Изследвано е развитието на управленските виждания за предприятието, като са поставени две по-скромни цели - да се проследи еволюцията до съвременното управленско виждане за същността и поведението на фирмата и да се направи извод кои елементи, процеси и свойства на фирмата съдействат или възпрепятстват динамиката на конкурентното поведение.
Последователно са разгледани холистичните управленски модели на предприятието: класическото разбиране на Файол за предприятието като машина, на Честър Барнърд за предприятието като система от съвместни действия, развитието на разбиранията за предприятието като социална система и поведенските аспекти в неговата трактовка от Питър Дракър, Хърбърт Саймън, Ричард Сайърт и Джеймс Марч, Харълд Ливит, организационното проектиране на Джей Гълбрайт, тезата за стратегическият избор на Джон Чайлд, тезата за съответствието на Дейвид Надлер и Майкъл Тушмън, моделът за стратегическа адаптация на Реймънд Майлс и Чарлз Сноу, конфигурациите при Дани Милър и Хенри Минцбърг.
Като основни вътрешни процеси, чрез които се реализира управлението, са изведени координация, комуникации, вземане на решения и процес на свързване с външната среда - адаптация. Решенията за предприемане на изпреварващи и ответни конкурентни ходове (конкурентна динамика) се вземат от доминиращата коалиция в условията на ограничена рационалност, като се реализира системното свойство „еквифиналност".
JEL: M1, D21