Обратно в списъка на публикаците

Проф. Иван Ангелов
член-кор. на БАН

Предложения за икономическа и социална политика на БСП

 

 

Макар че е адресирана до БСП настоящата разработка е професионална и непартийна по съдържание. Предлаганите по-долу идеи за икономическа и социална политика заслужават внимание от всяко бъдещо правителство на България, което наистина си е поставило задачата да изведе страната от кризата, да нормализира икономическия, социалния, етническия, психологическия и политическия климат, да възстанови справедливостта в обществото и да спечели отново доверието на хората за успешното развитие на България през следващите години и десетилетия. Само крайно дясно правителство, чието икономическо кредо е пазарният фундаментализъм, може да не приема настоящите препоръки. Аз предпочитам такава реакция от тяхна страна, защото ако пазарните догматици биха харесали моите препоръки, това щеше да е сигнал, че съм допуснал сериозни грешки в предложенията си.

Фундаменталната стратегическа социално-икономическа цел на България е повишаване качеството на живота на хората чрез модернизация на икономическата и социалната система, полагане основите на обществото на знанието и ускорената интеграция в ЕС. По принцип това никой не оспорва.

За постигане на тази фундаментална дългосрочна цел България може да си постави следните по-конкретни социално-икономически цели на хоризонта на 2020 и по-нататък до към 2030 година: повишаване на реалните доходи; ограничаване на оскотяващата бедност; смекчаване на социалната поляризация; модернизация на здравеопазването, образованието и науката; развитие на националната култура; смекчаване на демографската криза; екологично здравословно развитие, повишаване на социалната, физическата и имуществената сигурност на гражданите. Едва ли някой ще оспори  открито и тези цели.

Различията между икономическите школи, политическите партии и гражданските движения започват да се проявяват в приоритетите. Няма обаче приоритети изобщо. За приоритети може да се говори само от определена гледна точка, с оглед на зададен критерий за постигане на съответна стратегическа цел. Могат да се очертаят следните приоритети в развитието на българската икономика към 2020, а и по-нататък до към 2030 г. :

- Според вида на високите технологии: - информационни и комуникационни технологии, фотоника, микро- и наноелектроника, биотехнологии, нанотехнологии, екологично чисти технологии; енергоикономисващи технологии, технологии за нови материали, нови производствени процеси и нови източници на енергия;

- Според постигането на по-висока икономическа и социална ефективност: - производство на продукти с ниска материалоемкост, енергоемкост и капиталоемкост, с високо съдържание на сложен труд, с висока производителност и конкурентоспособност;

- Според областите на дейност: - създаване на съвременно здравеопазване, на модерно образование и пожизнено обучение, на развита наука и мощна иновационна система, развитие на националната култура, изграждане на комплексна инфраструктура, технологична и структурна модернизация на индустрията, земеделието и услугите, на туризма, енергоикономично развитие, по-широко използване на възобновяеми енергоизточници, смекчаване влошаването на демографската криза, опазване на околната среда и на световния климат.

- Според потреблението: - високо качество на потреблението, дематериализация на потреблението, потребление основано на знанията, специфично потребление на децата и на възрастните хора, персонификация на продуктите и услугите според пола, възрастта и други признаци, потребление на екологично чисти продукти и услуги.

В следващите редове препоръчвам най-спешни икономически мерки, като държа сметка за натрупаните огромни очаквания у хората, растящото недоверие към държавните институции и политиците и повишеното вътрешно напрежение в обществото. Целта на тези мерки е да отговорят на справедливите искания на хората за разкриване на истината за приватизацията, концесиите, за дейността на монополите; за банковата система; за задълбочаването на бедността; за изострянето на социалната поляризация, за демографската криза, за масовата емиграция на най-младите и предприемчиви българи, за натрупаните крещящи несправедливости, престъпност и корупция в обществото, за ниската ефикасност на съдебната система, за разградената държавност, за липсата на достойна външна политика, защитаваща исконните национални интереси.

 Световният опит показва, че други разорени от войните страни се възстановиха за 5-10 години, а ние без да сме воювали сме в постоянна криза вече 25 години. Като отчетем влиянието на световната криза през последните години, у нас се напластяват две кризи, от които вътрешната е дори по-опасна. Трябва да си отговорим на въпроса: защо ние, като народ и държава, не успяваме да направим това, което правят други народи и държави в Европа през последните десетилетия?

Пътят към благоденствието минава през възстановяване доверието на хората. А доверието може да се спечели чрез ограничаване на мутризацията, на задкулисието и възстановяване на поруганата справедливост. Без връщане на доверието на хората към институциите и политиката даже най-добрите икономически мерки, предложени от партиите, няма да дадат резултат. Дори най-привлекателните и искрени обещания на политиците вече не впечатляват, защото хората са заблуждавани многократно с обещания за светли хоризонти, за превръщане на България в Швейцария на Балканите. Как да ги убедим, че ръководството на БСП ще приеме и приложи настоящите препоръки, след като вече неколкократно обещава едно, когато е в опозиция, а върши друго, когато е във властта! При това, пренебрегвайки решенията на собствения си конгрес, без да се съобразява с мнението и интересите на своите членове и симпатизанти, а и на мнозинството българи.

Това не бива повече да се допуска. БСП до сега, в лицето на нейното ръководство, е лява партия само декларативно. И то когато е в опозиция. Веднаж влязла във властта, нейното ръководство смекчаваше левите си декларации и активизираше десните си действия. Говореше за ляв завой, а прилагаше дясна политика, оправдавайки се с коалиционните си партньори. Така е от години. Така беше и през изминалата година.

През първата половина на управлението правителството на Орешарски предприе доста на брой, но бедни по съдържание, социални мерки, създавайки привидност за социално ориентирана икономическа политика. През втората половина на управлението си действаше като дясно правителство, което се грижеше повече за нисък бюджетен дефицит, за по-голям фискален резерв, за нисък държавен дълг, за доверието на световната финансова общност, отколкото за доходите, заетостта, потреблението, здравеопазването, образованието, социалната справедливост, за смекчаването на демографската криза. Работеше повече за едрия капитал, отколкото за трудовите хора. Макар и без Дянков, действаше по дянковски.

Това проличава още по-силно сега след предсрочното прекратяване на мандата. Правителството най-много се хвали с постижения като нисък бюджетен дефицит, нисък държавен дълг, голям валутен резерв, голям фискален резерв, успешно емитиран външен облигационен заем, доверие на световната финансова общност и т.н., а почти не се говори за доходите, заетостта, социалната поляризация, качеството на здравеопазването, образованието, науката, културата, обезлюдяването и мизерията в регионите, демографската криза, опазването на околната среда и т.н.

Върхът на истинската физиономия на премиера Орешарски и на министъра на финансите Чобанов беше внасянето на проект в Народното събрание за странна актуализация на държавния бюджет в края на юли 2014 г., без да се консултира с ръководството на партията мандатоносител и дори против нейната воля. Случи се нещо уникално за европейската, а може би и за световната политическа практика – правителството бламира своя мандатоносител. За внимателния наблюдател това не беше изненада, защото по своята конструкция, програма и персонален състав то имаше твърде малко общо с левите идеи на БСП. Правителството изненада всички, заставайки на страната на опозиционната партия ГЕРБ, на изневерилата на коалицията - ДПС и на Плевнелиев, който с действията си като президент вече многократно и безнаказано нарушава конституцията на България, като изземва функции на законодателната и изпълнителната власт и защитава интересите на едрия наш и чуждестранен капитал. И особено с политиката на назначаваните от него две служебни правителства, които най-грубо нарушаваха конституцията на България.

Собствената или внушена му цел на Орешарски беше да създаде възможно най-голям финансов уют на враждебното на БСП и на него самия служебно правителство на Плевнелиев, за противоконституционни действия (например да провежда масова чистка на държавния апарат, да сключва външни заеми за милиарди левове, да предприема неприсъщи за такова правителство широкообхвати действия и да поема ангажименти с дългосрочни последствия за държавата) и на очакваното след изборите предполагаемо правителство на ГЕРБ. Станахме свидетели на прецедент - правителство в оставка да иска актуализация на собствения си бюджет с презумпцията за предполагаеми икономически изненади, а не на реални икономически факти, за да улесни дейността на идващото враждебно правителство на ГЕРБ, наричано за камуфлаж служебно. Всички досегашни действия на Плевнелиев и на така нареченото служебно правителство потвърждват тези очаквания.

В контекста на кризата около Корпоративна търговска банка беше комплектована набързо политико-икономическа коалиция на Президент, ГЕРБ, ДПС, ръководство на БНБ, при пасивно поведение на правителството, за безсрочна банкова ваканция. Странно беше и поведението на Орешарски по време на горещите спорове по тази ваканция. Ние все още не знаем фактите по неговото поведение, но да се надяваме, че скоро ще ги научим. Въвеждането на такава ваканция би означавало пълен блокаж на кръвоносната система на обществения организъм. Въвеждането на такава ваканция би било оравдано само при системна банкова криза. По общо мнение на специалистите такава криза у нас няма. Засегната е само една банка и по причините все още се спори. Такава ваканция би довела до незабавна парализа на икономическата, социалната, финансовата, политическата и всякаква друга система, би оставила стопанските предприятия, държавните и общинските учреждения, болниците, училищата и университетите без парични средства, домакинствата без доходи, би предизвикала социални и политически вълнения. И това ставаше с мълчаливото одобрение на г-н Орешарски.

И всички трагични последствия щяха да се стоварят като вина на „некадърното” управление на БСП - партията–мандатоносител. Благодарение на БСП и на Асоциацията на търговските банки планът беше осуетен. Тепърва предстои да научаваме подробности по този опит за прибегване до банкова ваканция.

Друга странност в този контекст беше и почти пълното мълчание на уж обективните български медии и на протестиращото будно „гражданско” общество, макар че по замисъл и последствия „банковата ваканция” е далеч по-опасен деструктивен акт от „аферата Пеевски”.

Във всяка коалиция участниците правят отстъпки, за да се постигне обща политика за съвместно управление. Това е неизбежно. Колкото по-разнородна в идейно отношение е коалицията, толкова по-големи и по-опасни компромиси се налагат, толкова по-крехка и нетрайна е тя. И почти винаги настъпва моментът, когато доверието между коалиционните партньори намалява под критичния минимум и коалицията се разпада. Това стана открито у нас през юни-юли 2014 г., а върхът му беше достигнат с поведението на ДПС при актуализацията на държавния бюджет в края на юли 2014 г.

Такива фундаментални отстъпки правеше и БСП при досегашното си участие в две коалиции, особено с ДПС. Проблемът не е в отказа от всякакви коалиции и коалиционни отстъпки, а в техния характер, съизмеримост и реципрочност. И разбира се, от идейните различия между партньорите по фундаментални въпроси. Българската практика през последните 25 години показа, че при големи идейни различия коалициите не са успешни и поради това са нежелателни. Опитите да се правят аналогии с коалициите между двете големи партии в Германия са неуместни по много причини.

Голямата грешка на БСП в последното правителство беше липсата на подробно договорено, писано, публично оповестено и прието от членовете и симпатизантите на партията коалиционно споразумение с ДПС. Ако е имало нещо, то е било устно договорено на тъмно от най-тесен кръг хора и на „юнашко” доверие. Очевидно не е трябвало да се разчита на такова доверие от ДПС. Известно е, че коалиционното споразумение между Христиандемократическата и Социалдемократическата партия в Германия през 2013 г. беше договаряно няколко месеца и обемът му е бил около 200 страници. У нас нямаше нищо подобно.

В процеса на управлението коалиционните партньори трябваше да правят съизмерими компромиси, особено по фундаментални въпроси. Това също липсваше у нас. Големите отстъпки по фундаментални въпроси на икономическата и социалната политика правеше само БСП (по данъчната политика, по доходите, по кадрите и т.н.) както при първата, така и при втората коалиция. Нямаше нито една съизмерима по значимост отстъпка по фундаментален проблем от страна на ДПС. Ръководството на БСП превърна участието си в управлението в самоцел, жертвайки фундаментални принципи на лявата идея, пренебрегвайки настроенията на своите членове и симпатизанти, оставяйки на произвола трудовите хора, допускайки да бъде въвлечено в корпоративни интриги и нарушавайки решения на свои конгреси.

Такова участие в бъдещи коалиции не трябва да се допуска. Още повече, че след слизането от управлението цялата политическа отговорност опозицията стоварва върху БСП и налагаше пълно мълчание за ролята на коалиционните партньори – НДСВ и ДПС. БСП отговаряше политически както за своите, така и за чужди грехове. Така беше след управлението на „тройната коалиция”, така ще е и сега, след разпадането на „двойната коалиция” с ДПС. Облагите на управлението се консумират от всички участници в коалицията, и то не съразмерно, а политическата цена се плаща само от БСП. Така повече не може да продължава. Но и виновниците за досегашните груби грешки в коалиционната политика на БСП трябва да понесат политическа и друга отговорност.

Икономическата и социалната политика, която предлагам цели да запълни със съдържание понятието лява БСП, работеща в много сложна вътрешна и външна обстановка и налагани от нея ограничители. С предлаганите тук мерки БСП ще защитава преди всичко интересите на трудовите хора, на интелигенцията, на дребния и средния бизнес, т. е. на 85-90% от населението. Тя трябва да прави това както в опозиция, така и във властта.  Разбира се, то е по-лесно, когато е в опозиция. Когато е във властта, защитавайки интересите на посочените социални категории, БСП не трябва да воюва с капитала, в това число и срещу едрия капитал. Защитавайки интересите на трудовите хора, интелигенцията и дребния бизнес, тя трябва да държи сметка и за интересите на капитала. Така, запазвайки доверието на трудовите хора, тя ще запази и респект на капитала, което е необходимо за нормално икономическо развитие на България.

С досегашната си политика БСП загуби доверието на трудовите хора, без да е спечелила доверието на капитала. По своята същностна природа капиталът и особено едрият капитал, винаги е бил и ще бъде против лява БСП. В най-добрия случай ще гледа с подозрение към нея. Той би се примирил временно, от чисто прагматична гледна точка, само с дясно ръководство на БСП, каквото беше то до сега. Какво ще е от сега нататък предстои да видим. И ще съдим по делата, а не по декларациите. Затова, търсейки сложния баланс лявата БСП трябва да се опира и да разчита преди всичко на своя естествен съюзник – трудовите хора, интелигенцията, дребния и среден бизнес. Вече в продължение на години нейното ръководство декларира това, но прави обратното. Затова и доверието на трудовите хора в нея се топи.

Възстановяването на доверието може да отключи възможности за много други подобрения в обществото. То, обаче изисква мъжество и почтеност от всички и особено от политиците. С действията си те трябва да поставят над всичко интересите на България. Само така може да се спечели отново доверието на живеещите в бедност и забравени от управляващите милиони хора.

В тази пренапрегната конфронтационна обстановка, ако участва в управлението, БСП трябва да бърза с голям пакет от радикални мерки през първата половина на мандата за овладяване на икономическата, финансовата, социалната и политическата дестабилизация, за начало на стопанско оживление, за възвръщане доверието на народа. Живеем във време, когато хората вярват само на дела и резултати, а не на изхабени клишета, колкото и щедри да са те.

Подобрението, макар и скромно, трябва да бъде почувствано до края на 2015 и средата на 2016 г. поне от 1,8-2,0 млн. души, живеещи в най-тежка бедност с доход под 211 лв. на месец, а също и от бизнеса, без който не е възможна промяна в икономиката през тази и следващите години. Конфронтация с бизнеса е недопустима.

Такава сложна задача може да се решава сега главно с помощта на преразпределителните механизми: повишаване събираемостта на данъците и частично пренасяне на бремето от най-бедните към по-богатите слоеве от населението чрез реформа в данъчната система. Данъчната система е най-ефикасният преразпределителен механизъм с бързи резултати. Принципите на солидарност също налагат да се постъпи така. Повечето предлагани по-долу конкретни мерки целят прехвърляне на част от тежестите на живота от бедните към заможните и богатите. Така, както е в развитите европейски страни.

Разбира се, най-надеждният път към трайно благоденствие е тоталната кадрова, структурна, технологична и институционална модернизация, но за това са нужни поне 15-20 години и огромни инвестиции в човешки и физически капитал. Хората, обаче не могат да чакат толкова дълго. Трябва да се бърза с решителни екстремни мерки, защото извънредната кризисна ситуация ги налага. Нарастващият социален тътен от дълбините на обществото потвърждава тази неотложна потребност, поради задаващата се опасност. Трябва да се действа днес, защото утре ще е късно!

В следващите редове препоръчвам конкретни мерки по икономическата и социалната политика. Те могат да бъдат прилагани от БСП ако участва в бъдещото управление на държавата в коалиция с други леви и лявоцентристки партии. Могат да бъдат използвани и ако тя остане в опозиция, за да се подготви за бъдещо участие в управлението на България. Част от мерките могат да се използват и от центристки и дясноцентристки управляващи партии.

 

За целта предлагам:

  1. БСП да преориентира незабавно своята икономическа и социална политика: от продължително пренебрегване на труда и фаворизиране на капитала, към балансирана политика спрямо труда и капитала. Успешно развитие на България при сегашните вътрешни и международни условия е възможно само при съчетаване интересите на трудовите хора, интелигенцията, малкия и средния бизнес с тези на едрия капитал и уреждане на различията между тях чрез диалог и взаимни отстъпки. Продължителното пренебрегване на интересите на трудовите хора сега трябва да бъде корегирано с продължителна по-голяма грижа за тях през следващите години. БСП губи доверие през последните двадесетина години не защото е лява, а защото не е достатъчно лява партия. Сега и декларациите и делата на БСП трябва да сочат категорично на ляво, без никакви уговорки и условности. Държавата трябва да е обективен арбитър за постигане на справедливи социални компромиси. Друг път няма.
  2. Новото правителство да стане инициатор за изработване на Стратегия за догонващо социално-икономическо, научно-техническо и културно развитие на България до 2030 година, а по отделни показатели до 2040-2050 г. Разработката може да се възложи на БАН, съвместно с някои университети и да бъде готова до края на 2015 г.
  3. Да се осигурят еднакви възможности за развитие на държавния и частния сектор в материалното производство, във финансовата система и други области в условията на лоялна конкуренция. Равнопоставени пред закона, всички социално-икономически сектори трябва да се състезават под икономическото слънце и да доказват правото си на съществуване.
  4. До края на март 2015 г. да се провери основно дейността на всички естествени и изкуствено създадени монополи и на договорите (с анексите) за приватизация на най-важните обществено значими финансови и нефинансови предприятия, а също и на концесионните договори и анексите към тях от 1990 г. до сега. Да се отдели специално внимание на най-големите индустриални предприятия, на БГА „Балкан”, БТК, двете американски централи в Марица Изток, трите електроразпределителни дружества, производителите на енергия от възобновяеми източници, най-големите банки и застрахователни дружества. Всички тези документи да се публикуват, независимо от настояванията на някои хора за „фирмена тайна”. Пълната истина и жизнените интереси на народа са по-важни от всякаква фирмена тайна сега. Ако се установят умишлено неизгодни за нашата държава клаузи да се пристъпи към разваляне на договорите и да се търси наказателна отговорност от виновните лица. Досегашните обещания на властите в този смисъл не се изпълняват. Това не е случаен пропуск. Очевидно се разчита на забравата във времето. Хората разбират това и няма да го простят, нито пък ще го допуснат!
  5. До средата на 2015 г. да се провери състоянието на БНБ и дейността на нейното ръководство. Да се провери също състоянието на КТБ, на по-големите банки и на банковата система в цялост, за да се предотврати повторение на случилото се в КТБ и да се възстанови доверието в банковата система. Що се отнася до КТБ за предпочитане е тя да бъде запазена с участието на част от досегашните и нови акционери, без участие или с минимално участие на държавата. Да не се компенсират от държавата депозити на физически лица над 100 хил. евро или техният левов еквивалент. При установени нарушения да се вземат наказателни мерки.
  6. До средата на 2015 г. Правителството и БНБ да изработят механизъм за по-ефикасен контрол над дейността и особено на финансовите трансфери на работещи у нас чуждестранни компании, предотвратяващ незаконния износ на национални ресурси, който уврежда интересите на България. При установени нарушения да се вземат наказателни мерки.
  7. В отговор на растящия основателен обществен натиск до средата на 2015 г. да се отворят „досиетата на прехода”. За целта да се направи цялостен преглед на недвижимото имущество (жилища, вили, офиси, земя и други подобни у нас и в чужбина), на значимото движимо имущество (лимузини, яхти, хеликоптери, самолети и др.), а по възможност и на инвестиции в банкови депозити, инвестиционни фондове и ценни книжа, на най-забогателите българи и на така наречените „кредитни милионери” през последните 25 години и да се поиска от тях да докажат произхода на парите с които е придобито и платените данъци върху тези доходи. В зависимост от резултатите от проверката да се предприемат съответните действия пред компетентните органи.
  8.  Да се вземат ефикасни мерки за пълното усвояване на европейските фондове през следващия бюджетен цикъл 2014-2020 г.
  9. До средата на 2015 г. България да представи кандидатурата си за присъединяване към подготвителния механизъм за членство в Еврозоната – ERM-II.
  10. България да не подкрепя в ЕС налагането на икономически санкции срещу Русия, защото от това ще пострадат нашите интереси в енергетиката, туризма, външната търговия, транспорта, отбраната и други сектори. Като член на ЕС нашите национални интереси трябва да стоят над всичко, както постъпват другите страни членки.
  11. България да защитава по-твърдо националните си интереси за изграждането на газопровода „Южен поток” и да стане инициатор за общи действия в защита на проекта пред Европейската комисия, заедно с другите заинтересовани страни от Югоизточна и Централна Европа.
  12. Да се актуализира държавната политика по приватизацията. Да се прекрати приватизацията на важни обекти, особено в структуро определящи, в монополни и силно социално ориентирани дейности. Същото важи и за концесиите. В бъдеще да се приватизират само нерентабилни предприятия, работещи в конкурентна среда. Няма икономическа логика в приватизирането на добре работещи рентабилни държавни предприятия, както се правеше масово в миналото.
  13. Отдавна се говори за потребността от структурни реформи. В тази връзка да се проведе мащабна модернизация на някои особено важни сектори и сфери на дейност: здравеопазване, образование, наука, иновационна система, култура, инфраструктура, енергетика, финансова система, администрация, демографско развитие, опазване на околната среда, вътрешна и външна мобилност, пенсионно дело, социално подпомагане, правораздавателна система, медии. За всеки от изброените, а и други области на дейност да се изготвят цялостни, широко обсъдени в обществото, ресурсно осигурени и ешалонирани във времето реформи, които да започнат от средата на 2015 г.
  14. До средата на 2015 г. да се изработи държавна концепция за реиндустриализация. В рамките на тази концепция да се определят приоритетите за развитие на отделни отрасли, подотрасли и производства; да се възприеме държавно-частното начало за изграждане на модерни производствени мощности в индустрията. Реиндустриализация не означава възстановяване на старите структури и технологии в индустрията. В същия срок Правителството да внесе в Народното събрание проекто-закон за индустриална политика.
  15.  От 1 декември 2014 г. да се приложи разширена програма за финансово подпомагане на най-бедните граждани, ползващи централно отопление. Сегашната програма не обхваща всички нуждаещи се енергийно бедни домакинства. За целта могат да се изпорзват различни инструменти. Въвеждането на две цени за електроенергията – за малките и за големите потребители домакинства, е едно от възможните решения. Такава програма да се изработи и за подпомагане на най-бедните граждани, ползващи електрическа енергия и твърди горива.
  16.  При подбора на електроцентралите за включване в така наречения „енергиен микс” да се предпочитат тези, работещи на местни въглища, за да се осигури заетост на миньорите, железничарите и работещите в други свързани дейности. И да се изключват двете американски централи в Марица Изток и новите възобновяеми източници на енергия, поради прекомерно високите им цени. Да се преразгледат изкупните цени на електроенергията от новите енергийни източници и от двете американски ТЕЦ в Марица изток, с оглед на тяхното намаление. Подобни мерки се предприемат в западноевропейски страни.
  17.  До края на март 2015 г. да се направи цялостна проверка на дейността на ДКЕВР, комисията за защита на конкуренцията, агенцията за защита на потребителите, комисията по съобщенията, комисията за защита от дискриминация и на други агенции и комисии с дублиращи се или с второстепенни функции и да се вземат произтичащите мерки за евентуални съкращения.
  18.  Да се вземат незабавни мерки за подобряване събираемостта на данъците, особено на ДДС и акцизите, за ограничаване на контрабандата и сивия сектор. Направеното в тази област не е достатъчно. Това е много важно, защото събираемостта на данъците спада в смутни времена, като сегашното и ще поставя под въпрос изпълнението на бюджета за 2015 и следващите години.
  19. Бюджетът за 2015 г. да е с дефицит плътно до 3% и в краен случай само за 2015 г. до 3,5-4,0% от БВП. Бюджетът за 2016 и за следващите години да е с дефицит до 3% от БВП до постигането на 3-4% средногодишен растеж на БВП. Намаляването на дефицита докато сме в депресия е погрешна политика. Придържането към въведения от Дянков 2% ограничител за бюджетния дефицит също е погрешно и трябваше да бъде отменено по времето на Орешарски, но той и досегашното ръководство на БСП очевидно не пожелаха да го направят.
  20.  Да продължи постепенното предпазливо повишение на държавния дълг през следващите години до 28-30% от БВП. Това не заплашва финансовата стабилност на страната, но помага за решаване на особено тежки текущи проблеми. Такъв дълг е два пъти по-нисък от допускания от ЕС. За щастие, заговорът на Президента, ГЕРБ и ДПС с участието на Орешарски да увеличат рязко държавния дълг с още 3,5 млрд. лв. в края на юли 2014 г. не успя. Това щеше да бъде груба грешка. Такова рязко увеличение на дълга не се налага сега.
  21.  През следващите години да се промени основната концепция на данъчната ни система. Наред с всичко друго, това налага да се промени структурата на данъчната ни система, като се сближава с европейската. Това означава увеличение на дела на бюджетните приходи от преки данъци за сметка на косвените.
  22.  В изпълнение на горното да започне работа по провеждане на мащабна данъчна реформа, която да включва:

А. От 1 януари 2015 г. ”плоският” данък върху доходите на физическите лица да се преобразува в умерено прогресивен с необлагаем минимум за месечен доход до 400 лв. и данъчни ставки: 10, 15 и 20% в зависимост от размера на дохода. Конкретните данъчни тавани подлежат на уточняване. Важното е да се остави достатъчен необлагаем минимум за най-бедните. Следващите месечни доходи, примерно до 2000 лв. (което е масовият случай) да се облагат с 10%; горницата от 2000 до към 5000 лв. с 15% и над 5000 лв с 20%. Това е умерена прогресия като се има предвид, че в ЕС преобладават максимални данъчни ставки между 45 и 55%. То би било важна стъпка към сближаване с облагането на доходите в ЕС, което неизбежно ще стане през близките години като един от елементите на интеграционния процес.

Така по-голяма част от доходите ще остава в бедните и средните доходни групи и ще повишава покупателната им способност. Това пък ще увеличава потребителското търсене на домакинствата (което е над 60% от БВП), предимно за произведени в България стоки и ще бъде стимулатор за икономическия растеж, заетостта, доходите и постъпленията в бюджета. Главният резултат от въвеждането на този данък е, че чрез необлагаемия минимум и данъчната прогресия бремето се премества към заможните и богатите слоеве и се облекчават бедните. Това е икономически оправдано, социално справедливо и целесъобразно от гледна точка на интеграцията ни в ЕС. От чисто фискална гледна точка крайният резултат ще е неутрален или леко положителен, но това не е най-важното. По-важна е справедливостта в разпределението на данъчното бреме – който получава повече ще плаща повече, защото може да си го позволи. Интересно е, че това е било разбрано и приложено във Великобритания през 1435 г. и в САЩ през 1862 г., а някои хора в България не желаят да го разберат и през 2014 г.!

Б. От 1 януари 2015 г. да се премине към семейно облагане на доходите. В този случай данъчен субект ще е семейството, а не отделните му членове, както е сега. Общият доход на членовете на семейството ще се дели на техния брой. Ако доходът на член е по-малък или равен на необлагаемия минимум, установен с новия данък върху доходите, той няма да се облага. Ако е по-голям горницата ще се облага по скалата на данъка върху доходите.

С предлаганото семейно облагане се оставя по-голям доход в разположение на семейството. Това ще стимулира потребителското търсене (а чрез него и растежа), ще допринася за по-висока раждаемост и ще улеснява отглеждането на децата. Това, наред с други мерки (повишаване на детските надбавки, помощите за отглеждане на деца, разширяване на детските ясли и градини и т. н.) е от изключителна важност за смекчаване на преживяваната от страната ни все по-остра демографска криза.

В. От 1 януари 2016 г. „плоският” данък върху печалбата (корпоративният данък) да се преобразува в умерено прогресивен данък с максимална ставка 20%. И тук препоръчвам да се оставя необлагаем минимум за печалбата на малките и средните фирми (това ще бъдат предимно семейни фирми, чийто размер подлежи на уточняване); да се запази 10% ставка за средните по размер печалби и да се въведе 20% за най-големите печалби над определена граница. Конкретните данъчни тавани подлежат на уточняване. В ЕС пробладаващите ставки за този данък са между 25 и 35%. С предлаганите умерено прогресивни ставки ще се направи важна крачка към сближаване с равнището на корпоративно облагане в западноевропейските страни, което неизбежно ще стане през близките години, като елемент на интеграцията в бюджетната политика.

Препоръчвам също тези основни ставки да се съчетаят със: а/ въвеждане на нулев данък върху печалбата за всички инвестиции в изостанали региони, по списък утвърден от Народното събрание, а също и за реинвестираната в производствени дълготрайни активи част от печалбата за следващите 10 години и б/ право на фирмите да прилагат ускорена амортизация за новопостроени производствени сгради, доставени нови производствени машини и съоръжения през 2016-2025 г.

На евентуални възражения от страна на Европейската комисия, че това е държавна помощ, може да се отговори с много силни контрааргументи: вековната икономическа изостаналост на нашата страна; ниската производителност и конкурентоспособност на нашата икономика в условията на открити пазари; оскотяващата бедност, пораждаща нарастващо социално напрежение; необходимостта от догонващо икономическо развитие на България, което е от взаимен интерес. Това може да бъде елемент на един допълнителен пакет от икономическа помощ, каквато по-бедните страни членки следва да поискат съвместно от ЕС в близко бъдеще.

Този корпоративен данък ще стимулира инвестиционната активност за разширението, за структурното и технологичното обновяване на производството, особено като се има предвид рязко спадналата инвестиционна активност у нас през последните години. Фирмите, които инвестират активно ще плащат дори под 10% корпоративен данък през следващите 10 и повече години. Това ще повиши растежа, заетостта, доходите и данъчните постъпления в бюджета.

Г. ДДС да остане на сегашното ниво от 20%, но от 1 януари 2016 г. за лекарствата, детските стоки и учебните помагала да се намали на 5%, а за хазарта и за екстравагантни луксозни стоки по списък утвърден от Народното събрание, да се повиши на 25%. Това също е умерена стъпка, като се има предвид, че в 7 страни членки на ЕС стандартният ДДС вече е 23 и 24%, а в 5 страни - 25 и 27%. Това ще облекчи живота на възрастните хора, които са главни консуматори на лекарства и ще помогне за стимулиране на раждаемостта и отглеждането на децата в контекста на демографската криза.

Д. От 1 януари 2015 г. данъкът върху лихвите по депозити да се прилага само за влогове сумарно над 100 хил. лева на вложител, независимо в колко срочни депозита или банки са вложени. Това ще засегне в момента около 8-10 хил. физически лица – български и чуждестранни граждани.

Е. От 1 януари 2015 г. да се повишат данъчните ставки върху доходите от дивиденти и други форми на капиталови доходи. Подробностите да се изработят от данъчните власти, като се има предвид въвеждането на умерено прогресивни преки данъци.

Ж. България да се присъедини към данъка върху финансовите трансакции, който предстои да бъде въведен в ЕС.

З. От 1 януари 2015 г. да се въведе прогресивен данък за недвижимо имущество над определен размер, примерно над 100-150 хил. лева по данъчна оценка, а може би и за притежавани екстравагантни транспортни и други средства и съоръжения: самолети, хеликоптери, лимузини, яхти и други подобни. Подробностите да се изработят от данъчните власти, като се има предвид въвеждането на умерено прогресивни преки данъци.

И. Да се преразгледат данъците за наследството, като се запази сегашното облагане на малките и средни наследства и да се повиши за големите и най-големите, превишаващи определен от данъчните власти размер. Това е икономически обосновано и социално справедливо.

Й. Да се забрани отнемането за бюджета на остатъчната неразпределена печалба от държавните фирми (след изплащане на корпоративния данък и дивидента). От 1 януари 2015 г. дивидентът за държавата да се намали от 80% на 20%. Това ще остави допълнителни ресурси на държавните фирми за финансиране на тяхното развитие.

 

23. От 1 януари 2015 г минималната работна заплата да се повиши от 340 на 400 лв., а от 1 януари 2016 г. на 450 лв. Повишението да продължи и през следващите години.

24. От 1 януари 2015 г. да се повишат с 10% помощите за безработни и с 2-3 месеца – срокът за тези плащания.

25. От 1 януари 2015 г. минималната пенсия да се повиши с 50 лв, а от 1 януари 2016 г. с още 50 лв. Повишението да продължи и през следващите години. В съответствие с това да се повишават и пенсиите на по-горните етажи.

26. При ликвидация на предприятия изплащането на задълженията по заплати за работниците да се постави на първо място, наравно със задълженията към банки кредитори и бюджета.

27. От 1 януари 2015 г. да се криминализира укриването на осигурителни вноски.

28. От 1 декември 2014 г. да се осигуряват хранителни ваучери за най-бедните с месечен доход до 200 лв. на член от домакинството. Тази сума да се актуализира с инфлацията в началото на всяка следваща година.

29. Да се прецени състоянието на пенсионната система и целесъобразността от евентуални промени през следващите години. Пенсионната възраст да се обвърже със средната продължителност на живота. Да се запази ранното пенсиониране за тежките и опасни професии. Да се вземат допълнителни мерки за подобряване събираемостта на пенсионно-осигурителните и здравно-осигурителните вноски.

30. В края на 2014 г. да се предоставят коледни добавки на пенсионерите с ниски и средни пенсии до 400 лв. В 2015 и следващите години. да се изплащат коледни и великденски добавки за всички пенсии, като размерът им се определя ежегодно според възможностите на бюджета.

31. От 1 януари 2015 г. да се повишат детските добавки до три деца в семейство средно с 50% и с поне още 50% в началото на 2016 г. Увеличението за второ и трето дете да става с нарастващ процент в сравнение с първото, като за четвърто дете пада до равнището на първо дете. Това увеличение да продължи и през следващите години. То се налага поради застрашителното спадане на раждаемостта.

32. Считано от есента на 2014 г., през всяка следваща година, постъпващите деца в първи клас да получават еднократна помощ, чийто размер за учебната 2014-2015 г. да се увеличи на 400 лв.

33. Да се предоставят нисколихвени държавни кредити за млади семейства без собствено жилище, затруднени да обслужват ипотечните си заеми. Разликата до пазарната лихва да се компенсира от бюджета.

34. Да се ускори строителството на детски ясли и градини в големите градове, където те не достигат.

35. През 2015 г. да започне намаление на таксите в държавните и общинските предучилищни детски заведения, а до края на 2016 г. да бъдат отменени. Пропуснатите от това приходи на детските заведения да се компенсират с увеличена бюджетна субсидия.

36. Да не се допуска увеличение на разходите за отбрана през 2015 и следващите години, въпреки натиска на НАТО. Да се отменят плановете за покупка на самолети-изтребители – втора или трета употреба, които ще струват между 600 и 800 млн. лева. България не може да си позволи такива екзотични покупки в тези трудни времена.

37. Съкращение на централната и местната администрация и на разходите по нейната издръжка с 15% до края на 2015 г. и с още 15% през 2016 г.

38. Да се осигури своевременно разплащане на държавата и общините с бизнеса и по-бързо възстановяване на ДДС. Такива забавени разплащания да се олихвяват по същия начин, както просрочията на гражданите към техните кредитори.

39. Да се увеличи субсидията за здравеопазване, образование, наука и култура като процент от БВП в бюджета за 2015 г. и постепенно до 2018 г. да се изравнят с нивата в сравними с нас други страни, членки на ЕС.

40. От 1 януари 2015 г. да се отмени статутът на търговски дружества за болниците и други здравни заведения с произтичащите от това последствия.

41. До края на юли 2015 г. да се провери състоянието на Националната здравно-осигурителна каса, да се вземат мерки за отстраняване на евентуални нарушения в използването на средствата. Да се пристъпи към замяна на така наречените клинични „пътеки” с клинично свързани групи, считани от специалистите за по-подходящи, макар че изискват повече средства за тяхното финансиране.

42. Да продължи прегледът на състоянието на общинските болници и неправилно закритите да се възстановят с държавна помощ. Същото да се направи и с изпаднали в задлъжнялост други държавни болници. Особено внимание да се обърне на планинските и граничните райони, където болниците и училищата са своеобразни социални котви за смекчаване на обезлюдяването им.

43. До средата на 2015 г. да се изготви програма за съживяване на българското земеделие и особено на производството на плодове и зеленчуци, на екологично чисти хранителни продукти и на животновъдството.

44. Да се ограничи собствеността върху земеделски земи до 500 дк. за физически лица и до 1000 дк. за юридически лица.

45. Да се ограничат европейските субсидии за най-големите земеделски стопанства (латифундии) у нас над определен размер на обработваемата земя или по друг надежден критерий и да се пренасочват към дребните и средни земеделски стопанства, които не получават почти никаква помощ от фондове на ЕС. Сега се правят първи крачки в това отношение у нас, но те трябва да продължат през следващите години, особено като се има предвид настоящата съпротива на големите земевладелци срещу такава промяна.

46.До края на март 2015 г. да се вземат допълнителни мерки за защита на българското земеделие срещу незаконен внос на плодове, зеленчуци и други продукти от съседни и други страни.

47. Вътрешният общ пазар на ЕС е изгоден за богатите страни членки, но затруднява развитието на по-бедните неконкурентоспособни страни членки. До средата на 2015 г. да се отправят искания пред Европейската комисия, заедно с други източноевропейски страни, за създаване на вътрешнообщностен механизъм за протекция на развитието на перспективни продукти и технологии в по-бедните страни членки на ЕС, като България. Да се настоява за смекчаване на нетарифните вътрешнообщностни ограничения, които много често заместват отмяната на тарифните ограничения.

48. До средата на 2015 г. да се приведе спешно в действие пакет от финансово осигурени комплексни мерки за смекчаване на демографската криза, която взема застрашителни размери.

49. До края на декември 2014 г. да се отмени действащият закон за развитие на научния състав, който не се одобрява от научната колегия. До приемането на нов закон да се въведат задължителни национални критерии за избор на доценти, професори и доктори на науките. До средата на 2015 г. да се приеме нов Закон за научните степени и звания, закони за средното общо, средното професионално и висшето образование.

50. Държавна субсидия да се предоставя само на държавните средни училища и университети. В частните училища и университети учат предимно децата на заможните и богатите. Не е логично масовият данъкоплатец, който е далеч по-беден от богатите, да финансира образованието и на техните деца.

51. С бюджета за 2015 и следващите години да се предоставят допълнителни субсидии на БАН, Селскостопанската академия и някои университети за изследователска дейност. Субсидиите да се увеличават през следващите години. До края на 2017 г. броят на университетите да се намали до 20-25.

52. Фонд „Наука” да се увеличи на 250 млн. лв. за 2015 г. Това увеличение да продължи и през следващите години.

53. От 1 януари 2015 г. да започне постепенно намаляване на студентските такси в държавните висши училища за обучението по държавна поръчка, с оглед да бъдат премахнати до края на 2017 г. Пропуснатите от това приходи на университетите да се компенсират с допълнителни бюджетни субсидии.

54. Да се въведе обучение в университетите по договор между студентите, от една страна, и държавни и частни стопански предприятия и държавни учреждения, от друга. Студентите да са на пълна издръжка до завършване на образованието, при условие че имат успех не по-нисък от 4,50. След завършването се задължават да работят минимум пет години в съответното предприятие или учреждение, с което са били в договорни отношения.

55. Да продължи увеличаването на капитала и на клоновата мрежа на Българската банка за развитие и на тази основа да се увеличават инвестиционните и оборотните кредити за дребния и среден бизнес при по-ниска лихва.

56. Поне 20% от паричните средства на централната и местната държавна администрация, а също и на държавните фирми да се влагат в Българската банка за развитие при по-ниска от пазарната лихва и да служат като ресурс за държавно кредитиране на малките и средните предприятия с по-ниска лихва.

57. Да се ускори топлинната изолация на училища, болници и други обществени сгради. Държавата да стимулира по-активно топлинната изолация на частни сгради.

58. Да се увеличат инвестициите за обновяване на държавните и общински В и К за намаляване загубите на вода (които сега са около 60%) и подобряване качеството на подаваната питейна вода. Да се настоява това да правят и частните В и К.

59. Да се ускори строителството на малки и средни язовири, да се подобри поддържането на наличните язовири и държавния надзор върху тяхното използване. Да се възстановяват напоителните системи в земеделието; да започне подготовка за изграждане на нови средни и големи язовири.

60. От януари 2016 г. да задейства държавно-частен инвестиционен фонд за иновации и изграждане на високо технологични и експортно ориентирани производства, с равни вноски от бюджета и частния сектор, с начален капитал от 1,0 млрд. лева, който да нараства през следващите години. Така държавата ще се завръща постепенно в икономиката и като субект на стопанската дейност, а не само като регулатор и контрольор.

61. През 2015 г. да се подготви и от началото на 2016 г. да се пристъпи към регионална административна реформа, която да включва: създаване на 6 големи области; около 100 околии; увеличаване кръга на управленските решения, които ще се вземат от областите, околиите и отделните селища; ресурсно осигуряване на увеличените управленски компетенции чрез определяне на проценти от приходите от данъка върху доходите на физическите лица и/или данъка върху печалбата, които  се заделят за регионалните органи на управление.

62. В бюджета за 2015 г. да се предвидят 500 млн. лв. за регионално развитие, които да се насочват  за инвестиционни проекти само в най-изостаналите региони. Това да продължи и през следващите години с нарастващ размер на инвестициите.

63. Да се възстановят в подходяща съвременна форма някогашните трудови войски. Това ще създаде допълнителна трудова заетост за хиляди ниско и средно квалифицирани хора, за усвояване на професии от тези хора, за повишаване на грамотността.

64. Да се анулират всички заменки на гори с държавни имоти, направени през последните десетина години, при които са установени нарушения на законите.

Извънредната кризисна ситуация в страната налага извънредни антикризисни мерки, които не заплашват финансовата стабилност, но помагат за възстановяване на социалната стабилност. Финансовата стабилност е важна, но социалната стабилност е не по-малко важна. Който абсолютизира едната, разрушава другата, а с това и двете заедно. Нужен е разумен баланс между тях. Гражданите ще очакват това от правителството. Предлаганите мерки допринасят за постигането му.

Дълбоко грешат тези, които смятат, че в извънредна икономическа, социална и политическа криза и в тотална криза на доверието на народа към политиката и политиците, може да се продължава с традиционни рестриктивни мерки. Рестриктивните мерки изострят кризата още повече. Ако това не бъде разбрано и бездействието или симулативното действие продължава, през следващите години дори и извънредните мерки няма да помогнат.

Предлаганите тук мерки ще изискват по-големи бюджетни разходи от обявените през 2013 г. бюджетни прогнози на служебното правителство на Марин Райков за 2015 и следващите години. Те могат да се осигурят от фискалния резерв, част от получените средства от емитирания наскоро облигационен заем за 3,3 млрд. лв. или от нова емисия на държавни облигации. Това превишение следва да се уреди с по-гъвкава бюджетна политика през 2015 и следващите години, както следва:.

Извънредни мерки за подобряване събираемостта

на данъците, особено на ДДС и акцизи..................1,2 млрд. лв. (+10%)

Съкращение на текущите разходи в бюджета

. с 10%........................................................................0,7 млрд. лв. (-10%)

Въвеждане на умерено прогресивен данък

върху доходите на физическите лица с

възстановяване на необлагаемия минимум,

а също и от повишения на други данъци...............0,1 млрд. лв. (+4%)

Въвеждане на умерено прогресивен

корпоративен данък..................................................0,1 млрд. лв. (+13%)

Плътно придържане към 3,0-3,5% бюджетен

дефицит.....................................................................1,2 млрд. лв.

Допълнителна емисия на държавен дълг (ако е

необходимо)..............................................................1,0 млрд. лв.

Общо...........................................................................4,3 млрд. лв.

(Числата в скоби показват размера на увеличението или намалението в сравнение с предвиденото в настоящия бюджет).

 

            Грубата оценка показва, първо, че в България има допълнителни ресурси за по-активна икономическа и социална политика и те могат да се мобилизират при наличие на политическа воля и второ, че поддържането на умерен бюджетен дефицит до 3% и умерено постепенно повишение на държавния дълг с няколко милиарда лева през следващите години не застрашава финансовата стабилност, но ще помогне за възстановяване на социалната стабилност.

След излизане от кризата, примерно към 2016-2017 г. при условие, че настъпят положителни промени и в Европа, ще се постигне растеж на БВП от 3-4% и повече, ще се повиши заетостта, доходите, постъпленията в бюджета. Така, с по-гъвкава дефицитна и дългова политика и по-активна намеса на държавата през трудните кризисни години, когато дейността на частния сектор обикновено спада, ще се ускори възстановяването на стопанската дейност и нормализирането на икономическия и социалния ритъм.

Това е политиката, която може да стабилизира икономиката и да я подготви за растеж. Растежът пък ще осигури постепенно подобрение на живота на хората. Надявам се, че ръководството на БСП и българските политици в по-широк план ще го разберат! Ако отново пропуснат днешния шанс не ни чака нищо добро!

 

5 септември 2014 г.

 

Обратно в списъка на публикаците