През 1993 г. беше взето решение за разширяване на Европейския съюз (ЕС) на изток. Това предполагаше обща политика и общи критерии към страните кандидати. След време беше решено да започнат преговори за присъединяване с група Централно-европейски (ЦЕ) страни. По-късно беше решено да се поканят за преговори България и други Централно- и Източноевропейски (ЦИЕ) страни. Преговорите с тях започнаха по същите критерии и същия формат. При вземането на решения за присъединяване ще се преценява кои страни кандидати са постигнали най-голям прогрес в изпълнението на едни и същи критерии. Това дава основание при анализа на проблемите за присъединяването на България към ЕС да се прилага същата сравнителна логика.

ЦЕ страни винаги са били икономически по-развити. Обективните данни показват, че са по-напреднали от България в пазарната трансформация и в подготовката за интеграция с ЕС. През последните години дистанцията дори нарасна в тяхна полза. Икономическата дистанция между България и страни като Унгария и Чешката република може би е около 15 години. В този смисъл може да се каже, че днешният ден на ЦЕ страни е утрешният ден на България. Връзките между България и ЕС са по-скромни, недостатъчно обхванати от официалната статистика и не позволяват надеждни заключения. ЦЕ страни са изминали по-дълъг път и в тази посока. Път, който на България тепърва предстои. Това е второто основание да анализираме ефектите от интеграцита на България в ЕС в контекста на всички ЦИЕ страни кандидати.

При координацията на Виенския институт за международни икономически изследвания (по-нататък за краткост- Виенския институт) през май 1997 г. започна изпълнението на проект, финансиран от програмата ФАР за "Измерване на разходите и изгодите от присъединяването към ЕС на избрани ЦИЕ страни". Проектът обхваща Чешката република, Унгария, Полша и Словения. Написани са 10 доклада по тази тема за съответните страни и обобщаващ доклад. Това е може би първият широкообхватен опит за изследване ефектите от присъединяването на ЦИЕ страни с помощта на сравнителния метод. То беше полезно и за настоящия анализ. Това обстоятелство също дава основание проучването на проблематиката в България да се прави в контекста на останалите ЦИЕ страни.

Наред с всичко друго, такъв подход помага да се ориентираме по-добре и да разберем къде сме. То е полезно за преодоляване еуфорията на някои хора в България по присъединяването към ЕС и за охлаждане на илюзиите по тази тема. Важно е да се знае истината и да се проявява реализъм. Отклоненията от реализма не са полезни. Проведено в централно- и източноевропейски контекст изследването позволява да си дадем по-точен отговор на този въпрос.

Сравнителният подход също помага да се разбере, че присъединяването към ЕС не е самоцел, а средство за постигане на най-висши национални цели по икономическото и социалното развитие. Постигането на тези цели има цена, която България трябва да плати.

В настоящото изследване преобладава макроикономическият поглед. То трябва да бъде последвано от конкретни отраслови, регионални и производствени анализи и прогнози за установяване на ефектите от интеграцията на България. Тук са очертани само най-общите направления и е направен анализ по главните канали на интеграцията. Конкретните изследвания предполагат участието на много хора и наличието на повече и по-конкретна информация, преобладаващата част от която не се публикува. Тези изследвания могат да се проведат от колективи с участие на учени, експерти от министерства, фирми, синдикати, работодателски и други неправителствени организации.

1. Източното разширение на Европейския съюз

На 13 октомври 1999 г. Президентът на Европейската комисия Романо Проди заяви пред Европейския парламент: "Изминаха 10 години от забележителните събития от 1989 г. които доведоха до падането на Берлинската стена и разпадането на Желязната завеса. Историята рядко предлага възможности като тази. За първи път след падането на Римската империя имаме възможност да обединим Европа. И то не със силата на оръжията, а на основата на споделени общи идеи и договорени общи правила.

Днес, като никога досега и може би като никога в бъдеще, имаме възможност да създадем Европа в която всички народи на континента ще живеят заедно в мир, сигурност, свобода, справедливост и равенство. Демократична Европа, където се спазват човешките права и доминират правилата на закона. Икономически обединена Европа, която предлага растеж и просперитет чрез общ пазари обща валута.

Предизвикателства, разбира се има, но страните кандидати вече показаха своята решимост и способност за промени. Техните и нашите икономики все повече се интегрират. Тези страни полагат огромни усилия да се подготвят за членство в ЕС. В наш общ интерес е да поддържаме темпото на този процес" (/31/-2).

На сесията в Ница (декември 2000 г.) "Европейският съвет препотвърждава историческото значение на разширението на ЕС и политическия приоритет за успех, който му се отдава. Съветът изразява задоволството си от ускоряването на преговорите за присъединяване със страните кандидати, особено през последните месеци" ( /93/-1).

Източното разширение на ЕС беше подготвяно много години. То започна официално със сесията на Европейския съвет в Копенхаген (1993 г.), който определи най-важните критерии за членство. Продължи на Европейския съвет в Люксембург (1997 г.), който реши да започнат преговори за присъединяване с първата група кандидати и Европейския съвет в Хелзинки (1999 г.), който разшири кръга на преговорите с втора група кандидати, между тях и България. Междувременно Европейската комисия подготви проект за бъдещите приоритети на Съюза, в т.ч. и по източното разширение. Тяхното финансиране за 2000-2006 г. е съставна част на големия проект, наречен "Програма 2000" (Agenda 2000).

Интеграцията на България в ЕС като икономически процес започна преди години. Тя се активизира през предприсъединителния период, но няма да приключи с акта за присъединяване. За пълна икономическа интеграция може да се говори едва след постигане на брутен вътрешен продукт (БВП) на човек от населението, производителност, конкуретоспособност, доходи, потребление поне около 70-80% от средното ниво на Общността. Този процес ще отнеме десетилетия.

Това ни дава основание да анализираме положителните и отрицателните ефекти от интеграцията в два периода: предприсъединителен и следприсъединителен. Настоящото изследване е посветено на предприсъединителния период и само в отделни случаи се надниква в началните години след присъединяването. Следващото проучване ще бъде посветено на следприсъединителния период.

1.1. Икономически измерения на източното разширение

Източното разширение на ЕС обхваща десетте ЦИЕ страни, а също Кипър, Малта и след време Турция. Обект на настоящия анализ са само 10-те ЦИЕ страни. Както е известно, между тези страни има множество общи характеристики, а също и различия в контекста на тяхната интеграция в ЕС. Общото обаче преобладава.

Най-важните характеристики на източното разширение са:

1.2. Сравнителна характеристика на разширенията на Европейския съюз

За сериозните предизвикателства пред които са изправени 15-те сегашни членове на ЕС и 10-те страни кандидати от ЦИЕ може да се съди от сравнението между предстоящото и предишните разширения на Съюза. След Римския договор от 1957 г. Общността е разширявана 4 пъти: Дания, Ирландия и Великобритания се присъединяват в 1973 г.; Гърция - 1981 г.; Португалия и Испания - 1986 г.; Австрия, Финландия и Швеция - 1995 година. Източното разширение няма да стане едновременно за 10-те страни кандидати, но може да се разглежда като едно цяло. Както вече посочихме, ЦИЕ страни се различават от всички предишни разширения. Това личи от Таблица № 1.

Таблица № 1

Икономически характеристики на разширенията на ЕС

Увеличение на терито-рията в %

Увеличение на населе-нието в %

Увеличение на общия БВП в %

Промяна в БВП на човек от населе-нието в %

Среден БВП на човек от населението (ЕС-6=100) в %

ЕС-9/ЕС-6

31

32

29

-3

97

ЕС-12/ЕС-9

48

22

15

-6

91

ЕС-15/ЕС-12

43

11

8

-3

89

ЕС-27/ЕС-15

34

29

9

-16

75

Пояснение: БВП е изчислен по паритетни курсове.

Източник: /14/-20

Ако по присъединявана територия и население има някакво сходство с предишни разширения, различията са драматични по показателите за БВП. Никое предишно разширение не е водело до такова намаление на БВП на човек от населението и на средния БВП на човек от населението на разширената общност. Страните кандидати се различават от ЕС и по много други икономически показатели: производителност, конкурентоспособност, равнище на доходите и потреблението, подоходно разслоение, коефициенти на заетост и безработица, социални, екологични и други стандарти.

Допълнителна светлина върху предизвикателствата пред които са изправени страните кандидати и ЕС хвърля едно сравнение между БВП на човек от населението в най-бедните страни от ЕС и страните кандидати (виж таблица № 2).

Таблица № 2

БВП на човек от населението в сравнение със средното за ЕС 10, 5 и 3 години преди присъединяването и в годината на присъединяването

Страни

10 години преди присъединяването

5 години преди присъединяването

3 години пред присъе-диняването

В годината на присъединява-нето

Ирландия

1963

1968

1970

1973

(база за сравнение:ЕС-6) Ирландия

.

.

1849

2406

ЕС-6

.

.

3213

4195

Ирландия-% от ЕС-6

.

.

58

57

Гърция

1971

1976

1978

1981

(база за сравнение:ЕС-9) Гърция

1995

3431

4232

5697

ЕС-9

3468

5543

6737

9236

Гърция-% от ЕС-9

58%

62%

63%

62%

Испания

1976

1981

1983

1986

(база за сравнение: ЕС-10) Испания

5475

9117

10335

12353

Испания-% от ЕС-10

75

69

70

68

Португалия

1976

1981

1983

1986

(база за сравнение:ЕС-10) Португалия

2852

4995

5586

6474

ЕС-10

5475

9117

10335

12353

Португалия-% от ЕС-10

52

55

54

52

Пояснение: Числата за БВП по години са в щатски долари по паритетни курсове

Източник: /91/-11. Ценното в това сравнение не е само нивото на БВП на човек от населението в годината на присъединяване, но и неговото изменение (или липса на такова) за 10-те, 5-те и 3-те години преди присъединяването. Десетте ЦИЕ страни имат средно около 30% БВП на човек от населението спрямо нивото на 15-те от ЕС. Кандидатите от първата група - между 38% и 73%, а от втората - между 22% и 49%. На върха на списъка е Словения със 71%, а на дъното - България с 22% от средното за ЕС.

Таблица № 2 предлага материал за разсъждение по възможностите на България да намали изоставането си до годината на присъединяване, примерно след около 10 години. Ако Гърция е успяла да намали разликата с ЕС - 9 по БВП на човек от населението само с четири процентни пункта за 10 години, Португалия - да я запази, а Испания - да я увеличи със 7 процентни пункта, какво трябва да направи България през следващите десетина години, за да намали изоставането си от ЕС -15 примерно с 8 процентни пункта (от 22% на 30%). И възможно ли е да го направи? Сравнителният анализ между потенциала за развитие на българската икономика през предприсъединителния период с потенциалите на Гърция, Испания и Португалия през техните 10 години преди присъединяването не дава основание за оптимистични очаквания. На тази тема ще се върнем отново в раздел 2.

Друг е въпросът, че дори да намали разликата с 8 процентни пункта, България ще се присъедини към ЕС при два пъти по-ниско равнище по този показател в сравнение с Ирландия и страните от южното разширение. Такава разлика в старта на България като член на Общността ще породи много сложни проблеми за нея след присъединяването.

1.3. Мотивировка на решението за преговори с България за присъединяване

Анализът в раздел 1.2. показва, че голяма част от ЦИЕ страни кандидати не отговарят на икономическите критерии за членство в ЕС, нито пък ще могат да го направят в средносрочна перспектива. В раздел 1.1. споменахме, че поканата за преговори към България (и Румъния) е политически мотивирана. Този аспект не е обект на нашето внимание, но се спираме на него накратко, понеже подхранва потенциал за спекулации и илюзии, които засягат централната тема на настоящото изследване.

Поканата за преговори вече се използва като аргумент за големите успехи на икономическите реформи у нас, намерили признание в ЕС. Освен това, преговорите за присъединяване и свързаните с това трудности през предприсъединителния период навярно ще се използват от българските политици за оправдаване на всички свои действия и бездействие. Досега цялата отговорност за трудностите на трансформацията се стоварваше върху МВФ и Световната банка. ЕС ще заеме сега тяхното място. На опасността от такива спекулации вече обръщат внимание анализатори от световно известни изследователски институции.

В речта си пред Европейския парламент на 13.10.1999 г. Романо Проди заяви: "Препоръчваме на Европейския съвет да се започнат преговори за присъединяване през 2000 година с всички страни кандидати, които са изпълнили Копенхагенските политически критерии и са показали готовност да предприемат необходимите мерки да изпълнят и икономическите критерии" (/31/-3).

Комисарят по разширяването Гюнтер Ферхойген заяви на 4 ноември 1999 г: "Стратегическите препоръки се основават на становището, че е необходим силен политически сигнал в Хелзинки. Това желаят и страните членки. Както ние, така и те извлякоха фундаментална поука от Косовската криза...И нека бъде съвсем ясно: Комисията предлага промяна в стратегията на политическа основа...Началото на преговори с България е при условие, че получим преди края на годината категоричен политически ангажимент, че страната ще изведе от експлоатация по приемлив за нас график реакторите от 1 до 4 в АЕЦ Козлодуй... Нуждаем се и от потвърждение за значителен прогрес в икономическите реформи" (/30/-3,4).

В общия доклад на Европейската комисия от 13 октомври 1999 г. е записано: "...(в) да се препоръча започване на преговори с всички страни, които изпълняват политическите критерии от Копенхаген, ... като се имат предвид драматичните промени в европейския политически пейзаж, в резултат от кризата в Балканския регион". И по-нататък: "...Комисията препоръчва на Европейския съвет да реши че: преговори за присъединяване ще започнат през 2000 година с всички страни кандидати, които са изпълнили Копенхагенските политически критерии и са доказали готовност да предприемат необходимите мерки за изпълнение на икономическите критерии..." Следват споменатите по-горе предварителни условия за България.

В заключението на доклада на Европейската комисия за България от 13 октомври 1999 г. е записано: "България изпълнява Копенхагенските политически критерии... България продължи да постига прогрес в създаването на функционираща пазарна икономика, но са необходими и по-нататъшни стъпки. Тя не е в състояние да се справи с конкурентния натиск и пазарните сили вътре в Съюза в средносрочна перспектива..." (/27/-70).

Шандор Рихтер от Виенския институт пише: "За страните от предишната втора група (за преговорите-бел.моя И.А.) сливането на двете групи е подарък. Правителствата на съответните страни могат да представят на своите избиратели жеста на ЕС като свое отлично постижение: потвърждение на постигнатия прогрес в укрепването на демокрацията и улесняване на прехода към пазарно стопанство... Участието на НАТО и на страни от ЕС членки на НАТО в последната война в и около Косово и подкрепата на Румъния и България сигурно са изиграли решаваща роля при поканването на тези две страни на преговорите за присъединяване" (/91/-1,5).

Като заключение на тази поредица от позовавания специално внимание заслужават думите на Фриц Болкещайн, европейски комисар по вътрешния пазар и данъците от 21 февруари 2000 г.: "Трябва да се пазим от създаване на илюзии. Европейският съюз в сегашния си вид е резултат от упорита работа и усилия. Европейският съюз не е райска градина, а игрално поле за конкуриращи се компании. Разширението навярно ще бъде "неравен път", тежък процес на приспособяване и структурни промени. За да бъде успешно, разширението трябва да се основава на реални икономически параметри. То е едновременно политически и икономически процес. Двата вървят ръка за ръка... Според мен операцията може да бъде успешна само ако разширението почива на солидни и трайни икономически основи и ако се поддържа целостта на системата на Единния пазар. Ако това не се направи машината, която създава растеж и благоденствие на Европа ще се разпадне и ще настъпи дезинтеграция" (/39/-3,7). На тази тема ще се върнем в раздел 7.

Цитираните текстове са достатъчно ясни и едва ли се нуждаят от допълнителен коментар. Най-нова оценка по отношенията между ЕС и България предлага последният редовен годишен доклад на Европейската комисия.

Може би си струва да добавим следното: ЕС покани България, Румъния и други страни от втората група по политически причини защото:

- се опасяваше, че оставянето им извън преговорите може да ги дестабилизира и да предизвика процеси, сходни на тези в Югославия;

- макар изостанали, те са малки и слаби в стопанско отношение, за да дестабилизират икономиката на ЕС като бъдещи членове.

Наистина, няколко малки и слаби икономики едва ли ще дестабилизират ЕС. Дали обаче е преценено, че бидейки малки и слаби те не могат да посрещнат предизвикателствата на конкуренцията в Съюза и да спазват изискванията на Европейското законодателство и стандарти! Това може да предизвика дестабилизация в техните икономики със сериозни вътрешни последствия. Защото пазарът не разбира езика на политическите поръчки. И добре, че е така! Ако ги разбираше и реагираше щеше да престане да бъде пазар.

1.4. Продължителност на интеграционните процеси

Икономическата интеграция между Източна и Западна Европа не е ново явление. Както вече посочихме, този процес е започнал отдавна и е протичал с различна скорост в зависимост от условията. Той е прекъснат през Втората световна война и след това до към 80-те години, когато двете части на Европа имаха свои икономически, политически и военни интеграционни общности. Тъй като Западна Европа винаги е била далеч по-мощна в икономическо отношение, Източна Европа се стремеше към развитие на стопански връзки с нея. Въпреки съществуването на СИВ, повечето ЦИЕ страни поддържаха все по-тесни икономически връзки със Западна Европа през 70-те и особено през 80-те години. Дори за сметка на интеграционните си ангажименти в СИВ.

Европейските интеграционни процеси получиха мощен тласък в началото на 90-те години. Връзките по линия на търговията и на инвестиционните потоци нарастваха в ширина и дълбочина. Активизираха се преките производствени връзки между компании от Източна и Западна Европа. В началото на 90-те години имаше значителни потоци от население и работна сила от ЦИЕ към ЕС, но бяха силно ограничени от западноевропейските страни след 1993 година.

Следователно, интеграцията между ЦИЕ и ЕС е продължителен процес, започнал далеч преди сключването на Европейските споразумения. Тя ще се разширява през предприсъединителния период. Ще става все по-интензивна след присъединяването и с по-нататъшното развитие на ЕС като най-мощна интеграционна общност в съвременния свят. Засега се очаква, че през предприсъединителния период интеграционните процеси ще се развиват главно чрез търговията и капиталовите потоци

В настоящото изследване концентрираме вниманието си върху предприсъединителния период. Проблематиката през този период е много богата, сложна и противоречива. Необходими са усилията на големи колективи от учени и специалисти, за да се помогне на българските представители, които ще водят преговорите с ЕС. Продължителността на предприсъединителния период за България (около 10 години) е достатъчно голяма, за да е трудно и прогнозирането, особено през втората половина на десетилетието.

1.5. Критерии за присъединяване към Европейския съюз и тяхното изпълнение от България

Европейския съвет реши през юни 1993 г. в Копенхаген, че асоциираните страни могат да се присъединят към ЕС, когато бъдат в състояние "да поемат отговорностите за членство като отговарят на определени политически и икономически условия". Това са така наречените Копенхагенски критерии. Те включват:

стабилност на институциите, гарантиращи демокрацията, законния ред, човешките права, уважение и защита на малцинствата;

наличие на функционираща пазарна икономика, а също и способност за посрещане на конкурентния натиск на пазарните сили вътре в Съюза;

способност да се поемат отговорностите на членството, включително и придържане към целите на политическия, икономическия и валутен съюз.

Тези критерии бяха доуточнявани и препотвърждавани впоследствие от Бялата книга на Европейската комисия през 1995 г., от Европейския съвет в Мадрид (1996 г.) и на следващите негови сесии.

Критериите изглеждат общи на пръв поглед, но разшифровани на своите съставки са строги. Потвърждава го и Романо Проди. "Копенхагенските критерии са толкова фундаментални, че на своите сесии в Люксембург (1997 г.) и Кьолн (1999 г.) Европейския съвет препоръча започване на преговори само със страните, които отговарят на тях. Ако прилагаме критериите стриктно, това би изключвало започването на преговори с повечето от останалите страни кандидати, понеже не покриват напълно икономическите критерии" (/31/-3).

В следващите редове се спираме само на икономическите критерии за присъединяване към ЕС. И по-точно - на двата икономически подкритерия.

1.5.1. Наличие на функционираща пазарна икономика

В обобщения доклад на Европейската комисия от 13 октомври 1999 г. е записано, че наличието на нормално функционираща пазарна икономика се оценява на основата на:

Докладът на Европейската комисия за България от 8 ноември 2000 г. заключава, че "България има безспорни успехи в създаването на функционираща пазарна икономика....Много реформи, обаче трябва да бъдат продължени. Ефикасното прилагане и налагане на правната и регулативната рамка за функционираща пазарна икономика ще изисква време и трябва да се осъществява прозрачно. Недостатъците на финансовите пазари и бюрократичните бариери при създаването на местни и чуждестранни предприятия трябва да бъдат отстранени, тъй като са сериозни пречки за развитието на частния сектор" (/58/-31).

1.5.2. Наличие на конкурентоспособна икономика

В обобщения доклад на Европейската комисия от 13 октомври 1999 г. е записано, че конкурентната способност на страните кандидати се оценява въз основа на:

В доклада на Европейската комисия за България от 8 ноември 2000 г. пише: "България още не е способна да се справи с конкурентния натиск и пазарните сили в Съюза в средносрочна перспектива...Важни съставки на частния сектор са все още слаборазвити, преструктурирането на предприятията трябва да продължи. Стабилното прилагане на съществуващата програма за реформи, по-високото ниво на инвестиции, включително чуждестранни преки инвестиции и специалното внимание за прилагане и налагане на законите и подобряване на финансовото посредничество са ключови изисквания за развитие на корпоративния сектор и повишаване на неговата конкурентоспособност" (/58/-33).

1.5.3. Обща оценка на Европейската комисия

В Стратегическия доклад на Европейската комисия от 8 ноември 2000 г. е записано: "Ако се вземат двата критерия, Кипър и Малта са функциониращи пазарни икономики и би трябвало да са способни да се справят с конкурентния натиск и пазарните сили на Съюза. Естония, Унгария и Полша са функциониращи пазарни икономики и би следвало да отговарят и на втория критерий в близко бъдеще ако поддържат сегашния темп на реформи. Чешката република и Словения могат да се смятат за функциониращи пазарни икономики и би следвало да се очаква, че ще отговарят и на втория критерий в средносрочна перспектива, при условие че изпълнят програмите за текущи структурни реформи и предприемат по-нататъшни реформи, където е необходимо. България не отговаря на никой критерий, но има безспорни успехи в постигането на тази цел (курсивът мой - ИА). Румъния има съвсем ограничен прогрес към постигането на критериите..." (/56/-15).

Оценките на независимите анализатори за подготовката по присъединяване на страните кандидати са по-строги от тези на ЕС. Те обръщат внимание, че приемането на нови закони и програми в подкрепа на пазарните реформи и интеграцията "...е важно, но недостатъчно условие за ефективното функциониране на пазарната икономика" (/17/-94). У нас е писано много на тази тема, като се обръща внимание, че приемането на хубави закони и програми е многократно по-лесно от тяхното прилагане.

Докладът на Европейската комисия за България от 8 ноември 2000 г. прави впечатление с повишената си взискателност. В Комисията изглежда са разбрали увлечението на българските (а и не само българските) власти в приемането на нови закони и допълнения към съществуващи с оглед хармонизирането им със законодателството на ЕС, без да се полагат необходимите грижи за тяхното прилагане. "Способността на българската администрация и на правната система да осигурят прилагането на законодателството на ЕС е все още ограничена. Усилията се насочват към подготовка и приемане на закони, без да се обръща достатъчно внимание на тяхното прилагане и налагане. Дори където са приети подходящи закони прилагането и налагането им е слабо поради административни и правни възможности и липса на подготовка" (/58/-6, 88).

Това, което е отдавна известно на българските изследователи може би вече са разбрали и в Европейската комисия. У нас многократно е обръщано внимание на една отдавнашна слабост - в България ударението се поставя върху количеството на приетите закони, без да се държи сметка за тяхното качество и още по-малко - за създаването на подходяща среда за стриктното им прилагане. Може би защото прилагането на законите е далеч по-трудно от приемането им. Известно е, че в България отдавна съществува правен нихилизъм, за чието преодоляване ще бъдат необходими много десетилетия и може би - други поколения хора.

1.6. Преговорите за присъединяване

Така наречените преговори с България и другите страни от втората група започнаха в началото на 2000 година. Казваме - "така наречените", защото разговорите между двете страни не са преговори в същинския смисъл на думата. "Преговорите не са за бъдещ договор между равни партньори, при които се очаква те да модифицират правилата за поведение чрез взаимни отстъпки, а единствено по това - как и кога по-малкият партньор ще приложи правилата на по-големия. В действителност това са преговори за евентуални временни изключения от правилата, а не по самите правила" (/71/-17). Двете преговарящи страни не са равнопоставени. ЕС не приема да преговаря за промени в своите Acquis communautaire - голям брой закони, регулации, правилници, директиви, стандарти и други, които за краткост в следващото изложение ще наричаме "Законодателство и стандарти на ЕС". Преговорите ще се водят предимно по сроковете за привеждане на нашето законодателство и стандарти към европейските и най-вече - за броя, характера и продължителността на преходните периоди. Законодателството на ЕС е сложен пакет от документи, които постоянно се усъвършенстват. Тяхното изработване в сегашния вид е отнело над четири десетилетия. Твърди се, че съдържат около 25 хиляди юридически документа. ЕС изисква от страните кандидати да ги приемат изцяло и безусловно в сегашния им вид. За модификации в законите и стандартите изобщо не е прието да се разговаря, а камо ли да се преговаря! Кандидатите са длъжни да възприемат безусловно и всички бъдещи изменения в законодателството и стандартите до присъединяването им, макар че няма да участват в тяхното приемане. Разводняването на европейското законодателство, с оглед ускоряване на приемането е нежелателно. Още повече, че след всяко разширение Съюзът става все по-разнороден и изисква все по-ясни правила, за да функционира нормално. Това важи още повече за предстоящото разширение. В преговорите се прилага принципът "Нищо не е приключено, докато не приключи всичко". Всяко затваряне на глави е временно. Затворените глави могат да се отварят многократно до приключване на преговорите. Броят на отворените и затворени глави не е надежден критерий за прогреса в преговорите. Преговорите до сега обикновено започваха с най-леките глави, а най-трудните се оставят за последната фаза. Такива са главите за земеделието, свободното движение на хора, опазване на околната среда, вътрешен пазар, инфраструктура, ядрена безопасност. Стратегическият доклад на Европейската комисия от 8 ноември 2000 г. съдържа важни уточнения по водене на преговорите, с оглед повишаване на тяхната експедитивност. Новостите в стратегията за преговори са: концентрация на усилията върху същността на най-трудните проблеми, между които исканията за преходни разпоредби; съставяне на план-график за преговорите през 2001-2002 г. с приоритетни теми по полугодия; опити за очертаване на времето за приключване на преговорите с най-подготвените кандидати, с оглед да се пристъпи към първите процедури по приемането от началото на 2003 година. Европейската комисия предложи на България и другите страни от втората група да представят в най-скоро време свои становища (position papers) по главите, за които смятат, че са готови да преговарят. Комисията заявява, че "Действителният прогрес в преговорите зависи от качеството на подготовката на всеки кандидат, а не от броя на отворените глави" (/56/-23). На сесията в Ница (декември 2000 г.) Европейският съвет утвърди тази стратегия и принципа за диференциран подход към страните кандидати. "Графикът за следващите 18 месеца ще улесни по-нататъшните преговори и ще даде възможност на най-подготвените страни да напредват по-бързо" (/93/-1).

1.7. Методи за оценка на положителните и отрицателните ефекти

1.7.1. Защо е необходима оценка на ефектите?

Доста години след началото на пазарната трансформация и няколко години след представяне на кандидатурата за членство в ЕС в България и в другите страни кандидати почти нямаше дискусия по положителните и отрицателните ефекти от присъединяването. Високопоставени личности у нас дори и сега смятат, че интеграцията няма отрицателни ефекти. Нямаше и практически стъпки за такива оценки. За разлика от някои западноевропейски страни (Швейцария и Норвегия), преобладаваше мнението, че за ЦИЕ членството в ЕС няма алтернатива.

Присъединяването към Съюза винаги е смятано за главен външен стабилизатор, гарант за икономическата и социалната модернизация и за националната сигурност на тези страни. Достъпът до огромния пазар на Общността, притокът на европейски капитали, по-голямата предвидимост в бизнес-средата, достъпът до най-модерни технологии, управленски и други новости, по-голямата политическа и военна сигурност бяха считани за толкова безспорни, че оправдават всякакви разходи за постигането им. Това като че ли правеше излишни анализите и прогнозите за положителните и отрицателните ефекти. Приемаше се като безспорно, че положителните ефекти далеч превъзхождат отрицателните, ако изобщо има такива.

През последните години анализаторите все по-често си поставят въпроса: въпреки че присъединяването няма разумна алтернатива, какво да се направи, за да спечелим повече и загубим по-малко от приобщаването към Общността? Тази теза може дори да се подсили: въпреки, че България няма политическо и икономическо бъдеще извън ЕС, как да се възползваме най-добре от присъединяването към него?

Все в тази посока се налагат и други аргументи. Присъединяването на ЦИЕ страни ще наложи тотално преструктуриране на производството, търговията, валутно-финансовата система; дълбоки промени в отрасловите, продуктовите и регионалните структури на стопанската дейност; пълна технологична модернизация; прекратяване дейността на остарели производства; голямо придвижване на хора; масиран обмен на технологии и знания; откриване на пазара за земя за чужденци; пълна модернизация на инфраструктурата; повишаване на екологичните, санитарно-хигиенните, социалните и други стандарти; големи промени в геополитическата ситуация и т.н. Провеждането на такива радикални промени в икономиката и другите сфери на обществото, свързани с многомилиардни разходи, е недопустимо без предварителна оценка на последствията. Изследователите, а и политиците в ЦИЕ започват да осъзнават тази необходимост.

Потребността от оценка на положителните и отрицателните ефекти се чувства още по-силно със започването на преговори за присъединяване. Никое правителство не може да си позволи да води преговори, без да има представа за последствията от поеманите ангажименти. Както за макроикономическите, така и по отделните направления.

Към това се прибавя и натискът на обществеността за прозрачност. Липсата на задоволителна представа за последствията от присъединяването или укриването на факти може да предизвика големи изненади при настъпване на неблагоприятни ефекти и подхранва допълнителен европесимизъм, който с годините и без това ще нараства. Колкото по-добре информирано е едно общество за реалностите в ЕС, толкова по-балансирани са оценките за него. Казано по-точно - евроеуфорията ще еволюира в еврореализъм.

Провеждането на непрозрачни за обществеността преговори е ефикасен метод за отчуждаване на народите от идеята за разширение на ЕС. А отчуждението може лесно да прерасне в съпротива срещу европейската интеграция. Още повече, че положителните ефекти ще се почувстват много по-късно от отрицателните.

1.7.2. Сложност и условност на оценките на ефектите

Анализът на ефектите от интеграцията през предприсъединителния период трябва да обхване както общите макроикономически ефекти, така и ефектите по видове политики, отрасли и региони. Подобни анализи могат да се правят с помощта на иконометрични модели, сравнение с други страни кандидати, анализи на Европейската комисия, емпирични изследвания на отделни автори.

В ЦЕ страни са използвани следните видове модели:

  • модели на общото равновесие;
  • макромодели - главно за статичен анализ;
  • отраслови модели - главно статични;
  • гравитационен модел - главно за оценка на ефекти от търговията;
  • анализ на оптималната валутна област.

Макар и предпочитани по принцип, практическата стойност на повечето макроиконометрични модели засега е ограничена. Те почиват на допускането за пълно равновесие (в т.ч. пълна заетост), свободно движение на капитали между отраслите, свободна конкуренция и т.н. Такива идеални ситуации има само в абстрактните конструкции за учебни или теоретични цели, но не в икономическите реалности. Други модели пък улавят само статичните ефекти. Повечето модели съдържат многобройни свръхопростени допускания за сложни икономически и социални процеси. Това намалява практическата им стойност, понеже ефектите от интеграцията поначало са динамични величини с много сложни взаимни зависимости и висока степен на несигурност.

До сега не са правени мащабни анализи, които обхващат всички важни ефекти от интеграцията на ЦИЕ страни в ЕС. В литературата има съобщения, че широкообхватни анализи са правени на времето в Швеция, Норвегия и Австрия, когато са подготвяли присъединяването си към ЕС. Може би в резултат на такива анализи Норвегия и Швейцария решиха да не се присъединяват към Общността.

Проведените през последните години изследвания за положителните и отрицателните ефекти от присъединяването към ЕС в Словения,Унгария, Чешката република и Полша показват наличието само на частични анализи по отделни направления на интеграцията, отделни отрасли и региони.

Липсата на цялостни анализи на ефектите се обяснява и в четирите страни със следните главни трудности:

- преходът от централно планирано към пазарно стопанство още не е завършен. Много реформи, които са част от трансформацията съвпадат с подготовката за присъединяване към ЕС. Изолирането на ефектите от пазарните реформи от ефектите от интеграционните процеси обаче не е възможно. Цялостното моделиране на комплексните интеграционни процеси през предприсъединителния период също не е възможно. Едновременният анализ на всички вътрешни икономически, социални, политически и други аспекти на подготовката за присъединяване и особено количественото им измерване засега е немислимо;

- ефектите от повишената сигурност във външната и военната политика, които подготовката за присъединяване осигурява, не подлежат на количествена оценка;

- дори ако се анализира в по-тесен смисъл влиянието върху икономическия растеж, не е възможно да се изолират факторите, свързани с присъединяването към ЕС, от останалите;

- пълното измерване на положителните и отрицателните ефекти предполага събиране на данни, за да бъдат използвани като общ знаменател за разходите и приходите в различни области. Такъв показател не съществува;

- едно и също явление често има обратни ефекти за различни групи от населението, производствени отрасли или региони. Например, по-високите цени на земеделските продукти след присъединяването са изгодни за производителите, но не и за потребителите. Разпределението на ефектите не е равномерно по отрасли и региони. Претеглянето на тези разнопосочни влияния поражда методологически проблеми, много от които засега не са решени. Това пък повишава условностите на резултатите и намалява практическата им полезност;

- дори зад очевидни положителни и нетни ефекти на макрониво много често се крият многобройни частични неравновесия, някои от които пораждат сериозни икономически и социални напрежения.

Ефектите от интеграцията имат количествени и качествени аспекти. Казаното до тук може би създава впечатление, че количественият анализ е по-труден и изоставането на науката и практиката в тази област е по-голямо. Някои учени твърдят, че това не е така. Михаел Ландесман е прав като обръща внимание, че опознаването на качествената страна на трансформацията (а следователно и на интеграцията в ЕС) изисква по-дълбок анализ. Това предполага изследване и опознаване на взаимодействието между институционални промени; промени в поведението; трансформацията на организационните структури на макро ниво; сложното взаимодействие между политически, икономически, социални, културни и други промени, които са в основата на трансформацията и интеграцията.

Това ще позволи да се отговори на въпроси като: защо тези процеси протичат по един или друг начин? Защо предприсъединителните периоди имат една продължителност в едни страни и друга - в други страни? Защо успяват в едни страни и не успяват в други? Изглежда, че нашите знания за качествените страни на трансформацията и интеграцията са дори още по-ограничени от недостатъчното познаване на количествените им аспекти.

Заслужава внимание споменатият по-горе обобщен доклад за изследването "Измерване на разходите и изгодите от присъединяването на избрани ЦИЕ страни към ЕС". Неговото заключение гласи: "Поради високата степен на несигурност по всички важни аспекти на източното разширение на ЕС и големите трудности при прилагането на методологии, основани на иконометрични модели, за що годе ясно определяне на разходите и ползите, главната поука от нашето изследване е (курсивът мой - ИА), че няма една единствена методология за решаване на проблема по измерването на разходите и ползите от присъединяването към ЕС. Няма едно единствено оптимално решение, което може да се препоръчва на правителствата или на научната общност в избраните четири или която и да е друга източноевропейска страна, кандидат за ЕС. Независимо от това, поради нуждата от ясна представа за разходи и ползи и за намиране на подходящи реакции чрез стопанската политика, те трябва да се изследват, дори при неоптимални условия и с ограничена валидност на резултатите. При липса на изследвания и произтичащата от това неяснота за резултатите, неблагоприятните последствия сигурно ще бъдат по-големи, отколкото потенциалните загуби, причинени от политика, разчитаща на несъвършени методологии за анализ на разходите и ползите" (/84/-VI).

Политиците са склонни да преувеличават положителните и да подценяват отрицателните ефекти от интеграцията в ЕС. Може би иначе трудно биха поддържали положителните настроения на населението към идеята за присъединяване.

Ако така постъпват политици, то е недопустимо за професионалисти. Изследователите на европейската интеграция са длъжни да анализират тези процеси професионално и добросъвестно, с висока гражданска отговорност. Те трябва да съобщават безпристрастно на политиците и на обществеността резултатите от своите анализи. И всеки да може да ги провери. Това е професионален и граждански дълг. От този дълг се ръководим в настоящото изследване.

По принцип, модерните иконометрични методи за анализ и прогнозиране на ефектите от интеграцията са за предпочитане. Когато такива методи не могат да се приложат, поради посочените или други причини, следва да се използват "По-традиционни методи на комбиниране на описателния анализ... с количествена оценка на възможните последствия" (/16/-8). Към този подход се придържаме в настоящото изследване. А за оценка на сумарните нетни ефекти в раздел 6., поради невъзможност да се направи обобщено количествено измерване, описваме разпределението и тенденциите на ефектите и ги представяме графично.