4.4. Ефекти от либерализацията на трудовите потоци
Движението на хора е третият поток чрез който се осъществява глобализацията и интеграционните процеси в Европа. Всяка година емигрират между два и три милиона души по света. Повечето от тях се насочват към САЩ, Германия, Канада и Австралия. В началото на 21-то столетие над 130 млн.души живеят извън страните в които са родени и техният брой расте с около 2% годишно. Мигрантите сега са около 2.3% от световното население. Техният брой в Европа нарастваше с 2.3% средногодишно между 1965 и 1990 година. Около 9% от населението на Германия и Австрия и 6% - на Франция са родени извън тези страни.
Икономическото влияние на имиграцията се обсъжда активно в най-развитите страни на ЕС. Дискусията се води главно в три направления:
Теоретичните изследвания и особено емпиричните анализи на миграционните процеси нараснаха значително през последните две десетилетия. Те обаче са едностранчиви. Анализират се предимно ефектите за приемащите страни и много по-слабо - за изпращащите. Може би поради по-големите финансови и изследователски възможности на тези страни. Може би и поради влошаващите се демографски характеристики, в т.ч. и застаряващото население. А може би главно поради засягането на техните интереси и нарастващият натиск на общественото мнение. Интересите на изпращащите страни също са засегнати, но те остават на заден план.
Това важи и за миграционните потоци като елемент на интеграционните процеси в ЕС. Налице са много повече изследвания за положителните и отрицателните ефекти от притока на имигранти в западноевропейските страни и почти липсват анализи за ефектите на емиграцията върху ЦИЕ страни.
Миграционните потоци засягат едновременно две страни - едни, които изпращат емигранти и други, които ги приемат. Ефектите от миграционните потоци засягат двете страни по различен начин. Това, което е положително за едната, често пъти е отрицателно за другата. Понякога ефектите са еднопосочни - и положителните и отрицателните. Характерът на ефектите в приемащата страна до голяма степен предопределя ефектите в изпращащата. Поради това те следва да се анализират съвместно.
В рамките на този анализ трябва да се установява и влиянието на потоците върху икономиките на ЦИЕ страни, създатели на човешки капитал, който ги напуска и търси реализация в други страни. Тук ще се ограничим само до икономическите ефекти на миграцията, без да навлизаме в политическите, социалните, психологическите, етническите, религиозните, културните, езиковите, семейните и други измерения на тези процеси. Обект на внимание са само миграционните процеси, породени от икономически и социално-икономически причини.
4.4.1. Движещи сили и ограничители на миграцията
Има три групи субекти които определят мащабите, структурата и посоките на миграционните потоци: отделните хора, които вземат решението за напускане на страната, където са се родили; правителствата на страните, създали условия за вземане на такива решения; правителствата на приемащите страни. Взаимодействието между тези субекти намира израз в съответните човешки потоци, а заедно с това и човешки съдби на милиони хора.
Литературата по международна трудова миграция не предлага теоретични модели за анализ на причините и последствията от миграционните потоци. Досегашните изследвания изучават миграцията в най-общи условия, като се основават на неокласическите допускания за пълна заетост, гъвкави заплати и пълна факторна мобилност. Такива идеални условия не съществуват и подобни заключения нямат практическа стойност. Други учени насочват вниманието си към моделиране вземането на миграционно решение от отделния човек.
Миграционните решения са сложен процес на взаимодействие между трите субекта на "миграционния пазар". То се основава на икономически и неикономически съображения, на реалности и субективни оценки, на текущи ситуации и очаквания за бъдещото. Има фактори, които стимулират миграционните решения и други, които ги потискат. Такова сложно взаимодействие много трудно се поддава на оценка, моделиране и прогнозиране. Поради това оценките в следващите редове съдържат значителна доза условност и трябва да се приемат предпазливо.
Разликата в доходите между изпращащата и посрещащата страна е главен фактор в миграционното решение. Трудовите потоци се насочват от страни с ниски към страни с високи доходи. Големите разлики в БВП на човек от населението и в средните заплати между ЦИЕ и ЕС предопределят голям интерес за емиграция от първите към вторите. Колкото по-големи са разликите, толкова по-голям е стремежът към емиграция. От това пък следва, че мотивацията за емиграция от България към ЕС ще бъде по-силна, отколкото от ЦЕ страни. Важна роля има не само текущата разлика в доходите, но и очакванията за следващите години. Колкото по-песимистични са те, толкова по-активен е емигрантският натиск.
Според изследвания на западноевропейски учени повишение на разликата в доходите, измерена по паритетни курсове, с един процентен пункт предизвиква повишение на наличния брой имигранти с 1,3 процентни пункта в дългосрочен план. Еластичността между подоходните различия и броя на имигрантите е по-ниска при текущи пазарни курсове. В много изследвания е доказана висока корелация между процента на миграция и разликата в икономическите условия между приемащата и изпращащата страна.
С течение на годините разликите в заплатите между ЕС и ЦИЕ постепенно ще намаляват. Това ще облекчава и стремежа за емиграция от ЦИЕ. Този процес обаче е бавен и ще отнеме няколко десетилетия. Оптимизмът на някои западноевропейски автори е преждевременен.
Ако посочената по-горе висока корелация се приеме и тълкува буквално, с течение на времето при голяма разлика в доходите и пълна либерализация на миграционните потоци, би следвало цялото население на една страна с по-ниски доходи да емигрира в страната с по-високи доходи. Това обаче не става. Склонността да се емигрира не е еднаква в различни времена и сред различните части от населението. Емиграцията затихва, когато се постигне дългосрочно равновесие между дела на мигрантите в населението и подоходните различия. Този процес е силно инерционен. За постигане на такова равновесие са необходими десетилетия. Върху него влияят и други фактори за които ще стане дума в следващите редове.
Свободното движение на хора на територията на Общността е една от фундаменталните свободи според Договора на ЕС. При това положение пълната либерализация, съчетана с големи различия в доходите създава огромен миграционен потенциал между сегашните и новите членове на Съюза. Пълна либерализация обаче все още няма, дори за членовете на Съюза. Още по-малко - за страните кандидати. Режимът на влизане в ЕС беше силно ограничен след 1993 г. и решенията са предоставени на националните правителства. Те могат да сключват двустранни споразумения за допускане на отделни категории персонал за някои отрасли и дейности. Пълна либерализация не се очаква и след приемането на ЦИЕ страни в Съюза.
Нивата на безработица в приемащата и изпращащата страна също имат голямо значение за миграционните потоци. Дори без специално изследване е ясно, че колкото по-висока е безработицата в една ЦИЕ страна, толкова по-голям ще бъде емигрантският натиск. И обратното. Колкото по-висока е безработицата в приемащата страна от ЕС, толкова по-трудно е намирането на работа от имигрантите и по-силна съпротивата на местното населението срещу тях. И обратно.
В търсенето на работа имигрантите от ЦИЕ много често се състезават с имигранти от трети страни, които си предлагат труда дори при по-ниска заплата и по-лоши условия за работа и живот. Най-благоприятна комбинация за желаещите да емигрират е висока безработица у дома и ниска в приемащата страна. Сегашната ситуация в ЕС, обаче не е такава. Макар, че напоследък намалява, безработицата там е много висока от години. Още по-висока е тя в ЦИЕ страни.
Установено е, че повишението на заетостта в приемащата страна с 1% поражда увеличение на наличния брой имигранти в дългосрочна перспектива с 3,9 процентни пункта. И обратно, броят на емигрантите намалява с 3.6 процентни пункта, ако заетостта в изпращащата страна нараства с 1%. Очевидно, влиянието на нивото на заетост в приемащата страна е малко по-голямо, отколкото в изпращащата. Това поставя почти всички ЦИЕ страни в тежко положение, защото (с изключение на Унгария) имат двуцифрена безработица, която навярно ще остане такава през близките години. От тази гледна точка особено тежко е положението на България и Словакия.
С ускоряване на икономическото развитие и повишаване качеството на растежа миграционните потоци не само растат, но се променя и тяхната структура. Ако преди десетилетия мигрантите са били предимно ниско- и средноквалифицирани работници, през последните десетилетия нараства делът на висококвалифицираните. Те по-лесно си намират работа.
През последните години инициативата за привличане на квалифициран персонал, особено в областта на информационните технологии, идва от правителствата и деловите среди в ЕС. През 2000-та година Германия, Великобритания, Франция, Испания и други страни обявиха, че имат нужда от квалифицирани специалисти и създадоха по-привлекателни условия за тяхното приемане. Това ще ускори "изтичането на мозъци" от България и другите ЦИЕ страни.
Съотношението между гъвкавост и защита на трудовите пазари също се отразява върху миграционните потоци. Колкото по-слабо е подпомагането при безработица в ЦИЕ, по-голямо е желанието за емиграция. Колкото по-силни са защитните функции в страните от ЕС, толкова по-трудно е да се намери работа от имигранти. Отказът на страните от ЕС да предлагат социално осигуряване при безработица и болест, пенсионно осигуряване и други на чуждестранни работници или предоставянето им при по-тежки условия оказва задържащо въздействие върху имиграционните потоци.
Взаимодействието на търговските и капиталовите потоци с трудовите също оказва влияние върху интензивността на последните. Колкото по-голям е притокът на ЧПИ към дадена ЦИЕ страна, толкова по-малък е емиграционният натиск. Същото влияние оказва разширението на вътрешноотрасловата търговия между ЕС и ЦИЕ. Увеличението на износа от ЦИЕ към ЕС създава допълнителни работни места и отслабва емигрантския натиск. Масираният износ от ЕС към ЦИЕ, водещ до трайни и високи търговски дефицити на последните, повишава емиграционния натиск. Като се имат предвид все още скромните мащаби на търговията между ЕС и ЦИЕ и още по-скромните потоци от ЧПИ, а също и характера на връзките между тях и заетостта, през следващите години не могат да се очакват съществени ефекти. За да се почувстват осезателно положителни ефекти в ЦИЕ са нужни поне 15-20 години. Оптимизмът на някои западни учени и в това отношение е преждевременен.
Наситеността на приемащата страна с чужденци оказва задържащо въздействие върху имигрантските потоци. Тя се измерва с процента на чужденците към общия брой на населението. Това се дължи на икономически, социални и други причини. Неслучайно в Австрия, Германия и други страни от ЕС с висок процент на чужденци настроенията срещу имигрантите са по-силни. Едновременно с това, склонността да се емигрира от дадена страна намалява с увеличаване дела на населението, което вече е емигрирало.
Мащабите и посоките на миграционните процеси зависят също и от разходите за напускане на родината и достигане на приемащата страна. Географската дистанция е общо взето надежден измерител на преките и косвените разходи за миграция, макар че подобренията в транспортната и телекомуникационната инфраструктура ги намаляват чувствително. Въпреки това хората имат повече и по-точна информация, по-тесни социални и културни връзки с по-близките до тях страни. Възможностите за емиграция от Полша и Чешката република към Германия; от Чешката република, Словакия, Унгария и Словения към Австрия не подлежат на сравнение с възможностите на българите за емиграция към Германия и Австрия. Високите жилищни наеми в страните от ЕС увеличават допълнително цената и рисковете на емиграцията от ЦИЕ. Същото важи за временните и други работници в ЕС без здравно осигуряване.
Географската близост, съчетана с наличието на високоразвити региони зад границата с ЕС става още по-мощен фактор, който стимулира емиграцията от ЦИЕ. Сравненията на доходите на населението в Чешката република и Словакия с тези в региона на Мюнхен в ГФР и Виена, Грац и Линц в Австрия са показателни. Тяхната притегателна сила е несравнимо по-голяма от тази на Солун и други райони на Северна Гърция за потенциални български емигранти. Тази близост стимулира силно емиграцията за кратко- и средносрочни сезонни работи, за домашна помощ, за презгранична търговия и други подобни.
Очакванията на хората в ЦИЕ за качеството на живота в обозримото бъдеще също оказват влияние върху миграционните потоци. Те не са същите в Унгария, Полша, Чехия, Словения - от една страна и България и Румъния - от друга. По-големият песимизъм в очакванията на българите за качеството на живота през следващите години подхранва по-силен стремеж за емиграция.
Наличието на значими общности в ЕС от една или друга ЦИЕ страна се превръща в притегателна сила за нови имигранти от същата страна. Новите имигранти по-лесно се приспособяват сред свои сънародници, отколкото в чужда среда. ЦЕ страни са в по-благоприятно положение от България и в това отношение.
Езиковата близост, традиционните културни и други връзки между страните от ЦИЕ и ЕС също оказват стимулиращо (в някои случаи) и задържащо (в други) влияние. За етническите немци от Русия, Румъния и други ЦЕ страни е по-лесно да се установят за работа и живот в Германия и Австрия, отколкото за хора, които не знаят езика. Традиционните културни и други връзки на Германия и Австрия са по-близки със съседните им страни, отколкото с България и Румъния. Същото важи за връзките между балтийските републики и скандинавските страни.
Миграцията предполага наличието на минимален финансов ресурс за плащане на нейната цена. Тя включва преки и косвени разходи за транспорт до приемащата страна, пропуснати доходи докато се търси работа и т.н. В много случаи емигрантите, оставили семейства в родината си пътуват при тях или обратно.
Ограничители на емиграцията са и така наречените "психически разходи" на потенциалните мигранти, оставили в родината семейство, приятели, роден език и култура, принудени да започнат нов живот в чужда среда. Те са по-малки при наличието на традиционно тесни културни връзки между приемащата и изпращащата страна.
Ограниченията на имиграционната политика на приемащите страни също могат да се причислят към миграционните разходи. Част от имигрантите от ЦИЕ нарушават миграционните правила и понасят санкции, които засягат тях и работодателите, наели ги незаконно. Колкото по-строги са санкциите, толкова по-малък е незаконният миграционен поток.
4.4.2. Икономическо влияние на миграцията
Икономическата теория предвижда, че миграцията води до повишение на общественото благоденствие в приемащите и в изпращащите страни. Положителните и отрицателните ефекти обаче не се разпределят по равно между факторите на производството. Тези, които допълват трудовите потоци би трябвало да печелят от миграцията, а тези, които ги заместват - да губят. Има опасения, че неквалифицираният труд в приемащите страни може да загуби от имиграцията, поради по-ниски заплати и по-ниска заетост.
Какво обаче показва емпиричният анализ?
Миграцията от 10-те ЦИЕ страни към ЕС нарасна рязко в началото на 90-те години. Тя достигна максимума в 1990 г. от над 300 хиляди души, но спадна след 1993 година, поради въведените от западноевропейските страни ограничения. Едва ли могат да се приемат твърдения, че "възстановяването от трансформационната рецесия и перспективите за растеж на ЦИЕ може би е смекчило миграционния натиск" (/16/-50) или, че "...имиграцията от ЦИЕ непрекъснато спадаше през следващите години, главно поради намаляване броя на етническите групи, останали в изпращащите страни" (/66/-5). Броят на хората от ЦИЕ-10, живеещи в ЕС се оценява на 850 хиляди души, а на работещите, според Евростат - около 250 хиляди. Ако се прибавят временно работещите имигранти - едва ли превишават 300 хил.души. Това е 0.2% от населението и 0.3% от работната сила на ЕС.
Нетният имигрантски поток от 10-те ЦИЕ страни достигна максимум в 1990 г. с около 350 хил.души (при общ приток от всички страни около 830 хиляди). През 1992 г. потокът намалява на около 170 хиляди (при общ приток около 900 хиляди), а в 1993 г. е отрицателен (при общ приток около 600 хиляди). След 1993 г. имигрантският поток от ЦИЕ е незначителен. Живеещите в ЕС имигранти от ЦИЕ в 1998 г. са 13.3% от всички имигранти. Повечето от тях са емигрирали от ЦИЕ преди 1993 година.
Такива незначителни дялове на живеещите и работещите в ЕС имигранти от ЦИЕ-10 не влияят върху макроикономическите показатели на Съюза. Главната причина за ниското равнище на имиграцията от ЦИЕ са строгите ограничителни мерки. С отмяната на тези ограничения миграционният поток ще се активизира. На тази тема ще се върнем по-долу.
От предполагаемите около 300 хиляди души от ЦИЕ, работещи в ЕС, около 80% живеят и работят в Австрия и Германия. Делът на хората от ЦИЕ в общия брой на заетите е 1.1% в Австрия, 0.5% в Германия, 0.2% в Швеция и Гърция. В останалите западноевропейски страни той е незначителен.
ЦИЕ страни, граничещи с ЕС имат повече хора, работещи в общността. Делът на работещите в ЕС към населението в работоспособна възраст е 0.6% в Унгария, 0.4% в бивша Чехословакия и Полша, 0.3% в България и Румъния. Почти половината от чуждестранните работници от ЦИЕ са от Полша, следвани от Румъния (17%), Унгария (16%), Чешката република и Словакия (11%) и България (9%).
Следователно, географското местоположение и свързаните с него традиционни културни връзки и езикова близост играят важна роля. Те са подсилени и от голямата разлика между регионите на граничните ЦИЕ страни с високоразвити гранични региони на ЕС. Ако средно за Австрия работниците от ЦИЕ са 1.1% от общия брой на заетите, те са 6% в най-източната провинция Бургенланд и 2.3% в Долна Австрия. В Германия работниците от ЦИЕ са концентрирани във високоразвитите центрове на Бавария и Баден-Вюртенберг, а не в петте източни провинции (бившата ГДР) по понятни причини. Такъв нисък дял на работещите от ЦИЕ не оказва забележимо влияние върху заетостта и заплатите в страните от ЕС, дори в регионите с най-висока концентрация, ако изключим най-източната провинция на Австрия. Изследвания на западноевропейски учени показват, че повишение на дела на имигрантите в даден отрасъл с един процентен пункт намалява средната заплата с 0.25% в Австрия и с 0.6% в Германия. Индивидуалният риск за загуба на работа нараства с 0.8 процентни пункта в Австрия и с 0.2 процентни пункта в Германия. Влиянието от имиграцията на квалифицирани работници и специалисти е леко положително или неутрално. Като се има предвид, че делът на работещите в ЕС чужденци ще нараства бавно (поради ограниченията) и ще продължава дълго, влиянието му върху заплатите и заетостта навярно ще бъде умерено, дори в двете най-засегнати страни - Австрия и Германия.
В зависимост от произхода на 300-те хиляди работещи имигранти от ЦИЕ, те могат да оказват някакво влияние върху трудовия пазар и доходите в своите страни. 850-те хиляди източноевропейци, живеещи в страните от ЕС са под 1% и в най-добрия случай около 1% от населението на ЦИЕ. 300-те хиляди източноевропейци, работещи в ЕС са около 1.2-1.4% от заетите в ЦИЕ-10. Това също не може да влияе забележимо върху заетостта, доходите и другите макроикономически показатели на ЦИЕ страни.
Ако 51 хиляди българи (/16/-208), а според други данни - 30 хиляди (/16/-206), живеят в страните от ЕС, от тях 34 хиляди са в Германия. Това е само 0.6% от заетите в България по същото време. Няма надеждни данни за броя на работещите в ЕС, но те едва ли превишават 0.8% от заетите в България. Такива ниски дялове на имиграцията и на работещите в ЕС не оказват забележимо влияние върху заетостта, доходите и другите макроикономически показатели в България.
Анализът на регионално ниво би могъл да установи някакво влияние на емиграцията върху ЦИЕ страни. Става дума за граничните райони на Полша, Чешката република, Словакия, Унгария и Словения, които са близко до силно развити притегателни центрове от другата страна на границата в ЕС. Особено за временната емиграция, сезонните работници и туристите търговци.
Това обаче е валидно в много по-малка степен за България, първо, защото сме далече от мощните притегателни центрове в Западна Европа и второ, близките северни региони на Гърция, макар и по-развити от нашите, не са толкова притегателни. Липсва и надеждна информация за такъв анализ. И в това отношение България е в по-неблагоприятна позиция от ЦЕ страни.
Влиянието на миграцията върху заетостта, доходите и другите макроикономически показатели на приемащите и изпращащите страни зависи не само (и не толкова) от общия брой на мигрантите, колкото от квалификационната и професионалната им структура и личните им качества. Квалификационната структура на миграционния поток се определя в голяма степен от разликите в заплатите за еднаква квалификация в изпращащата и приемащата страна (група страни). За български млад специалист или учен с месечна заплата от 200-250 лева безспорно е привлекателна възможността да получава 20 пъти повече в Германия и като се отразят разликите в цените и разходите по емиграцията да живее 3-4-5 пъти по-добре. Колкото по-дълго се запазят големите разлики в заплатите за квалифицирани специалисти между България и ЕС, толкова по-траен ще е натискът за емиграция.
Работниците от ЦИЕ могат да изместват или допълват местните и други чуждестранни работници в ЕС. Това поражда положителни или отрицателни ефекти върху заетостта, доходите и другите икономически показатели в съответните страни от ЕС.
Официалното образователно ниво на имигрантите от ЦИЕ е значително по-високо от това на местните и на другите чуждестранни работници. То личи от таблица № 17.
Таблица № 17
Образователни равнища на работещите в Европейския съюз
Най-високо завършено образование |
Работещи от ЦИЕ |
Всички чуждестранни работници |
Всички работещи |
в % от всички работещи |
|||
Основно и по-ниско образование |
4,6 |
22,8 |
18,6 |
Средно образование (първа фаза) |
55,1 |
51,1 |
45,4 |
Средно образование (втора фаза) |
16,9 |
10,3 |
15,5 |
Висше и полувише образование |
23,4 |
15,9 |
20,5 |
Пояснение: Данните са за ЕС без Швеция. Данните за работещите от ЦИЕ включват шестте страни кандидати без България.
Източник: /16/-58.
За България няма отделни данни по образователното ниво на работещите в страните от ЕС. Приемаме условно, че данните за ЦИЕ са представителни и за нашата страна.
Въпреки по-високото си официално образователно ниво имигрантите от ЦИЕ се ориентират към същите отрасли и дейности, както имигрантите от трети страни и се конкурират за нискоквалифицирани работни места в промишлеността, строителството, услугите и земеделието. Тези хора нямат възможност да приложат знанията и опита си на трудовия пазар в ЕС, нито да научат нещо значимо от него. То важи дори за етническите германци, емигрирали от бившия Съветски съюз и от ЦИЕ, въпреки общността на езика.
От това състояние на трудовия пазар в ЕС не печелят (а може би и губят) самите приемащи страни. Не е обаче така от гледна точка на ЦИЕ. Работниците и специалистите от тези страни, макар че работят на Запад, не се обогатяват със знания, опит и трудови навици, както обикновено се предполага. Те не научават почти нищо или научават твърде малко, което могат да пренесат, като се завърнат в своите страни. Противно на очакванията, тяхната квалификация след 2-3 или повече години ще бъде почти същата (или по-ниска), както при напускането на своите страни.
Работещите в ЕС от ЦИЕ са значително по-млади от местните работници и от другите работници чужденци. Почти 70% са на възраст между 25 и 44 години, докато в ЕС само 55% от работниците са от тази възрастова група. Емиграцията на млади хора от България се подсилва и от по-високия процент безработни сред по-младите възрастови групи. Тя се насърчава и от ниските заплати на специалистите, особено на младите специалисти.
Това е добър показател за приемащите страни, но е тревожен за изпращащите. Най-младите, динамичните, творческите личности напускат България и търсят реализация в чужбина. Това измерение на емиграцията е много по-опасно от броя на напускащите. България и другите ЦИЕ страни са осъдени да бъдат икономически и интелектуални кръводарители на най-богатите страни. Този проблем, има и други аспекти на които се спираме в раздели 6. и 7.
Загубите, които България и другите страни понасят от отлива на най-младата и предприемчива част от населението си не подлежат на измерване. Още по-малко на компенсиране със скромните средства, които ще получаваме от предприсъединителните фондове на ЕС, а и след това - от фондовете като член на Съюза. Този процес не подлежи на ограничения и регулация с административни средства. Той може да бъде повлиян само чрез подобряване качеството на живота в България. Това, обаче е много труден процес. Дори при най-успешна вътрешна стопанска политика и най-благоприятни външни икономически и политически условия, той ще изисква поне 2-3 десетилетия.
Имигрантите от ЦИЕ достигат по-високи от средните дялове на заетост в домакинствата, туризма, строителството, някои отрасли на промишлеността в западноевропейските страни. Дяловете им във финансовото посредничество, образованието, селското стопанство и други са под средните. Отрасловата структура на заетостта на имигрантите от ЦИЕ е сходна с тази на чужденците от другите страни, въпреки далеч по-високата им квалификация.
От горното следва, че поради ограничените си размери емиграцията от България и другите ЦИЕ страни досега и през следващите десетина години няма да оказва съществено влияние върху безработицата, доходите и другите макроикономически показатели в своите страни. Положението ще бъде различно в различните ЦИЕ страни. Тези, които ще се присъединят към ЕС след няколко години ще имат по-голям достъп до трудовите пазари на Общността след изтичане на преходните периоди, които ще им бъдат наложени. По-близките до ЕС ЦЕ страни, дори без да са членове на Общността, ще имат по-голяма емиграция към нея. При тях по-силно ще се чувстват положителните и отрицателните ефекти от отлива на работна сила.
Броят на емигрантите от България към ЕС ще остане незначителен при сегашния режим и не може да оказва забележимо влияние върху българския трудов пазар, върху заплатите и дори чрез трансферите в текущата сметка. Емиграцията на млади предприемчиви хора ще оказва далеч по-силно негативно влияние върху българската икономика, наука и други клонове на знанието.
4.4.3. Потенциалът за миграция
Както вече посочихме, главните движещи сили на миграцията са икономически. Очертаващите се темпове на растеж на брутния продукт и на доходите показват, че сближаването (а не изравняването) на доходите между ЕС и ЦИЕ ще изисква десетилетия.
Търговията и ЧПИ могат да съдействат за ускоряване на икономическото развитие и създаване на допълнителни работни места ако се спазват условията, посочени в раздели 4.2. и 4.3. Но дори тогава тяхното влияние върху заетостта и заплатите в България ще бъде умерено и няма да смекчат осезателно стремежа към емиграция. Някои автори са по-големи оптимисти. Те твърдят, че "движението на капитали и стоки ще свършат тази работа (подобряването на условията на живот - бел.моя И.А.) също толкова добре" (/8/-36). Те изглежда не си дават сметка, че засега свободната търговия разрушава повече работни места в ЦИЕ, отколкото създава, а ЧПИ са толкова малко (особено в България), че не създават необходимия минимум от работни места, за да компенсират ликвидираните от свободната търговия.
При това положение всяка стъпка към либерализация на трудовата миграция ще води до съществено увеличение на емиграционните потоци от България и другите страни кандидати. Още повече, че сегашният брой на имигрантите в ЕС от ЦИЕ е значително по-малък (около 6 пъти) от броя на имигрантите от други страни, сравними по ниво на доходи.
Историческите факти показват, че са нужни много години докато миграционните потоци се приспособят и стабилизират при съответните разлики в доходите. Стабилизацията при по-ниски доходи ще се дължи на другите миграционни разходи, за които стана дума по-горе, а също и на ограничените възможности на трудовите пазари в приемащите страни.
Според западноевропейски учени дългосрочният миграционен потенциал от 10-те ЦИЕ страни ще бъде достигнат след около 30 години. Началният нетен годишен миграционен поток от 10-те ЦИЕ страни се очаква да бъде около 335 хиляди души веднага след либерализацията. Предполага се, че този брой ще спадне наполовина след около 10 години с увеличението на наличните имигранти в ЕС и повишението на доходите в ЦИЕ. Това също означава, според авторите, че са преувеличени опасенията за наводняване на ЕС с имигранти от ЦИЕ. Същевременно, те напомнят че на тези числа следва да се гледа като на приблизителни ориентири, а не точни прогнози. Авторите на цитираното изследване приемат редица условни допускания в своите предвиждания. Част от тях очевидно няма да се потвърдят. Те допускат, че либерализацията на миграцията и приемането на 10-те страни кандидати в ЕС ще стане през 2002 година. Прогнозира се наличен брой имигранти в ЕС, а не ежегодни нетни или брутни потоци. Не се държи сметка за необходимото време за приспособяване на миграционните потоци към независимите променливи. Приемат се доста оптимистични темпове на прираст на брутния продукт и на доходите в страните кандидати. Те сами признават, че като се изключи Германия и някои най-развити страни, за останалите западни държави няма достатъчно дълги и надеждни статистически редове за миграцията. Поради това прогнозират наличните имигранти в Германия, където са около 2/3 от имигрантите в ЕС. След това екстраполират за останалите страни от Общността, като приемат, че сегашните съотношения в броя и структурата на имигрантите по страни ще се запазят през следващите 20-30 години. Това е малко вероятно, въпреки инерционния характер на миграционните потоци. Авторите прогнозират имиграцията в Германия от 10-те ЦИЕ страни кандидати по три сценария, показани в таблица № 18: Таблица № 18
Прогнози за имиграцията в Германия от ЦИЕ-10 (брой лица)
Показатели |
2002 |
2005 |
2010 |
2015 |
2020 |
2025 |
2030 |
Основна прогноза |
|||||||
Увеличение на броя на резидентите |
218 429 |
161 722 |
95 560 |
53 720 |
27 509 |
11 320 |
1 539 |
Наличен брой резиденти |
754 328 |
1 292 798 |
1 890 932 |
2 235 498 |
2 420 512 |
2 506 321 |
2 531 556 |
Ниска прогноза |
|||||||
Увеличение на броя на резидентите |
175 189 |
126 204 |
68 758 |
33 444 |
12 187 |
-201 |
-7 039 |
Наличен брой резиденти |
711 088 |
1 136 369 |
1 584 359 |
1 815 231 |
1 914 263 |
1 935 258 |
1 912 013 |
Висока прогноза |
|||||||
Увеличение на броя на резидентите |
241 443 |
183 538 |
114 117 |
69 565 |
41 062 |
22 912 |
11 437 |
Наличен брой резиденти |
777 342 |
1 383 485 |
2 080 670 |
2 509 570 |
2 766 918 |
2 914 491 |
2 992 507 |
Източник: /16/-125.
Броят на имигрантите от 10-те ЦИЕ страни, живеещи в 15-те страни от ЕС по основния сценарий се очаква да бъде както е показан в таблица № 19:
Таблица № 19
Брой на резидентите от ЦИЕ-10 в Европейския съюз (основна прогноза)
Страни |
Резиденти от ЦИЕ-10 1998 |
Дял на страната в % |
2002 |
2005 |
2010 |
2015 |
2020 |
2025 |
2030 |
Австрия |
103 000 |
12,07 |
140 026 |
239 982 |
351 013 |
414 974 |
449 318 |
465 246 |
469 931 |
Германия |
554 869 |
65,04 |
754 329 |
1 292 799 |
1 890 933 |
2 235 498 |
2 420 513 |
2 506 319 |
2 531 556 |
Общо за ЕС-15 |
853 128 |
100,00 |
1 159 804 |
1 987 718 |
2 907 367 |
3 437 146 |
3 721 613 |
3 853 542 |
3 892 345 |
Резиденти от ЦИЕ-10 в % от тяхното население |
0,82 |
|
1,12 |
1,93 |
2,83 |
3,37 |
3,67 |
3,84 |
3,93 |
Резиденти от ЦИЕ-10 в % от тяхното население |
0,82 |
|
1,12 |
1,93 |
2,83 |
3,37 |
3,67 |
3,84 |
3,93 |
Резиденти от ЦИЕ-10-% от населението на ЕС-15 |
0,23 |
|
0,31 |
0,53 |
0,78 |
0,93 |
1,01 |
1,06 |
1,08 |
Източник: /16/-128
Годишните прирасти на броя на живеещите от всяка от 10-те ЦИЕ страни в Германия по основния сценарий се очаква да бъдат, както са показани в таблица №20:
Таблица № 20
Годишен прираст на броя на резидентите от ЦИЕ в Германия (основна прогноза)
Страни |
2002 |
2005 |
2010 |
2015 |
2020 |
2025 |
2030 |
България |
22 812 |
16 711 |
9 606 |
5 128 |
2 337 |
626 |
-396 |
Чешка република |
11 024 |
8 180 |
4 860 |
2 755 |
1 434 |
614 |
116 |
Естония |
3 991 |
2 955 |
1 746 |
981 |
500 |
202 |
22 |
Унгария |
16 129 |
11 709 |
6 573 |
3 348 |
1 349 |
134 |
-581 |
Латвия |
8 309 |
6 115 |
3 556 |
1 940 |
929 |
306 |
-70 |
Литва |
12 210 |
9 113 |
5 490 |
3 198 |
1 738 |
833 |
277 |
Полша |
66 310 |
49 381 |
29 639 |
17 149 |
9 319 |
4 479 |
1 553 |
Румъния |
66 516 |
49 223 |
29 035 |
16 255 |
8 238 |
3 275 |
265 |
Словакия |
9 825 |
7 370 |
4 499 |
2 676 |
1 526 |
808 |
368 |
Словения |
1 313 |
963 |
556 |
300 |
140 |
43 |
-15 |
ЦИЕ-10 |
218 430 |
161 720 |
95 560 |
53 721 |
27 510 |
11 320 |
1 539 |
Източник: /16/-123.
Според този сценарий прирастът на живеещите в Германия български имигранти се очаква да е 10.44% от общия прираст в 2002 г. Той намалява постепенно до 5.53% към 2025 г. и е отрицателен към 2030 година
Очакваните имигранти от всяка ЦИЕ страна кандидат, живеещи в Германия по основния сценарий са показани в таблица № 21:
Таблица № 21
Брой на резидентите в Германия от ЦИЕ-10 (основна прогноза)
Страни |
Начален брой |
2002 |
2005 |
2010 |
2015 |
2020 |
2025 |
2030 |
България |
38 847 |
61 659 |
117 526 |
178 472 |
212 235 |
228 967 |
235 167 |
235 022 |
Чехия |
18 327 |
29 351 |
56 565 |
87 905 |
104 504 |
114 069 |
118 619 |
120 093 |
Естония |
2 509 |
6 500 |
16 339 |
27 269 |
33 562 |
36 933 |
38 482 |
38 915 |
Унгария |
56 748 |
72 877 |
112 158 |
154 353 |
176 937 |
187 292 |
190 146 |
188513 |
Латвия |
4 624 |
12 933 |
33 340 |
55 774 |
68 407 |
74 880 |
77 531 |
77855 |
Литва |
4 800 |
17 010 |
47 262 |
81 309 |
101 438 |
112 760 |
118 562 |
120949 |
Полша |
276 753 |
343 054 |
507 103 |
691 207 |
799 631 |
860 409 |
891 538 |
904552 |
Румъния |
109 256 |
175 772 |
339 697 |
521 595 |
626 079 |
681 793 |
707 127 |
713857 |
Словакия |
6 707 |
16 532 |
40 950 |
68 672 |
85 365 |
95 080 |
100 418 |
103 050 |
Словения |
17 328 |
18 641 |
21 859 |
25 377 |
27 340 |
28 330 |
28 720 |
28750 |
ЦИЕ-10 |
535 899 |
754 329 |
1292799 |
1890933 |
2235498 |
2420513 |
2506319 |
2531556 |
Резиденти от ЦИЕ-10 - % от тяхното население |
0,51 |
0,72 |
1,25 |
1,84 |
2,18 |
2,37 |
2,47 |
2,52 |
Резиденти от ЦИЕ-10 -% от германското население |
0,65 |
0,91 |
1,61 |
2,39 |
2,89 |
3,19 |
3,38 |
3,51 |
Източник: /16/-124.
Според този сценарий началният дял на имигрантите от България, живеещи в Германия е 7.24% от общия брой на имигрантите от 10-те ЦИЕ страни. Очаква се те да достигнат максимума (9.49%) към 2015 г. и след това да намаляват бавно, достигайки 9.28% към 2030 г.
Резултатите от прогнозите за Германия се екстраполират и за другите членове на ЕС, въз основа на разпределението на имигрантите от ЦИЕ по страни членки на ЕС през 1998 г. Връх на имиграцията - 3.9 млн.души се очаква към 2030 година. Делът на имигрантите от ЦИЕ, живеещи в ЕС от 0 % в 1998 г. ще нарасне на 1.1% от населението на сегашните 15 членове на Съюза. Делът им спрямо населението на сегашните 10 ЦИЕ страни от 0.8% в 1998 г. се очаква да достигне 4% към 2030 г. Само за Германия делът на живеещите имигранти от ЦИЕ ще достигне около 2,5% от нейното население. Германия и Австрия се очаква да поемат съответно 65% и 12% от общия брой имигранти от ЦИЕ.
В тези прогнози има безспорни неща:
Прогнозите обаче съдържат и някои спорни тези:
Факторите, които определят мащабите на миграционните потоци са достатъчно сложни, за да е възможно задоволителното им прогнозиране. Известни са категоричните, но погрешни прогнози на западни експерти преди десетина години за скоростта и цената на пазарната трансформация в ЦИЕ. Известни са също толкова погрешните прогнози за бързината и цената на интегрирането на бившата ГДР в Обединена Германия. Известни са оптимистичните прогнози за скоростта и цената на интеграцията на ЦИЕ в ЕС. Ако ги сравним с фактите и преките ни наблюдения върху реалностите на трансформацията и на интеграционните процеси, този оптимизъм едва ли е оправдан! Прогнозите подценяват сложността на интеграцията на Източна Европа, като използват неуместни аналогии с предишни разширения на Съюза, които се различават от предстоящото. На тази тема се спряхме в първи, втори и трети раздел.
Има достатъчно основания да се очакват по-големи и по-продължителни миграционни потоци през следващите десетилетия, ако бъдат наистина либерализирани. Особено интензивни ще бъдат те от страни като България и Румъния през първите десетина години след либерализирането. Много по-трудно е да се предвиди какви ще са потоците - общо, по изпращащи и приемащи страни, по възрастови и квалификационни групи, пол и т.н. Като ориентир за размисъл може да послужи фактът, че към 1997 г. живеещите в САЩ мексиканци са 7% от населението на Мексико, въпреки строгите ограничения за имиграция в САЩ. И никой не смее да каже, че това е близко до потенциала на насищане. БВП на човек от населението в САЩ е 3.5 пъти по-висок от този в Мексико по паритетни курсове. Разликата между 10-те ЦИЕ и 15-те от ЕС е приблизително същата, докато разликата между България и ЕС е почти 5 пъти (виж таблица № 3).
В други публикации на западни изследователи, с помощта на други методи и други допускания се прогнозират значително по-големи миграционни потоци.
Миграционните решения са толкова комплексни и лични, че не е възможно да се твърди категорично кои прогнози са по-близки до истината. Въз основа на наблюдения върху състоянието на икономиките в България и някои ЦИЕ страни сме склонни да се доверим повече на авторите с по-високи миграционни очаквания. Бъдещето ще покаже кои очаквания са по-реалистични.
В този контекст сериозни съмнения пораждат някои публикации на Европейската комисия, предназначени за ръководствата на Комисията и на ЕС при вземане на важни решения по източното разширение. В една от тези публикации може да се прочете: "Опасенията, че масовата миграция ще "наводни" трудовите пазари на сегашните членове на ЕС не са оправдани, също и въз основа на опита от предишни разширения. Това показва, че миграционните потоци се влияят повече от икономическите условия и перспективи, колкото от правото за свободно движение" (/14/-34).
На позоваването на опита от предишни разширения на ЕС ще се върнем след малко. Тук ще коментираме накратко само тезата, че миграционните потоци се влияят повече от икономическите условия, колкото от административни ограничения. По принцип, в дългосрочен план в това има истина. Никакви административни ограничения не могат да блокират напълно миграцията, ако икономическите условия се разминават драматично. Хората винаги ще търсят изход от ограниченията, в т.ч. и с незаконни и дори престъпни методи. Опитът на САЩ и на страните от ЕС го потвърждава.
В кратко- и средносрочна перспектива обаче не е така. Живеещите в ЕС имигранти от 10-те ЦИЕ страни нарастват средногодишно с 201 хил. човека за периода 1990-1992 г., а за 1993-1997 г. само с 8 хил.човека. Имигрантите от България нарастват средногодишно с 15,500 човека за 1990-1992 г. и намаляват средногодишно с 3,300 за 1993 година.Нима условията за живот в ЦИЕ са се подобрили след 1992 г. в сравнение с ЕС до такава степен, че привлекателността да се емигрира е спаднала изведнъж 25 пъти!
Още по-смущаващо контрастна е картината за България. Прирастът на живеещите в ЕС български имигранти през 1990 г. е бил 10.088, през 1991 г. - 15.752 и през 1992 г. - 20.616 човека. През 1993 г. техният брой намалява със 7.071 човека, през 1994 г. - със 7.664 човека и т.н. Официалните статистически данни и личните ни наблюдения показват, че през този период условията на живот в България се влошават драматично и следователно нараства привлекателността на емиграцията. Това се потвърждава и от социологическите проучвания. Много голяма част от българите и около 80% от младите хора заявяват, че биха емигрирали, ако не съществуваха ограниченията. Единствената съществена промяна бяха въведените от ЕС строги ограничения за имиграция.
При оценката на потенциала за бъдеща миграция от ЦИЕ към ЕС, в т.ч. и за последствията от либерализация на трудовите потоци след приемането им в ЕС, много често се позовават на южното разширение. Изучаването на историята на миграционните потоци от и към Гърция, Португалия и Испания от 1960 г. досега и факторите, които са ги обусловили показват, че такъв подход е подвеждащ.
Миграционните потоци от трите страни към 1974-1975 г. са минимални, защото през 50-те, 60-те и началото на 70-те години имаше голяма емиграция. Най-интензивна е била тя от Португалия, следвана от Гърция и Испания. През 1975-1977 г. има чувствителен приток на хора в Португалия в резултат на колониалните войни и независимостта на някои от колониите. След това миграционните процеси и в трите страни се успокояват и са такива досега. В Испания те са близки до нулата, в Португалия има известно активизиране на емиграцията през втората половина на 80-те и началото на 90-те години. В Испания дори има съществена имиграция, особено от края на 80-те и през първата половина на 90-те години.
Позоваването на миграционния опит на ЕС със страните от южното разширение (Гърция, Португалия и Испания) при съставяне на прогнози за миграцията при източното разширение е неправилно поради няколко причини:
- през 50-те, 60-те и първата половина на 70-те години имаше голяма емиграция от тези страни към ЕС. Към годините на присъединяването си те бяха вече приближили или достигнали равновесните точки по броя на своите емигранти, които живеят в ЕС, съответстващ на разликите в БВП на човек от населението, доходите и заетостта. Либерализирането на миграционните потоци при такива условия не влияе забележимо върху тяхната интензивност. Това не може да се каже за ЦИЕ. Нещо повече, от 1993 г. границите на ЕС са почти затворени за имиграция от ЦИЕ, като изключим целеви междуправителствени споразумения за изпращане на работници, сезонните работници, крайграничните временни работници и най-вече - високвалифицирани специалисти;
- в продължение на доста години след присъединяването на трите страни ЕС им наложи ограничения за имиграция, които бяха смекчени едва към 1993-1994 г.;
- непосредствено след присъединяването на Испания и Португалия в тях имаше добра стопанска конюнктура, която отслаби натиска за емиграция към ЕС. Същото не може да се каже сега за България и някои други ЦИЕ страни;
- след присъединяването на тези страни конюнктурата в ЕС не беше добра. Безработицата остана висока, абсорбционните възможности на трудовите пазари - ограничени. Сегашната конюнктура в ЕС е добра и ако се потвърдят прогнозите на Европейския съвет в Лисабон (март 2000 г.) през следващите години се очаква 3% средногодишен растеж на брутния продукт в Общността. То се потвърждава и от други прогнози.Това може да създаде допълнителни притегателни условия за емиграция от ЦИЕ при смекчаване или отмяна на ограниченията; - не е вярно, че разликите между трите южноевропейски страни при приемането им в ЕС по БВП на човек от населението са били само малко по-малки, отколкото е сега между ЦИЕ и ЕС. При присъединяването си през 1981 г. Гърция имаше БВП на човек от населението около 60% от средното за ЕС. Португалия имаше през 1986 г. около 55%, а Испания - около 70%. Обстановката в ЦИЕ сега и в обозримото бъдеще е съвсем различна. Средно за 10-те ЦИЕ страни БВП на човек от населението е около 30% от средното за ЕС. Още по-сериозно е изоставането на България - с 22% от средното в ЕС;
- и трите южноевропейски страни имат традиционни емигрантски потоци към САЩ, Канада, Латинска Америка, Австралия и други. Същото не може да се каже за повечето ЦИЕ страни. Освен това, повечето от посочените приемащи страни сега прилагат ограничителен режим и допускат предимно високвалифициран персонал.
На това основание ще бъде подвеждащо миграционните потоци при южното разширение да се проектират механично върху източното разширение и да се правят оптимистични заключения. Такива заключения могат да изправят ЕС и ЦИЕ страни пред изненади със сериозни последствия.
4.4.4. Ще има ли либерализация на миграционните потоци до и след присъединяването към ЕС?
Свободното движение на хора и работници е фундаментален принцип на Общия пазар на ЕС. Член 39 от Договора за Европейската общност гарантира еднакво третиране на всички граждани на ЕС при назначаване, упражняване на професия, възнаграждения, уволнения и други трудови условия. Гражданите на страните членки имат правото да пребивават свободно в други страни членки до 3 месеца в търсене на работа. Гражданите на страни членки имат правото на разрешение за престой до 5 години в други страни от Общността. Отменени са всякакви закони и практики, които облагодетелстват местните работници.
Постигнат е голям прогрес във взаимното признаване на професионални квалификации и университетски степени, но в някои професии още има ограничения за трансфер на квалификация. Макар че, по принцип публичната администрация е отворена за граждани на други страни от ЕС, националните власти могат да налагат някои ограничения. Лицата, които ползват социален режим на една страна - член и бюджетен режим - на друга, могат да бъдат обект на дискриминация. Достъпът на гражданите на едни страни членки на ЕС до социалните програми на други е в компетенцията на съответните национални власти и е силно ограничен в повечето страни членки.
Има ограничения за някои категории граждани на страните членки на ЕС. Студентите, пенсионерите и други икономически неактивни лица трябва да докажат наличието на издръжка, социално осигуряване и други подобни, за да получат разрешение за пребиваване в друга страна от Съюза. Правото на упражняване на свободни професии се предоставя при определени условия: диплом, минимум от практически опит и т.н. В здравеопазването съществуват специални ограничения за упражняване на професията от чужденци. Съединяването на разделени семейства от всички категории граждани от нови членове на Съюза може да създаде проблеми на системите на социалното осигуряване и на трудовия пазар. Ще се изисква строго прилагане от новите членове на правилата на Общността по корпоративното и счетоводното законодателство, в т.ч. и при създаването на нови фирми в страните членки.
Спрямо Гърция, Португалия и Испания навремето бяха приложени продължителни преходни периоди, които ограничаваха достъпа на техни граждани до страните членки. Тези ограничения отпаднаха в 1994 г. с началото на нормалното функциониране на Общия вътрешен пазар. От този момент ЕС въведе строги ограничения на миграционните потоци от всички други страни, включително и ЦИЕ. Те сведоха имиграцията в Съюза до символичен минимум.
Както вече посочихме, от 1989 г. настъпиха съществени промени в миграционния режим между ЦИЕ и ЕС. България и другите ЦИЕ страни предоставиха право на своите граждани да пътуват свободно в чужбина. България прие нов закон за трудовата миграция през 1989 г., който отговаря на международните стандарти. Това направиха и други ЦИЕ страни. Страните от ЕС също отмениха изискванията за визи за гражданите на повечето ЦИЕ страни, но запазиха преобладаващата част от законови и административни бариери за миграция на труд. С двустранни споразумения само няколко страни от ЕС позволиха временна имиграция на работници при строги ограничения.
Европейските споразумения не засегнаха правата на страните членки да регулират влизането и пребиваването на работници и техните семейства от ЦИЕ. Споразуменията дават на работещите в страните от ЕС правото на "недискриминация". Фирми от ЦИЕ могат да назначават свои граждани като ръководен персонал при условие, че работят само за компаниите, получили право на дейност в ЕС. Същото важи за компании от ЕС, които действат в ЦИЕ. Европейските споразумения позволяват на граждани от ЦИЕ да създават компании в страните от ЕС. Те обаче не гарантират на граждани на ЦИЕ правото на самонаемане в ЕС.
Регулирането на трудовата миграция остава изцяло в компетенцията на властите от страните членки. В началните години на трансформацията спрямо повечето имигранти от ЦИЕ се прилагаха правила за бежанци и убежище, които не са били предназначени за трудова миграция. Те станаха още по-строги след големия приток на имигранти в началото на 90-те години и особено по време на рецесията от 1993 г. Това е пореден пример, как правителствата на тези страни защитават своите граждани, когато работните места и доходите им са застрашени.
Няколко страни от ЕС разрешават едностранно или с двустранни споразумения на граждани на ЦИЕ страни правото на временна трудова миграция. Тя включва категориите на гостуващи и сезонни работници, работници на определени проекти и достъп в граничната зона. Те се уреждат със срочни договори, които не разрешават на работниците да сменят работата, нито да довеждат семействата си. Договорите са обикновено за срок от една година. Всичко това доведе до изменения в структурата на пребиваващите работници - увеличение дела на временната за сметка на постоянната имиграция от ЦИЕ.
През 1998 г. в Германия е имало 249 хил.временни работници от ЦИЕ: 208 хил.сезонни; 31 хил.на определени проекти и т.н. Работниците на проекти са достигнали максимума (94 хил.) през 1992 г., но броят им е ограничен рязко през втората половина на 90-те години поради намалено търсене в строителния сектор, с цел да се осигури работа на местните строителни работници. Това е друг пример на гъвкава политика в защита на местната работна сила.
Двустранни споразумения от този род с ЦИЕ страни са сключили Белгия, Финландия, Франция, Германия и Швеция. България има споразумение с Германия: за гостуващи и сезонни работници и работници на определени проекти. Австрия регулира имиграцията си с обща система от годишни квоти. Целта на тези регулации е имиграционните потоци от ЦИЕ да се насочват към сезонни дейности и нискоквалифицирани работи.
Регистрираната нетна имиграция за 1990-1997 г. от 10-те ЦИЕ страни към 8-те страни от ЕС, които публикуват годишни данни за миграцията, е била 640 хил.души или 12% от общата им имиграция през този период - 4,8 млн.души.
Логично е след присъединяването на ЦИЕ страни да се открият по-големи възможности за трудова мобилност. Сегашните бариери срещу имиграцията в ЕС обаче са високи и съпротивата на населението срещу тяхното облекчаване е голяма. Тя ще продължи и дори засили, особено при неблагоприятна стопанска конюнктура. При такава обстановка е трудно да се каже дали с присъединяването на ЦИЕ страни мобилността на трудовите потоци ще се повиши по подобие на стоковите и капиталовите потоци. По-скоро може да се очаква, че това няма да стане.
През последните години често се предлага използването на преходни разпоредби за имиграцията от ЦИЕ страни след присъединяването им към ЕС. Дори ако отделни политици в ЕС желаят либерализация на миграционните потоци ще им бъде трудно да я осъществят.
Дали обаче има такива политици още не е известно. Дори комисарят на Европейската комисия по разширяването твърди, че "Разширяването ще доведе до общо намаление на миграцията" (/55/-3). Той обаче не уточнява кога - през близките 5-10 или след 25-30 години. Освен това, дори Г.Ферхойген изглежда е склонен да търси най-лесните за ЕС решения на миграционните проблеми - в преходните периоди. На 3 октомври 2000 г. той заяви: "Проблеми (с имиграцията - бел. моя, И.А.), които могат да възникнат през началните години ще се решат с разумни преходни периоди" (/55/-3).
Още по-категоричен е Стратегическият доклад на Европейската комисия от 8 ноември 2000 г. "Комисията си запазва възможността, ако е необходимо, да предложи преходни мерки в защита на интересите на Съюза" (/56/-20). Имат се предвид, между другото, преходни периоди по имиграцията от ЦИЕ страни. Остава да се види какъв ще бъде техният обхват и продължителност.
ЦИЕ страни кандидати са обект на специален режим на споразумението от Шенген. Известният американски специалист по миграцията Джордж Борияс пише: "Уредбата за временните работници, допускани от Шенгенското споразумение не съответства на духа на икономическо сътрудничество, който е сърцевина на ЕС... Де факто (и нерегулирано) програмата за временни работници дава икономически предимства на страните членки, които внасят голям брой временни имигранти. Защото гаранциите на социалното осигуряване на приемащите страни не се прилагат за временните имигранти и това прави по-евтино използването им за производство на продукти и услуги" (/8/-40).
Такъв подход може да потиска имиграционните потоци в ЕС за определено време, но няма да ги предотврати. Може дори да ги изостри. Отложеното решение не е решение на проблема! Като се има предвид, че сближаването на сегашните и новите членове на ЕС по БВП на човек от населението и по доходи ще отнеме десетилетия, прилагането на преходни периоди от примерно 10 години не решава нищо. Ако България произвежда сега БВП на човек от населението 22% от средното в ЕС, след 10 години ще достигне в най-добрия случай 30% (виж таблица № 8 в раздел 2.). Ако сегашното ниво на средната българска заплата по паритетни курсове е 18% от австрийската, след десетина години в най-добрия случай ще стане 26-27%. Това няма да окаже влияние върху качеството на живота в България, в сравнение с Австрия и другите страни от ЕС. И няма да смекчи стремежа към емиграция от България! Отлагането на свободното движение на хора до пълното изравняване или до постигането на 50-60-70% от нивото на ЕС означава присъединяването да се отложи с 4-5 десетилетия. Такъв вариант е политически невъзможен!
Някои автори предлагат като компромис въвеждането на миграционни квоти по страни за смекчаване на имиграционните потоци към ЕС. Прилагането на такива ограничителни мерки спрямо бъдещите членки на ЕС би означавало:
- грубо нарушение на принципите на Договора за Европейската общност и на правилата на Общия вътрешен пазар. Оказва се, че пазарът е общ по едни канали (стокови и капиталови потоци), но е ограничен по други (трудовите потоци). Такъв пазар не може да се нарече общ. В него липсва равнопоставеност между участниците, между производствените фактори и няма лоялна конкуренция;
- такъв пазар поставя сегашните членове на ЕС в привилегировано положение спрямо новите. Този двоен стандарт ще породи напрежение в Общността и ще смути доверието на световната общност. Общата валута, която е крайъгълен камък на Общия пазар не може да се ползва с доверие и да бъде стабилна при такъв противоречив пазар;
- въвеждането на квоти ще разшири полето за корупция в разрешаващите органи на държавната администрация както в изпращащите, така и в приемащите страни.
Като се имат предвид последствията от провеждането на радикална структурна реформа; пълното отваряне на вътрешния пазар за чуждестранни стоки; големите отрицателни търговски салда; пълната либерализация на ЧПИ, правителствата на България и другите ЦИЕ страни трябва да настояват за смекчаване на ограниченията в миграционния режим преди присъединяването към ЕС. След присъединяването либерализацията му трябва да бъде пълна, каквато е за стоковите и капиталовите потоци. За да има действителен Общ пазар на ЕС е необходима симетрична либерализация на всички потоци.
В известния Доклад на групата за размишления, ръководена от Джулиано Амато е записано: "В Западна Европа имиграцията се възприема като основен проблем и безкрупулни политици - популисти и медиите разгърнаха паника и дори истерия по този проблем. Тези реакции представиха проблема много по-голям, отколкото заслужава действителният мащаб на миграционните движения. Уравновесеният публичен дебат по този проблем стана много труден и принуди правителствата да възприемат късогледи рестриктивни политики" (/1/-52).
Безперспективността на такова обществено поведение и държавна политика може да се разбере по-добре ако му бъде противопоставено симетрично поведение и държавна политика от ЦИЕ с ограничения срещу вноса на западни потребителски стоки, ако нарушават равновесието на стокообмена ни със ЕС. Могат например да се определят като приоритетни вносът на инвестиционни стоки, суровини, енергоносители, лекарства и всичко останало - само ако не превишава износа ни за ЕС. Това не се прави от България и другите ЦИЕ страни. Нещо повече, нашият пазар се отваря преждевременно, мълчаливо се толерира субсидиран внос на земеделски стоки, груби митнически нарушения при вноса и т.н.
Такава позиция на правителствата на ЦИЕ страни е нереалистична и дори абсурдна. Ако напомняме за подобна хипотетична ситуация не е защото я предлагаме за изпълнение, а за да покажем икономическата необоснованост и социалната несправедливост на политиката на ЕС за несиметрична либерализация на интеграционните потоци. 4.4.5. Някои елементи на миграционната политика на България
Ако се съди по досегашния опит във взаимоотношенията между Западна и Източна Европа едва ли може да се разчита на необходимата за ЦИЕ либерализация на трудовите потоци. Дори да се направят някакви отстъпки, те няма да са достатъчни за решаване на големия проблем - как да се предотврати опасно високата безработица през годините до присъединяването, а и след това - продукт на преструктурирането на икономиката, на пълното отваряне на вътрешния пазар за внос и свързания с това голям дефицит в търговския баланс при почти затворени миграционни канали.
Ключ за решаване на проблема са високите темпове на растеж през новото десетилетие. Икономическата теория и собствената ни стопанска практика предлагат подходи за постигане на икономически растеж. Те са добре известни от нашата и чуждестранната икономическа литература.
Подобряването на качеството на живота е най-сигурното средство за решаване на миграционния проблем в дългосрочна перспектива. Осезателните ефекти върху стремежа към емиграция обаче ще се почувстват не по-рано от 15-20 години. А до тогава трябва да се търсят други средства.
България има нужда от своя миграционна политика. Тя трябва да обслужва националните интереси, да е балансирана, целева, прагматична и реципрочна. Ето някои от възможните съставки на такава политика:
- България не трябва и не може да налага административни ограничения спрямо свои граждани, които желаят да емигрират. Това нито е възможно, нито е продуктивно! От либералната миграционна политика и особено от "изтичането на мозъци" вече много десетилетия печелят най-развитите страни и губят слаборазвитите. Това не може да бъде спряно в наше време, защото, първо, то съответства на интересите на богатите страни, които определят съвременния световен ред, и второ, тези интереси съвпадат с човешките права, които включват и правото за свободен избор на място за живот и работа. Такъв избор прави в крайна сметка цветът на световната интелигенция, която също има голяма реална тежест в общественото мнение на света и на своите страни. Този процес дори ще се засилва през следващите години и десетилетия. САЩ, Канада, Австралия, а напоследък Германия и други страни от ЕС обявиха свои програми за привличане на най-квалифицирани специалисти по информационни технологии и други области на знанието;
- българската миграционна политика трябва да бъде балансирана. Тя не бива да стимулира емиграцията или имиграцията. Държавата трябва да създава условия на хората да се реализират тук и да не пречи на желаещите да емигрират. Още повече, че емиграцията има както отрицателни, така и положителни последствия. Колкото по-балансирана е държавната политика, толкова по-големи са възможностите за използване на потенциалните положителни ефекти на емиграцията;
- след като България временно не е в състояние да осигури условия за реализация на всички свои граждани в родината, тя трябва да се насочи към тази част, която й е най-необходима - сега и в перспектива. Това са младите таланти и най-квалифицираните от всички поколения. Държавата трябва да прави всичко възможно за създаване на условия за тяхната реализация тук чрез: по-високи възнаграждения за най-квалифицираните от най-перспективните професии; оказване помощ на младите хора да се устроят в България - жилище, подходяща работа, привличането им при вземане на важни държавни решения в съответната област; създаване на съвместни изследователски, развойни, производствени, финансови, маркетингови и други дейности в България с реномирани чуждестранни фирми, които ангажират най-способни български специалисти, създават им условия за професионална реализация, добър живот, пътувания в чужбина и други придобивки, като останат да живеят и работят тук;
- държавата да поема разходите на работещите у нас талантливи специалисти за кратко- и средносрочни специализации в чужбина (от няколко месеца до 1-2 години) със съответни договори за права и задължения;
- българските специалисти да бъдат изпращани на международни научни конференции, симпозиуми, семинари и други на държавна издръжка с цел да поддържат знанията си на съвременно равнище;
- да се осигури редовна и бърза доставка на най-нови световни публикации и друга научна информация чрез Интернет или по традиционни способи;
- дотогава и доколкото ЕС и други развити страни провеждат ограничителна политика спрямо потенциални български емигранти, същото да прави и България спрямо чуждестранни имигранти, освен ако националните интереси налагат друго.
4.4.6. Обобщение на положителните и отрицателните ефекти от либерализацията на трудовите потоци
Анализът на блокажа на трудовите потоци към ЕС и прогнозите за миграционния режим до и след присъединяването дават основание да се посочат следните положителни и отрицателни ефекти за българската икономика:
Най-важните положителни ефекти са:
Най-важните отрицателни ефекти са:
Изброяването на положителните и отрицателните ефекти от либерализацията на трудовата миграция недвусмислено подсказва негативен за България нетен сумарен ефект както в кратко- и средносрочен план, така и в дългосрочна перспектива. Отрицателният нетен ефект идва главно от несиметричното третиране на трудовите потоци, за разлика от стоковите и капиталовите и очертаващото се мащабно "изтичане на мозъци" към най-развитите страни в Европа и други региони на света.
![]() |
![]() |