-о място, в това число по висше образование и квалификация 67-о, по ефикасност на пазара за продукти 82-о, по ефикасност на пазара на труда 58-о, по развитие на финансовия пазар 91-о, по мащаби на пазара 63-о.

- По иновации и съвършенство - на 95-о място, в това число по качество на бизнеса 95-о и по иновации 92-о.

Анкетите сред бизнеса показват, че нашите стопански ръководители срещат сериозни трудности. Най-големи проблеми създава корупцията, следвана от трудния достъп до финансиране, неефикасната правителствена администрация, слабата инфраструктура, недостатъчно квалифицираната работна сила, ниската трудова етика на работната сила, престъпността и кражбите. Най-малки проблеми създават размерите на данъците, общественото здравеопазване, регулациите на пазара на труда и валутните регулации.

Макроикономическата конкурентоспособност зависи от много фактори. 111-те аналитични показатели, чрез които те се оценяват и съизмерват, са обобщени в 12 групи: институции, инфраструктура, макроикономическа среда, здраве и основно образование, висше образование и квалификация, ефективност на пазара за стоки, ефективност на пазара на труда, развитие на финансовия пазар, технологична готовност, мащаби на пазара, качество на бизнеса, иновации.

Тук не е възможно да се анализират всички. Трудно е обаче да си представим висока макроикономическа конкурентоспособност, ако липсва такава на фирмено ниво. Неслучайно по макроикономическа среда сме на много доброто 42-о място, а по някои аналитични показатели като търговски тарифи - на 4-о, по размер на държавния и държавно гарантиран дълг 13-о, по процедури за започване на бизнес - 14-о, по разпространеност на мобилни телефони 16-о, по защита на инвеститорите 33-о, по данъчно бреме 36-о и т.н.

Фирмена конкурентоспособност

България е между най-изостаналите страни в света по фирмена конкурентоспособност (виж таблица 1.):

Таблица 1.

Показатели за фирмена конкурентоспособност

Показатели

място

1. Капацитет за иновации

79

2. Качество на местните доставчици

82

3. Модерност на производствените процеси

89

4. Разходи на фирмите за изследвания и внедряване

96

5. Трансфер на технологии чрез чужди инвестиции

98

6. Наличие на най-нови технологии

100

7. Степен на маркетинг

100

8. Желание да се делегират правомощия

100

9. Връзки с науката за изследвания и внедряване

110

10.Етично поведение на фирмите

110

11.Ефикасност на корпоративните бордове

111

12.Сътрудничество м/у работодатели и работници

113

13.Уповаване на професионално управление

116

14.Защита на интересите на миноритарните акционери

124

15.Усвояване на технологиите във фирмите

127

16.Изтичане на мозъци

127

17.Квалификация на персонала

135

Източник: WEF, The Global Competitiveness Report 2010-2011, p. 111.

Конкурентоспособността на фирмено ниво е резултат на сложен комплекс от обективни и субективни фактори и се подобрява много трудно. За това е необходимо много време, огромни ресурси и най-вече осъзнаване на проблемите от самите фирмени ръководства. Това обаче липсва у нас. Често слушаме претенциозни оценки на представители на бизнеса за необходимостта от реформи в здравеопазването, пенсионното дело, образованието, науката, иновационната система, администрацията, армията, вътрешната сигурност, съдебната система, но никога - за фирмите. С високо самочувствие те съветват правителството да не налива пари в нереформирани сектори, без да ги познават достатъчно добре. Критикуват образователната система, че не готви необходимите им кадри или науката, че не дава готови решения на текущите им проблеми. Но никога поведението на фирмите.

Дейността на частните фирми е недокосваема територия. Години наред ни внушават, че държавата винаги е лош стопанин, а частникът винаги е добър. Убеждават ни, че по правилата на Дарвинистката теория там действа естественият подбор лошо ръководените и неконкурентоспособни фирми изпадат в неплатежоспособност и фалират. Това е вярно само частично в българските условия на псевдопазарно стопанство в което продължават да действат порядките на джунглата, шири се безнаказана престъпност и корупция, законите не се прилагат и няма истинска лоялна конкуренция. Ако не беше така как могат да съществуват и дори да просперират десетки хиляди фирми с най-лоши икономически, финансови, технико-икономически, екологични, санитарно-хигиенни и други показатели по световните стандарти (виж таблица 1.).

Преди да критикува и поучава другите, дори и основателно, човек трябва да се вглежда в себе си. Това важи и за институциите. Нашето общество все още чака обяснение от бизнеса защо се ориентират предимно към търговски дейности и избягват жизнено необходимата ни производствена дейност? Защо продължават да действат според описаното от Карл Маркс за Европа през първата половина и средата на 19-ти век, че в стремежа си към максимална печалба, капиталът не се спира и пред най-тежките престъпления? Защо не спазват задължителните правила на лоялната конкуренция и често прилагат брутални непазарни методи спрямо конкурентите си? Защо, въпреки най-ниските в ЕС корпоративен и подоходен данък и ниски осигурителни вноски, често не ги плащат и нарушават грубо митническите правила? Защо не прилагат принципите на широко възприетата от цивилизования европейски бизнес корпоративна социална отговорност? Защо така често нарушават екологичните норми и нанасят непоправими вреди на околната природна среда и на хората? Защо при изпадане в задлъжнялост за десетки милиони лева прехвърлят фирмите си на неграмотни бедни цигани, за да ощетят държавата и кредиторите си? Защо инвестират значителна част от печалбите си в екстравагантни непроизводствени движими и недвижими активи у нас и в чужбина, а не в нови производствени технологии? Защо нарушават елементарни санитарно-хигиенни стандарти за своята продукция с което застрашават здравето и дори живота на потребителите? Защо не създават нормални условия за труд за персонала си и не спазват трудово-правните стандарти? Защо, с малки изключения, не се грижат за повишаване квалификацията на своя персонал, а очакват това да направи държавата? Защо, за разлика от бизнеса в други страни, не заделят средства за научни изследвания и внедрителска дейност и не търсят сътрудничество с научни институти и университети в тази област? Защо искат държавата да им прави данъчни облекчения за влагани средства за изследвания и внедряване, след като тези новости ще повишат тяхната конкурентоспособност и тяхната печалба? Защо внедряването на нови технологии във фирмите е така ограничено, а усвояването им болезнено бавно? Защо пренебрегват масово интересите на миноритарните акционери? И т.н. И т.н.

Менторският тон на някои ръководители на бизнес организации спрямо другите сектори не приляга на порядките в техния собствен дом. Не личи те да разбират и да се тревожат, че главна причина за ниската конкурентоспособност на българската икономика е лошото качество на управлението и функционирането на немалка част от фирмите. А може би корените на изброените дефекти са в съмнителния произход на значителна част от българските фирми! Мрачните следи на произхода наверно още дълго време ще засенчват тяхната дейност!

Без подобряване на фирмената конкурентоспособност, не може да се разчита на по-висока секторна и национална конкурентоспособност. То пък изисква дълбоки промени в манталитета на стопанските ръководители на фирмено ниво. У нас никой не говори за това. Като че ли там всичко е наред. А то не е! Повечето изследователи икономисти, социолози и други също си мълчат и свеждат своите анализи на дейността на фирмите до неутрални технократски обзори, заобикаляйки най-деликатните икономически, социални и други проблеми.

Познатата ни партийна сервилност на икономическата и други обществени науки от недалечното минало, през последните 15-20 години мутира в корпоративна сервилност. Това не е добре за България, а и прави мечешка услуга на бизнеса. То също подсказва за наличието на сериозни проблеми в самата икономическа наука, щом тя толкова силно е привикнала със сервилното послушание и не се е научила да бъде независима и обективна, а когато се налага и опозиционна спрямо властите, като се прекланя единствено пред числата и фактите, а не пред силните на деня.

Промяна към повече рационалност и ефективност в работата на фирмите е наложителна и спешна. Наред с всичко друго, тя ще изисква нов тип ръководители на фирмите: високо образовани, интелигентни, предприемчиви, широко скроени, съчетаващи технологична, икономическа и социална подготовка, със стратегически поглед в текущите си действия - хора от ново поколение.

Средни европейски показатели

Без да държи сметка за посоченото до тук, Симеон Дянков обяви неотдавна, че за два правителствени мандата, т.е. след 8 години, България ще се превърне в страна със средни европейски икономически показатели в която всеки ще иска да живее и работи. Такива думи може да изрече само човек с фантастично въображение, тотална откъснатост от българските реалности, учудваща макроикономическа некомпетентност, липса на стратегически поглед и пълна безотговорност. Още по-опасно е то, когато се прави от министър на финансите. Това поражда много въпросителни около управленските способности на този човек, чиито икономически диагнози и прогнози могат да имат тежки последствия с много висока икономическа и социална цена за България.

Нека приложим най-широко използвания обобщаващ показател за международни сравнения по икономическо сближаване (и за да бъда разбран от любителите на езикови чуждици - конвергенция) БВП на човек от населението:

- Като изхождаме от сегашните съотношения по този показател между ЕС-27 и България, при средногодишен растеж в ЕС 2,5% през следващите години и десетилетия ни е необходим средногодишен темп на прираста на БВП около 26%, за да се изравним с тях, т.е. да постигнем средните показатели на ЕС след 8 години. Такъв фантастичен растеж не е постиган никога и никъде по света. Българската икономика под ръководството на Дянков едва ли ще бъде пионерът!

- За да се изравним с тях след 20 години ни е необходим средногодишен прираст на БВП почти 12%. Това също би било нов световен рекорд. Такъв растеж за 20 годишен период не е постиган дори в Китай или в другите бързо развиващи се икономики в Източна и Югоизточна Азия.

- За да се изравним с тях след 30 години ни е необходим средногодишен темп на прираста около 8,5%. Такъв средногодишен темп за 30 годишен период светът не познава.

- За да се изравним с тях към 2050 г. ни е необходим средногодишен темп над 6%. Такова икономическо чудо светът също не познава.

Само това е достатъчно, за да се заключи, че на кормилото на нашата икономика е поставен човек, склонен към произволни прогнози и арогантни оценки без да познава световните и нашите реалности и без да се съобразява с елементарните норми за междучовешки отношения. Неговите икономически диагнози и прогнози са, меко казано, несериозни. Това би било безопасно икономическо недомислие, ако беше направено от кабинетна академична личност, която не участва във вземането на важни стопански решения. То обаче е много опасно, когато се прави от министър на финансите. Тук е необходим човек с много широко и много дълбоко икономическо, социално и политическо мислене, уравновесен и предпазлив в оценките си. Във фокуса на ценностната му система трябва да е човекът, а не само балансираният бюджет. Защото бюджетът служи на хората, а не хората на бюджета.

Още през 1999 г. писах, че на България са нужни десетилетия за постигане на средните европейски икономически показатели (виж www.iki.bas.bg/CVita/angelov/index.htm публикации: № 16. Икономическо развитие на България до 2001 г. и по-нататък до 2010, София 1999; № 17. Икономиката на България на границата на новото столетие, октомври 1999 г.; № 18. България и Европейският съюз (размишления по повод поканата за преговори), София, януари, 2000 г.). През 2001-2002 г. ръководен от мен колектив подготви и през 2003 г. публикува първата у нас Стратегия за догонващо икономическо развитие на България до 2020 година (Публикация № 43 на същия сайт). Таблица 2 съдържа сценариите за догонващо развитие до 2050 г. по БВП на човек от населението (виж с. 82 от Стратегията), а последният ред фактическите данни до 2010 г.

Таблица 2.

Сценарии за растежа на БВП на човек от населението в % към ЕС-15

 

Сценарии

2000

2005

2010

2015

2020

2030

2040

2050

 

ЕС-15=100.0

100.0

100.0

100.0

100.0

100.0

100.0

100,0

100,0

1.

България-сценарий А

29.6

31.0

32.6

33.4

34.2

35.9

37,7

39,6

2.

България-сценарий Б

29.6

32.6

35.9

38.6

41.5

48.0

55,5

64,2

3.

България-сценарий В

29.6

33.4

37.6

41.5

45.7

55.4

67,2

81,6

4.

България-сценарий Г

29.6

34.2

39.5

44.5

50.2

63.9

81,4

103,5

5.

България-сценарий Д

29.6

35.0

41.4

47.8

55.3

73.7

98,4

131,3

6.

България-сценарий Е

29.6

35.0

41.4

47.8

55.3

67.0

73,9

77,6

 

Българияфакт. данни

24,3

32,7

36,9

-

-

-

-

-

Пояснения: В сценария - еталон за ЕС-15 (първи ред) допускам средногодишен прираст на БВП на човек от населението за 2001-2010 г. 2 %, а за 2011-2050 г. 2.5%. Сценарий А за България е построен на 3% средногодишен прираст на БВП на човек от населението за 2001-2050 г. За сценарий Б допускам 4%, за сценарий В 4.5%, за сценарий Г 5.0% и за сценарий Д 5.5%. Предпочитаният сценарий Е е построен за 5.5% средногодишен прираст на БВП на човек за 2001-2020 г.; 4.5% за 2021-2030 г.; 3,5% за 2031-2040 г. и 3,0% за 2041-2050 г. Изходните данни за 2000 г. в евро по паритетни курсове са ползвани от публикация на Виенския институт за международни икономически изследвания. Фактическите данни до 2010 г. в последния ред са изчислени от автора по данни от Евростат.

Сравненията с ЕС се правят по тогавашния му състав от 15 страни. След присъединяването на 10-те страни през 2004 г. средният показател за ЕС-25 спада чувствително, поради голямото население на новите членки (около 75 млн. души) и скромният им дял в обема на БВП спрямо този на ЕС (около 4.5%). Увеличението на членовете на ЕС от 15 на 25 понижи БВП на човек с 13%, а след разширението до 27 страни с 18%.

Избраният подход позволява да се проследи относителното ниво на България по БВП на човек от населението в резултат само на нашето развитие и развитието на ЕС в тогавашния му състав. Разширението на общността изкривява картината за нашето относително ниво под влияние на странични фактори. В този случай относителният дял на България по БВП на човек от населението е по-висок (43% в 2008 г.), но това не е наша заслуга, а на по-ниската база в ЕС-27 след присъединяването на по-бедни страни и може да послужи за подвеждащи заключения.

Изводът от последния ред на таблицата е очевиден. В резултат на силното изоставане на България по конкурентоспособност - най-прецизният обобщаващ показател за здравословното състояние на всяка икономика, ние сме последни и по БВП на човек от населението другият агрегиран показател за състоянието на икономиката. Темповете на растежа у нас към 2010 г. изостават от необходимите ни за успешно догонващо развитие. Ако продължаваме така към 2020 г. можем да достигнем 48-50%, а не препоръчаните 55% от тогавашното ниво на ЕС-15 (виж сценарий Е в таблица 2.). При същото темпо към 2030 г. може да достигнем около 58-60%, а не препоръчаните в сценарий Е 67% от тогавашното ниво на БВП в ЕС-15. При такова темпо към 2050 г. може би ще достигнем 65-67%, а не препоръчаните 78-80% от тогавашното ниво на ЕС-15.

Това пък означава по-бавно подобрение на качеството на живота на българите, което сега е мизерно ниско по европейски стандарти. През следващите десетилетия нашите хора ще продължават да живеят най-бедно в сравнение с другите членове на общността. Вижда се колко далече са псевдопрогнозите на Симеон Дянков от нашата по-реалистична прогноза, потвърдена впоследствие и от редица най-авторитетни международни прогностични институции.

Главният извод от настоящия анализ е, че при сегашната икономическа политика, сегашната конкурентоспособност, досегашната стъпка на догонване, досегашните темпове на растеж и ограничените възможности за тяхното подобрение, България няма да постигне средните европейски икономически и социални показатели дори към средата на 21. век. На този фон изпъква макроикономическата некомпетентност и липсата на реален стратегически поглед у Симеон Дянков. Тежко й на България ако той продължава да подвежда правителството и българската общественост с авантюристичните си икономически диагнози и прогнози!

Публикувана във в. ДУМА
в съкратен вариант
на 17 декември 2010 г.

Същия ден в нашите медии беше публикувано съобщение, което гласи:

България е най-тъжното място на света, ако вземем предвид връзката между доходите на глава от населението и задоволството от живота.

До този извод са стигнали в изследване Бетси Стивънсън и Джъстин Уълфърс от университета на Пенсилвания, цитирано от списание Икономист".

За повече подробности виж "The rich, the poor and Bulgaria", The Economist, December 16th 2010.

Нека читателят прецени кои икономически диагнози и прогнози са по-близки до истината моите или тези на Симеон Дянков!

Обратно в списъка на публикаците