Разгледани са следния кръг от въпроси: променящата се роля и функции на счетоводната професия като основен фактор за неотложна промяна в счетоводното образование; дискусия относно вижданията и подходите за промяна в счетоводното образование от страна на водещи университети по света; подходите за промяна в професионалната подготовка на счетоводителите от страна на водещите международни и национални професионални организации; анализ на проблема за счетоводното образование и професионалната подготовка на счетоводителите в България. Направен е анализ на съдържанието от знания, умения и компетентности, които следва да получат и развият в хода на своето образование и професионално обучение счетоводителите, с цел изпълнението на разнообразни отчетни, финансови, контролни, аналитични и управленски функции във всички сфери на икономиката и в обществения живот. Изследвано е адаптирането и промяната в счетоводното образование в България съобразно обективно променящите се реалности и нужди на практиката. Основната теза е насочена към прилагане на подход за интегрирано взаимодействие между фундаментални и професионални (специализиращи) знания и умения, както и чрез гъвкаво сътрудничество между университет – професионални организации – практика – бизнес. Изразените виждания са основно от гледна точка на висшето счетоводно образование и са съобразени с възможността завършващите студенти да се реализат не само краткосрочно, но и в дългосрочна перспектива, заемайки високи и отговорни професионални и управленски постове. Емпиричната част на на изследването е насочена към проучване нуждите на практиката в България:какви изисквания поставят работодателите, както и големите счетоводно-одиторски предприятия при обявяване на работна позиция, налагаща счетоводна подготовка.
JEL: M41