4.2. Ефекти от либерализацията на търговията с продукти и услуги

Либерализацията на пазарите на ЦИЕ в началото на 90-те години се основаваше на краткосрочни стопански мотиви. След разпадането на тоталитарната система в Източна Европа с нейните политически, стопански и военни институции, започна трансформацията към пазарно стопанство, включваща между другото и либерализация на външната търговия. "След като разпадането направи трансформацията неизбежна, (краткосрочните) победители имаха много силен аргумент, че не е нужно да се променят. Бързата и неподготвена либерализация на пазарите (търговия, капиталов и приватизация) предостави неочаквани и бързи изгоди на западноевропейските компании, без да полагат усилия да разширят интеграционния чадър над този регион... Ирландия, Гърция, Португалия и Испания - всички те по-слабо развити членове на ЕС, либерализираха външните си пазари едва с присъединяването към ЕС, а в много случаи и с преходни периоди. От асоциираните страни се изисква да отворят пазарите си не само преди присъединяването, но и без никаква връзка между либерализация и присъединяване" (/64/-4).

Казаното от Андраш Инотай се основава главно на наблюдения за Унгария и ЦЕ страни. Неговите заключения важат и за България.

И по нататък: "Частично поради липсата на стратегически поглед, източното разширение беше възприето от голяма част от западноевропейското обществено мнение като заплаха, а не като възможност...Винаги е по-лесно да се дефинират опасностите и евентуалните загуби, защото по-лесно им се дава количествено изражение. Обратно, изгодите от промените могат да се очакват едва в далечна перспектива и остават потенциални докато се проявят" (/64/-5).

Решението на ЕС в края на 1999 г. за преговори с втората група кандидати изглежда е продиктувано повече от чувството им за заплаха (подсилено след войната в Югославия) отколкото от стремеж за помощ. По признания на ръководители на ЕС и на западноевропейски правителства то е направено с цел да се избегнат опасностите за Запада от по-нататъшно радикализиране на Югоизточна Европа. Това е факт над който трябва да се замислят политиците и изследователите от двете части на Европа, за да намерят по-конструктивни решения и предотвратят евентуални бъдещи опасности. Покана за преговори за присъединяване, продиктувана от страх предопределя една стратегия към страните кандидати, а покана, продиктувана от желание за помощ – друга стратегия. Естествено, ние предпочитаме втората! И това е от общ интерес.

 

 4.2.1. Ефекти от либерализация на търговията в предприсъединителния период

Общият пазар е ядрото на интеграционните потоци в ЕС. "Общият пазар на Съюза е определен в чл.14 на Договора като област без вътрешни граници в която се осигурява свободно движение на продукти, хора, услуги и капитали. Той е централна част на интеграционния процес и се основава на отворена пазарна икономика в която конкуренцията и социалната еднородност имат много голямо значение" (/27/-27).

Икономическа сърцевина на Общия вътрешен пазар е конкуренцията. По сполучливото определение на Х.Траболд, конкуренцията "включва способността да се продава, способността да се привличат чуждестранни преки инвестиции и способността да се приспособява - и всичко това води до способността да се печели" (/89/-3).

Рискови пунктове в тази област са прилагането на Законодателството и стандартите на ЕС, които регулират движението на стоки; защитата на здравето, околната среда и потребителите; косвеното данъчно облагане; прилагане изискванията за безопасност; за ограничаване на държавната помощ; контрола върху външните граници на Общността. Ключово значение ще има способността на администрациите на новите членове да прилагат Законодателството. Колкото по-добра е подготовката преди присъединяването, толкова по-малко ще бъдат проблемите след това. Ако все пак те възникнат в сегашните и в новите членове ще се появи политически натиск за протекционизъм, който може да заплаши дори съществуването на Общия пазар.

Договорените мерки по либерализация на търговията целят да подготвят ЦИЕ страни за присъединяване към Общия пазар. Смята се, че постепенната подготовка ще улесни интегрирането след официалното им присъединяване.

До 1990 г. спрямо вноса от страните на бившия СИВ в ЕС се прилагаха най-високите тарифи за "най-облагодетелствана нация". В началната фаза на трансформацията ЕС предостави преференциални тарифи от Общата система на преференции, които впоследствие прераснаха в известните двустранни Европейски споразумения за асиметрична отмяна на тарифите. Споразумението на България с ЕС беше подписано на 8 март 1993 г. и влезе в сила от 1 февруари 1995 г., междувременно с многократни допълнения.

ЕС отмени изцяло импортните си тарифи за продукти на преработващата промишленост на ЦИЕ страни от 1 януари 1997 година. В сравнение с нивата за "най-облагодетелствана нация" те бяха намалени със 7 процентни пункта при импортната структура на 1996 г. За България намалението беше със 7.2 процентни пункта. Бяха отменени и количествените ограничения.

ЕС запази по-високо ниво на протекция за вноса на трудоемки и капиталоемки продукти на по-ниско технологично ниво. Селскостопанските стоки не бяха включени в споразуменията. Средната тарифа за "най-облагодетелствана нация" за внос от ЦИЕ беше около 24%, достигайки 87% за млечни продукти и 35% за месо и консервирани зеленчуци. Това не отговаряше на интересите на България и другите ЦИЕ страни, защото имаха що годе конкурентен (или по-малко неконкурентен) износ именно по тези "чувствителни продукти" - земеделски, текстилни, шивашки, обувни, метали, химикали и други подобни. То намаляваше чувствително положителните ефекти на либерализацията за износа на България и другите ЦИЕ страни.

Споразуменията предвиждаха асиметрично намаление на тарифите и нетарифните бариери между ЕС и ЦИЕ с цел да се даде повече време на последните за приспособяване. След като ЕС отмени импортните си тарифи от началото на 1997 г. процесът трябва да бъде завършен от ЦИЕ страни до началото на 2002 година. В началото на 1999 г. повечето ЦИЕ страни отмениха тарифите за около 80% от вноса на продукти на обработващата промишленост от ЕС. Останалите още импортни тарифи са под 1/2 от нивото за "най-облагодетелствана нация" и ще бъдат сведени до нула в началото на 2002 г.

Тази асиметрия на либерализацията във времето също не е достатъчна, като се има предвид далеч голямото изоставане на България и ЦИЕ спрямо ЕС. Вместо 7 години тя следваше да бъде поне 14-15 години, за да се даде шанс на България и другите ЦИЕ страни да се подготвят за конкуренция с продуктите на ЕС.

България и другите ЦИЕ страни не са равнопоставени с ЕС и в протекцията на селскостопанския сектор. Импортните тарифи, количествените ограничения и експортните субсидии на ЦИЕ са значително по-ниски от тези на ЕС. Това е направено у нас под натиска на МВФ и СТО. С Европейските споразумения България и другите ЦИЕ страни предоставиха преференции за внос на определени земеделски продукти от ЕС и отмениха повечето количествени ограничения. Всичко това, наред с по-високата конкурентоспособност на земеделските продукти на ЕС допринесе за излишък в износа на земеделски продукти от ЕС в ЦИЕ.

Тази неравнопоставеност беше частично корегирана в средата на 2000 година. Сключено беше споразумение между ЕС и 9 ЦИЕ страни (без Полша) за отмяна на митата при износа на земеделски продукти от ЦИЕ към ЕС, която обхваща 77% от износа на такива продукти, при 37% досега. Безмитният износ на земеделски продукти от ЕС в ЦИЕ обхваща 37% от продуктите, при 20% до сега.

В това отношение ЕС не е изключение. Такава е политиката на почти всички развити страни спрямо по-слабо развитите. Средните импортни тарифи на развитите страни за внос на промишлени стоки от развиващите се страни през 1999 г. са били 3.4%, а за внос на земеделски стоки 15.1%. С други думи – поддържат се ниски тарифи за стоките, които тези страни не могат да изнасят и високи тарифи за стоките по които те са относително конкурентоспособни. Крайната цел е да се ограничава вносът от развиващите се страни и да се защитават интересите на производителите в развитите страни. Разбира се, това не се заявява открито. Логиката на вносния режим и конкретните величини на импортните тарифи по групи стоки, в зависимост от степента на тяхната обработка, обаче го потвърждават.

Същото се цели и със системата на субсидиите. За 1997-1999 г. субсидиите на ЕС за земеделските производители са били 44% от брутните доходи на производителите и са платени 116.6 млрд. щатски долара. Нивото на субсидиите в САЩ и Канада е било 18.5% и са платени 47.8 млрд. щатски долара. Средното ниво на субсидиите в страните от ОИСР през същия период е било 34.9% и са платени 266.2 млрд. щатски долара.

Износителите от ЕС на продукти с висока наукоемкост (самолети, компютри, сложни машини и други) спечелиха от отмяната на тарифните и нетарифни бариери за внос в България и другите ЦИЕ страни. Същевременно, производителите в ЕС на трудоемка продукция (текстил, облекло, обувки, кожени и кожухарски изделия и други), на капиталоемки и енергоемки продукти на ниско техническо ниво загубиха от нарасналата импортна конкуренция.

В България и другите ЦИЕ страни се случи обратното. Производителите на наукоемка продукция бяха изтласкани от пазара с отмяната на търговските бариери. Освен това, производителите на земеделски продукти в ЕС спечелиха повече от отварянето на ЦИЕ страни, отколкото губят поради намалението на импортните тарифи от страна на ЕС.

Това отежнява положението на България и другите ЦИЕ страни. С нулеви импортни тарифи за внос на наукоемка продукция България никога няма да може да създаде подобни производства, както направиха в миналото Япония, повечето далекоизточни страни и много други новоиндустриализирани държави. Остава единственият шанс - да се търсят възможности за коопериране с големи западноевропейски и други компании, което ще бъде много трудно. Дори и в тези случаи нашето участие ще е периферно.

В южноевропейските страни членки на Общността има загриженост, че те могат да пострадат от либерализацията на търговията с ЦИЕ страни, особено след присъединяването им. Опасяват се, че най-развитите страни от ЕС биха могли да заместят досегашния си внос от Южна Европа с такъв от Източна Европа.

Изследванията показват, че тези опасения не са основателни, защото: първо, през последните десетина години търговията между най-развитите западноевропейски страни с ЦИЕ нарасна рязко, без каквото и да е отражение върху търговията им с по-бедните южноевропейски членове на Съюза; второ, структурите на вноса на ЕС от ЦИЕ и от южните членове на Съюза не се различават съществено от вноса на други развити страни; трето, сравнението между единичните цени на внасяните от ЕС стоки от Източна и Южна Европа, показва, че производителите от ЦИЕ не се конкурират с производителите от Южна Европа на същите пазарни сегменти.

Потвърждават се отново направените вече заключения, че влиянието на търговията между ЕС и ЦИЕ страни се чувства главно в граничните (с Източна Европа) членове на Общността, а в техните рамки - предимно в граничните райони. Това не важи за страните кандидати. Те чувстват положителните и отрицателните ефекти на интеграцията с ЕС в далеч по-големи мащаби и във всички свои региони. По-голяма е вероятността те да почувстват негативните ефекти от по-силната конкуренция на производители от южните страни членки на ЕС по понятни причини.

България и другите ЦИЕ страни кандидати отбелязаха значителен прогрес в съответствие с изискванията за присъединяване към ЕС. Повечето от тези страни са отворени и търговският им стокообмен като отношение с БВП е равен или по-висок в сравнение с ЕС по пазарни валутни курсове. Почти всички са членове на СТО; имат положителни стойности на индекса на Европейската банка за либерализация на търговията и на валутните си системи; имат сравнимо и дори по-благоприятно ниво по индекса на МВФ за търговски ограничения. Те постепенно ориентират продуктовите структури на износа си към области на сравнителни предимства. Някои от тях развиват бързо вътрешноотраслов стокообмен със страните от ЕС.

Следователно, сегашното ниво на икономическа интеграция на България и другите ЦИЕ страни с ЕС чрез търговията (около 60%) е сравнимо с това на страните от ЦЕФТА. Ако изключим земеделските продукти, то е сравнимо дори със страните от ЕС преди въвеждането на Общия вътрешен пазар. Поради това положителните и отрицателните ефекти от интеграцията на ЦИЕ страни в стоковия пазар на ЕС се проявиха преди самото присъединяване (за ЦЕ страни) и далеч преди бъдещото присъединяване на България и Румъния. От тази гледна точка присъединяването едва ли ще внесе нещо ново, освен интегриране в Общата аграрна политика, в хармонизирането на стандартите за качество на продуктите, на правилата за отговорност и в прилагането на общата митническа тарифа спрямо трети страни.

 

4.2.2. Степен на използване на потенциала за икономическа интеграция чрез търговията

Бързото развитие на търговията между ЕС и ЦИЕ от началото на 90-те години вече доведе до възстановяване на историческите търговски връзки между Западна и Източна Европа. Износът на 15-те страни от ЕС към 6-те най-големи ЦИЕ страни след 1988 г. нарасна повече от 6.5 пъти, а вносът - повече от 4.5 пъти. Това е много добро постижение като се има предвид, че световната търговия е нараствала през 90-те години със 6.5% средногодишно.

Делът на стокообмена на ЕС с 10-те ЦИЕ страни почти достигна равнището на взаимната търговия между страните членки. С някои ЦЕ страни този дял е още по-висок. С 13,7% от общия стокообмен на ЕС през 1999 г. 10-те ЦИЕ страни са вторият по значение партньор на EС след САЩ. И то въпреки неблагоприятната икономическа ситуация в ЦИЕ.

С излизането на тези страни от трансформационната рецесия стокообменът ще продължава да расте. Потенциалът за стокообмен между двете групи страни далеч не е изчерпан. Според оценки на западноевропейски учени износът и вносът на ЕС с ЦИЕ към 1997-1998 г. е бил съответно 50% и 60% от нормалното ниво между пазарни икономики и съответно 30% и 40% от нормалното между страни членки на Съюза. Като се има предвид, че търговските бариери са почти премахнати, потенциалът за стокообмен между ЕС и ЦИЕ през близките години ще прилича повече на този между страните от Общността, отколкото на тези извън нея, дори преди присъединяването им. Още повече, че се очаква висок растеж на световната търговия през новото десетилетие – 6.8% средногодишно.

За възможностите към по-голяма отвореност на икономиките на ЦИЕ страни и за увеличение на стокообмена им със страните от ЕС може да се съди в някаква степен по процесите в Гърция, Португалия и Испания през последните 40 години. По силата на икономическата логика би следвало да се очаква, че след присъединяването икономиките на тези страни бързо ще се отварят и стокообменът им със страните членки ще нараства чувствително. Анализът дава основание за няколко извода:

- последните 40 години потвърждават наличието на постепенно отваряне на тези икономики. Расте делът на техния стокообмен с други страни;

- нарастването на отвореността варира чувствително по страни. Ако в Испания е безспорно, в Португалия - доста колебливо, в Гърция - скромно. Същото важи и за отвореността, измерена с износа на стоки и услуги;

- на фона на общата тенденция към по-голяма отвореност на трите икономики през последните 40 години, отвореността им към страните от ЕС след присъединяването не нараства така категорично, както би се очаквало;

- отварянето на трите икономики към партньорите в ЕС протича с различна интензивност. За Гърция то е едва доловимо (особено в износа), докато в Испания и Португалия е чувствително;

- дори и в двете икономики, където стокообменът с партньорите расте след присъединяването, процесът е съпроводен с чувствителни колебания по години, особено в Португалия. Навярно в зависимост от европейската стопанска конюнктура.

Като имаме предвид сходствата между тези три икономики и икономиките на ЦИЕ страни, може да се предполага, че процесите на отварянето към ЕС през следващите години и десетилетия едва ли ще бъдат коренно различни. При неподходяща вътрешна стопанска политика и евентуални изненади във външната конюнктура, отварянето на нашата икономика може да се окаже дори по-трудно от това на Гърция, Португалия и Испания.

Потенциалът за търговия между две страни или групи страни се определя от множество фактори. Най-важен между тях е нивото на икономическо развитие, измерено с БВП на човек от населението. То изразява както потенциала за износ, така и за внос. Повишението на БВП на човек от населението създава условия за по-рационална структура на стокообмена и по-пълна изява на сравнителните икономически предимства за всеки партньор.

В този контекст голяма роля за увеличаване вноса на ЦИЕ страни от ЕС ще играе предстоящата гигантска модернизация на техните икономики. Нейните мащаби ще се измерват с трилиони щатски долари през следващите 25-30 години. Преобладаващата част от машините, технологиите, програмните продукти, експертизата и други за целите на модернизацията ще се внасят от най-развитите западноевропейски страни.

Много важен фактор е географското местоположение на потенциалните партньори, което предопределя транспортните и други разходи по придвижването на стоковите потоци. Стокообменът между потенциалните партньори се влияе също от културната близост, общия език, общото историческо наследство, наличието на регионални търговски общности, макроикономическата политика. С изменението на тези условия се променя и търговският потенциал. Очаква се той да нарасне значително през следващите години и десетилетия.

Голяма роля за това ще играе все по-широкото използване на информационните технологии в търговията. Ролята на електронната търговия бързо расте. Започнала почти от нула в средата на 90-те години, тя достигна около 200 млрд. щатски долара към 1999-2000 година. Очаква се да бъде между 4 и 6 трилиона щатски долара само в САЩ през следващите 3-4 години. Към 2005 г. може да достигне около 25% от световната търговия.

Изследванията на западноевропейски учени с помощта на гравитационен модел показват, че сегашната търговия между ЕС и ЦИЕ е далеч под нивото, което може да се очаква при "нормални" условия за пазарни икономики с такова развитие и географска близост. Оценките показват, че той е между 5,1 и 2,6 пъти по-малък от нормалния. Отделни изследователи пък твърдят, че потенциалът е изчерпан.

Изследванията показват, че към 1997 г. износът от ЕС към ЦЕ е бил около 50% от "нормалните" търговски обеми между пазарни икономики с такова ниво на развитие и около 33% от тези между страни членки на ЕС с подобен брутен продукт на човек от населението и сходни дистанции. Вносът е бил около 65% от търговския потенциал на пазарни икономики и около 40% от потенциала на страните членки на Общността.

Отношенията между фактически и прогнозиран търговски обем (ниво на използване на потенциала) се различават съществено по страни. Най-голям неизползван потенциал има в Португалия, Франция и Великобритания. Търговията на Финландия и вносът на Швеция, Дания, Австрия, Гърция и Холандия са достигнали и дори превишили оценявания потенциал за търговия между пазарни икономики.

Географската близост играе важна роля в търговията между ЕС и ЦИЕ. Около 75% от цялата търговия на ЕС с ЦИЕ се осъществява от страните членки, които граничат с тях: Австрия, Германия, Гърция, Италия и Финландия. Делът на търговията с ЦИЕ в тези страни е далеч по-висок от средния за Общността. Стокообменът на тези страни с ЦИЕ продължава да расте и структурните му характеристики се подобряват.

Същите различия и по същите причини се проявяват между ЦИЕ страни. Ако Полша и Латвия са направили през 1998 г. 68% от износа си към ЕС, за България той е бил 49%. Ако износът на България за ЕС през 1999 г. е бил 52,4%, в Полша и Словения е над 70%. Може да се предполага, че с бързото развитие на модерна трансевропейска транспортна и телекомуникационна инфраструктура и на информационните технологии (в т.ч. и електронна търговия) недостатъците от географската отдалеченост на България ще се смекчат частично през следващите години.

Нивата на използване на търговския потенциал са различни и в ЦИЕ страни. Чешката република има най-голям неизползван потенциал за търговия с ЕС, следвана от Словакия, Полша и Словения. Търговията на Естония и износът на Латвия и Унгария превишават оценяваните потенциали. Търговският потенциал на България за търговия с ЕС се използва около 30%. Според доклада на Европейската комисия за България от 8 ноември 2000 г. "Търговската интеграция (на България - бел.моя, И.А.) с ЕС се развива бавно. Между 1995 и 1999 г. делът на българския износ за ЕС нарасна от 37.6 на 52.6%, докато делът на вноса нарасна от 37.2 на 48.6%" (/58/-33). Унгария насочва 76.2% от износа си към ЕС и получава от там 64.4% от общия си внос.

Освен че е един от най-ниските между ЦИЕ и най-слабо се използва, потенциалът на България навярно ще остане такъв и в бъдеще, макар че ще нараства постепенно. Главните причини за това са и ще останат: най-нисък БВП на човек от населението, най-ниска производителност, най-ниска конкурентоспособност и най-големи транспортни разстояния в сравнение с другите ЦИЕ страни. В същата посока ще действат и по-слабите културни, езикови, исторически и други връзки със западноевропейските страни.

Оценките на западноевропейски учени са, че излишъците по търговските баланси на страните-членки на ЕС с ЦИЕ (за което ще стане дума по-долу) също са по-ниски от "нормалните" нива за страни с подобни различия по БВП на човек от населението. Потенциалният търговски излишък на ЕС спрямо ЦИЕ страни се оценява на 66 млрд.щатски дол. при действителен излишък 23 млрд. щатски дол. в 1997 година. Очаква се потенциалният търговски излишък да достигне 78 млрд. щатски дол. в 2000 г. и около 124 млрд. щатски дол. в 2010 година. Действителните излишъци наверно ще бъдат значително по-ниски. Числата за потенциала подсказват, че има значителни възможности за разширение на стокообмена и увеличение на капиталовите потоци от ЕС към ЦИЕ.

Голяма част от потенциала вероятно ще бъде използвана. Ако структурните характеристики на стокообмена между ЕС и ЦИЕ се променят в посока към структурните характеристики на търговията на сегашните членове на Съюза, износът от ЕС към ЦИЕ ще нарасне около 3 пъти, а вносът около 2.5 пъти при съществуващата разлика по БВП на човек от населението. Може да се предполага, че към 2010 г. износът от ЕС към ЦИЕ ще достигне около 380 млрд. щатски дол., а вносът около 260 млрд. щатски долара. Присъединяването към Общността няма да донесе драматични промени в търговията с новите членове, понеже тя вече прилича на търговията между членовете на Съюза. Навярно ще се ускори и нейната интензивност, особено с постепенното намаляване на разликите по БВП на човек от населението.

С повишаването на брутния продукт на човек от населението в ЦИЕ ще се променя и структурата на стокообмена с ЕС по групи стоки. Ако сега в българския износ преобладават трудоемки, енергоемки и материалоемки стоки с ниски единични цени, през следващите десетина години може да се очаква постепенно намаление дела на тези стоки, особено на енергоемките, в полза на стоки с по-висока капиталоемкост и по-голямо съдържание на квалифициран труд. Ще нараства вътрешноотрасловият стокообмен от вертикален тип, за сметка на междуотрасловия. Тези процеси обаче са бавни, изискват огромни инвестиции и за по-голямото им разгръщане са необходими десетилетия.

За пътя, който България предстои да измине и целите, които следва да си постави до края на новото десетилетие по усъвършенстване на продуктовата структура на износа за ЕС е показателно изменението на тази структура в Унгария. Делът на материалоемките изделия намалява от 46.2% в 1989 г. на 16.5% в 1997 г.; делът на високотехнологичните - от 19.3% нараства на 44.1% и на изделията с високо съдържание на квалифициран труд - съответно от 12.9% на 22.2%. Делът на износа на машини и транспортни съоръжения в общия износ за ЕС нараства от 12% в 1989 г. на повече от 50% в 1997 година.

Предстои много сложна работа по сближаване индустриалните производствени структури на България с тези на ЕС. В сравнение с най-развитите страни от Общността (Белгия, Германия, Франция, Великобритания) показателят за структурни отклонения е много висок и от 1989 до 1998 г. няма подобрение. Същият показател спрямо по-бедните страни от ЕС (Гърция, Португалия, Испания) дори се влошава.

Всичко това ще става бавно и трудно, понеже предполага подходящи условия в България, чието създаване изисква огромни средства и много време. Към него трябва да се прибави и високата наситеност и взискателност на европейския пазар, която през следващите години ще нараства. За некачествени и скъпи стоки няма място на този пазар.

Следователно България може и трябва да направи много за повишаване количествения потенциал на външната си търговия и за по-доброто му използване. Още повече трябва да се прави за повишаване качествения потенциал на търговията и за по-доброто му използване. Подобрение по второто направление се постига по-трудно, но ще даде по-благоприятни резултати.

 

4.2.3. Либерализация на търговията, търговски баланс и икономически последствия

Страните членки на ЕС имат високи и постоянно нарастващи излишъци в търговията си с ЦИЕ страни. Десетте страни кандидати са имали през 1998 г. общ търговски дефицит 38 млрд. щатски дол., от които 25 млрд.дол. от търговията си с ЕС. През 1999 г. дефицитът достигна 25.8 млрд. щатски долара. Ако през 1993 г. общият търговски дефицит на 10-те с ЕС е бил 5.3 млрд. щатски дол., през 1999 г. е станал 25.8 млрд.долара.

Дефицитите по текущата сметка са половината от тези величини, поради големите излишъци на ЦИЕ страни по услугите. Балансът по текущите сметки на 10-те страни кандидати през 1989 г. е бил с излишък от 0.1% спрямо БВП и след някои резки колебания през 1990-1992 г. показва тенденция към влошаване, достигайки дефицит от 6.5% през 1998 и 6.1% за 1999 година. През следващите години се очаква дефицитите да нарастват. С присъединяването към ЕС този процес навярно ще се засили.

Излишъците на страните от ЕС по търговските и текущите сметки спрямо ЦИЕ не са разпределени равномерно по страни кандидати. Преобладаващата част от дефицита през 1998 г. - 21 млрд. щатски дол. е на първата група кандидати: Полша - 12 млрд.дол., Унгария - 5.7 млрд.дол, Чешка република - 1.4 млрд.дол.

Специално внимание заслужава анализът на Андраш Инотай. Както вече посочихме, ЕС беше големият печеливш от либерализацията на търговията и преструктурирането на икономиките на ЦИЕ през последните десетина години. ЕС натрупа през 1992–1997 г. излишък от 64 млрд екю в търговията си с 10-те страни кандидати. От тях 60 млрд.екю само със страните от ЦЕФТА. Регионът като цяло имаше под 10% от общия външен износ на ЕС, но допринесе за 83% от общия му търговски излишък. Комулативният дефицит в търговията на България с ЕС за 1990-1999 г. е 4,03 млрд. щатски дол.

Този неблагоприятен за България и ЦИЕ резултат би трябвало да се включи в анализа на ефектите от интеграцията, но това не се прави досега. Нещо повече, счита се за нормално ЕС да продължава и в бъдеще да ползва икономическата изгода от небалансираната търговия между двата региона. Без да се мисли дали вносителите от ЦИЕ ще могат да финансират такъв дефицит в продължение на много години. Ако настъпят смущения във финансирането, а следователно и в търговията, те ще се отразят неблагоприятно както на ЦИЕ, така и на ЕС, чийто износ неизбежно ще пострада.

За разлика от 80-те и първата половина на 90-те години, икономическият растеж в ЕС става все повече зависим от износа към ЦИЕ. През последните години този регион се оказа най-динамичният пазар за продукти и услуги от ЕС. През 1993-1998 г. общият извънрегионален износ на ЕС нарастваше с около 10% средногодишно, а износът за ЦИЕ - с около 20%. През 1998 г. 13.5% от общия външен износ на Общността беше направен в ЦИЕ. Като се има предвид, че около 10% от БВП на Съюза се изнася за трети страни, износът за ЦИЕ е 1.35% от брутния продукт на ЕС. При 20% средногодишен растеж на износа, 0.27 процентни пункта от растежа на ЕС се дължат на динамизма на пазара на ЦИЕ страни. През последните няколко години този регион осигуряваше почти 20% от прираста на БВП в ЕС.

ЦИЕ страни са много повече зависими от ЕС, отколкото е обратното. С нарастващата интеграция между двете части на континента ЕС може би вече достига "прага на чувствителността" (sensitivity threshold), където всяко смущение в износа към ЦИЕ ще има сериозни последствия не само за някои гранични страни и региони (както беше досега), а за растежа в цялата общност. "Прагът на чувствителността" е още по-ясно изразен за страни като Германия и Австрия.

Този голям и траен излишък в търговията на ЕС с ЦИЕ създава работни места, допълнителни бюджетни приходи, допълнителни постъпления в системите на социалното осигуряване в страните членки на ЕС. Същевременно той ерозира заетостта, намалява данъчните приходи и постъпленията за социално осигуряване, дестабилизира платежния баланс и потиска растежа в страните кандидати.

В Стратегическия доклад на Европейската комисия от 8 ноември 2000 г. не личи тревога за това състояние. Нещо повече, прозира едностранчивост. Те със задоволство констатират благоприятните последствия за страните от ЕС, но не отбелязват нарастващото напрежение в търговските и текущите сметки на ЦИЕ страни и тежките последствия от това. Задоволяват се само да отбележат, че дефицитите по текущите сметки се финансират до голяма степен от притока на капитали за приватизация.

По съвсем приблизителни оценки за Германия търговският излишък е осигурил работа на около 60 000 души през 1993 г. След като търговският излишък на Общността към ЦИЕ междувременно е нараснал поне 4 пъти, увеличена е и дължащата се на него заетост. Това не е от решаващо значение за Германия и за ЕС, но не бива да се пренебрегва. Далеч по-голям и по-болезнен е отрицателният ефект на търговския дефицит от гледна точка на заетостта в ЦИЕ.

Проблемите на излишъка или дефицита в търговията обаче са по-сложни и не бива да се правят прибързани изводи от фрагментарна информация. Важни са причините за дефицита. Последствията са едни, ако той се дължи на масиран внос на инвестиционни стоки, които след 1-2 години ще произвеждат стоки за износ и за вътрешно потребление. Те са други, ако се дължи на масиран внос на потребителски стоки, особено за екстравагантно потребление. Проблемът на България е, че прекалено голяма част от вноса е потребителски стоки и техният дял расте. През 1997 г. те са били 10,4% от общия внос, а през 1999 г.- 17.3%.

Излишъкът на ЕС по търговския баланс се смекчава в текущата сметка по добре известни причини. Излишъкът на Общността по текущата сметка почти се неутрализира с дефицита по капиталовата сметка, което е трансфер на покупателна сила. В краткосрочна перспектива трансферът на покупателна сила и излишъкът от текущата сметка влияят положително върху заетостта в ЕС, понеже заплатите не се променят бързо. В отношенията между ЕС и ЦИЕ обаче голяма част от дефицитите по текущите сметки на страните кандидати са трайни и значителни по-обем. Тенденцията у нас през последните години е тревожна. Това влияе за съществена промяна в относителните цени на стоките и на факторите на производството. Постоянният търговски дефицит оказва структурно влияние върху относителните заплати и заетостта.

Постоянният излишък по текущата сметка със страните от ЕС ще съдейства за повишаване на заетостта и заплатите в отраслите, които произвеждат търгуеми стоки в сравнение с нетъргуемите. Мащабите на това влияние са ограничени поради ограничените размери на излишъка спрямо общата външна за Съюза външна търговия. Тяхното значение в бъдеще обаче ще нараства.

При постоянни дефицити по текущата сметка в ЦИЕ страни резултатът е обратен. Това означава, че ще се повишава относителната заетост и заплатите на работещите в отраслите на услугите в сравнение с промишлеността и селското стопанство и други отрасли производители на търгуеми стоки. Колкото по-голям е дефицитът в отделни страни кандидати (какъвто е нашият случай), толкова по-силно ще бъде това влияние.

Ако се потвърдят прогнозите за дефицити в търговията между ЕС и ЦИЕ (виж раздел 4.2.2.) към 2005 г. и особено към 2010 г. последствията за растежа, заетостта, доходите, бюджета, финансирането на дефицита по текущата сметка и т.н. в ЦИЕ ще стават все по-сериозни. ЦИЕ страни едва ли ще могат да финансират такива големи и трайни дефицити! Ще нарастват неблагоприятните последствия и за страните от ЕС.

Високите и трайни дефицити в търговията потискат растежа на брутния продукт. Толкова по-сериозно е това за малки страни с отворена икономика и ограничен вътрешен пазар, принудени да живеят в продължение на много години с висок дефицит в търговския си баланс. Още по-сложна е ситуацията, когато тези страни се готвят за присъединяване и либерализират все повече вносно-износния си режим в съответствие с изискванията на ЕС и СТО.

България е типичен пример за такава страна. През следващите десетина години българската икономика ще функционира в режим на предприсъединителна подготовка. Тя ще изисква огромни инвестиции във физически и човешки капитал с много висока импортна съставка. Това означава големи дефицити в търговската сметка в продължение на много години. Колкото по-близко е присъединяването, толкова по-интензивна ще бъде подготовката и по-големи дефицитите. Особено ако адаптационните периоди в сферата на Общия вътрешен пазар бъдат ограничени до минимум. За същото ще допринася очакваното увеличение на притока на ЧПИ. Предвиденото скромно финансиране от предприсъединителните фондове на ЕС (за което ще стане дума в раздел 5.) допълнително усложнява ситуацията.

При недостатъчна подготовка към момента на присъединяването и/или ограничени адаптационни периоди ще се наложи поддържането на големи търговски дефицити и през първите 4-5 (а може би и повече) години след присъединяването. Това подсказва и опитът от предишни разширения на ЕС. То ще внася допълнителни затруднения, особено при съществуващата голяма външна задлъжнялост. Трудностите ще бъдат още по-големи ако важна част от дефицита се дължи на внос на потребителски стоки, които не допринасят за здравословен растеж. В този случай решението трябва да се търси в по-рационални методи за финансиране на дефицита. Най-обещаващи между тях са финансовите трансфери от ЕС, особено от структурните фондове и Общата аграрна политика и масирани ЧПИ. ЧПИ обаче са допълнителен внос, който ще увеличава дефицита.

Годината за присъединяване на България към Общността не е близка, както за някои ЦЕ страни. Поради това вниманието трябва да се насочи към решаване на проблемите с дефицитите и тяхното финансиране в условията на нарастваща либерализация на външната търговия през следващите десетина години. Ако новите членове на ЕС (Унгария, Чехия, Словения, Полша) могат да разчитат след 2005 г. на трансфери от фондовете на Общността, това не важи за България. Нашето положение ще бъде по-неблагоприятно, тъй като имаме почти същия либерален външнотърговски режим, както членовете на ЕС, без да имаме същия достъп до Общия вътрешен пазар за земеделски продукти и без да ползваме трансферите, достъпни само за членовете на Съюза.

В този случай, в името на икономическата симеричност ЕС би трябвало да осигури на България подходящи трансфери от предприсъединителните фондове. Тe биха могли да помогнат за смекчаване на икономическите и социалните последствия от предстоящото радикално преструктуриране във всички сектори, за да се постигне необходимия минимум от конкурентоспособност към момента на присъединяването. Ако се съди по бюджета на ЕС до 2006 г. тези трансфери ще са скромни. На тази тема ще се върнем в разделите 5.,6. и 7.

България е изправена пред решаването на сложен проблем в тази област: как да си осигури икономическа стабилност и интензивен растеж в условията на високи трайни дефицити по търговската и текущата сметка през следващите десетина години? Решаването на проблема изисква точното му очертаване. Това може да стане чрез изработване на прогноза за платежния баланс на България за следващите десетина години.

Наред с много други фактори, такава прогноза трябва да държи сметка за евентуални повишения на цените на енергоносителите и на другите основни стоки, които България ще внася и изнася през следващите години. Според оценки на експерти на МВФ повишение на цената на суровия петрол с 5 щатски долара над 26.53 дол/барел води до увеличение на дефицита в текущата сметка между 0.5 и 1.0% от БВП в България, Чехия, Унгария, Словения и Хърватска. Според експерти на Световната банка повишение на цената на суровия петрол с 10 дол/барел влошава текущата сметка на развиващите се страни от Европа и Средна Азия с 1.7% от БВП.

За нуждите на такава дългосрочна прогноза поведението на цените на петрола и на другите борсови стоки трябва да се оценява за по-голям времеви хоризонт и то в реално измерение. Защото, въпреки разгорещените коментари през 2000 г. относно цената на петрола, се пропуска, че през 2000 г. в съпоставими щатски долари от 1990 г. тя беше на нивото на 1973-1975 година. Средните цени на металите и минералите през октомври 2000 г. бяха под нивото на януари 1997 г., а на земеделските стоки, които спадат непрекъснато, стигнаха 70% от това ниво.

Добре е също да се знае, че ако приемем цената на петрола през 1900 г. за база, през по-голямата част от столетието реалната цена беше по-ниска и (като изключим 1975-1985 г.) през 2000 г. едва достигна изходното си ниво от преди 100 години. Още по-неблагоприятна е динамиката на обобщената средна цена на останалите борсови стоки. През всички години на столетието (след 1920 г.) тя е била под изходното ниво на 1900 г. и през 2000 г. е около 35% от нивото преди 100 години.

Експерти на Световната банка прогнозират намаление на цените на суровия петрол с 10.7% за 2001 г. и с 3% средногодишно за 2002-2010 година. За останалите борсови стоки прогнозират средногодишно повишение с 2.8%, в т.ч. за земеделските с 3.3%, за металите и минералите с 1.6%, за торовете с 1.1%. Те обаче сами предупреждават за наличието на рискове, които могат да повлияят на прогнозите. Като имаме предвид прогнозите на същите експерти през последните няколко години, те следва да се приемат предпазливо.

Ако дългосрочната прогноза за платежния баланс покаже, че сме изправени пред чувствително увеличение на външния дълг, трудности по неговото обслужване и евентуална опасност от неплатежоспособност, трябва да се набележат подходящи превантивни мерки. Такава прогноза трябва да държи сметка и за очакваните усложнения в паричната и валутната политика през този период. Особено като се има предвид, че някои хора в България възнамеряват да поддържат едновременно сегашния фиксиран курс на лева и ниска инфлация до присъединяването към ЕС и Икономическия и валутен съюз (ИВС). На този проблем ще се спрем по-подробно в раздел 7.

Превантивните мерки трябва да включват и преговори с ЕС за съдействие по финансиране на дефицита, защото:

- вече имаме няколко години с търговски дефицит около 1 млрд. щатски дол, който се очертава да остане такъв и дори да нарасне в отделни години;

- отварянето на нашия пазар ще продължава по силата на ангажименти към ЕС и СТО;

- предстоят многомилиардни инвестиции през следващите години и десетилетия за структурна, технологична, кадрова и институционална модернизация на икономиката с високи импортни съставки;

- заинтересовани сме от привличане на повече ЧПИ за модернизация на икономиката, но няма гаранции, че те ще дойдат в нашия регион;

- конкурентоспособността на българските продукти и услуги е ниска и ще остане такава през следващите 10-15 и повече години, а това ограничава увеличението на износа;

- България се намира в югоизточния ъгъл на Европа, далече от развитите европейски страни и с големи транспортни и други разходи по износа и вноса;

- структурните характеристики на българския износ са примитивни и за дълго ще останат такива, а това също ограничава експортния потенциал на страната;

- след присъединяването към ЕС конкурентният натиск на Общия вътрешен пазар ще се засили, а икономиката ни няма да е готова да се справи с него.

Какви компесационни мерки трябва да се предприемат през следващите години и десетилетия за смекчаване на очертаващите се големи и трайни дефицити в търговската и текущата сметка? Намирането на решения на тези проблеми трябва да бъде сърцевина на Стратегията за икономическо и социално развитие на България през следващото десетилетие. Нейна съставна част следва да бъде стратегията по външноикономическите отношения, в това число по платежния баланс и управлението на външния дълг.

Такива решения едва ли са възможни без значителна финансова подкрепа на ЕС. Търсенето на допълнителна помощ трябва да започне от сега. Защото с отредените ни скромни суми от ЕС до 2006 г. България не може да се подготви за участие в Общия вътрешен пазар на Съюза. За да стане икономиката конкурентоспособна са нужни много средства и много време. Съкращаването на едната ключова променлива - срока за присъединяване до към 2010 година, предполага симетрично увеличение на другата - ресурсите за ускорена модернизация на икономиката. България не може да осигури сама такива огромни ресурси, за да е готова за присъединяване към 2010 година. На тази тема ще се спрем подробно в раздел 5. и 7.

 

4.2.4.Обобщение на положителните и отрицателните ефекти от либерализацията на търговията

Анализът на резултатите от либерализацията на стокообмена между ЕС, от една страна и България и другите ЦИЕ страни - от друга за последните десетина години и прогнозата за следващите десетина години дава основание да се обобщят следните положителни и отрицателни ефекти за българската икономика:

Най-важните положителни ефекти са:

Най-важните отрицателни ефекти до сега и очаквани през следващите години са:

След такова изброяване на положителните и отрицателните ефекти от либерализацията на търговията възниква въпросът: кои ефекти преобладават в крайна сметка?

Трудно е да се даде категоричен отговор на такъв въпрос, подкрепен с числа. Посочените по-горе пунктове за отрицателните ефекти са повече от тези за положителните. Това обаче не е достатъчно, за да се каже че негативните ефекти преобладават.

Досегашните опити за измерване на ефектите от присъединяването на ЦИЕ страни към ЕС не дадоха категоричен отговор на този въпрос. Това важи и за специалния проект, финансиран от Програмата ФАР, за който стана дума в самото начало на тази глава.

При сегашното ниво на изследванията не е възможно да се даде цялостна обобщена количествена оценка на положителните и отрицателните ефекти. Може само да се предполага със задоволителна надеждност, че сумарните нетни текущи, средносрочни и дългосрочни (до 10-12 години) ефекти от либерализация на търговията не са положителни за България. Главна причина за това е, че България и другите ЦИЕ страни са поставени в равностойно положение при либерализация на търговията със страните членки (без търговията със земеделски стоки), но са лишени от достъп до структурните, аграрните и други фондове на Общността, какъвто подход е прилаган при предишните разширения. Освен това, докато стоковите потоци са либерализирани, свързаните с тях трудови потоци са блокирани. Това създава допълнителни проблеми на България и другите ЦИЕ страни.

България и другите ЦИЕ страни са принудени да полагат големи инвестиционни, структурни, институционални и други усилия за повишаване конкурентоспособността на своите икономики при неравностойни условия, в т.ч. и от гледна точка на финансирането. В такава обстановка не е вярно заключението, че "ЦИЕ страни получават големи изгоди, докато западните страни имат само скромни изгоди от търговската интеграция" (/52/-8).

Нетни положителни ефекти от либерализация на търговията могат да се очакват в по-далечна перспектива - примерно след 12-13 години. И то при условие, че България има нормален достъп до фондовете на ЕС, какъвто са имали новите членове при южното разширение. Ако правилата бъдат променени и трансферите - ограничени, това предвиждане може да не се потвърди.