4.3. Ефекти от либерализацията на капиталовите потоци

В Общия годишен доклад на Европейската комисия за разширението от октомври 1999 г. пише: "Необходими са големи инвестиции, включително чуждестранни преки инвестиции, за модернизиране на инфраструктурата, преструктуриране на индустрията, осъвременяване икономиките на страните кандидати и насърчаване на по-нататъшната интеграция. За да правят дългосрочни инвестиции, компаниите както и чуждестранните инвеститори се нуждаят от стабилна, предвидима и подкрепяща регулативна рамка, прилагана от ефикасна публична администрация. Неподходящите или лошокачествени регулативни мерки намаляват доверието на пазара и затрудняват инвеститорите при вземане на решения. Непоследователното прилагане на регулативните режими подкопава способността на компаниите да функционират ефективно и да проявяват гъвкавост. При такива условия намалява потокът от инвестиции, които, въпреки чувствителното увеличение, остават ниски в някои страни кандидати в сравнение с други части на света. Както беше подчертано на Европейската кръгла маса на индустриалците, страните кандидати трябва да продължат целевите реформи на съществуващите регулативни механизми и изясняването на правата на собственост. Трябва да бъде завършена правната рамка, която улеснява инвестициите в транспорта и екологичната инфраструктура. Това ще ускори значително прилагането на законодателството на ЕС в тези области" (/26/-19-20).

Стратегическият доклад на Европейската комисия от 8 ноември 2000 г., като отбелязва, че нетният приток на чуждестранни преки инвестиции (ЧПИ) през 1999 г. е бил над 3% от БВП в повечето ЦИЕ страни, отново подчертава необходимостта от "стабилна, предсказуема и подкрепяща правна и регулативна рамка за дългосрочни инвестиции...ЦИЕ страни трябва да положат по-големи усилия в борбата срещу корупцията и за създаването на прозрачна бизнес среда" (/56/-14).

В Годишния доклад за България пише, че "Има постоянни оплаквания от чуждестранни инвеститори по трудностите при започване на бизнес в България. И ако големите фирми могат да преодолеят тези бариери, това отблъсква средните чуждестранни предприятия. За привличане на инвеститори е необходима по-голяма правна стабилност, по-прозрачен данъчен режим и по-последователно прилагане на европейските стандарти, възприети от правителството" (/58/-32).

 

4.3.1. Либерализация на капиталовите потоци

В годишния доклад на Европейската комисия за България от 13 октомври 1999 г. е записано: "България продължава да прилага разрешителни процедури за капиталови трансфери от страната. След последния редовен доклад България прие нов валутен закон през септември 1999 г., който ще влезе в сила от 1 януари 2000 г. и ще допринесе за либерализация на износа на капитали.

Що се касае до притока на капитали режимът е либерален. Според сегашното законодателство чуждестранните преки инвестиции са напълно либерализирани. Чуждестранните инвеститори могат да репатрират свободно печалбите си. Данъчните преференции за стимулиране на чуждестранните инвестиции бяха отменени в началото на 1999 година. В резултат на това, чуждестранните и вътрешните инвестиции са равнопоставени. Конституционният проблем по забраната за придобиване на пряка собственост върху земя от чужденци е частично разрешен. Съвместни предприятия или компании, притежавани изцяло от чужденции, но регистрирани по българския закон могат да купуват земя, включително и земеделска, за стопански цели" (/27/-30).

Условията за ЧПИ са либерализирани почти изцяло в България и другите ЦИЕ страни. Правните системи защитават чуждестранната собственост и в повечето страни разрешават репатриране на печалба и капитал. Някои от тях - членовете на ОИСР - Чешката република, Унгария и Полша поеха задължение да спазват стандартите на тази организация за еднакво третиране на чуждестранните и местните инвеститори. Това направи и България, без да е член на ОИСР. Почти всички ЦИЕ страни ограничават собствеността на земя от чужденци. То навярно ще отпадне с присъединяването им към ЕС, навярно с някакви преходни периоди. Всички страни кандидати въведоха конвертируемост на своите валути по текущата сметка и повечето се придържат към статута на член VIII на МВФ.

Съществуват обаче едни или други форми на ограничения в повечето страни кандидати за кратко- и средносрочни капиталови трансфери. Всички имат финансови пазари, но съществуват сериозни слабости в надзора и регулацията на банковите системи, на фондовите пазари и на пазарите за ценни книжа. Фондовите пазари едва сега прохождат. Ликвидността на фондовите пазари и на пазарите за ценни книжа е ниска, дори оценявана с оглед на ниските доходи в повечето от тези страни.

 

4.3.2. Насоченост на капиталовите потоци по ЦИЕ страни

ЦИЕ страни бяха един от най-привлекателните региони за ЧПИ през изминалото десетилетие. Ако през 1989 г. нетният приток в десетте страни кандидати беше 183 млн. щатски дол., в 1999 г. достигна 16 598 млн. щатски дол., а за 2000 г. се прогнозират 22 045 млн. щатски дол. Очевидно е чувствителното увеличение през втората половина на 90-те години. За общия размер на натрупаните ЧПИ и за инвестициите на човек от населението виж таблица № 9:

Таблица № 9

Чуждестранни преки инвестиции в ЦИЕ страни

Страни

С натрупване за 1989-1999 г. млн.долара

С натрупване за 1989-1999 г. на човек от населението

България

2332

284

Чешка република

14924

1447

Естония

1604

1115

Унгария

17770

1764

Латвия

2100

866

Литва

2012

545

Полша

20047

518

Румъния

5647

252

Словакия

2111

391

Словения

1400

701

ОБЩО

74064

636

Пояснение: Нетни притоци регистрирани в платежните баланси на съответните страни.

Източник: /92/-74.

Около 2/3 от ЧПИ са от ЕС. През отделни години достигат до 90%. През последните години около 13% от всички външни инвестиции на ЕС се насочват към ЦИЕ. През първата половина на десетилетието те бяха около 8%. Други важни инвеститори в ЦИЕ са САЩ, Япония и страните от Източна Азия. Американските инвеститори са най-активни в Полша (25-30% от всички притоци), а Южна Корея - в Румъния.

В следващото изложение концетрираме вниманието си върху капиталовите потоци и преди всичко ЧПИ на страните от ЕС, тъй като те дават облика на чуждестранната инвестиционна активност в България и другите ЦИЕ страни.

От гледна точка на ЕС капиталовите потоци към ЦИЕ са нищожни. Годишният нетен капиталов поток от около 15 млрд.дол. съответства на 0,19% от брутния продукт на ЕС и 0,8% от брутните инвестиции за основен капитал в Общността. Това е твърде малко, за да влияе върху лихвените проценти и факторните доходи в икономики с отворени капиталови пазари. Нито пък могат да лишат от финансиране подходящи за реализация инвестиционни проекти в страните от ЕС.

От гледна точка на страните кандидати годишните капиталови потоци напоследък са 18-20 млрд.дол. Това е между 4 и 4,5% от техния брутен продукт, а през отделни години са достигали 5%. Тези потоци са около 20%, а според някои източници между 22 и 37% от годишните брутни инвестиции на страните кандидати и играят важна роля в инвестиционната им дейност. Особено като се има предвид ограниченият потенциал за вътрешно натрупване на повечето от тези страни.

Масираният приток на чуждестранни капитали оказва влияние върху растежа, заетостта, доходите, лихвените нива, бюджета, платежния баланс на страните получатели. На него обаче трябва да се гледа предпазливо, защото през изминалите години голяма част от тях не добавяха нищо към съществуващия основен капитал, поради високия дял на чуждестранните инвестиции в приватизацията. Част от инвестициите се пренасочваха за правителствено потребление.

Ако трябва да бъдем съвсем точни, съпоставянето на общия обем на ЧПИ с инвестициите от вътрешно натрупване е неправилно. Частта, постъпила по приватизационни сделки трябва да се изключи, понеже не добавя нищо към съществуващия капитал. Чуждестранните инвеститори само изкупуват този капитал на една или друга цена. Ново е само това, което създава нови производствени мощности. През по-голямата част от десетилетието делът на чуждестранните инвестиции по приватизационни сделки преобладаваше или беше значителен. С приключване на приватизацията общият приток на ЧПИ навярно ще спадне и в най-добрия случай ще се стабилизира. Тяхната структура обаче ще се промени в полза на инвестициите на зелено. Именно те са част от натрупването в строгия смисъл на сумата.

Като се има предвид лошото състояние на основния капитал в България и другите ЦИЕ страни и голямата разлика между наситеността на икономиките на ЕС и ЦИЕ със съвременен капитал, този приток в сегашните си размери задоволява само нищожна част от потребностите. Ако се добави и обстоятелството, че в течение на кратък период България и другите страни кандидати трябва да модернизират производствените структури, технологиите, инфраструктурата, опазването на околната среда и т.н., недостигът на ЧПИ се чувства още по-силно. И все пак, като се има предвид, че натрупаните ЧПИ в ЦИЕ са само за 10 години при неблагоприятни икономически и институционални условия в приемащите страни, оценката за резултатите следва да бъде положителна.

Сумарният приток на ЧПИ в България за 1989-1999 г. е 2,3 млрд. щатски дол. (виж таблица № 9). Това означава 284 щатски долара на човек от населението, при 636 долара средно за 10-те страни кандидати. През последните години този приток, съпоставен с брутния продукт на България се изравнява и дори превишава средното за 10-те страни кандидати, но общо за периода е 40-50% от средното. Това обаче не е надеждна мярка за активността на чуждестранните инвеститори в България. Този показател се влияе подвеждащо оптимистично поради дълбоката рецесия през периода. Заедно с Румъния, България допусна най-дълбок спад на БВП между страните кандидати, ако изключим някои бивши съветски републики.

През 1999 г. натрупаната наличност от ЧПИ в България за последните 10 години е около 16% от БВП за 1999 г., при 40% в Унгария, 32% в Чешката република, 18% в Полша, 17% в Румъния и т.н. След нас е само Словакия. Средно за света този показател е около 12% през 1997 г., в Гърция и Португалия - 18%, в Испания - 19%, а в Австрия - около 8%. Изводите въз основа на този показател трябва да бъдат предпазливи, защото при равни капиталови потоци през дадена година показателят е по-висок в страните с по-нисък брутен продукт. В този смисъл показателят за България представя по-благоприятна картина от действителната. Въз основа на него не може да се заключи, че България е била два пъти по-привлекателна за чуждестранни инвеститори от Австрия и почти толкова привлекателна, колкото Гърция и Португалия.

За оценка на ролята на ЧПИ често се използва и друг показател - относителен дял на ЧПИ в общите инвестиции за основен капитал. По него България е на първо място между ЦИЕ страни през 1997-1999 година. ЧПИ възлизат на около 40% (а през 1997 г. - 46%) от общите инвестиции за основен капитал, при 16% в Унгария, 19% в Чешката република, 17% в Полша, 5-7% в Гърция, Португалия и Испания и 6-7% средно за света.

Този показател също трябва да се използва предпазливо. Той е силно подвеждащ, защото обобщава в еднозначен количествен израз както благоприятните процеси - по-голям приток на ЧПИ, така и неблагоприятните - ниско вътрешно натрупване и инвестиране, какъвто е нашият случай. България е между страните с най-ниска, дори тревожно ниска, норма на вътрешно натрупване! Поддържането на трайно високо ниво на ЧПИ в общите брутни инвестиции на дадена страна, освен че е невъзможно, е и опасно по редица известни икономически причини.

Главните страни инвеститори от ЕС в ЦИЕ са: Германия, Италия, Холандия, Австрия и Франция. Делът на ЦИЕ във външните ЧПИ на ЕС между 1992 и 1996 г. е бил 8,6%. Някои страни членки имат далеч по-високи дялове: Австрия - 39%, Италия - 17%, Германия - 13%, Дания - 12%,Швеция - 12%. Делът на ЦИЕ във външните ЧПИ на страните от ЕС е два пъти по-висок от техния дял в търговията на Общността. Това изразява ниското ниво на наситеност с капитали в страните кандидати.

Ако за надеждността на инвеститорите и за качеството на инвестициите се съди по страната от която идват, ЦЕ страни са в по-благоприятно положение в сравнение с България и Румъния, където страните и компаниите с по-ниско технологично ниво са с по-висок дял в получаваните ЧПИ. Това има голямо значение за качеството на създаваните от тях стопански обекти.

Структурата на ЧПИ по страни на инвеститорите подсказва нещо за качеството на инвеститорите и на инвестициите. При равни други условия инвеститорите от ЕС, САЩ и Япония са по-надеждни партньори, отколкото инвеститори от слабо или средно развити страни с нестабилно законодателство, липса на съвременни делови традиции, нисък стопански морал. При равни други условия може да се предполага, че инвестициите от най-развитите страни са носители на по-високи технологии; по-качествена технологична, пазарна, управленска и информационна експертиза; откриват достъп до труднодостъпни пазари и т.н. Разбира се, това не следва да се приема сляпо.

В този смисъл структурата на ЧПИ в България е задоволителна. За периода 1992-1999 г. над 70% са от най-развитите страни и от Европейската банка. Делът на ЕС е 59,2%, на САЩ - 7,1%, Европейската банка - 4,0% и Япония 0,2%. На 4 малки страни (Малта, Кипър, Бахамски острови и Лихтенщайн) се падат 10,5%. Само за 1998 и 1999 г. от Кипър са постъпили 15,9% от всички ЧПИ. Този висок дял не може да не поражда размисъл! Кипър и Бахамските острови едва ли са източниците на най-надеждни инвеститори и най-качествени инвестиции! Ако този процес продължи и през следващите години, той заслужава специален анализ.

Дори един бегъл поглед върху насочеността на ЧПИ към различните ЦИЕ страни показва големи различия. Концентрацията на 85-90% от притока на ЧПИ към ЦЕ страни кандидати от първата група, доказва тяхната привлекателност. Кое определя тази привлекателност? Страните с най-добри изгледи за скорошно присъединяване към ЕС са най-привлекателни за чуждестранните инвеститори по понятни причини. А за да имат такива шансове те са осъществили най-успешни макроикономически, структурни, институционални и други реформи. Създали са най-стабилна икономическа и институционална среда за инвестиране.

От тази гледна точка, при равни други условия, следва да се очаква, че началото на преговори за присъединяване на България към ЕС ще допринесе за повишаване привлекателността й за чуждестранни инвеститори. Това обаче е само потенциална възможност, която може, а може и да не се осъществи. Главното е качеството и интензивността на стопанските реформи; политическата, икономическата и социалната стабилност в страната; прозрачността и предвидимостта в действията на властите и прилаганите от тях процедури. Естествено, тук влияят и условията в Европа и балканския регион. Горчивият опит през последните 7-8 години е добре известен. Не са изключени допълнителни усложнения във връзка с “Балканския синдром”. При липсата на такива условия дори присъединяването към ЕС не е гаранция за по-голям приток на ЧПИ. На тази тема ще се върнем по-долу.

Широко разпространено е мнението, че големи компании от ЕС и САЩ използват ЦЕ страни кандидати като производствени площадки, които предлагат предимства в бъдещата конкуренция поради ниските разходи за труд, енергия и други съставки. Произведените в тези страни (Унгария, Чехия, Полша) по- евтини стоки впоследствие се изнасят към ЕС при по-благоприятни митнически и производствени условия. Много от тях правят значителни инвестиции в тези страни в очакване на скорошното им присъединяване, което ще предложи още по-благоприятни условия.

Същото заключение се потвърждава от допитването по пощата с отговори от 428 компании за ЦЕ страни и 130 за Югоизточна Европа. Около 60% от инвеститорите посочват близостта до западноевропейския пазар като главен мотивиращ фактор за инвестиране в ЦЕ; 45% - наличието на евтин труд и приемливи данъчни нива; 22% - достъпа до суровини. За Югоизточна Европа картината е следната: за 62% -евтиният труд; за 54% - близостта до западноевропейския пазар; за 47% - приемливо данъчно облагане; за 22% - достъпът до суровини.

Интересна е и значимостта, която се отдава на различните видове труд като мотивиращ фактор за инвестиции. Особено привлекателен и в двата подрегиона е евтиният квалифициран труд.

Други изследователи заявяват, че техните анализи не потвърждават тезата за евтините производствени фактори като главен мотиватор за инвестиране. Според тях, почти половината от инвестициите са направени в отрасли, които произвеждат нетъргуеми стоки и услуги с цел да се възползват от съществуващите монополи.

Високият дял инвестиции, ориентирани към пазара е още едно доказателство, че ЧПИ от ЕС допълват, а не заместват износа към ЦИЕ. Те ускоряват специализацията между ЕС и ЦИЕ съответно в производства с високо съдържание на квалифициран труд и производства с ниско квалифициран труд. ЧПИ и вътрешноотрасловата търговия във вертикално специализирани производства са положително корелирани. Така се увеличава износът на крайни продукти и полуфабрикати от ЕС с високо съдържание на квалифициран труд и вносът на трудоемки крайни продукти и полуфабрикати в рамките на едни и същи компании. Тези ефекти засега се ограничават само в няколко подотрасли, но обхватът им ще нараства бързо.

Горепосочените изследователи смятат, че наличието на пазар е много важен инвестиционен мотив и в отраслите, които произвеждат търгуеми стоки и услуги. Не се изключва, че експлоатирането на нископлатен неквалифициран труд в ЦИЕ може да е важен инвестиционен мотив за някои ЧПИ в отраслите, производители на търгуеми стоки. Такива са трудоемките текстилни, шивашки, обувни и други стоки и в по-малка степен - електроника, каучукови и пластмасови продукти, автомобили и други транспортни съоръжения. В някои от тези отрасли сегашните членове на ЕС все още имат значителни търговски излишъци с ЦИЕ страни.

Дори ако приемем, че експлоатацията на разликата в заплатите между ЕС и ЦИЕ не е краткосрочна задача на западноевропейските инвеститори, тя може би е средно- и дългосрочна задача. ЧПИ, които в началото са мотивирани от достъпа до незадоволени пазари в ЦИЕ с монополни позиции, могат да поемат след време все по-голяма част от производствената дейност на компаниите майки от ЕС. "Нарастващите дялове на вътрешноотрасловата търговия в тези сектори и високата корелация между ЧПИ и вътрешноотрасловата търговия показват, че расте значението на преместването на съответни фази на технологичната верига за производство на даден продукт в клоновете на многонационалните компании, разположени в ЦИЕ страни"(/16/-72). Това вече се чувства в производството на автомобили.

България засега е далече от тези постижения на фирми от ЦЕ, но през следващите 10-15 години процесът ще се засилва и може да обхване българската икономика. Разбира се, ако се проявява необходимата активност и от наша страна.

Към това трябва да се добави още нещо. Ниските заплати в ЦИЕ често се използват като аргумент за привличане на ЧПИ, но се пропуска производителността на труда. Както вече показахме в раздел 2., средното ниво на заплатите в ЦИЕ е около 4 пъти по-ниско от това в ЕС по паритетни курсове. Средната производителност на труда в региона също е около 4 пъти по-ниска от тази в ЕС. Следователно, по-ниските средни заплати в ЦИЕ почти се компенсират с по-ниската производителност на труда. По-важен за потенциалните чуждестранни инвеститори е показателят за съотношението между заплатите и прираста на производителността на труда - трудовите разходи на единица повишение на производителността на труда, за който стана дума в раздел 2.

Географската близост играе важна роля при насочването на ЧПИ. Преобладаващата част ЧПИ от ЕС се насочва към ЦЕ страни не само поради по-благоприятната икономическа и институционална среда, но и заради по-късите транспортни разстояния. Ако трябва да бъдем точни, следва да подчертаем връзката между прогреса на стопанските реформи, културната и езиковата близост, традициите в сътрудничеството и доверието, от една страна и географската близост - от друга. В това следва да се търси обяснението, че в рамките на 10-те страни кандидати най-привлекателни за ЧПИ са ЦЕ страни, които са най-близо до ЕС. В рамките на ЦЕ страни пък, най-привлекателни за ЧПИ са граничните или близките до тях райони. Липсата на регионална статистика за инвестициите не позволява това да се докаже с числа. Многобройните наблюдения, обаче го доказват безспорно. Все по-широкото прилагане на информационни технологии през следващите години ще помага на страните в неизгодно географско положение да участват по-активно в общоевропейския обмен и да станат по-конкурентоспособни.

От тази гледна точка България е и ще остане в по-неизгодно положение от ЦЕ страни в обозримото бъдеще. Тя може да е привлекателна донякъде с по-ниските си трудови разходи (корегирани с по-ниската производителност на труда), но е непривлекателна за потенциални инвеститори от най-развитите европейски страни поради отдалечеността. С развитието на вътрешноевропейската транспортна и комуникационна инфраструктура през следващите десетина и повече години този недостатък може да бъде частично смекчен. Същото важи и за развитието на съвременните информационни технологии.

И все пак едно е разстоянието от Чешката република, Полша, Словакия, Унгария, Словения до Германия, Австрия, Белгия и другите развити страни и съвсем друго - от България. България може би има някакъв потенциал за привличане на ЧПИ, които ще произвеждат стоки и услуги за Турция, Кавказкия регион, Украйна, Русия. Трудно е обаче сега да се извеждат обобщения, поради многото неизвестни. Оценките следва да се правят само по конкретни проекти и за конкретни дадености.

Въз основа на току що изложените аргументи, определящи привлекателността на съответните страни за потенциални инвеститори асиметрията в тяхното насочване е логична - три ЦЕ страни получават 72.3% от всички ЧПИ от 1989 до 1999 г. в 13-те ЦИЕ. Тук са включени 10-те страни кандидати, Албания, Хърватска и Македония. Ако към тях прибавим Словения и Естония, делът на кандидатите от първата група поканени за преговори става 76,1%. Като се има предвид, че насочването на ЧПИ към дадена страна е един от най-обективните показатели за доверието на финансовата общност, решението на ЕС да започне преговори с тези страни беше логично. Също така логично ще бъде първите нови членове на Съюза при източното разширение да са от тази група.

Сумарният дял на страните кандидати от втората група (Словакия, Литва, Латвия, България и Румъния) в ЧПИ за същия период е 18.9%. Делът на България е 3.1%. Разбира се, както мащабите на икономиките, така и населението на страните от първата група са по-големи от тези във втората и не може да се очаква равенство между тях. Разликите в привлекателността, измерени с ЧПИ на човек от населението за целия 11-годишен период обаче са очевидни (виж таблица № 9).

Според оценки на западноевропейски учени в клоновете на фирми от ЕС, разположени в ЦИЕ работят около 750 хил.души. Преобладаващата част от фирмите са от Германия и Австрия. Огромната част от тези фирми са в ЦЕ страни.

ЧПИ допринасят за обновяване на производствения капитал на ЦИЕ и повишават потенциала за растеж чрез трансфери на нови технологии, знания и квалифицирани специалисти. Те спомагат и за повишение на относителните нива на заплатите в ЦИЕ. Най-ясно това личи в Унгария. Доказано е, че нивата на квалификация са по-високи, а възрастта на работниците и специалистите в клоновете на чуждестранните компании в тази страна е по-ниска в сравнение с местните компании. Заплатите в чуждестранните предприятия са с 20-30% по-високи от средните за страната. Това е още по-силно изразено за квалифицираните работници и специалисти. Наред с другите благоприятни последствия, то намалява привлекателността на емиграцията на квалифициран персонал от страната.

Картината може би е такава и у нас в някои приватизирани предприятия, превърнали се в клонове на големи чуждестранни компании. Няма обаче публикувана надеждна информация, за да се правят сериозни обобщения. Повече информация (фрагментарна и не винаги надеждна) има за предприятия, купени от съмнителни чуждестранни инвеститори, които не са заинтересовани от тяхното развитие и нарушават българското законодателство. Те плащат мизерни заплати, не сключват трудови договори с работещите, принуждават ги да полагат прекомерно извънреден труд, не плащат осигурителни вноски, произволно ги уволняват и т.н. Това са само първите прояви на ниското качество на чуждестранните инвеститори у нас, за което стана дума по-горе. Тези прояви на нелояност към българската държава и нецивилизовано отношение към персонала тепърва ще се множат. Особено ако българските власти продължават да бъдат пасивни наблюдатели на нарушенията. Тук може би се проявява и корупцията в българската контролираща администрация.

4.3.3. Структура на капиталовите потоци

В структурата на капиталовите потоци към ЦИЕ преобладават ЧПИ - около 75%. Това може да се обясни с наличието на значителни инвестиционни възможности и своевременната отмяна на ограниченията за дългосрочните потоци. Макар, че основната част от приватизацията в ЦИЕ страни е пред приключване, чуждестранните инвеститори ще продължават да инвестират в нови обекти (green field investments) в очакване на скорошно присъединяване към ЕС. Мненията за влиянието на интеграцията в ЕС върху тези инвестиции са противоречиви.

Портфейлните инвестиции в ЦИЕ са под нивото на други страни със сравнимо равнище на развитие. Причината е в слабостта на финансовите пазари.

Капиталовите потоци към ЦИЕ станаха доста по-мобилни по страни и по видове потоци, особено след руската криза. Тя доведе до намалението им с 30% между 1998 и 1999 г., главно в Русия. Потоците към по-напредналите в реформите страни останаха относително стабилни и се очаква дори да нараснат през 2000-2001 година. ЧПИ бяха повлияни по-малко в сравнение с другите потоци.

Делът на нетните частни капиталови потоци расте и през 1999 г. достигна 92,5%, при 78,1% в 1994 година. Абсолютният им обем нарастваше до 1998 г., но през 1999 г. рязко спадна в полза на официалните двустранни кредитори (виж /11/-14).

Делът на частните потоци расте и в България (71.2% в 1999 г.), за сметка на официалните. Официалните потоци са главно от международните финансови институции, докато делът на официалните двустранни кредитори е нищожен, а през последните години - дори отрицателен. Отрицателните стойности на частните потоци през 1994-1996 г. отразяват отлива на краткосрочни капитали поради нестабилната и непредвидима икономическа среда в България.

Важна е и структурата на ЧПИ в България. Средно за периода 1992-1999 г. делът на инвестициите за приватизация е 41.1%, на другите инвестиции (между които и за изграждане на нови обекти) - 53.6% и от капиталовия пазар - 5.3%. Постъпленията от приватизация през 1999 г. бяха 306 млн.дол. и навярно ще достигнат максимума през 2001 година с приватизацията на БТК и други по-големи обекти, след което ще намалеят. Очаква се да растат инвестициите от капиталови пазари и новите инвестиции.

4.3.4. Отраслова насоченост на чуждестранните преки инвестиции

Около 40% от постъпващите ЧПИ в ЦИЕ се насочват към отраслите, които произвеждат търгуеми стоки и около 45% - в производството на нетъргуеми стоки. Финансовото посредничеството, търговията и ремонтните дейности привличат около 10%, докато производството и преносът на енергия, транспортът и съобщенията - 16% от общата маса натрупани до сега ЧПИ. Делът на добивните отрасли е нищожен. В преработващите отрасли ЧПИ са концентрирани в производството на автомобили, хранителни продукти, преработка на петрол, химически продукти, каучук и пластмаси.

В България до края на 1999 г. 54.4% от постъпилите ЧПИ са насочени към индустрията, 19.5% в търговията, 11.7% във финансите, 5.1% в туризма, 2.7% в транспорта, 1.9% в телекомуникациите и т.н.

Сравнителният анализ на насочеността на ЧПИ по отрасли между България и другите ЦИЕ страни дава основание за следните изводи:

- отрасловата диференциация на данните за ЧПИ у нас е твърде обща, за да се правят сериозни заключения по отрасловата, производствената и продуктовата насоченост и нейното качество. 54% дял на индустрията подсказва малко, ако не се знае какви промишлени отрасли, подотрасли и продукти са зад него. Окрупнената отраслова класификация на тези данни не говори нищо за характера на производствата в които са постъпили ЧПИ: капиталоемки, материалоемки, енергоемки, трудоемки, наукоемки, съдържание на квалифициран труд; ниско, средно и високо технологично ниво; потенциал за развитие на вътрешноотраслова специализация и производствено коопериране, търгуеми и нетъргуеми стоки;

- оценявана най-общо, отрасловата насоченост е близка до тази в ЦЕ страни. Малък е обаче делът на транспорта, телекомуникациите, строителството, селското стопанство. След приватизацията на Булбанк през 2000 г. и очакваната приватизация на БТК през 2001 г. структурата ще се промени;

- Агенцията за чуждестранни инвестиции (АЧИ) следва да стимулира, включително и чрез финансова подкрепа, изследвания за конкретни оценки на резултатите от ЧПИ у нас по отрасли, подотрасли, производства и продукти; за резултатите от икономическото проникване на ЧПИ и т.н. В това отношение България изостава от ЦЕ страни.

Както вече посочихме по-горе, преобладаващата маса от ЧПИ на ЕС е насочена към развитите пазарни икономики извън ЦИЕ. Сравнителният анализ показва, че отрасловата им насоченост в тези страни се различава съществено от тази в ЦИЕ. От отрасловата структура на германските и австрийските ЧПИ в ЦИЕ личи, че делът на ресурсоемките производства в общите ЧПИ е много по-висок, а делът на отраслите с голяма продуктова диференциация - по-нисък от техните ЧПИ в други региони на света. За дела на трудоемките и съдържащите висококвалифициран труд производства картината е по-противоречива. Никоя от тези страни не концентрира своите ЧПИ повече към трудоемки производства в ЦИЕ, отколкото в общите си ЧПИ по света. Делът на нискотехнологичните, трудоемките с нискоквалифициран труд и съдържащите малко заплата в единица продукция отрасли и подотрасли на германските ЧПИ в ЦИЕ е по-висок, отколкото в останалите части на света. Това обаче не е така при австрийските ЧПИ.

Тези сравнения дават основание за някои важни изводи:

- намираме поредно потвърждение, че техническото ниво на производството в ЦИЕ е далеч по-ниско от това на страните членки на ОИСР;

- отрасловата структура на ЧПИ от ЕС в ЦИЕ тепърва се формира и още не е получила завършени очертания;

- вътрешноотрасловата специализация и производственото коопериране между предприятия от ЕС и ЦИЕ е далеч по-слабо, отколкото между ЕС и други развити пазарни икономики;

- стремежът на чуждестранни компании да използват сегашните предимства на ЦИЕ с нископлатен и сравнително квалифицирана труд, за което говори А. Инотай, съществува, въпреки по-различните оценки на западноевропейски анализатори, за които стана дума по-горе;

- през следващите 10-15 години навярно ще настъпят съществени промени към подобрение в отрасловата структура на ЧПИ от ЕС в ЦИЕ. Особено като се има предвид географската близост и интегрирането им в ЕС.

В контекста на разсъжденията по-горе в този раздел за инвестирането в трудоемки производства в ЦИЕ, заслужава внимание едно сравнение между трудоемкостта на всички германски инвестиции в чужбина и инвестициите им в ЦИЕ. Общо за преработващата промишленост във всички чужди страни германските предприятия използват 11 работници на 1 млн. DM, а в ЦИЕ - 24 работници. В някои подотрасли разликата е 4-5 пъти.

Това не е изненадващо, като се има предвид, че преобладаващият дял на германските ЧПИ са в развитите страни от ОИСР. Освен технологичната изостаналост и ниската конкурентоспособност на ЦИЕ страни, върху тази впечатляваща разлика влияят и други фактори. Германските инвестиции в най-развитите страни са правени в продължение на десетилетия и предприятията работят при по-висока стопанска рационалност и по-силна конкуренция. Инвестициите в ЦИЕ са правени главно през последните 6-8 години. Тепърва предстои рационализиране на производството и заетостта. При нарастващия натиск за ограничаване на монополното им положение и засилване на конкуренцията те нямат друг избор, освен подобряване на стопанската рационалност, в т.ч. и чрез освобождаване на излишна работна сила. А такава има в изобилие дори в приватизираните предприятия в България и други ЦИЕ страни. Едновременно с това ще изтичат и сроковете (доколкото ги е имало в приватизационните договори) за запазване на заетостта за определено време.

Неколкократното превишение на броя на заетите на единица инвестиции почти стопява предимството на ЦИЕ страни от неколкократно по-ниските заплати по паритетни курсове. Това намалява конкурентната способност на ЦИЕ както на европейския, така и на глобалния пазар. То е още едно напомняне за необходимите големи инвестиционни, интелектуални, предприемачески, образователни, научни и други усилия в България и другите ЦИЕ страни през следващите 15-20 години поне за частично преодоляване на изоставането от развитите европейски икономики.

Много показателна за характера на ЧПИ на най-развитите страни от ЕС в ЦИЕ и в останалата част на света е тяхната насоченост към производства от гледна точка на технологично ниво, заплати, квалификация, факторни емкости. Достатъчно представителни в този смисъл са данните за германските ЧПИ (виж таблица № 10).

Таблица № 10

Относителени дялове на външните инвестиции на Германия по сектори - в %

Сектори

Общо

ЦИЕ-10

Според технологиите:

Ниски

Средни

Високи

Неидентифицирани

 

17,9

64,9

14,3

2,8

 

36,0

51,7

10,0

2,2

Според заплатите:

Ниски

Средни

Високи

Неидентифицирани

 

14,4

31,1

51,7

2,8

 

20,4

33,6

43,8

2,2

Според квалификацията:

Квалифицирани

Неквалифицирани

Неидентифицирани

 

48,8

48,4

2,8

 

28,6

69,2

2,2

Според ориентацията:

Ресурсоемки

Трудоемки

 

8,9

5,3

 

25,1

7,4

Големи:

60,6

53,8

Специализиран доставчик

22,3

11,5

Неидентифицирани

2,8

2,2

Източник: /16/-211.

Те също дават основание за тревожни за нашия регион изводи. Най-важните между тях са:

- технологичното ниво на икономиките в ЦЕ, където германските ЧПИ търсят най-висока доходност е далеч по-ниско от това в развитите страни от ОИСР. Делът на германските инвестиции в нискотехнологични производства в ЦЕ е два пъти по-голям, с по-ниски заплати - 1.4 пъти по-голям, с нискоквалифициран персонал - 1.4 пъти по-голям и в ресурсоемки производства - 2.8 пъти по-голям. Това е поредно потвърждение на технико-икономическата изостаналост на ЦЕ регион в сравнение с развитите страни от ОИСР;

- действителното технологично ниво на икономиките в ЦЕ и особено в по-изостаналите ЦИЕ страни като България е още по-ниско. Защото чуждестранните инвеститори не влагат средства в безперспективни стопански обекти - с остарели технологии, неквалифициран персонал, свиващи се пазари, изпаднали в трудно финансово положение. Ако се направи класификация на българските производства и на износа по тези признаци разликата от развитите пазарни икономики е още по-голяма;

- вътрешноотрасловата специализация и производствено коопериране по отделни фази на технологичната верига и развиващата се на тази основа вътрешноотраслова търговия между германски компании инвеститори и техните клонове в други страни от ОИСР са поне 2 пъти по-големи, отколкото между тях и клоновете им в ЦЕ. Този вид специализация и коопериране между фирми от ЕС и особено между Германия и България е още по-спорадичен в сравнение с ЦЕ страни, където е преобладаващата част от германските инвестиции.

4.3.5. Икономическо проникване на чуждестранните преки инвестиции

Както вече посочихме, конкурентоспособността според Х.Траболд включва способност да се продава, да се привлича и да се приспособява с цел да се печели. Способността да се продава обхваща вътрешния и особено външния пазар. Способността да се привлича включва привличане на дейности и инвестиции от чужбина. Способността да се приспособява се измерва със скоростта и дълбочината на преструктурирането. Способността да се печели на фирмено равнище се измерва с рентабилността на стопанската дейност, а на макро ниво - с равнището и динамиката на БВП на човек от населението. Отрасловата и макроикономическата конкурентоспособност се основават на конкурентоспособността на фирмите.

Посочените четири характеристики на конкурентоспособността са свързани помежду си. Не е възможно икономиката на една страна да продава на вътрешния и външния пазар ако не е способна да привлича и гъвкаво да се приспособява. Тя не може да се преструктурира интензивно и дълбоко ако не привлича и не продава. Тя не може да привлича, ако не демонстрира потенциал да продава и да се приспособява. И накрая - не може да има висок БВП на човек от населението и висока конкурентоспособност на макро и микро ниво, ако не е способна да продава, да привлича, да се приспособява и да печели.

Това не е игра на думи, а доказателство за високата корелираност между конкурентоспособността и БВП на човек от населението. Не е възможно икономика като българската да създава 5 пъти по-малко БВП на човек от населението, отколкото в ЕС и да бъде конкурентоспособна, т.е. готова за присъединяване към Съюза сега или в близките десетина години. Пренебрегването на тази фундаментална зависимост, изразяващо се в преждевременно присъединяване към ЕС може да има тежки последствия за България. Колкото по-рано се разбере това, толкова по-добре!

Чуждестранното икономическо проникване в ЦИЕ страни се измерва с дела на създадените с ЧПИ предприятия (за краткост - чуждестранни предприятия) в уставния капитал, активите, добавената стойност, заетостта, продажбите, износа, инвестициите, печалбата. Проникването на чуждестранните предприятия в преработващата промишленост на някои страни по част от тези показатели е показана в таблица №

Таблица № 11

Дял на чуждестранните предприятия в основните показатели на промишлените компании в %

 

Страни

Уставен капитал

Заетост

Инвестиции

Продажби

Износ

1996

1998

1996

1998

1996

1998

1996

1998

1996

1998

Чехия

21,5

27,9

13,1

19,6

33,5

41,6

22,6

31,5

15,9

47,0

Естония

43,5

40,1

16,8

20,8

41,8

32,9

26,6

28,2

32,5

35,2

Унгария

67,4

72,7

36,1

44,9

82,5

78,7

61,4

70,0

77,5

85,9

Полша

29,3

43,2

12,0

26,0

30,5

51,0

17,4

40,6

26,3

52,4

Словения

15,6

21,6

10,1

13,1

20,3

24,3

19,6

24,4

25,8

32,9

Източник: /89/-13. Данни за България липсват.

Най-лесно е сравнението на икономическото проникване между ЦЕ страни по показателя "продажби", показан в таблица № 12:

Таблица № 12

Дял на чуждестранните предприятия в промишлените продажби - в %

Страни

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1998/1994

Чешка република

11,5

12,5

16,8

22,6

27,2

32,1

325

Естория

.

.

20,1

26,6

27,1

28,2

140

Унгария

41,3

55,4

56,1

61,4

66,1

70,1

126

Полша

14,5

17,4

23,6

31,9

35,0

40,6

233

Словения

.

16,9

17,6

19,6

21,1

24,4

144

Източник: /89/-14. Данни за България липсват.

Делът на чуждестранното икономическо проникване в ЦИЕ страни зависи от особеностите на съответните отрасли и от характера на възприетата приватизационна политика. В ЦИЕ общо взето се проявяват световните тенденции в корпоративната интеграция. Най-активен е този процес във високотехнологичните производства: електрически машини и производство на автомобили. Чуждестранният капитал прониква също в производства, които обслужват стабилните вътрешни пазари: алкохолни и безалкохолни напитки, тютюневи изделия, хранителни стоки и други. Чуждестранното присъствие остава слабо в производства, които имат големи структурни проблеми и излишни мощности - например черната металургия.

Производителността на труда в чуждестранните предприятия в ЦЕ е два пъти по-висока от местните (държавни и частни). Различията са в динамиката на производителността на труда, показана в таблица № 13:

Таблица № 13

Продажби на заето лице в чуждестранните предприятия към местните промишлени предприятия - в%

 

Страни

1993

1994

1995

1996

1997

1998

Чешка република

209,1

186,3

190,5

193,7

188,8

189,0

Естония

.

.

240,7

188,1

160,1

150,2

Унгария

151,4

209,0

259,9

281,8

278,9

286,7

Полша

158,7

154,5

156,9

185,1

184,5

194,4

Словения

.

240,9

228,0

217,8

198,0

197,0

Източник: /89/-20. Данни за България липсват.

Трикратната разлика в производителността на труда между чуждестранните и местните предприятия в Унгария показва поне две неща. Първо, ползата от присъствието на първокласни чуждестранни инвеститори в икономиката и второ, нездравословният дуализъм между процъвтяващия чуждестранен сектор и стагниращия местен сектор. Приближаването на производителността на труда между чуждестранните и местните предприятия в Словакия и Естония може би се дължи на пренасянето на опит от първите към вторите. Такава здравословна тенденция има в почти всички страни, където прониква чуждестранен капитал, но тя е все още слабо изразена в ЦЕ страни и още по-слабо - в по-изостаналите ЦИЕ страни като България. Именно в тази верижна дифузия на ефекти на подражанието е една от главните ползи от присъствието на първокласни чуждестранни инвеститори в ЦИЕ.

В развитите пазарни икономики от ОИСР производителността на труда на чуждестранните предприятия е с около 30% по-висока от средната за обработващата промишленост, а в ЦЕ страни - около 2 пъти. Колкото по-нов, по-малък и по-специализиран е секторът на чуждестранните предприятия (както е в ЦЕ), толкова по-голяма е разликата между неговата производителност на труда и тази в местните предприятия.

Прекомерно голямата разлика между чуждестранния и местния сектор е недостатък, а не предимство. Защото двата сектора са толкова различни, че липсва необходимият минимум от съвместимост между тях за икономическо сътрудничество. Чуждестранният сектор се обособява и действа като анклав в чужда за него икономическа среда. В този случай са по-малко (или напълно липсват) положителните верижни ефекти от чуждестранните към местните предприятия.

Производителността на труда е важна, но не е достатъчна. За да се получи приблизителна представа за общата факторна производителност трябва да се познава производителността на капитала в чуждестранните и местните предприятия. Информацията по този показател е оскъдна. Наличните данни за някои ЦЕ страни са показани в таблица № 14:

Таблица № 14

Продажби на чуждестранните предприятия на единица активи спрямо местните промишлени предприятия - в %

Страни

1993

1994

1995

1996

1997

1998

Чешка република

.

124,4

116,2

120,9

124,0

132,8

Естония

.

.

.

43,6

58,9

61,8

Унгария

.

.

.

.

.

.

Полша

108

96

102

130

119

110

Словения

.

141

150

140

132

129

Източник:/89/-21.За България липсва информация.

За Унгария не са посочени данни, понеже наличните са за продажбите на единица номинален капитал, което ги прави несъпоставими с другите страни.

По-малките различия по производителността на капитала между чуждестранните и местните предприятия се обясняват с използването от първите на по-модерни капиталоемки технологии, което обаче спестява повече жив труд и осигурява много по-висока производителност на труда, по-добро качество и по-ниски разходи за единица продукция. Двата показателя осигуряват съвместно далеч по-висока обща факторна производителност в чуждестранните предприятия.

Предимствата на чуждестранните компании пред местните по конкурентоспособност се проявява най-добре на международните пазари. Данните в таблица № 15 показват по-висока експортна ориентация на чуждестранните компании в ЦЕ страни в сравнение с местните:

Таблица № 15

Дял на чуждестранните предприятия в промишления износ - в %

Страни

1993

1994

1995

1996

1997

1998

Чешка република

14,9

15,9

.

.

41,9

47,0

Естония

.

.

25,4

32,5

32,1

35,2

Унгария

52,2

65,5

68,3

73,9

83,3

85,9

Полша

36,1

26,3

33,9

40,5

45,1

52,4

Словения

.

21,1

23,2

25,8

28,0

32,9

Източник: /89/-22.За България няма данни.

Най-висока е експортната ориентация на чуждестранните фирми в Унгария, следвана от Полша и Чешката република. При дял на чуждестранните инвестиции в обработващата промишленост на Унгария 45% от заетостта и 73% от капитала те осигуряват 86% от износа на този сектор през 1998 г. Експортната активност (измерена като отношение между износа и общия размер на продажбите) стагнира в местните и расте в чуждестранните фирми. Ако в местните фирми тя е била 22% в 1994 и в 1998 г., в чуждестранните нараства съответно от 37% на 56%. Износът на местните фирми е бил 2.4 млрд. щатски долара през 1993 и 1998 г., а износът на чуждестранните нараства от 5.8 на 14.6 млрд. щатски долара за същия период.

Конкурентоспособността на европейските пазари се измерва и с дела на всяка страна във вноса на ЕС и неговото изменение във времето. Конкурентоспособните износители от ЦИЕ увеличават износа и пазарните си дялове. И по този показател най-добри постижения има Унгария, следвана от Чешката република. Това се дължи главно на икономическото проникване на чуждестранния капитал.

Чуждестранните фирми в ЦЕ превъзхождат местните и по рентабилност на продажбите. Това е показано в таблица № 16:

Таблица № 16

Рентабилност на продажбите в чуждестранния и местния сектор на промишлеността - в %

 

Страни

1994

1996

1998

Чужде-странен

Местен

Чужде-странен

Местен

Чужде-странен

Местен

Чешка република

0,1

13,0

5,0

0,1

6,4

0,2

Естония

.

.

4,8

-3,4

0,9

0,3

Унгария

.

.

5,8

1,1

8,0

2,4

Полша

0,6

4,8

5,3

3,6

3,6

1,3

Словения

3,1

3,0

3,3

2,8

3,8

3,7

Източник: /89/-27. Данни за България липсват.

Превъзходството на чуждестранните фирми се проявява и в инвестиционната дейност. В резултат на по-голямата им инвестиционна активност техният дял в инвестициите на преработващата промишленост расте, като в Унгария е около 80%.

Този анализ дава основание за някои важни изводи:

- присъствието на първокласни чуждестранни инвеститори е един от главните фактори за повишаване международната конкурентоспособност на икономиката;

- колкото по-дълбоко е външното икономическо проникване, толкова по-бързи и по-дълбоки са структурните промени в икономиката;

- присъствието на силен сектор от чуждестранни фирми подпомага икономическия растеж и улеснява сближаването между ЦИЕ и ЕС по БВП на човек от населението;

- чуждестранният капитал не проявява интерес към отрасли със структурни трудности и свръхмощности в ЦИЕ. Приватизацията не е достатъчна за преструктурирането на тези отрасли. Те трябва първо да бъдат оздравени чрез подходяща секторна политика и финансово преструктуриране, за да станат привлекателни за чуждестранни инвеститори;

- ЦИЕ страни трябва да обърнат специално внимание за предотвратяване злоупотребата с монополно положение на чуждестранни предприятия, особено на клонове на големи многонационални корпорации;

- много важно е да се създаде икономическа среда, която благоприятства разпространението на положителните ефекти от присъствието на високоефективни чуждестранни фирми в местните предприятия. Страната домакин няма полза от превръщането на чуждестранните предприятия в обособени икономически анклави;

- рентабилността на чуждестранните и местните предприятия може да е различна, но е нормално да се променя еднопосочно. Освобождаването от корпоративно данъчно облагане за привличане на чуждестранни инвеститори не е ефикасно в страни с очаквана ниска рентабилност. По-привлекателни за ЧПИ са целевите стимули: конкретни мерки по регионалната политика, политиката по заетостта, митнически облекчения, индустриални паркове и т.н.

В България не е правен подобен анализ на икономическото проникване на чуждестранни компании. Поради това не са възможни сравнения с ЦЕ страни. Може само да се предполага, че степента на икономическо проникване по изброените показатели у нас е по-малка и резултатите - далеч по-скромни. Благоприятните последствия ще нарастват с времето. Желателно е също да се предприемат конкретни изследвания на икономическото проникване на чуждестранните компании в нашата икономика – общо, по сектори, отрасли и подотрасли.

Нашата цел следва да бъде достигане сегашното ниво на Унгария и Чешката република към 2014-2016 година. Това е главният ни мотив за настоящия анализ на икономическото проникване на ЧПИ в ЦЕ страни, въпреки липсата на данни за България. Опитът на ЦЕ страни през последното десетилетие, очистен от най-грубите грешки, може да бъде пример за България през новото десетилетие. Днешният ден на икономиките на тези страни е утрешният ден за българската икономика.

У нас няма и анализ за сравнителната ефективност между чуждестранни и местни предприятия. Тук е по-трудно да се правят предположения, понеже средното качество на чуждестранните инвеститори в България е по-ниско от това в ЦЕ страни. Чуждестранните инвеститори тук навярно по-често използват трансферни цени и други инструменти за изнасяне на голяма част от печалбата си в свои клонове в други страни с по-ниски корпоративни данъци, отколкото това става в ЦЕ страни. То се дължи на ниското качество на чуждестранните инвеститори в България. Докато в Унгария, Чешката република и Полша присъстват много първокласни и стратегически инвеститори, те са изолирани случаи у нас. Тук преобладават второ- и третокласни инвеститори, офшорни и други още по-съмнителни компании, които не са лоялни към българската държава.

Това е резултат на погрешната приватизационна политика на българските правителства след 1990 година. България тепърва ще се сблъсква с поведението на този нелоялен към обществото чуждестранен (и местен) частен сектор, който ще бъде източник на политическа, икономическа, социална и етническа нестабилност, вместо да е фактор на растежа, производителността и конкурентоспособността. За смекчаване на тези опасни последствия българската държава трябва да положи големи усилия през следващите години.

4.3.6. Потенциалът за приток на чуждестранни преки инвестиции

Досегашният приток на ЧПИ в ЦЕ страни не е малък по международни стандарти. Той е по-малък като отношение към БВП от притока към Средна Азия и Латинска Америка. Притокът на ЧПИ на човек от населението за ЦИЕ отстъпва почти трикратно на Латинска Америка, но превъзхожда другите региони на развиващите се страни. Той все още е нисък в по-изостаналите ЦИЕ страни като България и Румъния, особено ако изолираме чуждестранните инвестиции по приватизационни сделки, които са временно явление.

Както вече споменахме в началото на раздел 4.3. всички ЦИЕ страни либерализираха капиталовите потоци, особено дългосрочните. Капиталовите им пазари, макар и в начална фаза на развитие, са отворени. Слабостите в регулацията и надзора на банковите им системи и финансовите им пазари обаче създават проблеми, особено за краткосрочните потоци. Недостатъците в макроикономическата и структурната политика в повечето страни от региона допринасяха за сдържаността на потенциалните инвеститори.

Способността на страните да абсорбират ЧПИ, определяна в най-голяма степен от наличния човешки капитал и подходящата икономическа среда също задържаха притока на чуждестранен капитал. Липсата на достатъчно доверие в необратимостта на трансформацията в някои ЦИЕ страни (в т.ч. България) също задържа по-активния капиталов поток. Възпиращо влияние оказваше и продължителната нестабилност в Балканския регион, а също и руската финансова криза.

За страни, които вече водят преговори за присъединяване с ЕС, имат много по-ниски разходи на труд за единица производителност на труда от тези в Общността и трайно големи дефицити в търговските баланси, досегашният приток на ЧПИ е под нормалното ниво. Капиталовите потоци се колебаят значително между страни със сходни икономически характеристики. Това ги прави трудно прогнозируеми. Очакванията за състоянието на икономическата среда, които са силно чувствителни, пренасят колебанията си върху инвестиционните потоци. Независимо от всичко това, оценките за търговския потенциал в раздел 4.2 косвено подсказват, че дефицитите в търговските баланси и текущите сметки на страните от региона, а следователно и капиталовите потоци могат да се удвоят, ако търговските потоци се установят на нива, "нормални" за страните членки на ЕС. Тези дефицити обикновено се покриват с капиталовите потоци.

Едно от условията за присъединяване на ЦИЕ страни е пълната конвертируемост на капиталовата сметка. Това може да има по-силно влияние върху портфейлните инвестиции и другите краткосрочни потоци. Присъединяването ще подобри регулацията на финансовите системи, принципите на данъчното облагане, счетоводните правила и т.н. Хармонизацията на тези правила и намаляването на несигурността по стабилността в ЦИЕ навярно ще повлияе благоприятно върху ЧПИ и особено върху краткосрочните потоци. Следователно, по-голямото доверие в стабилността и надеждността към новите членове ще бъде главен фактор за активизиране на капиталовите потоци след присъединяването.

Това подсказва икономическата логика. За по-голяма сигурност в прогнозите е полезен анализът на сходни ситуации от предишни разширения на ЕС. Може би най-полезен е анализът на южното разширение (Гърция, Португалия и Испания). Притокът на ЧПИ към Гърция е бил около 1,3-1,5% от БВП през втората половина на 70-те години, т.е. непосредствено преди присъединяването. Присъединяването на Гърция към Общността не оказва влияние върху притока на ЧПИ. Те дори леко намаляват през 1981-1982 г. и остават стабилни - около 1.0-1.5% от БВП през следващото десетилетие. В продължение на 15 години преди присъединяването притокът на ЧПИ към Португалия е около 0.5-1.0% от БВП. С присъединяването той нараства рязко почти до 4% и отново намалява до към 0,7-0.8% в средата на 90-те години. Притокът на ЧПИ към Испания е между 0.5-1.0% от БВП за 10-15 години. Непосредствено преди и по време на присъединяването нараства за кратко време до към 2.5% и също намалява постепенно, за да се стабилизира около 1.2% в средата и втората половина на 90-те години.

Този анализ подсказва, че няма гаранции за съществено повишение на ЧПИ в сравнение с досегашното ниво (след изключване на инвестициите за приватизация) преди и след присъединяването на България към ЕС. Присъединяването предлага условия за увеличение на притока, но не е сигурно дали потенциалът ще се реализира. Все пак може да се очаква по-интензивен поток в сравнение с положението в южноевропейските страни преди 10-20 години, поради по-високата активност на сегашните глобализационни процеси. Инвестиционните потоци са част от тези процеси.

4.3.7.Обобщение на положителните и отрицателните ефекти от либерализацията на капиталовите потоци

Анализът на досегашната либерализация на капиталовите потоци в България и другите ЦИЕ страни и очакваното нарастване на либерализацията до и след присъединяването, дават основание да се посочат следните положителни и отрицателни ефекти за българската икономика:

Най-важните положителни ефекти са:

  • ЧПИ запълват остър недостиг на ресурси поради ниското вътрешно натрупване. Недостигът ще се чувства и през следващите 10-15 години, защото е ограничен потенциалът на икономиката за вътрешно натрупване;
  • ЧПИ са предпочитан източник за външно финансиране на структурната и технологичната модернизация в условията на голяма външна задлъжнялост. Това ще бъде актуално за България през следващите десетилетия, поради очертаващото се тежко бреме по обслужване на голям външен дълг;
  • ЧПИ са носители на нови технологии, нови методи на управление, достъп до световните стокови, капиталови, технологични, информационни и други пазари;
  • ЧПИ са носители на икономическа стабилност, понеже имат дългосрочен характер. При краткосрочните капиталови потоци е обратно;
  • ЧПИ с експортна насоченост създават допълнителни възможности за увеличение на износа към развитите пазарни икономики. Това стимулира икономическия растеж и допринася за уравновесяване на платежния баланс;
  • насочеността на ЧПИ към вътрешноотраслова специализация и производствено коопериране дава възможност на български фирми, заедно с големи чуждестранни компании, да участват в производството на сложни изделия за световните пазари. Това ще помага за подобряване технологичното ниво на българското производство и повишаване квалификацията на персонала. То ще съдейства за подобряване организацията и управлението на производството, уравновесяване на търговския баланс и на бюджета;
  • ЧПИ създават технико-икономическа, външно-пазарна, управленска и институционална основа за структурна и технологична модернизация на българската икономика, а чрез това - за повишаване на нейната конкурентоспособност;
  • ЧПИ спомагат за разширяване на стопанската дейност, на заетостта на квалифициран персонал, за по-високи доходи на този персонал, а с това облекчават натиска за емиграция в чужбина;
  • ЧПИ са ефикасен инструмент за включване на България в европейските и глобалните производствени мрежи на многонационалните корпорации. Те създават условия за специализация и производствено коопериране на български фирми като подизпълнители и/или филиали на тези корпорации в съответни ниши, където България има икономически предимства. Без такова участие тези потенциални предимства не могат да се реализират;
  • ЧПИ могат да се превърнат в източник на съвременни методи на организация, управление и стопанска дисциплина, които се пренасят постепенно в местните предприятия, ако съществува необходимият минимум от съвместимост между тях.

Най-важните отрицателни ефекти са:

  • офшорните и други съмнителни инвеститори ще изнасят (и вече изнасят) голяма част от печалбата чрез трансферни вътрешно-фирмени цени и други инструменти във филиалите на свои компании в други страни с по-ниско корпоративно данъчно облагане. Тези инвеститори нарушават българското законодателство. Като се има предвид, че качеството на чуждестранните инвеститори в България е по-ниско, отколкото в ЦЕ страни може да се очаква, че ще имаме повече проблеми и ще понасяме по-големи загуби;
  • увеличението на износа от инвестиращи компании в България може да породи съразмерно (и дори още по-голямо) увеличение на конкурентния внос в същия или други отрасли при висока импортоемкост на изнасяните стоки. Това може да потиска стопанската дейност, заетостта, доходите и да влошава търговския баланс;
  • масираният приток на ЧПИ увеличава вноса, а с това - дефицита в търговския баланс. То обаче е временно, понеже подготвя условия за бъдещ износ или заместване на внос;
  • либерализацията на капиталовата сметка за краткосрочни потоци създава условия за повишаване дела на портфейлните и други бързоподвижни инвестиции. При неразвита финансова система и слаб контрол, в условията на регионални или глобални кризи това може да предизвика сериозни смущения в икономиката;
  • с масирания приток на ЧПИ може да се стигне до икономически дуализъм: модерни чуждестранни предприятия - изолирани острови (анклави) в морето от посредствени местни предприятия. Поради липсата на съвместимост не е възможно сътрудничество между двата сектора и не се проявяват нормалните положителни верижни дифузионни ефекти от чуждестранните към местните предприятия;
  • либерализацията на капиталовите пазари и притокът на ЧПИ ще предизвика бързо повишение на цените на недвижимото имущество - земя, жилища, офиси и други подобни. От това ще спечели част от населението, което има имоти, но ще загубят всички останали, между другото и поради засиления инфлационен натиск, който ще изпреварва повишението на доходите. Това ще води и до реално оскъпяване на лева ако фиксираният валутен курс остане неизменен;
  • ЧПИ ще предпочитат по-развитите райони на България. Това ще увеличи вътрешните регионални различия, ще засили вътрешната миграция и ще ускори обезлюдяването на икономически слабите райони;
  • държавата трябва да прави големи разходи за подобряване на инфраструктурата с оглед привличане на ЧПИ. Заедно със средствата от предприсъединителните фондове ще се налага ко-финансиране от държавата, наред с частни източници. Това ще натовари допълнително бюджета с инвестиционни разходи, ще повиши дефицита и може да забави осъществяването на други икономически и социални програми;
  • масираният приток на ЧПИ, заедно с постъпления от външни заеми и от предприсъединителните фондове на ЕС ще увеличава паричната маса и ще създава допълнителен инфлационен натиск. Произтичащата от това по-висока инфлация ще смущава икономическия климат, ще ерозира доходите и ще поражда реално оскъпяване на лева при непроменен фиксиран курс;
  • либерализацията на капиталовите пазари прави България по-уязвима на регионални и глобални финансови кризи. Това обаче е неизбежно при нарастващата интеграция на световната финансова система.

Изброяването на положителни и отрицателни ефекти от либерализацията на капиталовите пазари подсказва, че сумарният ефект не е безспорен. И въпреки всичко, за разлика от либерализацията на стоковите потоци, в този случай вероятността за нетен положителен ефект за България е по-голяма, особено в средно- и дългосрочна перспектива. Това предположение може да се окаже неточно ако допълнителни изследвания потвърдят: първо, че покупните цени на приватизираните обекти са били масово занижавани чрез подкупи на държавни служители, и второ, че западноевропейските компании прилагат масово трансферни цени и други методи за изнасяне на печалба от своите клонове в България. Засега обаче е трудно да се правят такива категорични обобщения.

И тук, поне досега, не е известен макроиконометричен модел, който да измерва положителните и отрицателните ефекти. Друг е въпросът дали е възможно създаването на такъв модел.